menu

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
geplaatst:
Melanie 8 top 10 nummer
Bob Dylan 7,5 top 20 nummer

geplaatst:
Twee artiesten die beiden heel wat beter materiaal hebben dan dit:

Melanie: 6.4
Bob Dylan: 6

geplaatst:
Melanie 7
Dylan 4

geplaatst:
Melanie: 7

geplaatst:
Bonnie St. Claire - 6,7
Taste - 7,6
Minnie Riperton - 7,7
Buddy Miles - 7,4
CSNY - 8,1
Cat Stevens - 7,9
Melanie - 7,1
Bob Dylan - 4,5

geplaatst:
Melanie: 7,3
Bob Dylan: 4,5

geplaatst:
Beste Marzipaintree je heb goed opgelet ..2 favo muzikanten dat klopt
Alleen Wigwam is wel een van de slechtste Dylansongs ooit, jouw keuze van een van de mooiste tracks van Candles In The Rain
Is voor mij dus wel een voltreffer

Het is voor mij met deze 2 nrs weer duidelijk dat lijsten eigg nietszeggend zijn
Wigwam haalde een 3eplaats en 10 weken Top 40...voor mij een raadsel !
terwijl Melanie met haar pareltje de Top 40 niet eens haalt...nog een raadsel

Dat het bij mij een bont gezelschap is... dat klopt..en dat komt door mijn vrij brede smaak
Wel is het zo dat mijn voorkeur het meest bij Singer/Songwriter, Folk/Country en voor alle duidelijkheid als antwoord op jou omschrijving zeker ook Soul (kijk maar eens naar mijn pers Top 10) maar zelfs ook (goede) Disco,dus...ook de zgn "zwarte muziek"
Wel ben ik van mening dat de mooiste muziek in het 70's decennium is gemaakt
In de 60's is het zo'n beetje uitgevonden en eind 60's en in de 70's is het tot de top uitgewerkt
In de latere deccenium's kwamen er veel andere stromingen bv het 80's synthesizer tijdperk heeft ook zijn mooie hoogtepunten
Maar elk tijdperk heeft zo zijn charmes

En Mijn Gebed van DC Lewis is gewoon uniek!... een Nederlandstalige parel!

Dylan ...5.5
Melanie...10

geplaatst:
Melanie: 7,5
Bob: 2,5

geplaatst:
Melanie: 7,2
Bob Dylan: 4,3

geplaatst:
Melanie: 7

geplaatst:
Melanie 8
Bob dylan 6

geplaatst:
Melanie: 8,5
Bob Dylan: 5

geplaatst:
Melanie 8
Bob dylan 6

geplaatst:
teus schreef:
2 favo muzikanten dat klopt
Alleen Wigwam is wel een van de slechtste Dylansongs ooit, jouw keuze van een van de mooiste tracks van Candles In The Rain
Is voor mij dus wel een voltreffer
Vorige week woensdag had ik een verhaaltje klaar over theateractrice Melanie met Ruby Tuesday (ze trouwde met haar Peter op dinsdag 31 december 1968) en theatercomponist (voor een stuk van Archibald MacLeish) Bob Dylan met New Morning.
Dat laatste nummer bleek niet op youtube zonder premium beschikbaar dus: I threw it all way.

En zo kwam ik bij:
WHTDTMSM: 7,5
Wigwam: 6,9

geplaatst:
Die laatste stem houdt Bob van de laatste plaats. Bob Dylan verliest het hier nog wel van Paul Severs. Een 5,336 voor Wigwam.
Melanie staat 100 plaatsen hoger met een 7,607.

geplaatst:
andré
Onderaan bij andré staat Janis Joplin met vlak daarboven twee nummers van S&F (Bridge under trouble water en El Condor pasa).
Zijn toppertjes zijn S & FS (Thank you), gevolgd door the Who (Seeker), Curtis (move on up) en Donny (Ghetto).

De avatar van andré biedt ons een donker silhouet. Met een kijk naar de top 10 albums lijkt andré mij een liefhebber van de complexere muziek voor de dansvloer dus laten we eens kijken wat 1970 op dat gebied te bieden heeft.

We pakken er weer een encyclopedie bij. Een uitstekende encyclopedie is de Rockencyclopedie van Eclipsed die in retrospectief terugkijkt naar wat diverse bandjes gebracht hebben. Geschreven in het Duits maar uiterst pünktlich streven ze een behoorlijke volledigheid na met een discipline die we vaak van onze oosterburen gewend zijn. Laten we dus daar maar eens op zoek gaan naar Duitse Krautrock.

Krautrock is een soort muziek dat ambient en (soms) dansbaar is. Ontsproten uit de onderwereld en de commune is de Krautrock van Amon Düül. Hun beste album (een absolute kaufrausch volgens Eclipsed) is Yeti. Ook het internet strooit met superlatieven over dit album, het album eindigt in bijna elke Krautrock top 10 steevast hoog.
Het allerbeste nummer van Yeti (en ook van alle overige albums van Amon Düül) volgens Eclipsed is dit:

165. Amon Düül II - Eye-Shaking King

Omdat de funk het ook goed doet in het lijstje van andré eindigen we voor vandaag met een uiterst funky gezelschap dat in 1970 met een tweetal albums kwam die het hier op musicmeter redelijk goed doen.
Ik heb gekozen voor het meest gewaardeerde nummer van het meest gewaardeerde album van die twee.

