menu

Muziek / Muziekgames / Jordi's genre-overstijgingen

zoeken in:
avatar van ArthurDZ
jordidj1 schreef:
(quote)


Wie zegt dat ik er geen zin in heb?


Ik niet ? hoop van harte dat jij wel je lijstje afgerond krijgt, voor mij werd het destijds te veel een moetje op den duur, als jij dat gevoel niet krijgt zoveel te beter!

avatar van hoi123
Jammer dat ‘ie niet helemaal bevalt, Jordi! Komt natuurlijk gewoon doordat er geen sneeuw ligt buiten.

avatar van Koenr
Over een jaar staat 'ie gewoon in z'n top 10.

avatar van Koenr
Ik was eerst van plan om je wat Braziliaanse muziek aan te raden, maar ik ben uiteindelijk voor een genre gegaan dat behoorlijk afwezig is in je stemmenlijst. Dat is overigens niet iets om je voor te schamen, het is een genre dat in veel stemlijsten hier op de site behoorlijk afwezig is. En ja, er is meer, veel meer, dan Bob Marley.

1 van de artiesten die mij 3 jaar geleden overtuigde om definitief een keer de reggae in te duiken was Linton Kwesi Johnson. Een dub/reggae poet wiens muziek zich kenmerkt door de voordracht van geëngageerde, politieke teksten die behoorlijk contrasteren met de enorm chille reggae muziek die op de achtergrond wordt gespeeld. Forces of Victory is volgens velen het hoogtepunt in zijn carrière, en eigenlijk is het een plaat die nu - 40 jaar later - weer relevanter is dan ooit.

Een heerlijke stem, scherpe dub poetry in het Patois (of Jamaicaans Creools), en een geweldige band. Wat wil je eigenlijk nog meer Jordi? Beter ben je alvast overtuigd.

avatar van jordidj1
Reggae? Gozer, het is fuckin' tien graden onder nul buiten. Ben je gek ofzo?

Nee, grapje. Bedankt voor je tip en het is schandalig dat dit genre zo onderbelicht is bij mij.

bennerd
Ben dat genre nu ook aan het induiken en die plaat staat op het lijstje. Het wordt overal aangeprezen als regelrechte klassieker. Extra benieuwd door je bericht nu!

avatar van Koenr
jordidj1 schreef:
Reggae? Gozer, het is fuckin' tien graden onder nul buiten. Ben je gek ofzo?

Ja als Björk al niet werkt met deze temperaturen gooi ik het liever over een andere boeg. Een plaat om bij op te warmen dus.

avatar van Gretz
Wanneer nieuwe update? jordidj1

avatar van ArthurDZ
Zou hij dan toch het ArthurDZ-syndroom gekregen hebben?

avatar van Johnny Marr
Omg, was dit topic al helemaal vergeten Jammer wel, hopelijk doet ie nog door

avatar van Arrie
Hij wacht gewoon daadwerkelijk tot de zomer voor die reggae-plaat.

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
Omg, was dit topic al helemaal vergeten Jammer wel, hopelijk doet ie nog door


O ja

Je was niet de enige

avatar van Johnny Marr
jordidj1 schreef:
(quote)


O ja

Je was niet de enige

Zeg me dat het goed komt
Geef me stukjes update
Of moet ik dit topic maar laten gaan?

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
(quote)

Zeg me dat het goed komt
Geef me stukjes update
Of moet ik dit topic maar laten gaan?


Dit topic wordt zeker nog hervat.

avatar van jordidj1
Ik kan natuurlijk heel veel excuses opleggen, maar die tip van Koen kwam net voordat ik in december met mijn nieuwe baan begon, dus mijn hele leven werd op z'n kop gegooid. Echt. Geen avond- of weekenddiensten, maar doordeweeks werken van 9 tot 5. Klinkt alsof ik zeeën van tijd heb nu... echter hakte dat er mentaal flink in, waardoor ik zelfs een periode had dat ik geen zin had om muziek te luisteren (en dat was me nog nooit overkomen). Enfin, we kunnen door.

Linton Kwesi Johnson - Forces of Victory (1979)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/26000/26750.300.jpg

Gelukkig is een Koen een dude die me nooit teleurstelt (onze eerste meeting was bij de film Parasite ) en dit album bevalt me prima. Reggae is een genre wat ik eigenlijk nooit luister, wat komt door bepaalde vooroordelen. Mijn neef had (heeft?) een poster van Bob Marley op zijn kamer en sindsdien dacht ik altijd de reggae-legende de maatstaf was voor het genre en als ik geheel eerlijk mag wezen: ik heb gewoon niks met Bob Marley.

Dat terwijl ik de sound van reggae wel erg kan diggen, mits het een beetje gevarieerd is. Het album Irie van Rico heeft ook veel weg van die sound, maar dat is een plaat die ik bij vlagen erg kut vind (Je Weet, though. ).

Gelukkig bevalt de kennismaking met Linton Kwesi Johnson wel erg goed. Ik dacht altijd dat je stoned moest zijn om reggae te luisteren, maar bij sfeertje dat Johnson neerzet hoef je geen groene djonko's te draaien. Erg relaxed, constant, zonder dat het vervelend wordt. De korte speelduur helpt daar ook bij, want ik denk ik dit een uur lang wil horen - ondanks dat de man het nog verrassend gevarieerd maakt qua instrumentatie.

