menu

Muziek / Muziekgames / 1970meter

zoeken in:
Arbeidsdeskundige
Psychedelic Shack: 8,5
Funky Drummer: 7,5

avatar van Rodajc
The Temptations - 4
James Brown - 8

avatar van laxus11
Temptations: 7.5

James: 7.4

avatar van teus
Psychedelic Shack: 6
Ze hebben (PwaRst) een van mooiste soul werken ooit,maar dit doet me niet veel
Funky Drummer: 6.5
Eentonig lang en gaat maar door

avatar van nelis
Temptations: 6,2
James Brown: 6,6

avatar van herman
6,0 / George Baker Selection - Dear Ann
5,0 / The Pebbles - Mackintosh
7,0 / Rare Earth - Get Ready
8,0 / The Doors - Roadhouse blues
8,5 / The Doors - Waiting for the sun
8,5 / The Beatles - Let it be
6,5 / Frank Zappa - Peaches and Regalia
7,5 / Crosby, Stills, Nash and Young - Woodstock
8,0 / Crosby, Stills, Nash and Young - Helpless
7,0 / Tony Joe White - Groupie Girl
7,5 / Guess Who - American Woman
8,0 / Temptations - Psychedelic Shack
7,5 / James Brown - Funky Drummer

avatar van wendyvortex
Temptations: 7,4
James Brown: 8,8

avatar van Marzipaintree
Temptations: 8,5
James Brown: 8,0

avatar van Marzipaintree
Alle scores zijn bijgewerkt.
Goede middenmoters zijn ze momenteel in ons lijstje van inmiddels 34 nummers.
The Temptations eindigen op nr. 13 met een 7,577. En James Brown op nr. 15 met een 7,562.

avatar van Marzipaintree
Wat opvalt aan 1970 is dat er veel semi-religieus materiaal op de markt wordt gebracht.

Dat is een ontwikkeling die eigenlijk sinds 1967 aan de gang is. Sinds de haren stevig mochten doorgroeien kwamen er nummers op de markt als The Hole In My Shoe (1967), The Weight (1968), Atlantis (1968), Aquarius (1968), Oh Happy Day (1969), Sanctus (1969), That’s The Way God Planned It (1969), Babarajagal (1969), Hare Krishna Mantra (1969).
Misschien is 1970 wel het hoogtepunt wat dat soort muziek betreft. "Bridge over troubled water" , "Instant Karma", "Let it be" en "Spirit in the sky" hebben we hier al voorbij zien komen.
We doen er nog een paar.

De nr. 1 hit in Nederland uit maart 1970. Een samenwerking tussen een jonge zangeres, Melanie en the Edwin Hawkin Singers. En misschien gaat dit nummer wel verder dan semi-religieus.
The Edwin Hawkin Singers stelde als voorwaarde dat de samenwerking alleen mocht als het materiaal volledig in het teken van de religie zou staan. Want ze zijn een gospel groep, dus geen wereldlijke zaken in muziek.

Wat dat betreft is de tekst van het lied voor meerdere uitleg vatbaar. Zo moet ik oppassen dat ik in deze tekst niet weer allerlei verbanden zie met de huidige tijd:
We were so close, there was no room
We all had caught the same disease


Melanie & The Edwin Hawkins Singers - Lay down (Candles In The Rain)
Genre Folk gospel pop

De ander valt duidelijk in het stramien van de wanhopige onzekerheid. Dan ga je zoeken. En zoekers zijn geen prettige mensen in dit nummer. Wat dat betreft is dit een minder positieve boodschap.
Ook hier moeten we de verbanden met de huidige tijd niet al te letterlijk nemen, zoals het handenschudden bijvoorbeeld.

Ik heb nogal lopen zoeken naar de meest gewenste opname om te plaatsen. Eigenlijk is deze versie de beste om te beoordelen.

Maar deze wat kortere versie geeft weer een betere beeldimpressie.


The Who - The Seeker
Genre Rock

avatar van bikkel2
Even inhalen: Complimenten voor de fraaie reeks!

