MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in ... De Afrekening

zoeken in:
Sugarcubes: 7.5
dEUS: 8

esteban schreef:
Nooit een Bweurk liefhebber geweest. Met uitzondering van "It's Oh So Quiet".

Als de enige uitzondering een cover is die ook nog eens niet echt veel afwijkt van het origineel kan je inderdaad wel stellen dat je geen liefhebber bent

Sugarcubes: 7
dEUS: 8,8

Sugarcubes: 6,7
dEUS: 7,8

Mannekes, feel free om zelf nummers te posten hé.

De weinige tijd die ik heb gaat tegenwoordig naar Nieuw in De Alternatieve Hitlijst (2020) en dat zal het hele jaar zo blijven. Ook het deelnemen aan alle andere vote-threads die momenteel draaien is verrassend tijdrovend. Je moet tenslotte alles beluisteren.

14 personen stemden op Deus/dEUS met volgende gemiddeldes als resultaat:

The Sugarcubes - Deus: 7,16
dEUS - Suds & Soda: 8,08

Dat levert Suds & Soda een 3e plek op.

Tussenstand:

1. Teenage Fanclub - The Concept (10 v - 8,12)
2. The Breeders - Cannonball (11 v - 8,04)
3. dEUS - Suds & Soda: (14 v - 8,08)
4. Placebo - A Song to Say Goodbye (9 v - 7,87)
5. Nada Surf - Popular (13 v - 7,81)
6. Inspiral Carpets - This is How it Feels (10 v - 7,77)
7. 3 Doors Down - Kryptonite (14v - 7,44)
8. The Scabs - Hard Times (13 v - 7,44)
9. The Drums - Lets Go Surfing (14v - 7,28)
10. The Sugarcubes - Deus: (14v - 7,16)
11. The Smithereens - Top of the Pops (11 v - 7,16)
12. Cypress Hill - Insane in the Brain (12 v - 6,58)
13. My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade (12 v - 6,56)
14. Blur - Crazy Beat (12 v - 6,50)
15. A Brand - Hammerhead (9 v - 6,45)
16. Channel Zero - Black Fuel (12 v - 6,44)

Zonet las ik online het nieuws dat het oudste materiaal op aarde is gevonden, namelijk sterrenstof van 7 miljard jaar oud. De stofdeeltjes zijn gevonden in een meteoriet die 50 jaar geleden in Australië neerstortte. Sterrenstof is naast piepkleine deeltjes die ooit deel uitmaakten van een ster natuurlijk ook een single van De Jeugd van Tegenwoordig, en die gaan we hier beoordelen. Het nummer kwam in november 2010 binnen in De Afrekening.

Wie De Afrekening zegt, zegt Muse want de Britse band is een van de meest succesvolle artiesten in de geschiedenis van de lijst. Met Starlight - om in het sterrenthema te blijven - stond Muse in 2006 19 weken in de lijst waarvan 11 weken op nummer 1.

Sterrenstof 8
Starlight 7

Leuke link.

Sterrenstof : 7.5
Starlight : 9

Sterrenstof : 6,5
Starlight : 8,5

Sterrenstof: 5,5
Starlight: 6

Arbeidsdeskundige
Sterrenstof : 8
Starlight : 8

Sterrenstof: 6,8
Starlight: 8,5

Sterrenstof: 7
Starlight: 6

The Sugarcubes - Deus: -
dEUS - Suds & Soda: 8,4
Sterrenstof: 8,7
Starlight: 5,7

Jeugd: 6,5
Muse: 6

Sterrenstof : 7
Starlight : 9

De Jeugd: 8,1
Muse: 5,8
Inspiral Carpets gemist: 10

Sterrenstof : 7,5
Starlight : 8,8

Sterrenstof: 7
Starlight: 10

Sterrenstof: 6,5
Starlight: 5,5

Sterrenstof : 6,5
Starlight : 7,5

Sterrenstof : 5
Starlight : 8

7,00 voor het Sterrenstof van De Jeugd en 7,45 voor het Sterrenlicht van Muse, beide 16 stemmen.

Moesten nog opgenomen worden:

6,34 voor Hard Rock Hallelujah van Lordi en 6,47 voor het Boormachien van Clement Peerens Explosition, beide uit 11 stemmen.

Zo komen we eindelijk een 20 nummers en kan de TOP en FLOP lijst samengesteld worden. Benieuwd welke verschuivingen we zullen zien. En FLOP is wel héél relatief natuurlijk, aangezien er tot nu toe alleen nog maar nummers met vrij goede beoordelingen zijn.

