MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
7,95 voor Matt Johnson

2024 gaat z'n laatste twee uren in en er wacht ons een nieuw jaar. Ik ben weinig hoopvol gestemd voor 2025, wat betreft de situatie in de wereld. In 1982/83 was dat niet anders. De Nieuw Zeelandse band Nocturnal Projections schreef er een song over. Deze band is hier vrij onbekend en er verscheen een aantal jaren geleden een mooi geremasterd overzicht van hun korte carrière (1981-1983). Another Year stamt uit 1982.

Vanwege het spelletje 'Reis rond de wereld' had ik eerder deze maand nog naar deze 'Complete Studio Recordings' geluisterd, maar als ik mijn aantekening erop terugsla was ik er toch niet zo héél erg van onder de indruk: best okay, meer ook niet. Dit nummer weer luisterend snap ik niet zo goed waarom. Viel het kwartje niet, of is dit gewoon de krent uit hun postpunkpap? Ik snap in ieder geval op basis van dit nummer waarom Lying Mouth dit album hoog in zijn favorietenlijstje van Nieuw-Zeeland plaatste.
Prijzige plaatjes trouwens, die oude EP's van ze.

Proost, op een muzikaal sombre, dark, cold, anxious, introspective, lonely, atmospheric, depressive, existential, nocturnal, alienation, pessimistic, self-hatred, serious, rhythmic, funereal, melancholic, ominous, poetic, cryptic, philosophical, sad, mysterious, winter, hypnotic, deadpan, longing 2025!
8,2

EvilDrSmith schreef:
Proost, op een muzikaal sombre, dark, cold, anxious, introspective, lonely, atmospheric, depressive, existential, nocturnal, alienation, pessimistic, self-hatred, serious, rhythmic, funereal, melancholic, ominous, poetic, cryptic, philosophical, sad, mysterious, winter, hypnotic, deadpan, longing 2025!

Mijn God zeg! Ik trek al mijn flessen wijn open nu. En al mijn speciaal biertjes. It'll All End in Tears. Cheers!!

Na mijn hele drankvoorraad genuttigd te hebben, vanwege het einde der tijden en alle tranen, gaat dit ‘Nocturnal Projections’ er hier in als zoete koek:

8,5

8.6

Echt lekker dit!

Gemiddeld 7,89 voor de kiwi's.

dix
Premonition schreef:
Gemiddeld 7,89 voor de kiwi's.

Als ik nu eens een gekke 9 geef dan eindigen we op solid 8,00

Het is kiwi dus laat ik dat eens doen.

voskat
dix schreef:
(quote)

Nou doe dan!

jeanmaurice, Rainmachine, Juul1998B, Rodajc, voskat

2025 wordt een tamelijk zwart jaar. Voordeel is wel dat dat vaak gepaard gaat met fijne zwarte muziek (zie Ethel Cain).
In de 80's was het niet anders. Sign of the times.

Nocturnal Projections ken ik niet. Deze moet het erg van de bas hebben. Zanger klinkt als iemand waarvan de naam me even niet te binnen schiet..

7,2

Past helemaal in mijn straatje, goed hoor!

8,5

dix schreef:

Kan ik nu een 9 noteren?

Premonition schreef:
(quote)

Kan ik nu een 9 noteren?

Ik zou die 9 gewoon inpikken.

Daarmee wordt het gemiddelde 7,94.

We doen weer eens een bekende band, wat heet, een understatement!
Ooit was U2 een postpunk band, niet te geloven voor Generatie Z, maar de No Future Generatie weet beter.
Dit nummer van het debuutalbum Boy, ademt postpunk in al zijn facetten.

Dat is cat in the litter box:

10

Ik prefereer overigens de (vroege) live-versie van het tweeluik. Het gitaarwerk van The Edge is dan zwaarder aangezet - geeft het nummer meer gewicht, mede door de ruimtelijkheid van een live-opname. Hier Werchter 1982:

(Alleen, Bono, waarom die irritante tussenzang bij de overgang in het tweeluik??)

dix
De vraag bij U2 is eigenlijk altijd weer:

"Bono, waarom irritant?"

Desalniettemin een 8 voor dit tweeluik

Chameleon Day schreef:
Alleen, Bono, waarom die irritante tussenzang bij de overgang in het tweeluik??

Tja, elk optreden had hij zo'n moment destijds, nu is het vanaf minuut 1 al irritant. Ik zag ze in december 1982 voor het eerst live in Groningen, toen hield hij zich in (voor zover ik mij herinnerde). Ze speelden toen wat nummers van War live, die niemand toen nog kende (Sunday Bloody Sunday en New Years Day). An Cat Dubh werd volgens mij ook gespeeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:03 uur

geplaatst: vandaag om 02:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.