MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
Ken je overigens dit album al, Johnny Marr: Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks (2016)?. Ik heb ze dit live horen spelen in een kerk, dat was behoorlijk indrukwekkend!

nog een 6je voor Julee Cruise

Choconas schreef:
Ken je overigens dit album al, Johnny Marr: Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks (2016)?. Ik heb ze dit live horen spelen in een kerk, dat was behoorlijk indrukwekkend!

Jup, heel mooi album! Dat lijkt me vet intens man, in een kerk, nice!

Xiu Xiu en Twin Peaks behoren tot mijn favoriete dingen, maar ik heb toch moeite met de combinatie op de een of andere manier.

James Brandon Lewis Trio - No Filter (2016)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/663000/663281.jpg

Terwijl ik de kater van de spectaculaire Jordy-uitreiking nog aan het verwerken ben, zal ik ook nog maar eens wat opschrijven over mijn inzending voor Musicmeters Tip Van De Week. Voor dit album hoeven we niet zo heel ver terug in de tijd, want ik heb gekozen voor James Brandon Lewis Trio - No Filter (2016). Ruim vier jaar na de verschijningsdatum van No Filter heeft het album maar liefst drie stemmen weten te verzamelen op MusicMeter. Ook de andere albums van James Brandon Lewis kunnen vooralsnog niet op heel veel belangstelling rekenen op deze website, dus wat mij betreft de hoogste tijd om daar eens verandering in te brengen!

James Brandon Lewis (JBL) werd in 1983 geboren in Buffalo, een Amerikaanse stad in het westen van de staat New York. Deze stad, gelegen aan de oostzijde van het Eriemeer, waar de rivier de Niagara begint, ontleent zijn naam trouwens niet aan de buffel, maar aan een verbastering van de Franse woorden 'beau fleuve', oftewel 'mooie rivier' (maar dit geheel ter zijde). JBL is een begenadigd saxofonist en componist, die al de nodige lofuitingen kreeg van pers en publiek. Naar verluidt zei jazzgigant Sonny Rollins over hem: "Veelbelovende jonge speler met het potentieel om grote dingen te doen na beluistering van de ouderen". JBL heeft diverse veelgeprezen albums uitgebracht, leidt verschillende ensembles en is medeoprichter van het met een American Book Award bekroonde poëzie- en muziekensemble Heroes Are Gang Leaders.

Na drie albums onder zijn eigen naam, bracht James Brandon Lewis eind 2016 als trio het album No Filter uit. Het drietal bestaat verder uit bassist Luke Stewart en drummer Warren G Crudup III, begaafde jonge muzikanten die inmiddels al hun sporen verdiend hebben. Zo maakt Luke Stewart de laatste jaren deel uit van heel wat andere gezelschappen, waaronder Irreversible Entanglements, het free jazz-kwartet onder leiding van dichter en geluidskunstenaar Camae Ayewa, beter bekend als Moor Mother (let je op, Koenr?).

Op het album No Filter vermengt het James Brandon Lewis Trio onder meer elementen uit jazz, funk, R&B, (vroege jaren '90) hiphop en rock. Het album vliegt als een komeet uit de startblokken met het vlammende Say What. Op dit openingsnummer vormen een swingende groove, funky baslijnen en solide percussie de ideale ondergrond voor de schitterende tenorsax van JBL. Op het titelnummer neemt het trio vervolgens niet al te veel gas terug: de pittige baslijn, knallende drums en de waanzinnige tenorsaxofoon laten je werkelijk alle hoeken van de kamer zien. In Y'all Sleep wordt het volle geluid van het drietal nog verder aangevuld met gitaarlijnen van gastartiest Anthony Pirog en woorden van de Brooklynse rapper P.SO the Earth Tone King. Ook Raise Up Off Me verraadt een voorliefde voor hiphop, want horen we daar niet een moddervette knipoog naar Butter van A Tribe Called Quest? Of is het stiekem toch een verwijzing naar de bekende saxofonist Gary Bartz, bij wie de heren van ATCQ leentjebuur hebben gespeeld? Na het wederom sterk groovende Zen, sluit het dromerige, introspectieve Bittersweet het album af. Op dit nummer komen de gitaarlijnen van opnieuw Anthony Pirog samen met de falsetto jazz-scatting van zanger Nicholas Ryan Gant, ook wel bekend als Ghetto Falsetto. Het nummer vormt een mooi slotakkoord op een erg gevarieerde en vurige plaat, waar de urgentie vanaf spat. Daardoor blijft het album boeien van de eerste tot de laatste minuut, althans, dat is mijn ervaring. Uiteraard ben ik zeer benieuwd hoe jullie daarover denken.

Ziet er interessant uit!

Choconas schreef:

James Brandon Lewis (JBL) werd in 1983 geboren in Buffalo, een Amerikaanse stad in het westen van de staat New York.

