MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Ach gos, wist helemaal niet dat de zanger was overleden. Heb dit album nog in de kast staan. Mooi album!

8,5

8
Right up my alley!

Ik heb helemaal niks van deze band in de kast staan. Zelfs de bandnaam zegt me maar weinig en als ik de albumhoezen bekijk, herken ik alleen de hoes van 'December' vaagjes. Maar dat is met deze erg fijne kennismaking verleden tijd, want de bandnaam ga ik nu (proberen te) onthouden. Dat is wel het minste wat ik kan doen na deze 7,5 minuut durende hypnotiserend desolate sfeerschets. Het origineel, dat ik ook niet kende, is trouwens maar een kort mopje vergeleken met deze lang uitwaaierende interpretatie. Mijn voorkeur gaat ook naar de coverversie, nipt en vooral omdat ze er lekker lang de tijd voor nemen, al vind ik het origineel ook erg sterk, vooral dat schurende, noisy geluid op de achtergrond is erg cool en versterkt het dreigende karakter van de song: dat is bij de coverversie toch wat "gestileerder" gemaakt. Jammer dat Section 25 het nummer zo snel laat aflopen.
8 (origineel 7,8)

Gemiddeld een 8,05 voor For Against

Mecano was naast Nasmak en Minny Pops, de vaandeldrager van de Nederlandse Ultra-beweging.
Daarom is het opmerkelijk dat Mecano hier nog niet langs gekomen is, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat er weinig materiaal van hun begindagen op YouTube te vinden is. Ton Lebbink, drummer tot 1981, heeft met zijn Voetbalknieën overigens wel dit topic gehaald.
Naast Lebbink bestond de band uit zanger Dirk (of was het nou Dick) Polak, gitarist Pieter Kooyman en de broertjes Bolten (Tejo- bas en Cor-gitaar). Cor Bolten kennen we ook van een andere band, Flue. Er waren sowieso veel kruisbestuivingen onderling tussen de Torso-label bands. Dirk Polak produceerde veel bands op het label.
Dit nummer, Links, is het slotnummer op EP Subtitled uit 1980 en deze live versie overtreft het studio exemplaar imo.

dix
8

8,5

En voor luchtkastelen nog een 9,5 , Voetbalknieën zou een 10 krijgen.
(afbeelding)

7,2

8
Retestrakke livemuziek!

Lekker bassie.
8

Daar wachten we niet meer op. De trein vertrekt. Tjoek, smak, tjoek…

Jawel hoor, ik was 'em toevallig net aan het luisteren.
Heerlijk opgebouwd intro. Echt prachtig. Daarna ook erg fraai.
Alleen de majeur zanglijnen vanaf 2'37" vallen ietwat uit de toon: die zijn mij iets te optimistisch gestemd. Gelukkig duren die niet lang.

8,4

Gemiddeld een 8,22 voor Mecano.

We blijven in ons kikkerlandje. Ik heb nooit een geheim gemaakt voor mijn liefde voor deze Snekers. Deze groep vaak live gezien en ze stelden nooit teleur. Zanger Ernst Langhout overleed vorig jaar na een kort ziektebed. Helaas is het bekendste bandlid, iemand waar ik weinig affiniteit mee heb, maar het gaat hier om de muziek. Dit nummer is misschien hun donkerste, EvilDrSmith, zal denk ik tevreden zijn.

Leuk hoor, weer zo'n onbekend bandje met zo'n unheimisch geluid.
Zit ik een beetje op Discogs te neuzen, zie ik onder andere staan dat de band behoorde tot de "De Friese Bries'-scene - leuke naam - maar ook dat ik tot mijn verbazing twee groene vinkjes heb staan achter hun lp's 'Liquid And Crystalline' en 'Transparent World'. Ik weet soms van gekkigheid niet meer wat ik allemaal in kringloopwinkels tegenkom. Als die albums ook maar een beetje klinken zoals dit nummer, dan waren het twee keer drie welbestede euro's. Ja, ik ben zeer tevreden.
8

EDIT: Aha, nu zie ik om welk bekend bandlid het gaat. Ja, dan heb ik blijkbaar toch al eerder van deze band gehoord, want ik heb wel eens zitten graven in zijn muziekverleden. Die is duidelijk interessanter en beter dan zijn huidige activiteiten.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:50 uur

geplaatst: vandaag om 16:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.