Muziek / Muziekgames / Prog Ladder Intermezzo
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 september 2019, 14:17 uur
Jacoto schreef:
Casartelli, heeft het nog zin om energie te steken in lijstjes nu de belangstelling daarvoor toch wel tegenvalt?
Lijkt mij wel. Ik moet gewoon binnenkort het eerste gezamenlijke resultaat maar eens presenteren, dan is ook wat duidelijker waarvoor we dat ook alweer deden. Maar zo werd ik vanochtend nog verblijd met een Crossover Proglijstje van Rudi S. Benieuwd hoe het met het broedproces van Bonk is, van wie ik hier verder toch wel wat levenstekenen gezien heb Casartelli, heeft het nog zin om energie te steken in lijstjes nu de belangstelling daarvoor toch wel tegenvalt?

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 september 2019, 23:14 uur
Progressive Metal
Ja, ik zei het al: het spierballenvertoon komt geclusterd. Eén troost: hierna komt een serie andersoortige edities. Andere troost: anders dan vorige keer zal het de meeste deelnemers hier niet zo heel veel moeite kosten een beeld bij de muziek te krijgen. We hebben het over Progressive Metal: ooit de paraplu voor alle progachtige metal, maar na de afsplitsing van Experimental / Post Metal en een andere stroming die nog komt, is het het onderdak geworden van de 'conventionele' progmetal.
Hoewel we met de kennis van nu ook wel tot vrij ver terug in de jaren '80 muziek tot Progressive Metal rekenen (Fates Warning, Queensrÿche), was er, naar mijn indruk, wel een Dream Theater nodig om de term te munten. Daarna waren het slechts nog klonen? Als Ayreon, Pain of Salvation en Riverside allemaal hetzelfde label krijgen, valt dat ook wel weer mee.
De Prog Top 300 kent 17 Progressive Metal nummers. Bij gebrek aan écht grote namen zitten die toch nog over 8 artiesten verspreid.
Nu in de Prog Top 300
Ayreon
Dream Theater
Fates Warning
Katatonia
Pain of Salvation
Queensrÿche
Redemption
Riverside
Ooit in de Prog Top 300
Odd Logic
Psychotic Waltz
Wolverine
Ooit bijna in de Prog Top 300
Age of Nemesis
Beyond Twilight
Chris Quirarte
DGM
Diablo Swing Orchestra
Dianoya
EPICA
Guilt Machine
Lalu
Mechanical Poet
Methodica
Native Construct
Oddland
Pagan's Mind
Pyramaze
Retrospective
Royal Hunt
Savatage
Shadow Gallery
Sieges Even
Symphony X
The Shadow Theory
Threshold
Ticket to the Moon
Under The Sun
Until Rain
Vanden Plas
X-Panda
Zentraedi
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
Ja, ik zei het al: het spierballenvertoon komt geclusterd. Eén troost: hierna komt een serie andersoortige edities. Andere troost: anders dan vorige keer zal het de meeste deelnemers hier niet zo heel veel moeite kosten een beeld bij de muziek te krijgen. We hebben het over Progressive Metal: ooit de paraplu voor alle progachtige metal, maar na de afsplitsing van Experimental / Post Metal en een andere stroming die nog komt, is het het onderdak geworden van de 'conventionele' progmetal.
Hoewel we met de kennis van nu ook wel tot vrij ver terug in de jaren '80 muziek tot Progressive Metal rekenen (Fates Warning, Queensrÿche), was er, naar mijn indruk, wel een Dream Theater nodig om de term te munten. Daarna waren het slechts nog klonen? Als Ayreon, Pain of Salvation en Riverside allemaal hetzelfde label krijgen, valt dat ook wel weer mee.
De Prog Top 300 kent 17 Progressive Metal nummers. Bij gebrek aan écht grote namen zitten die toch nog over 8 artiesten verspreid.
Nu in de Prog Top 300
Ayreon
Dream Theater
Fates Warning
Katatonia
Pain of Salvation
Queensrÿche
Redemption
Riverside
Ooit in de Prog Top 300
Odd Logic
Psychotic Waltz
Wolverine
Ooit bijna in de Prog Top 300
Age of Nemesis
Beyond Twilight
Chris Quirarte
DGM
Diablo Swing Orchestra
Dianoya
EPICA
Guilt Machine
Lalu
Mechanical Poet
Methodica
Native Construct
Oddland
Pagan's Mind
Pyramaze
Retrospective
Royal Hunt
Savatage
Shadow Gallery
Sieges Even
Symphony X
The Shadow Theory
Threshold
Ticket to the Moon
Under The Sun
Until Rain
Vanden Plas
X-Panda
Zentraedi
Terugbladeren
Crossover Prog
Neo-Prog
Symphonic Prog
Heavy Prog
Experimental / Post Metal
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 19 september 2019, 23:19 uur
Daarmee mogen er ook lijstjes Experimental / Post Metal ingediend worden.