I'm from Buffalo where it's cold in summer
All we know is hustlin'

Johnny Marr schreef:
I'm from Buffalo where it's cold in summer
All we know is hustlin'

Wie weet hebben Benny en JBL vroeger nog wel samen geknikkerd?

Choconas schreef:
Wie weet hebben Benny en JBL vroeger wel samen geknikkerd?

https://media3.giphy.com/media/AyqkV9MMijmDK/giphy.gif

Oh, en voor ik het vergeet: zou Soledad wellicht de titel van dit topic kunnen aanpassen? Dit is dan ook meteen een uitnodiging om deze week gezellig met ons mee te luisteren, Pim, want dit album zou wel eens in je straatje kunnen liggen.

CSL dinsdagavond om 21 uur?

Ok Soledad negeer ons dan maar lekker brajoapau of cosmic kid, anders jullie?

Soledad
Mijn excuses, ging volledig langs me heen Choconas ik beloof je het album hierbuiten wel te beluisteren. 2100 is hier tegenwoordig bedtijd sinds wij elke nacht weer minimaal 5x ruw worden gestoord door mijn geliefde kleine minime

Dat is akkoord, Soledad, luister er maar eens naar op een moment dat het jou uitkomt.

Geestelijk vader ArthurDZ kon er gisteravond niet bij zijn, dus vanavond deze plaat in de CSL-herkansing op BeatSense?

Ik ga Ajax kijken, maar wellicht kom ik na de tijd wel even buurten.

Ik haal ondertussen nog een plaatje in, te weten Julee Cruise - The Voice of Love:

Deze opvolger van Floating into the Night ontbeert de klassesongs die die op het debuut wel prijken, en steekt daardoor wat bleekjes af. Het komt wat gezapig kabbelend op me over, waardoor de kans op indommelen waar ik het bij het debuut ook reeds had, nu wel erg reëel wordt. De Twin Peaks-vibe die het debuut duidelijk in zich heeft (moeilijk te plaatsen anders) ontbreekt hier ook wel, jammer genoeg.

Julee Cruise heeft echter een stem als een nachtegaal, en dat maakt weer wat goed. Het weet me allemaal niet echt te raken, maar een voldoende is dus zeker op z'n plaats.

5,8

Hopelijk velt Johnny Marr nu geen al te streng oordeel over me.

Tssss, ga lekker jordidj1 knuffelen ofzo!

Nee hoor, meningen enzo. Maar ik hoor de Twin Peaks-vibe wel nog steeds. Ik hoor niet heel veel verschil met het nog mooiere debuut. Het is niet anders.

Choconas schreef:
Geestelijk vader ArthurDZ kon er gisteravond niet bij zijn, dus vanavond deze plaat in de CSL-herkansing op BeatSense?

Oh zou leuk zijn! Als we om 21u beginnen wel, ben wederom bekaf

ArthurDZ schreef:
(quote)

Oh zou leuk zijn! Als we om 21u beginnen wel, ben wederom bekaf

21u lijkt me een mooie tijd om te beginnen!

21u inloop en 21u30 effectief beginnen ofzo?

Johnny Marr schreef:
21u inloop en 21u30 effectief beginnen ofzo?

Vanavond niet schat, ik heb hoofdpijn.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Vanavond niet schat, ik heb hoofdpijn.

Weeral niet?! Dat zei je gisteren ook!

Johnny Marr schreef:
(quote)

Weeral niet?! Dat zei je gisteren ook!

Nee gewoon op 21u plaatje luisteren en dan slapen, gaat heerlijk zijn

ArthurDZ schreef:
(quote)

Nee gewoon op 21u plaatje luisteren en dan slapen, gaat heerlijk zijn

Kom chat dan!

Thanks voor de extra sessie

Lekker plaatje ook, 7.1 van mijnentwege!

Ik ga voor het volle punt lager, klinkt goed maar het kan me ook niet volledig boeien. Dat kunnen maar heel weinig jazzalbums. Desalniettemin warme dankwoorden voor deze mooie tip!

6,1

Chille, boeiende en gevarieerde plaat met een zwoele afsluiter. Fijne tip, Choco. James Brandon Lewis staat voortaan op mijn rader. Ook direct een goede motivatie om meer werk van Luke Stewart te checken (die stond al op mijn radar).

7,6 voor nu

Leuke jazzplaat, funky en energiek! Soms iets stroef in mijn oren, maar zeker met plezier beluisterd.
7

Deze vond ik ook leuk! Het openingsnummer sleept je direct helemaal mee en zet de toon voor een heerlijk divers album. 7,7

Benieuwd naar de nieuwe tip!

Daarvoor moeten we bij AOVV zijn! Ben ook benieuwd!

ArthurDZ schreef:
Daarvoor moeten we bij AOVV zijn! Ben ook benieuwd!

Die komt er deze avond aan, jongelui!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.