166. Funkadelic - I Bet You

geplaatst:
Aamon Duul - 2 (afgrijselijk dit)
Funkadelic - 4

geplaatst:
Aamon Duul: 2 (afgrijselijk inderdaad)
Funkadelic: 6

geplaatst:
Aamon Duul: 2 (afgrijselijk inderdaad)
Funkadelic: 5

geplaatst:
Lekker koppeltje dit, hoor;
Niks afgrijselijks aan:

Amon Düül II: 7.5
Funkadelic: 7.6

geplaatst:
Amon Düül II - 7,0
Funkadelic - 7,3

geplaatst:
Amon Düül II: 3
Funkadelic: 5

geplaatst:
Amon Düül II: 4
Funkadelic: 7

geplaatst:
Amon Düül II - 3.5
Funkadelic - 5

geplaatst:
Amon Düül II - xxx (onthoud mij van stemming)
Funkadelic - 8.5

geplaatst:
Amon Düül II - 7,9
Funkadelic - 7,3

geplaatst:
Marzipaintree schreef:
andré
Onderaan bij andré staat Janis Joplin met vlak daarboven twee nummers van S&F (Bridge under trouble water en El Condor pasa).
Zijn toppertjes zijn S & FS (Thank you), gevolgd door the Who (Seeker), Curtis (move on up) en Donny (Ghetto)

Janis Joplin vind ik inderdaad verschrikkelijk en het gros van S&G kan ik zeer slecht hebben.

Marzipaintree schreef:

De avatar van andré biedt ons een donker silhouet. Met een kijk naar de top 10 albums lijkt andré mij een liefhebber van de complexere muziek voor de dansvloer dus laten we eens kijken wat 1970 op dat gebied te bieden heeft.

....

Krautrock is een soort muziek dat ambient en (soms) dansbaar is. Ontsproten uit de onderwereld en de commune is de Krautrock van Amon Düül. Hun beste album (een absolute kaufrausch volgens Eclipsed) is Yeti. Ook het internet strooit met superlatieven over dit album, het album eindigt in bijna elke Krautrock top 10 steevast hoog

Maar de meeste krautrock vind ik niet veel aan, zo ook deze, Amon Düül II: 4
Funkadelic vind ik dan een stuk beter te pruimen: 8

Dank!

geplaatst:
Amon Düül II - 7,0
Funkadelic - 7,5

geplaatst:
Ondanks relatief hoge waarderingen buiten dit topic scoort de laatste inbreng binnen dit topic bepaald niet hoog.
Funkadelic staat 145e (uit 166) met 6,683.
Amon Düül II pakt zelfs overduidelijk de allerlaatste plek met een 4,536.

geplaatst:
bikkel2
Er bestaan op musicmeter zo'n 4 bikkels waarvan er drie na zeer korte tijd weggevallen zijn. Dat wegvallen past goed bij het spel bikkelen maar een echte bikkel krijg je niet snel weg. bikkel2 is dan ook al jaren actief hier.
Helaas lijkt bikkel2 de laatste tijd ook wat weggevallen. Laten we hopen dat het tijdelijk is en dat het niet door negatieve zaken veroorzaakt is.

Bovenaan de lijst van bikkel2 staan The Rolling Stones met Midnight rambler. Daarna volgen Curtis Mayfield - Move On Up en Miles Davis - Bitches brew.
Onderaan staan Niggers Are Scared of Revolution, Aphrodites child en the Nile Song van Pink Floyd.

De avatar van bikkel2 toont ons Boy Bensdorp. Een nogal grof gemanierde uitbater van een beruchte snackbar die we kennen uit de nogal absurde VPRO-serie De Lachende Scheerkwast..

Gecombineerd met wat bovenaan de top staat bij bikkel2 kan ik eigenlijk niet om het volgende nummer heen.

Jagger is hier grof gebekt, vol cynisme en provocerend. Het komt uit de nogal absurde film Performance..
Het nummer haalde zelfs de tweede plek in de Hilversum 3 top 30. In de top 40 bleef deze op nummer 5 steken.

167 Mick Jagger - Memo from Turner

Grof gebekt is bikkel2 niet, althans niet op mm. Maar grof past wel weer bij hem. Hij weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt. Uit Zaandam komt de meest grove soort (wat mij betreft ook de lekkerste).

Eigenlijk had ik ik nu met dit nummer willen komen vanwege de lange drumsolo, en hoewel deze in Nederland behoorlijk bij 1970 past, correspondeert deze in thuisland de Verenigde Staten duidelijk te veel met 1968.

Memo from Turner uit 1970 (opgenomen in 1968) heeft inmiddels ook ruimschoots Abraham gezien, net als de volgende (opgenomen in 1967). Deze nummers hebben er dus meer dan 2 jaar over gedaan om een hit te worden.
bikkel2 ken ik van de 1979-meter. waar hij in 5 maanden tijd een heel jaar erdoor heen wist te loodsen. Hier hebben we nog 5 deelnemers / weken te gaan zodat ik inmiddels bijna anderhalf jaar over één jaar heb gedaan.

Een nummer dat ik in de 1979-meter gemist heb was deze. Want "the beat" pas goed hem. bikkel2 kan namelijk heel goed drummen. En het nu volgende nummer leent zich er goed voor. Kijk maar naar deze jeugdige bikkel...

168. Smokey Robinson & The Miracles - Tears Of A Clown

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.