MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Mick Jagger - 5.0
Smokey Robinson - 6.0

Mick Jagger : 7.5
Smokey Robinson : 10

Boy kennen wij ook uit nog wat andere shows zoals het geweldige Het is weer zo laat, ik bedoel Waldolala

Mick Jagger: 7
Smokey Robinson: 8.3

Mick Jagger: 6
Smokey Robinson: 8,5

Mick Jagger: 7,5
Smokey Robinson: 8,8

Jagger: 7
Robinson: 8

Jagger: 8
Robinson: 8

Mick Jagger: 7,25
Smokey Robinson: 7,5

Mick Jagger - 5
Smokey Robinson - 8

Mick Jagger 8
Smokey 8,2

Mick Jagger: 6,4
Smokey Robinson: 7,8

Mick Jagger: 5,5
Smokey Robinson: 8

Mick Jagger 7.75
Smokey 9.25

Mick: 7.5
Smokey: 7.5

Mick Jagger: 8
Smokey Robinson: 9

Bedankt voor het mooie stukje Marzipaintree. Wordt er verlegen van.

Ik ben inderdaad even een poosje niet actief geweest op de site.
Vanaf 2008 dagelijks actief en ik merkte de laatste tijd dat de motivatie en zin wat ontbrak de laatste tijd. Geen reden voor uitschrijven, want dat ben ik nooit van plan geweest, maar even een time out leek mij het beste.
Ik ben er dus weer, maar om het leuk te houden voor mijzelf zal ik wellicht iets minder actief zijn dan voorheen. Er zijn ook andere interessante bezigheden( ondanks covid).

Uiteraard cijfers voor Jagger en Smokey en als het door Marzipaintree toegestaan is, zal ik de voorgaande geplaatste nummers die ik gemist heb ook voorzien van een cijfer.

Mick Jagger: 7.2
Smokey Robinson: 8.4

Hier nog even een inhaalrace:

Three Dog Night: 7.5
Leo Ferre: 7.4
James Lloyd: 6.5
Paul Severs: 5.7
The Beatles: Across The Universe: 8.2
The Beatles: Here Comes The Sun: 9.3
Clarence Carter: 8.3
Al Green: 8.4

Rest volgt nog.

Mick Jagger: 8
Smokey Robinson: 7,5

En het restand:

Bonnie st. Clair: 7.0
Taste: 7.2
Minnie Ripperton: 7.4
Buddy Miles: 8.3
C,S,N & Y: 8.5
Cat Stevens: 8.0
Melanie: 7.8
Bob Dylan: 7.2

Mick Jagger: 7,8
Smokey Robinson: 9,5

Alle stemmen zijn verwerkt. De volgende keer plaats ik de complete top 170 van 1970.
Van de laatste 10 nummers heeft Smokey de hoogste waardering met een 8,279 nu op nummer 10.
Mick staat momenteel 127e met een 7,009.

heicro
Musicmeter heb ik leren kennen doordat ik googelde op P.F. Sloan. Hij was net overleden en ik kwam bij ene heicro op musicmeter terecht die P.F. Sloan in zijn weeklijstje in retrospectief had staan.
Sloan kwam daarin binnen met the The Sins of a family. Ik werd direct lid van de music meter familie en heicro werd voor mij de jaren daarna een soort soul brother of the sixties.
Bovenaan heicros lijstje stond Eve of Destruction. Een revolutionair protestnummer uit de jaren 60 waar Sloan de componist van was.
In de huidige 1970-lijst staan "Niggers are scared of Revolution" laag bij heicro. Helemaal onderaan.

De black lives matter revolutie begon in Minneapolis waar George Floyd vermoord werd.
De prachtige avatar van heicro begint in die stad met route 61. Minneapolis was ook het begin van vele protesten all over the world.
In de huidige 1970-lijst staat de grote protestsong "Ohio" hoog bij heicro. Gedeelde tweede plek.