Beatles: 8.3
Frank Zappa: 8.6
C,S,N&Y - Woodstock: 8.5
" " " " - Helpless: 8.2
Tony Joe White: 8.0
Guess Who: 7.75
The Temptations: 9.0
James Brown: 8.7
Melanie: 7.9
The Who: 8.5

avatar van laxus11
Melanie: 7.5

Who: 7.5

avatar van Johnny Marr
Een 6 voor Melanie.
Een 8 voor The Who.

avatar van thelion
Melanie 6.25
The Who 7.75

avatar van teus
Unieke en mooie comb.van Edwin Hawkins Singers en het aparte stemgeluid van Melanie....heel geslaagd!
Volgens mij slaat de tekst deels op religie en ook op Woodstock
lay Down...10.....(eigg voor de albumversie)

The Seeker ..een van de betere van the Who...8

avatar van AbleMable
Melanie - 6,5
The Who - 5 (Geef mij maar The Seeker van Dolly Parton )

avatar van Shaky
Melanie: 7.3
The Who: 7

avatar van 50tracks
Melanie: 8+
The Who: 8

avatar van ranboy
Melanie: 8
The Who: 7,5

avatar van nelis
Melanie: 8,5
The Who: 6,5

Arbeidsdeskundige
Melanie: 6
The Who: 6,5

avatar van wendyvortex
Melanie: 7,5
The Who: 7,5

avatar van Rodajc
Melanie 7
The Who 8

avatar van LucM
Melanie: 8
The Who: 8,5

avatar van andré
Melanie: 6
Who: 9

avatar van heicro
Melanie: 7,5
Who: 7

avatar van Marzipaintree
Melanie: 7
Who: 7,5

avatar van Marzipaintree
Alle stemmen zijn verwerkt.
Melanie pakt de 21e plek met een 7,365. The Who de 16e plaats met een 7,515.
We hebben 36 nummers gehad. Als we bij 40 zijn dan plaats ik de hele top 40.

avatar van Marzipaintree
In 1970 werd ik voor het eerst in mijn leven geconfronteerd met een Condor. Een grote roofvogel uit Zuid-Amerika.
Die kwam voorbij in de bioscoop waar Kuifje in de Zonnetempel draaide. Daar nam de Condor het hondje van Kuifje mee de lucht in. Mijn dierenboek uit die tijd meldde dat de Condor de vogel is met de grootste spanwijdte ter wereld dus die kan wel wat dragen.

In werkelijkheid blijkt de Condor helemaal geen levende hondjes op te pikken. Het is een soort gier, en die zijn niet echt happig op alles wat beweegt. Het zijn lijkenpikkers.

De Condor komt ook voorbij in het nummer van Simon and Garfunkel. Alhoewel alleen in de titel.
Al zingend komen er allerlei dieren voorbij, een mus, een slak, een zwaan. Maar geen Condor.
De melodie is een oud liedje uit Peru dat in de oudste opname bekend is van het salonorkest van de dierentuin uit Lima.
En dat ging oorspronkelijk terug naar een liedje over een duif.

Hierbij mooie sfeerbeelden van "El Condor pasa". De versie van dit nummer hebben ze een grotere spanwijdte gegeven.
De grootste spanwijdte die heeft de Condor ook al niet. Dat is de Albatros.
Die hoort in de 1969-meter thuis.



Genre Folk

50 jaar geleden steeg in Nederland El Condor pasa heel snel omhoog naar de hoogste top in onze top 40.
In de Verenigde Staten kozen ze eerst voor een ander nummer van het album "Bridge over troubled water". Dat gaan we hier als tweede nummer beoordelen. Die steeg bij ons twee maanden later naar de tweede plek.

Cecilia is de patroonheilige van de muzikanten. Ze schijnt vaak met een valk te worden gesignaleerd. Die vogel pakt wel levende dingen op.
Maar in de traditie van de heilige Cecilia is één ding belangrijk: Cecilia is altijd maagd gebleven.

Daar is in dit lied weinig meer van te merken. Cecilia is in 1970 een lellebel:
"Making love in the afternoon with Cecilia up in my bedroom.
I got up to wash my face when I come back to bed someone’s taken my place"



Genre Folk pop

avatar van AbleMable
El Condor Pasa - 4
Cecilia - 5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.