TOP 10

01. Teenage Fanclub - The Concept (10 v - 8,12)
02. The Breeders - Cannonball (11 v - 8,04)
03. dEUS - Suds & Soda: (14 v - 8,08)
04. Placebo - A Song to Say Goodbye (9 v - 7,87)
05. Nada Surf - Popular (13 v - 7,81)
06. Inspiral Carpets - This is How it Feels (10 v - 7,77)
07. Muse - Starlight (16 v - 7,45)
08. 3 Doors Down - Kryptonite (14v - 7,44)
09. The Scabs - Hard Times (13 v - 7,44)
10. The Drums - Lets Go Surfing (14v - 7,28)

FLOP 10

10. The Sugarcubes - Deus: (14v - 7,16)
09. The Smithereens - Top of the Pops (11 v - 7,16)
08. De Jeugd Van Tegenwoordig - Sterrenstof (16 v - 7,00)
07. Cypress Hill - Insane in the Brain (12 v - 6,58)
06. My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade (12 v - 6,56)
05. Blur - Crazy Beat (12 v - 6,50)
04. Clement Peerens Explosition - Boormachien (11 v - 6,47)
03. A Brand - Hammerhead (9 v - 6,45)
02. Channel Zero - Black Fuel (12 v - 6,44)
01. Lordi - Hard Rock Hallelujah (11 v - 6,34)

Onlangs bladerde ik nog eens door mijn meest gewaardeerde albums, waardoor ik bij Air Traffic terecht kwam. Fractured Life was hun eerste én laatste plaat. En ik vond het een fantastisch debuut. Nog steeds. Nooit begrepen waarom het plots gedaan was met deze groep. Ze hadden succes en kregen goede kritieken. Ik kon mij niet meteen herinneren of ze ooit in De Afrekening stonden, ja dus. In 2008 stonden ze 5 weken lang op de 1ste plaats met No More Running Away. Dat nummer haalde ook de 5de plaats in De Eindafrekening van dat jaar. Time Goes By haalde nooit de eerste plaats, maar wist wel de 9de plaats in De Eindafrekening te halen. Tijd om deze nog eens te beoordelen.

Blijkbaar heeft Air Traffic in 2017, 10 jaar later dus, dan toch nog een single uitgebracht. En ook in 2019. beide zijn mij volledig ontgaan. Een andere groep die in 2008 doorbrak, waar het lange tijd stil rond geweest is en die ook nog een nieuwe single gelost hebben in 2019, is Freaky Age. Tijd om nog eens stil te staan bij de hit waarmee het allemaal begon. Where Do We Go Now stond op de 4de plaats in De Eindafrekening en stond 4 weken op nummer 1.

Arbeidsdeskundige
Air Traffic: 7
Freaky Age: 8

Leuk tweetal dat wel wat nostalgie oproept, hoewel ik in 2007-2008 nog niet echt grote interesse in (alternatieve) muziek had en deze nummers pas een paar jaar later leerde kennen.

Air Traffic, daar heb ik nog altijd wel een zwak voor. En ik niet alleen zo bleek. In 2017 traden ze plots terug op in België, zonder nieuw materiaal te hebben eigenlijk buiten 1 single en toch verkochten ze die zaal toen vlot uit, drie keer zelfs. Voor de geïnteresseerden: hier en hier artikels met meer uitleg over hoe zo'n band die lang niet origineel was en al tien jaar niets had uitgebracht toch nog zo veel volk lokte, zelfs tot verbazing van de programmator.

Freaky Age - de Belgische Strokes kan je wel zeggen - hielden in 2019 trouwens op te bestaan.

Air Traffic: 8,5

Air Traffic: 6
Freaky Age: 6

Air Traffic

Destijds veel gedraaid, hun debuutalbum. Maar twaalf jaar later kan ik er weinig meer mee.

4,5

Freaky Age

Een tweederangs The Strokes. Ik ben al geen fan van The Strokes.

3,5

Air Traffic: 7,2
Freaky Age: 7,5

Het album van Air Traffic vind ik vandaag nog even goed dan 13 jaar geleden. Een blijver wat mij betreft. Dat ze na al die jaren plots zoveel volk lokten, vond ik ook fijn, JoaMuse, had het toen op de radio gehoord. De overige singles van Freaky Age vond ik minder memorabel, maar deze haalt zelfs mijn TOP 20 voor de bekende andere thread.

Air Traffic: 8.5

Het niveau van de Afrekening was veel hoger dan die van de reguliere hitlijsten al vond ik ook daar lang niet alles goed.

Air Traffic: 7
Deze band bracht een niet onaardig debuutalbum uit en verdween dan van het toneel. Dit nummer mag er nog steeds zijn, vrij bombastisch maar met passie.

Deze band heb ik ook snel vergeleken met the Strokes. Maar het is zeker een energiek en levenslustig rocknummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:33 uur

geplaatst: vandaag om 21:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.