MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
Tubeway Army weet de gemoederen niet echt te beroeren. Down in the Park komt niet verder dan een gemiddelde van 7,256. Dat betekent plaats 420 in het klassement.

Sid Vicious, Johnny Rotten, Pete Shelley, Joe Strummer, Joey Ramone, Jello Biafra, om maar enkele namen te noemen, behoren tot de grote meneren van de punk. Ed Kuepper zou in dit rijtje niet misstaan. Hij is oprichter, gitarist en songwriter van de invloedrijke Australische band The Saints. Zij stonden niet alleen aan de wieg van de Aussie rock, maar deden ook mee aan de ontwikkeling en het succes van de punk zelf. Zeker ook omdat zij in 1977 naar Londen verhuisden. Daar was het te doen! In 1979 hield Ed het voor gezien, verliet de band en keerde terug naar Brisbane. Om daar tot op de dag van vandaag muziek te blijven maken. Net als zijn collega's trouwens. The Saints bestaan nog steeds en zijn tegenwoordig gehuisvest in Amsterdam. Dit is hun bekendste nummer.

524. The Saints - (I'm) Stranded

9
Klassiekertje.

Als het over The Saints gaat mag Chris Bailey ook niet onvermeld blijven waarschijnlijk nog belangrijker dan
Ed Kuepper, Kueppers album Today Wonder is in ieder geval wel een aanrader.

Rudi S schreef:
Klassiekertje.

Absoluut.
9.2

7

Wel heel veel van hetzelfde rifje, zang en eigenlijk alles.

9.6

Chris BaiIey en Ed Kuepper was een gevleugelde combinatie.

The Saints doen het goed. Dat is geen zekerheidje binnen dit forum, waar de klassieke punk rock over het algemeen wat minder scoort dan de vleermuizen muziek. Het voorlopige gemiddelde voor (I'm) Stranded is 8,317 met een 118e plek in het klassement als gevolg, vlak achter God Save the Queen.

Pre-Corona, ik geloof dat het ergens in 2019 was, zag ik de Pretenders weer eens live. Het concert viel niet tegen, moet ik zeggen. Chrissie Hynde was nog behoorlijk goed bij stem. Sowieso is zij een enigszins onderschatte zangeres. En de band speelt nog altijd strak, ondanks de nodige wisselingen door de jaren heen. Ze teren daarbij vooral op de oude klassiekers, zoals deze.

525. Pretenders - Back on the Chain Gang

8.6

Pretenders: wel een aardig liedje met pakkend refrein, maar ze hebben (veel) betere. 7,5

En The Saints krijgen van mij nog een 9. Een van mijn favo classic punksongs.
En toepen daarmee wrs óver God Save The Queen. heen. Volkomen terecht natuurlijk.

dix
Pretenders... Wat mij betreft een ondergewaardeerde band, maar de scores hier vallen mij best mee

8,5

525. Pretenders - Back on the Chain Gang: 9
524. The Saints - (I'm) Stranded: 6

Saints: 8.5
Pretenders: 8.5

Geen groot fan van de Pretenders maar dit is net m'n favoriete Pretendersliedje.

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.