Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 september 2025, 23:34 uur
3
geplaatst: 13 september 2025, 23:51 uur
Als "provinciaaltje" van 18 jaar bezocht ik mijn eerste concert buiten Groningen (mijn eerste concert was U2 in december 1982 in Groningen). Het was 29 januari 1983 in de Meervaart in Amsterdam en tijdens een feestje van muziekmagazine Vinyl trad Cocteau Twins op. Een paar maanden daarvoor was ik in platenzaak Hemmes in Groningen omvergeblazen door Garlands en ik moest naar een live optreden van deze nieuwe Schotse band toe! Dit nummer, Alas Dies Laughing, komt van hun eerste Ep, Lullabies, na debuutalbum Garlands.
5
geplaatst: 14 september 2025, 14:48 uur
9,5
Eind jaren 70 en in de jaren 80 had je hier in Sittard het roemruchte Donkiesjot waar o.a. U2, The Sound en Sex Pistols hebben opgetreden. Ik meen dat Cocteau Twins in 1982 aan de beurt waren. Iemand die ik ken en er toen bij was vertelde me dat Liz Fraser zo nerveus was dat ze van misselijkheid niet kon optreden. De band heeft toen zonder haar gespeeld.
Eind jaren 70 en in de jaren 80 had je hier in Sittard het roemruchte Donkiesjot waar o.a. U2, The Sound en Sex Pistols hebben opgetreden. Ik meen dat Cocteau Twins in 1982 aan de beurt waren. Iemand die ik ken en er toen bij was vertelde me dat Liz Fraser zo nerveus was dat ze van misselijkheid niet kon optreden. De band heeft toen zonder haar gespeeld.
2
geplaatst: 14 september 2025, 20:42 uur
jeanmaurice schreef:
Dat verhaal heb ik ook eens gelezen. Het schijnt dat de plaatselijke dj met Liz naar de dokter is geweest en dat Lisa Gerrard van voorprogramma Dead Can Dance wat nummers overgenomen heeft. Of het waar is? Maar is wel een mooi verhaal....
0
geplaatst: 15 september 2025, 14:38 uur
Premonition schreef:
Dat verhaal heb ik ook eens gelezen. Het schijnt dat de plaatselijke dj met Liz naar de dokter is geweest en dat Lisa Gerrard van voorprogramma Dead Can Dance wat nummers overgenomen heeft. Of het waar is? Maar is wel een mooi verhaal....
Wat ik weet is dat ze inderdaad met Liz naar een dokter zijn geweest, dat Lisa Gerrard wat nummers heeft gezongen zegt mij niets. Volgens mij hebben ze toen zonder zang enkele nummers gespeeld. Dat is wat mij is verteld. Kan natuurlijk ook zijn dat de persoon die me dit verteld heeft vergeten is dat Lisa Gerrard toen ingevallen is, het is ook al zo lang geleden.

3
geplaatst: 20 september 2025, 00:53 uur
Ik vind lang niet alles even magisch en goud dat er blinkt bij Cocteau Twins, maar deze lekker rauwe en ongekunstelde liveversie bevalt me prima. Blij dat Liz hier niet van de misselijkheid over haar nek ging.
8
8
3
geplaatst: 22 september 2025, 19:26 uur
We hebben in dit topic al heel wat Belgische bands voorbij zien komen, maar hoogst opmerkelijk, één van de postpunkvaandeldragers van onze zuiderburen, nog niet. Ik heb het over Siglo XX. Deze Genkse band bracht in 1980 in eigen beheer hun eerste single uit en hebben sindsdien een omvangrijk oeuvre opgebouwd. Wat bleef was hun geëngageerdheid. De muziek laat zich omschrijven als het Belgische antwoord op het Factory label en met name de invloeden van Joy Division/New Order zijn overduidelijk.
Op dit nummer uit 1983, heb ik heel kwartjes gezocht op de dansvloer en mag toch wel een postpunk klassieker genoemd worden!
Op dit nummer uit 1983, heb ik heel kwartjes gezocht op de dansvloer en mag toch wel een postpunk klassieker genoemd worden!
1
geplaatst: 22 september 2025, 22:29 uur
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze sound in 83 toch wel al wat passé was. Klinkt ook wat belegen en weifelend. Had wat meer bite in gemogen. Bijv. die bas meer jagend, … zoals Hooky dat kon.
7,5
7,5
0
geplaatst: 23 september 2025, 21:59 uur
Chameleon Day schreef:
Had wat meer bite in gemogen. Bijv. die bas meer jagend, … zoals Hooky dat kon.
Had wat meer bite in gemogen. Bijv. die bas meer jagend, … zoals Hooky dat kon.
Maar met wel een mooi melodieuze baslijn aan het eind, niet?
* denotes required fields.