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
Crossover Prog
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Brunniepoo heeft aangegeven geen Crossover Prog lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Neoprog
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Noordpool
Symphonic Prog
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Noordpool
Heavy Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Noordpool
Papartis
Rudi S
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Crossover Prog: vrijdag 27 september 23:59
Verder wacht ik nog op de volgende lijstjes:
Crossover Prog
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Brunniepoo heeft aangegeven geen Crossover Prog lijstje in te dienen. Hij mag uiteraard nog van gedachten veranderen.
Neoprog
50tracks
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Noordpool
Symphonic Prog
50tracks
Alicia
Bonk
chevy93
Finidi
meneer
Noordpool
Heavy Prog
50tracks
Alicia
Bonk
Brunniepoo
chevy93
Finidi
Jacoto
meesterdch
meneer
Noordpool
Papartis
Rudi S
vigil
Overigens mag ieder ander ook een lijstje indienen, maar ik heb me nu even beperkt tot de mensen die al in dit topic gereageerd hebben.
Deadline voor Crossover Prog: vrijdag 27 september 23:59
0
geplaatst: 20 september 2019, 11:25 uur
Van TesseracT had ik al eerder iets voor mezelf willen draaien, daarom een mooie gelegenheid om gelijk het Spierballenbal er mee te openen. 
Het album waar ik doel is Altered State uit 2013 dat uit vier delen bestaat: Of Matter, Of Mind, Of Reality en Of Energy.
De cd voelt aan als één muziekstuk met een eigen verhaal. Eigenlijk is het onbegonnen werk om er een los nummer uit te halen, maar voor deze gelegenheid moet Of Matter, de kar maar trekken.
Liefhebbers van Tool kunnen er iets van hun band in ontdekken, maar ook hoor ik er zelf iets van de late Fates Warning in terug.
Toegankelijke Progressive Metal, origineel en zeer overtuigend uitgevoerd!

Het album waar ik doel is Altered State uit 2013 dat uit vier delen bestaat: Of Matter, Of Mind, Of Reality en Of Energy.
De cd voelt aan als één muziekstuk met een eigen verhaal. Eigenlijk is het onbegonnen werk om er een los nummer uit te halen, maar voor deze gelegenheid moet Of Matter, de kar maar trekken.
Liefhebbers van Tool kunnen er iets van hun band in ontdekken, maar ook hoor ik er zelf iets van de late Fates Warning in terug.
Toegankelijke Progressive Metal, origineel en zeer overtuigend uitgevoerd!
0
geplaatst: 24 september 2019, 21:37 uur
Sinds vandaag hebben zij dan eindelijk de nieuwe website (ik vind het vooralsnog geen verbetering) actief.
0
geplaatst: 24 september 2019, 23:53 uur
Terwijl ik nog wat aan het broeden ben (maar ik heb goede hoop dat het ei vrijdag wel uitkomt Casartelli
) ook maar hier alvast mijn bijdrage doen in de vorm van zeer puike Australische progmetal. Niet de meest bekende, maar ze kunnen wel spelen, bewezen ze twee jaar geleden op het Midsummerprog festival in Valkenburg.
) ook maar hier alvast mijn bijdrage doen in de vorm van zeer puike Australische progmetal. Niet de meest bekende, maar ze kunnen wel spelen, bewezen ze twee jaar geleden op het Midsummerprog festival in Valkenburg.
2
geplaatst: 24 september 2019, 23:55 uur
Rudi S schreef:
Sinds vandaag hebben zij dan eindelijk de nieuwe website (ik vind het vooralsnog geen verbetering) actief.
Je Mag alleen klagen als je een financiële bijdrage hebt gedaan

0
geplaatst: 25 september 2019, 09:22 uur
Rudi S schreef:
Jammer Rudi. Wat vind je er dan geen verbetering aan?
0
geplaatst: 25 september 2019, 10:35 uur
Laat ik voor wie het wil lezen en horen, de Noorse band Pagan’s Mind hier eens promoten.
Van hun album Enigmatic: Calling uit 2005 heb ik Search For Life eruit gekozen vanwege die heerlijke gitaarsolo ergens in het midden.
De overige tracks op het album, die ik zeer dynamisch en sterk vind, hebben een onmiskenbaar lijntje naar Dream Theater, dat wel. Gelukkig wordt dit nergens echt storend omdat de band er voor weet te zorgen dat de songs toch wel een wat ander geluid meekrijgen.