Deze plaat vormt een mooie basis voor mijn reggae-ontwikkeling - ik ben nu gelukkig af van mijn Bob Marley -vooroordeel. Thanks Koen!

avatar van jordidj1
Gretz schreef:
Wanneer nieuwe update? jordidj1


Geloof het niet, maar je bent aan de beurt

avatar van Arrie
- Gretz
- Cervantes
- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
-EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- pauze
- Arrie

avatar van jordidj1
- Gretz
- Cervantes
- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
-EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie

Die pauze heb ik wel gehad denk ik

avatar van Gretz
jordidj1 schreef:
(quote)


Geloof het niet, maar je bent aan de beurt

Ik zat in eerste instantie te denken aan een populair zuchtpopmeisje of een typische sneeuwpopper, omdat je in die hoeken nog lang niet bent uitgegraven. Maar ik heb toch besloten om voor een relatief onbekend lo-fi/sadcore album te gaan, van een band die maar kort heeft bestaan. Gezien je voorliefde voor depressieve deuntjes (Songs: Ohia, Joy Division, The Cure) ik heb goede hoop dat je ermee uit de voeten kunt

Ik presenteer je:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12212.jpg
Carissa's Wierd - Songs About Leaving (2002)

Het album is ook zeker een aanrader voor vaste deelnemers van de MuMeAfrekening (123poetertjes, herman, Sander14) die het solowerk van Jenn Champion goed konden waarderen.

avatar van jordidj1
Wtf is dit Lion King?

avatar van Gretz
*schopje

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ schreef:
Zou hij dan toch het ArthurDZ-syndroom gekregen hebben?

avatar van jordidj1


Nee.

Carissa's Wierd - Songs About Leaving (2002)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/12000/12212.300.jpg

Je zou denken dat dit topic een blok aan m'n been is geworden, maar dat is niet het geval. Wel moet ik bekennen dat mijn impulsieve gedrag ervoor zorgt dat ik bij veel topics passief meedoe zo ook m'n eigen. Het feit dat mijn vaste "album-luistermoment" - in de trein op weg naar werk - wegvalt, speelt daar ook enigszins in mee. De autist in mij moet nu ook noodgedwongen door het coronavirus weer thuis-thuis wonen en ja, als er iemand kan zeuren dat m'n muziek te hard staat, dan is het mama wel. Enfin, nu zit ik op de camping en kan de JBL-speaker overuren maken. Let's go!

Gretz zat - terecht - te zeuren dat ik dit album moest ontdekken en ik snap 'm wel. Het ligt inderdaad in mijn straatje, de luisterbeurten vliegen dan ook voorbij.

Wees voorzichtig: dit is een album die in mindere tijden nog wel eens hard kan aankomen. Maar ocharme, wat houd ik daar van. Hoe depressiever, hoe beter. Het zal wel een cathartische werking hebben op mij. Toch heb ik in de afgelopen tijd een beetje lopen worstelen met dit album. De klik is er wel, maar het wil mij nog niet echt "pakken". Daarvoor kabbelt het nog een beetje te veel voort en zijn er niet echt songs die erboven uit springen, op Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone na dan. Dat is wel echt een toppertje.

Je zou inderdaad dit niet als tip van Geert verwachten, toch snap ik het. Het heeft iets schattigs, een zuchtmeisje vermomd in een depressieve jurk, een lieflijke uitstraling, maar met een donkere schaduwkant. Ik zal me ook niet verbazen als dit album mij over een paar maanden/jaren alsnog bij de lurven grijpt.

Cervantes, ik weet niet of je er nog op had gerekend, maar je mag mij een album tippen

avatar van Cervantes
Cervantes, ik weet niet of je er nog op had gerekend, maar je mag mij een album tippen


Dit topic al een tijdje uit het oog verloren, dus ik had er inderdaad niet helemaal meer op gerekend. Een tip bedenken voor paasmaandag zou wel moeten lukken. Ik denk er nog even over na.

avatar van Cervantes
Mijn hip-hop tips zul je inmiddels wel een beetje beu zijn. Dus bij deze geef ik jou een tip dat uit een heel ander vaatje tapt. Een experimentele plaat uit het verre oosten.

Midori Takada - Through the Looking Glass (1983)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/517000/517567.jpg

avatar van Rudi S
Ah dat wordt zoeken, staat volgens mij nauwelijks iets van op spotify.

avatar van luigifort
Gewoon door de spiegel kijken...


avatar van Rudi S
Ik ben bang dat het probleem voor Jordi hier nu juist mee gaat beginnen

avatar van McSavah
Ik wil ook wel tippen. Dan zal het tempo zeker stijgen omdat je zo snel mogelijk mijn tip wil luisteren.

- luigifort
- Rudi S
- Graf
- Fathead
- dix
- Poek
- EttaJamesBrown
- jeroentjuhh
- remcodulac
- Sandokan-veld
- Arrie
- McSavah

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.