Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi
zoeken in:
2
geplaatst: 6 maart 2021, 19:22 uur
Ik ben ook zeer benieuwd! Ondertussen heb ik weer een paar albums beluisterd, de andere albums volgen later.
Atavist - III: Absolution (2020): 8,5
Geweldige doom- en deathmetalplaat, denk My Dying Bride, maar ook langzaam deinende treugwilgen en regen en onweer. De titels van de vier monumentale monolieten doen me denken aan die van A Love Supreme, de muziek natuurlijk niet. Zeker één van de beste metalplaten van 2020.
Julee Cruise - The Voice of Love (1993): 6,5
Komt nogal traag op gang, maar eenmaal onderweg met Cruise komen er toch wel een paar fijne droompopliedjes voorbij (vanaf pakweg Up in Flames).
James Brandon Lewis Trio - No Filter (2016): 8,5
Tof dat jullie naar deze tip geluisterd hebben en fijn om jullie commentaren te lezen. Ik sluit me er helemaal bij aan dat het een gevarieerde en energieke jazzplaat is.
3
geplaatst: 6 maart 2021, 19:56 uur
Ik ben, zoals jullie misschien wel weten, al een hele tijd bezig met een grote Johnny Cash-herontdekkingstocht. Ongeveer 4 jaar geleden ben ik eraan begonnen (met grote tussenpozen, weliswaar), en ik ben toch al ergens midden jaren '90 geraakt ondertussen. De serie albums die Cash met Rick Rubin onder de noemer American Recordings maakte, heb ik in huis, en heb ik ook gewaardeerd met sterretjes, maar ik schenk er tijdens mijn tocht hernieuwde aandacht aan, in de vorm van menige luisterbeurt.
Bij uitstek hebben deze prachtwerkjes duidelijk gemaakt welk een geweldig talent Cash had om andermans liedjes eigen te maken. Dat is niet alleen handig om te herkennen en te kunnen plaatsen, maar ook om te ontdekken, want Cash nam met Rubin zowel bekende als minder bekende nummers op.
American Recordings oftewel deel I uit de reeks, is ten huize AOVV reeds de revue gepasseerd, en één van de mooiste nummers op die plaat is naar mijn bescheiden mening The Man Who Couldn't Cry, door Cash live gebracht in een club in LA (hierover meer in https://www.musicmeter.nl/album/3171/info/60#6797224]mijn bespreking van de plaat). Dit nummer heeft vooral een heel erg sterke, met flink wat humor (en ook een vleugje cynisme) gelardeerde tekst, en was één van de redenen om mijn score van 4 sterren voor het album op te trekken naar 4,5 sterren. Ik was dan ook benieuwd naar de schrijver en originele uitvoerder van het liedje.
Het bleek ene Loudon Wainwright III te zijn, een naam die een belletje deed rinkelen. De naam Wainwright dan toch, want zijn zoon Rufus en dochter Martha zijn wellicht bekender. Maar goed, naam en faam maken in wezen geen donder uit, en ik vond het toch zo'n mooi liedje, dus heb ik gelijk het album waarop deze song staat opgezocht. Ik heb 'm nu een drietal keer gedraaid (ook voor mij is het een zeer recente ontdekking), en ik vind het een fantastische plaat.
Ik ga verder niet al te uitgebreid uitweiden, meer zelfs: ik presenteer u gewoon de plaat:
[url=https://www.musicmeter.nl/album/30987]Loudon Wainwright III - Attempted Mustache
Veel luisterplezier!
PS: ik weet niet of ik volgende week zelf tijd heb voor een CSL-luistersessie, heb het aardig druk met enkele studieprojecten. Hopelijk lukt het dinsdagavond!
Bij uitstek hebben deze prachtwerkjes duidelijk gemaakt welk een geweldig talent Cash had om andermans liedjes eigen te maken. Dat is niet alleen handig om te herkennen en te kunnen plaatsen, maar ook om te ontdekken, want Cash nam met Rubin zowel bekende als minder bekende nummers op.
American Recordings oftewel deel I uit de reeks, is ten huize AOVV reeds de revue gepasseerd, en één van de mooiste nummers op die plaat is naar mijn bescheiden mening The Man Who Couldn't Cry, door Cash live gebracht in een club in LA (hierover meer in https://www.musicmeter.nl/album/3171/info/60#6797224]mijn bespreking van de plaat). Dit nummer heeft vooral een heel erg sterke, met flink wat humor (en ook een vleugje cynisme) gelardeerde tekst, en was één van de redenen om mijn score van 4 sterren voor het album op te trekken naar 4,5 sterren. Ik was dan ook benieuwd naar de schrijver en originele uitvoerder van het liedje.
Het bleek ene Loudon Wainwright III te zijn, een naam die een belletje deed rinkelen. De naam Wainwright dan toch, want zijn zoon Rufus en dochter Martha zijn wellicht bekender. Maar goed, naam en faam maken in wezen geen donder uit, en ik vond het toch zo'n mooi liedje, dus heb ik gelijk het album waarop deze song staat opgezocht. Ik heb 'm nu een drietal keer gedraaid (ook voor mij is het een zeer recente ontdekking), en ik vind het een fantastische plaat.
