MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / (Post)punk - New Wave Meter

zoeken in:

Nog stemmers?

Vreemd, toch een van de bekendste Nederlandse new wave bands

Rodajc schreef:
Nog stemmers?

Met jouw stem erbij, zitten we op 10….next one.

dix
oh

8

Dan gooi ik er nog een dikke 8 tegenaan.

Weinig tijd gehad. Maar vanaf vandaag zal ik het tempo proberen op te voeren, mits er genoeg stemmen binnen zijn natuurlijk. De Minny Pops behalen een gemiddelde score van 7,462 en staan daarmee op plaats 400 in het tussenklassement.

We blijven in Nederland met Ton Lebbink, voormalig uitsmijter van poptempel Paradiso, maar ook ex-drummer van de cult post-punk band Mecano. Hij maakt begin jaren 80 furore als popdichter en brengt met hulp van enkele Mecano-companen twwe albums uit. Je zou zijn muziek kunnen omschrijven als een vorm van rap en spoken word. Vrij succesvol, want met mijn keuze van deze dinsdag haalt hij nog bijna de top40.
Hij is een tijdje hot en staat zelfs in het voorprogramma van King Crimson en Grace Jones. Maar vanaf medio jaren ‘80 wordt het stil rond hem. Ton Lebbink overlijdt in 2017 op 74-jarige leeftijd.

561. Ton Lebbink - Voetbalknieën

Nooit van gehoord, maar leuk!!
Geweldig lollige tekst/opsomming: ik voel de inspiratie opkomen voor de aanstaande, verplichte Sinterklaasgedichtjes. Een 8 met bonuspunten voor de tekst.
8,3

Tja, had dan liever iets van Mecano gezien. Drs. P. is toch wel een treetje hoger…

6,5

8
Enkele leden van Mecano doen wel degelijk mee

pygmydanny schreef:
8
Enkele leden van Mecano doen wel degelijk mee

Daarom mijn opmerking

Rodajc, is waarschijnlijk te druk met andere dingen.
Ik wilde nog even de aandacht vestigen op The Visitor, de dragers van de Friese new wave bries uit Sneek. Dit nummer is van de gelijknamige EP uit 1983. Bassist Wierd Duk is bekend als Rusland deskundige en een nogal controversieel journalist. Op deze EP speelt oorspronkelijke bassist Tjeerd Folmer nog.

Premonition schreef:
Bassist Wierd Duk is bekend als Rusland deskundige en een nogal controversieel journalist.

Dat ruikt naar:

Ton Lebbink

8,4

Het was lang wachten op de tiende stem, die maar niet kwam. Ton Lebbink komt daarmee niet verder dan een gemiddelde van 7,270 en een 446e plaats.

Ik laat The Visitor nog even liggen voor een volgende keer en besluit dit rondje Nederwave met de Brabantse band Nasmak. Dit uit Nuenen afkomstige gezelschap wordt hoog gewaardeerd door de kenners.
Er klinken dan kwalificaties als ‘ on-Nederlands goed’ en ‘ van internationale klasse ‘. Destijds de eerste groep van eigen bodem, die werd uitgenodigd voor een John Peel sessie. Dat zegt genoeg. Ze schuwen het experiment niet, zonder daarbij klassieke song structuren aan te tasten. Helaas viel de band in 1984 uit elkaar.

562. Nasmak - Silhouette

dix
Ja dit smaakt mij wel

9

Gast
geplaatst: vandaag om 06:30 uur

geplaatst: vandaag om 06:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.