MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:
8

Ze staan op Primavera, ben benieuwd.

Johnny Marr schreef:
Ze staan op Primavera, ben benieuwd.

Huh, wat? Zijn ze weer bij elkaar? Ik heb ze in 2006 gezien in Utrecht, maar dat ging toen niet helemaal gezellig op het podium. Een toegift konden wij wel vergeten. Niet veel later was de band uit elkaar gespat.
EDIT: het optreden verliep nog merkwaardiger dan ik me had herinnerd. Hier een verhaal dat ik er destijds over schreef: Lords of Metal ezine - lordsofmetalarchive.nl

8,3

Bauhaus haalt dan wel een dikke voldoende met 7,638, maar binnen dit draadje kom je daarmee niet verder dan een gedeelde 328e plaats. Dat valt dan toch tegen voor een dergelijk invloedrijke band.

Ik durf wel te stellen dat Colin Newman behoort tot de betere songwriters van de New Wave. Hij kan het zo mooi beeldend vertellen, zonder te vervallen in onbegrijpelijk gezever. Zo ook op dit openingsnummer van Wire’s onvolprezen meesterwerk Pink Flag. Het gaat over een correspondent van de beroemde nieuws agency, die terecht komt in zwaar (oorlogs)geweld. Het zou zomaar in de Oekraïne kunnen zijn. Kortom, zeer actueel en urgent, deze song.
Rape

535. Wire - Reuters

Ik denk dat het moment dat ik dit voor het laatst geluisterd heb al langer geleden is, dan dat het album op dat moment oud was. Moet die band echt weer eens draaien: staat hier ook maar te verpieteren in de kast. En ik wilde nog schrijven dat de urgentie uit alle poriën van dit nummer druipt, maar dat woord bezigt Rodajc ook, zie ik nu. Laat ik maar niet in herhaling vallen.
8,3

dikke 10

dix
9

9,1

Wow. Wire scoort spectaculair met een gemiddelde van 8,693. Het levert Colin Newman cum suis een 56e plaats op in de voorlopige tussenstand.

The Art of Noise was een soort van producers collectief (bekendste naam Trevor Horn), dat begin jaren 80 met iets heel nieuws op de proppen kwam. Soundscapes. Voornamelijk instrumentale muziek, die het niet zozeer moest hebben van inhoud, maar des te meer van atmosfeer. Een revolutionaire voorloper van zoveel DJ-trash, die heden ten dage de hitparades bevolkt. Ook maakten zij als eerste gebruik van samples, zeer bijzonder voor die tijd. Vandaag hun bekendste song. Uiteraard in de lange versie.

536. Art of Noise - Moments in Love

Het is lang geleden, maar hier kan ik niet anders:

10

Ja, lang geleden

6.5

9,5

Ben ik hier wel in het juiste (post)punkspelletje?
Evenzogoed prima genietbaar.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.