MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Verwacht eigenlijk wel een hoge waardering van Rainmachine, volgens mij zijn favoriete album van de Aussies....

Fantastisch album inderdaad, favoriet hangt even van mijn stemming af. Maar zeerrrrr fraai. En gaat nooit meer verdwijnen uit de platenkast 9,5 voor het album, dit nummer is niet een favoriet dus daarvoor een 8.

Premonition schreef:
…en postrock (bestond dat toen al?).

Jazeker! In retrospectief wordt ‘Spirit of Eden’ van Talk Talk (1988) wel als 0-punt gezien. Bovendien had Slint zijn ‘Spiderland’ al uitgebracht (1991). En voor 88 was er al Sylvian met werk dat ook best in de postrock hoek te plaatsen is (Secrets, Gone to Earth). En Vini Reily’s ‘Without Mercy’ (1984) hanteert imo ook al het postrock-concept (briljant idee van Wilson!). En je kan zelfs nog verder terug (de jaren 70 in) naar sommige conceptueel verwante krautrock, zoals van Popol Vuh. Niks nieuws onder de zon dus, die postrock.

Afgelopen november kwam het Reis rond de wereld-spelletje langs in Australië en daar werd The Church vaak genoemd. Gek genoeg is de band altijd een beetje onder mijn radar gebleven. Afgaande op dit nummer vind ik dat nog raarder, want ik vind het een behoorlijk fascinerende, enorm boeiende en bij vlagen zelfs erg gave trip.
8,5

In het kader van postrock avant la lettre mogen ook de vroeg jaren 80 werken van Glenn Branca wel even vermeld worden. Maar die intense bak met herrie is wel helemaal aan de andere kant van het postrockspectrum vergeleken met Talk Talk. Dit heerschap mag trouwens ook best hier een keer de revue passeren.

EvilDrSmith schreef:
Maar die intense bak met herrie is wel helemaal aan de andere kant van het postrockspectrum vergeleken met Talk Talk.

Het spectrum is idd heel breed. Postrock is bijna een containerbegrip, net zoals new wave/postpunk.

Ik heb van dit nummer ook nog een keer een jam demo gehoord, die duurde 15 minuten en daar ging gitarist Willson-Piper helemaal los zoals alleen hij dat kan. Deze periode is toch wel een hele bijzondere periode van The Church geweest, volgens Kilbey de beste bezetting ooit, met Jay Dee Daughtery (tijdelijk) op drums. Kilbey was (bleek later) euforisch om de chemie die hij samen met Daugherty had. De band was helemaal klaar met het gepush van de platenmaatschappijen en het gezeur om hitsingles en gooide de kont tegen de krib. Een beetje wat The Sound had met All Fall Down. Geen radiovriendelijke hitsingles hier dus a la "Under The Milkyway". Verder is de productie van het album helemaal top en klinkt het nu ook nog steeds als een klok. Prachtige plaat, ik kan er niet vaak genoeg de loftrompet voor afsteken. Dus doe ik dat nu ook weer even...

Ik heb ook eens gelezen, dat de drugs een grote rol speelden in deze periode en niet alleen bij Kilbey, maar the drugs did work!

dix
Best een meevaller dit

8,5

dix schreef:
Best een meevaller dit

Je bent geen Church fan?

dix
Premonition schreef:
(quote)

Je bent geen Church fan?

The Church is nooit slecht maar soms wat saai. Dit niet.

8,14 voor The Church

Ik blijf even bij de wat bekendere bands. Dat Japan een grote invloed is geweest op veel beginnende bands, lijkt mij geen geheim (en dan bedoel ik niet alleen Duran Duran). Twee leden van de band zijn tegenwoordig muzikaal nog zeer actief , Barbieri met Porcupine Tree, hoewel die band door de solo escapades van Steven Wilson even op non actief is gezet en Steve Jansen, zowel solo als met zijn band Exit North.
David Sylvian is muzikaal (lijkt het) met pensioen en Mick Karn is 14 jaar geleden helaas overleden.
Deze live opname van het nummer Swing laat horen hoe goed de band live is. Swing komt van hun album Gentlemen Take Polaroids uit 1980. Speciale vermelding voor gitarist Rob Dean, die een paar maanden later de band verliet en vogelaar in Costa Rica werd.

Premonition schreef:
David Sylvian is muzikaal (lijkt het) met pensioen..
Ik volg hem niet of zo, maar ik zie dat hij samen met Melaine Dalibert in juni het album 'Vermilion Hours' uitbrengt: Melaine Dalibert & David Sylvian - Vermillion Hours (release June 27)
Ik ben wat minder Japan-adept dan mijn bovenburen, maar ik kan er ook best van genieten. Cool baswerk op het eind.
7,5

9,3

Heerlijk baswerk van Karn…..ennuh….ik zie nu ineens (van een afstandje) dat Karn kennelijk ook de rol van Yari (klik) gespeeld heeft in Gooische Vrouwen.

Chameleon Day schreef:
Heerlijk baswerk van Karn…..ennuh….ik zie nu ineens (van een afstandje) dat Karn kennelijk ook de rol van Yari (klik) gespeeld heeft in Gooische Vrouwen.

Yari is niet alleen een virtuoos op basgitaar

Karn slacht hier wel hoor, ik zeg het maar ten overvloede.
Gelukkig wist de regie op wie de camera gericht moest worden.

Lied is verder niet eens heel bijzonder. Het is echt Karn die het boven de middelmaat lift.

7,25

dix
Japan is bij mij een beetje hit & miss

6,5

Premonition schreef:
(quote)

Yari is niet alleen een virtuoos op basgitaar

Yari’s bass shuffle was beter..

(man, man, wat een baswerk!)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.