Route 61 is een snelweg die min of meer de loop van Mississippi volgt. De mooiste rivier ter wereld, zeker als je van muziek houdt. De Mississippi ontspringt in het merengebied ten noorden van Minneapolis door diverse riviertjes die de meren voeden. Aan één van grootste meren ligt Duluth, waar Bob, de stem van de protestgeneratie van de jaren '60, vandaan komt. Zijn meesterwerk is nog altijd Highway 61 revisited. Aan een ander groot meer ligt Chicago.
In de huidige 1970-lijst staat "25 or 6 to 4" hoog bij heicro. Eerste plek.

Bij de Europese rivier de Moldau weten we welke twee regenbronnen de rivier doen ontspringen, een vader- en een moederbron. In het klassieke epos van Smetana hoor je dan ook twee fluiten.
Bij de Mississippi is de vader of moeder onbekend, je zou van alles kunnen horen.
Deze rivier heeft (te) veel zijtakken. Jeff Buckley verloor ooit zijn leven in een zijtak van de Mississippi. Jeff heeft een muzikale vader die we hier in deze meter gehoord hebben. De eerste bijdrage wordt hier een nummer van een andere jonge muziekgod die vroeg overleden is, hij heeft een muzikale moeder die we ook moeten horen..

De oorsprong van deze bijdrage wordt vaak in 1971 gelegd. Logisch want toen kon je zijn album pas in de winkel kopen. Maar op de radio waren sommige liedjes al in 1970 te beluisteren. De platenmaatschappij had al wat demo's verstrekt, alleen de hoes was nog niet klaar.
Dit nummer past goed bij het gebied waar we nu bivakkeren, het fleurt het uitgestrekte noordelijke merengebied op.

169. Nick Drake - Northern sky

heicro heeft een wekelijks radioprogramma dat vanuit het oosten de ether opfleurt. AmericanAAFM met rootsmuziek authentieke country, folk en blues maar dan in een modern jasje. Je kunt het altijd terugluisteren. Dat is maar goed ook want ik heb het programma wel eens live proberen te beluisteren. Ik kwam in een soort kerkdienst terecht waarin de dominee uitlegde dat ik naast mijn echte vader nog een andere echte vader had.
Ik bleek een uur te vroeg te zijn.
In de huidige 1970-lijst staat "Mijn gebed" laag bij heicro. Tweede van onderen.

Een rivier heeft veel weg van een levensloop. Uiteindelijk stroomt de Mississippi helemaal in het zonnige zuiden in zee om daar te sterven in een overvloed aan zout water. Deze rivier eindigt bij een grote muziekstad: New Orleans.
Engeland heeft daarin zijn tegenhanger. Liverpool en de Mersey rivier.
In de huidige 1970-lijst staan The Beatles met "Here comes the sun" hoog bij heicro. Gedeelde tweede plek.

Wie luistert naar het radioprogramma van heicro hoort niet het Herman Finkers-achtige accent van de Twentenaar. Je hoort het Paul van Vliet-achtige accent van een onvervalste Hagenees. Ik zie de Haagse Vliet stromen, de bescheiden tegenhanger van Mersey en Mississippi. Nou ja bescheiden, in het waterrijke Nederland kan je via het water bijna elke stad of dorp bereiken.
Den Haag is de muziekstad van Nederland waar alle Nederbiet begon en de broederstad is New Orleans en de zusterstad is Liverpool.
In de huidige 1970-lijst staat de Haagse band Supersister hoog bij heicro. Gedeelde tweede plek.

Het leven is een mysterie. De nu volgende zanger werd ook niet echt oud en stierf net als zijn moeder nog voor zijn zestigste aan kanker. We weten waar zijn roots liggen.
De keuze valt op een nummer dat zich filosofisch op het leven richt, stromend vol met zijtakken.

170. George Harrison - What is life

Nick Drake - 9,5
George Harrison - 7,9

Nick Drake - 10 (wonderschoon)
George Harrison - 7,5

Nick Drake - 9,5
George Harrison - 9,5

Mijn dag kan niet meer kapot, twee geweldige nummers en mijn radioprogramma wordt ook nog even in het zonnetje gezet.

Nick : 9,5
George : 9

Nick : 7,5
George : 9

Nick : 10
George : 7,5

Nick Drake: 9.4
George Harrison: 8.5

Nick Drake: 9.7
George Harrison: 8

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.