Ik ga verder niet al te uitgebreid uitweiden, meer zelfs: ik presenteer u gewoon de plaat:
[url=https://www.musicmeter.nl/album/30987]Loudon Wainwright III - Attempted Mustache
Veel luisterplezier!
PS: ik weet niet of ik volgende week zelf tijd heb voor een CSL-luistersessie, heb het aardig druk met enkele studieprojecten. Hopelijk lukt het dinsdagavond!
1
geplaatst: 6 maart 2021, 21:40 uur
Interessante keuze, AOVV! Ik heb van Loudon Wainwright III een verzamelaar in de kast staan en verder heb ik diverse studio-albums al beluisterd, maar jouw tip nog niet. Ik zie tevens dat ik nog geen enkele stem op hem heb uitgebracht, dus hoogste tijd om daar eens mee te beginnen!
0
geplaatst: 7 maart 2021, 12:34 uur
En misschien kan jordidj1 aan Soledad, cosmic kid, brajoapau of Casartelli vragen om de topictitel aan te passen? 

1
geplaatst: 9 maart 2021, 12:47 uur
Al een eerste keer gedraaid op de achtergrond tijdens het werken, klinkt erg goed! Morgen nog eens aandachtig luisteren.
1
geplaatst: 9 maart 2021, 14:12 uur
iemand74 schreef:
Morgen nog eens aandachtig luisteren.
Morgen nog eens aandachtig luisteren.
En vanavond, in de BeatSense-room?
0
geplaatst: 9 maart 2021, 14:41 uur
Misschien leuk om eens mee te doen, ja! Vanaf heb ik al andere plannen.
1
geplaatst: 9 maart 2021, 16:27 uur
Ik heb goede hoop dat het me wel zal lukken om 21u00 aanwezig te zijn om dit plaatje te draaien. Allen straks daarheen, dus!
1
geplaatst: 9 maart 2021, 22:27 uur
8,1
The Man Who Couldn't Cry
Ja, heel mooie plaat gewoon. Verder kan ik er niet veel over kwijt.
The Man Who Couldn't Cry
Ja, heel mooie plaat gewoon. Verder kan ik er niet veel over kwijt.
1
geplaatst: 9 maart 2021, 22:40 uur
Ik vind 'm echt prachtig, en ga 'm in huis proberen halen (op CD of LP), de discografie van de beste man verder uitpluizen (mede dankzij Choconas, die me het mooie Your Mother and I van Loudon heeft leren kennen) en er op een later tijdstip vast wel wat meer over kwijt kan.
9
9
1
geplaatst: 9 maart 2021, 23:02 uur
Inderdaad een fijne tip, tof om eens een heel studio-album van Loudon III te beluisteren. De B-kant sla ik wel wat hoger aan dan de A-kant, vooral The Man Who Couldn't Cry en afsluiter Lullaby springen er voor mij uit. Daarmee kom ik grosso modo wel wat lager uit dan de heren boven mij, maar dat mag de pret niet drukken. Ook ik neem me voor om eens wat verder in het oeuvre van deze man te duiken.
7,2
7,2
1
geplaatst: 10 maart 2021, 09:29 uur
Ik vind dit een heel goed album. 4* dicht tegen de 4,5* aan. Mooie nummers met een uitgesproken geluid die me gelijk boeien. De teksten zitten vol met droge humor en mooie vondsten, terwijl ik ook de muziek dik in orde vind. The Swimming Song is mijn favoriet. Het gaat helemaal nergens over, maar toch is het briljant:
“This summer I swam in the ocean
And I swam in a swimming pool
Salt my wounds, chlorine my eyes
I'm a self-destructive fool.”
8,4
“This summer I swam in the ocean
And I swam in a swimming pool
Salt my wounds, chlorine my eyes
I'm a self-destructive fool.”
8,4
1
geplaatst: 10 maart 2021, 18:45 uur
Sluit ik ondertussen weer achteraan:
- 05/03: AOVV
- 12/03: Barney Rubble
- 19/03: Jordi
- 26/03: iemand74
- 02/04: Koenr
- 09/04: aerobag
- 16/04: madmadder
- 23/04: Gretz
- 30/04: Poek
- 07/05: Choconas
1
geplaatst: 10 maart 2021, 20:24 uur
- 14/05: Johnny Marr
1
geplaatst: 10 maart 2021, 20:49 uur
- 21/05: AOVV
0
geplaatst: 13 maart 2021, 10:24 uur
Barney, jouw beurt schat x
- 28/05: ArthurDZ
- 28/05: ArthurDZ
5
geplaatst: 13 maart 2021, 12:25 uur
Het is haast een traditie om dit topic uit het oog te verliezen. Drukke weken op het werk, u kent het wel. Als donderslag bij heldere hemel- nou ja, helder: het stormt aardig - kwam de tag van Arthur. Welja, als jullie nog een album van mij willen dan krijgen jullie die.