Eerst maar eens, en dit is voor mij de beste song van het album: Search For Life
Pagan's Mind - Search For Life
Van hun album Enigmatic: Calling uit 2005 heb ik Search For Life eruit gekozen vanwege die heerlijke gitaarsolo ergens in het midden.

De overige tracks op het album, die ik zeer dynamisch en sterk vind, hebben een onmiskenbaar lijntje naar Dream Theater, dat wel. Gelukkig wordt dit nergens echt storend omdat de band er voor weet te zorgen dat de songs toch wel een wat ander geluid meekrijgen.
Eerst maar eens, en dit is voor mij de beste song van het album: Search For Life
Pagan's Mind - Search For Life
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 september 2019, 10:36 uur
Brunniepoo schreef:
Jammer Rudi. Wat vind je er dan geen verbetering aan?
Ik observeer in elk geval dat de site (weer) meer in lijn met de tijd is, d.w.z. geschikter om op een smartphone of ander (te) klein scherm te lezen. Dat is een startpunt bij webdesign dat ik niet per se toejuich, maar het is wel de webdesignrealiteit van vandaag de dag.Jammer Rudi. Wat vind je er dan geen verbetering aan?
Uit mijn tijd bij PW herinner ik me een inefficiënte achterkant van de website. Als dat anno nu beter (meer database-standaard) georganiseerd is, lijkt me dat voor de medewerkers alvast een hele verbetering.
0
geplaatst: 25 september 2019, 10:38 uur
Rudi S schreef:
Net even gekeken nu, (de site was vanochtend uit de lucht) maar nog geen goed oordeel erover. Sinds vandaag hebben zij dan eindelijk de nieuwe website (ik vind het vooralsnog geen verbetering) actief.
Wel mis ik de button naar het PW forum, gelukkig dat ik het in mijn Favorieten heb opgeslagen.
Ook een paar kleine oefeningen gedaan met het opzoeken van recensies. Dat viel me nog niet mee.
Maar goed, laat ik er eerst een tijdje aan wennen voor een definitief oordeel.
0
geplaatst: 25 september 2019, 11:52 uur
Ik vind juist het navigeren in het nieuwe recensie gedeelte wat handiger en netter
0
geplaatst: 25 september 2019, 14:41 uur
Laat ik voorop stellen dat progwereld mijn favoriete proggerelateerde site is, ik bezoek deze vrijwel dagelijks even.
Verder kijk ik vooral op DPRP ( pro, vooral round table reviews bij nieuwe albums van de "grotere" acts con , niet zo actueel) en Babyblauen Seiten (pro, grote review database en vooral regelmatig meerdere reviews per albums con vaak nurks en zij hebben het proggenre flink opgerekt, nog meer dan PA.
De laatste tijd ben ik ook wat vaker op Prog Archives geweest.

Maar nu waarom mij de oude Progwereld beter bevalt.
Natuurlijk ben je na zoveel jaar aan iets gewoon en als er dan iets anders komt is dat wennen.
Maar toch, eerst kreeg je op de home pagina bovenin mooi een rijtje met recent gerecenceerde albums te zien, daaronder nieuws en een link naar die chart van actuele albums.
Onderin links de colums en artikelen (oa progvizieren) en rechts onder liveconcertreviews erg overzichtelijk.
Voor oudere albums moest je dan voor recensie kiezen en dan alfabetichs de band kiezen (waarom vind jij de nieuwe layout beter vigil ?).
Nu is er op de homepagina minder directe informatie en moet je de menu's in , het ziet er wel strakker uit.
Ik bezoek de site meestal op de telefoon en ach het zal vast wennen.
1
geplaatst: 25 september 2019, 16:46 uur
Snap ik wel hoor, ik moet er ook nog aan wennen en weet ook niet of dit ontwerp op alle vlakken mijn voorkeur zou genieten. Het is wat tegenwoordig voor 'frisser' door moet gaan, maar ik heb toch wel een voorkeur voor strakkere zichtbare afbakeningen ipv veel witte ruimtes tussen de verschillende onderdelen.
Feit is echter dat er een andere site móest komen omdat de vorige echt op omvallen stond (veel te zwaar geworden, veel te veel onbeheersbaar maatwerk) en dat de nieuwe site aan de achterkant stukken simpeler te bedienen schijnt te zijn. Ik doe dat niet, dus dit weet ik alleen van horen zeggen.
Voor wat betreft het zoeken door recensies vind ik dit wel een heel stuk fijner dan de vorige site en het kunnen relateren van berichten is ook wel prettig.
