MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
8,5

De voorlopige score voor Monkeyland van The Chameleons is hoog. Met een gemiddelde van 8,483 bezet deze song een 63e plaats in het klassement. Zoals ik al zei, muziek voor fijnproevers.

David Byrne is opgeleid tot kunstenaar. Muziek maken is een hobby voor hem, naast zijn andere activiteiten als schilder, filmmaker, choreograaf en schrijver. Daarbij heeft hij grote belangstelling voor andere culturen, vooral de niet-Westerse. Deze invloeden zijn dan ook goed te horen in zijn muziek, naast een opvallend sterk gevoel voor ritme en song structuur. Dat is, denk ik, de belangrijkste reden, waarom de muziek van de Talking Heads zo vernieuwend was. Je hoorde dingen, die nog niet eerder waren gedaan. Daarom past de band ook zo goed binnen de New Wave. Het genre waarin het experiment niet werd geschuwd, zeker in de begintijd. Afrikaanse ritmes zijn goed te horen in mijn keuze van vandaag.

424. Talking Heads - Life During Wartime

This ain't no party, this ain't no disco,
This ain't no fooling around
No time for dancing, or lovey dovey,
I ain't got time for that now

Zeker ook live was dit een gigantische knaller

10

9.5

Nog stemmers?

dix
8,5

8,4

Weinig stemmen voor de Talking Heads, slechts 11 in totaal, maar goed misschien komen er nog een par laatkomers langs. Het gemiddelde is met 8.355 meer dan behoorlijk. Life During Wartime staat daarmee 86e.

Vandaag plaats ik de doorbraaksingle van Talk Talk uit 1984. Ze komen uit London, maar vreemd genoeg begon het succes niet in hun thuisland. Ze waren veel succesvoller in landen als Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Duitsland èn Nederland. Ik zag ze destijds live in Maastricht. Was toen niet bepaald onder de indruk, om eerlijk te zijn. Ik dacht met het zoveelste onbetekenende synthpop groepje te maken te hebben.
Ik heb mij vergist. Hun reputatie is heden ten dage erg goed. En ook ik ben inmiddels om. Toffe muziek!

425. Talk Talk - It's My Life

8.5

425. Talk Talk - It's My Life: 10
424. Talking Heads - Life During Wartime: 6

dix
8,5

E40
9,5

9,4

En hier de geweldige Montreux-uitvoering:

8,5

Talk Talk haalt met It's My Life een monsterscore! 8,892 gemiddeld met een 22e plaats als resultaat.
Life's What You Make It staat overigens nog hoger 17e met 8,913. Ze doen het hier erg goed.

New Order had even wat tijd nodig om zich los te maken van hun Joy Division verleden. In de beginperiode hadden ze nog een aantal songs van Ian Curtis liggen. Die brachten ze uit als een soort eerbetoon. Zoals mijn keuze van deze zondag. De productie is wat cleaner, dan we gewend zijn van Joy Division, maar de zeggingskracht is er niet minder om. Het is weer een song met van die raadselachtige Curtis teksten. Wel met een aantal huiveringwekkende regels, gezien zijn zelf gekozen dood.

Hangman looks round as he waits
Cord stretches tight then it breaks
Someday we will die in your dreams
How I wish we were here with you now

426. New Order - In a Lonely Place

In a Lonely Place: 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 22:20 uur

geplaatst: vandaag om 22:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.