Feit is echter dat er een andere site móest komen omdat de vorige echt op omvallen stond (veel te zwaar geworden, veel te veel onbeheersbaar maatwerk) en dat de nieuwe site aan de achterkant stukken simpeler te bedienen schijnt te zijn. Ik doe dat niet, dus dit weet ik alleen van horen zeggen.
Voor wat betreft het zoeken door recensies vind ik dit wel een heel stuk fijner dan de vorige site en het kunnen relateren van berichten is ook wel prettig.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 september 2019, 17:34 uur
TesseracT - Of Matter: mijn laatste MuMe-wapenfeit bij het onderliggende album is een verlaging van 3,0* naar 2,5*. Het hele album was wat topzwaar in mijn herinnering. Dit eerste kwartier klinkt vandaag evenwel helemaal niet verkeerd.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 september 2019, 20:29 uur
Dream Theater dus. De band die de laatste dertig jaar zo veel mensen de prog in heeft helpen krijgen en de band die door zo veel mensen op zeker moment ook weer de rug toegekeerd kreeg. Mijn interesse in de band zat rond het begin van deze eeuw op zijn hoogtepunt en voor dit nummer uit die periode heb ik altijd een zwak gehouden:
1
geplaatst: 25 september 2019, 20:58 uur
Brunniepoo schreef:
Ik kan inmiddels bevestigen dat dit zeer zeker het geval is
. Een verademing. Aan de 'voorkant' moest ik ook even wennen, maar het ziet er toch een stuk frisser uit, als ik dat mag zeggen.
1
geplaatst: 25 september 2019, 21:23 uur
0
geplaatst: 26 september 2019, 17:08 uur
Weet het @teamprogwereld misschien waar de sitebuilders het PW-forum verstopt hebben?
1
geplaatst: 26 september 2019, 17:20 uur
Een van de betere nummers die ik van Kamelot ken is The Haunting (Somewhere in Time), voorkomend op het album The Black Halo uit 2005. Dit nummer wil ik hier graag eens onder de aandacht brengen.
Het hele album mag er trouwens ook best zijn, al moet je natuurlijk wel een beetje van dit soort muziek houden.
De vocale bijdrage van Epica-zangeres Simone Simons in combinatie met de perfecte zang van Roy Kahn, staat garant voor deze briljante compositie die zeker hoog in mijn Progressive Metal lijstje zal eindigen.
Kamelot - The Haunting (2005)
Het hele album mag er trouwens ook best zijn, al moet je natuurlijk wel een beetje van dit soort muziek houden.
De vocale bijdrage van Epica-zangeres Simone Simons in combinatie met de perfecte zang van Roy Kahn, staat garant voor deze briljante compositie die zeker hoog in mijn Progressive Metal lijstje zal eindigen.
Kamelot - The Haunting (2005)
0
geplaatst: 28 september 2019, 13:58 uur
Deze mannen vinden natuurlijk hun oorsprong in Fates Warning en hoewel ook die een geweldig laatste album hebben uitgebracht, kan ik ook erg genieten van de samenwerking tussen John Arch en Jim Matheos. Ze weten blijkbaar het beste bij elkaar naar boven te halen. Dit is het hoogtepunt van hun laatste album (Winter Ethereal) wat vol lekkere muziek staat.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 september 2019, 14:09 uur
Ondertussen maak ik hier de komende dagen bekend wat we gezamenlijk van de Crossover Prog gebakken hebben!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 september 2019, 12:16 uur
Ter verdere verhoging van de spanning mag er uiteraard meegeleefd, meegeschreven, voorspeld, etc. worden.
0
geplaatst: 29 september 2019, 13:13 uur
Dat doe ik graag maar ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken. Bij een uitslag van een lijst gaat het meestal van hoog naar laag tot de 1ste plek. Het zal vast aan mij liggen maar ik snap een combi van uitgelichte artiesten, songlijst en aftellen van 26 naar 23 naar 19 naar 16 naar 13 naar 11 naar 28 echt niet
0
geplaatst: 29 september 2019, 13:38 uur
Ik was al bang dat het aan mijn intelligentie lag
Nu vind ik het wel weer heel mooi hoe het geheel gepresenteerd wordt en geeft deze manier wel dat ik geen idee heb wat er verder komt
En mag ik nog wel even opmerken dat Sister Awake een fijne track is, maar dat ik vooral het gehele album van The Tea Party (The Edges of Twilight) echt een fenomenaal album is!
Nu vind ik het wel weer heel mooi hoe het geheel gepresenteerd wordt en geeft deze manier wel dat ik geen idee heb wat er verder komt

En mag ik nog wel even opmerken dat Sister Awake een fijne track is, maar dat ik vooral het gehele album van The Tea Party (The Edges of Twilight) echt een fenomenaal album is!
* denotes required fields.