Zoals sommigen weten, heb ik de laatste tijd meer interesse in ambient. Langzame geluidsgolven met veel karakter. Enerzijds is het achtergrondvulling, maar anderzijds toon het bij nadere inspectie veel detail. Daarenboven ben ik een fan van filmmaker Andrej Tarkovsky. Trage, symbolische films waarbij de omgeving een belangrijke rol vervult. Een hypnotisch tempo houdt hierbij de aandacht uitstekend vast. Welnu, deze tip combineert deze twee interessegebieden. Het album dat ik gekozen heb, is: Robert Rich / B. Lustmord - Stalker (1995).
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6639.jpg
Laten we daarom volgende week afdalen naar de zone, waarin natuurkundige wetten niet meer gelden, waar het afval van passerende aliens magische krachten heeft en waar er een beatsense-kamer is die elke wens in vervulling laat gaan. Dinsdag 21:00 was het gebruikelijke plan, geloof ik. Tot dan:
https://uncyclopedia.ca/w/images/thumb/1/17/TarkovskyStalker.jpg/400px-TarkovskyStalker.jpg
Zoals sommigen weten, heb ik de laatste tijd meer interesse in ambient. Langzame geluidsgolven met veel karakter. Enerzijds is het achtergrondvulling, maar anderzijds toon het bij nadere inspectie veel detail. Daarenboven ben ik een fan van filmmaker Andrej Tarkovsky. Trage, symbolische films waarbij de omgeving een belangrijke rol vervult. Een hypnotisch tempo houdt hierbij de aandacht uitstekend vast. Welnu, deze tip combineert deze twee interessegebieden. Het album dat ik gekozen heb, is: Robert Rich / B. Lustmord - Stalker (1995).
https://www.musicmeter.nl/images/cover/6000/6639.jpg
Laten we daarom volgende week afdalen naar de zone, waarin natuurkundige wetten niet meer gelden, waar het afval van passerende aliens magische krachten heeft en waar er een beatsense-kamer is die elke wens in vervulling laat gaan. Dinsdag 21:00 was het gebruikelijke plan, geloof ik. Tot dan:
https://uncyclopedia.ca/w/images/thumb/1/17/TarkovskyStalker.jpg/400px-TarkovskyStalker.jpg
0
geplaatst: 13 maart 2021, 13:52 uur
Interessant, ik ben benieuwd!
Ondertussen heb ik weer een album of twee beluisterd.
Sasha Sloan - Only Child (2020): 6,2
Op basis van de lovende woorden van Gretz had ik wel iets meer verwacht van deze "pure popplaat." Het album luistert lekker weg, maar er is weinig wat er voor mij bovenuit steekt, afgezien misschien van het fraaie nummer Hypochondriac. Het niveau van wat Geert "de popperfectie van Kacey Musgraves' Golden Hour (2018)" noemt, wordt hier zeker niet gehaald (en ook op die vermeende popperfectie van KM valt wel het een en ander af te dingen, maar dit terzijde).
St. Tropez - St. Tropez (2018): 6,4
Dit is inderdaad een "ongedwongen garagerockplaatje" uit Nederland. Ik ben er niet ondersteboven van, maar het klinkt wel aanzienlijk beter dan de albums uit de tijd dat het nog dierentuinmannen waren. De twee lange nummers How Do You Like Me Now en Safe zijn hier de uitblinkers, zeker die uitgeleide in Safe is heerlijk!
Ondertussen heb ik weer een album of twee beluisterd.
Sasha Sloan - Only Child (2020): 6,2
Op basis van de lovende woorden van Gretz had ik wel iets meer verwacht van deze "pure popplaat." Het album luistert lekker weg, maar er is weinig wat er voor mij bovenuit steekt, afgezien misschien van het fraaie nummer Hypochondriac. Het niveau van wat Geert "de popperfectie van Kacey Musgraves' Golden Hour (2018)" noemt, wordt hier zeker niet gehaald (en ook op die vermeende popperfectie van KM valt wel het een en ander af te dingen, maar dit terzijde).
St. Tropez - St. Tropez (2018): 6,4
Dit is inderdaad een "ongedwongen garagerockplaatje" uit Nederland. Ik ben er niet ondersteboven van, maar het klinkt wel aanzienlijk beter dan de albums uit de tijd dat het nog dierentuinmannen waren. De twee lange nummers How Do You Like Me Now en Safe zijn hier de uitblinkers, zeker die uitgeleide in Safe is heerlijk!
2
geplaatst: 15 maart 2021, 09:20 uur
Interessant Barnz, ik ben benieuwd! Ziet er een intrigerende tip uit. Ambient is kjoel, dit is toch die gozer van Somnium?
0
geplaatst: 16 maart 2021, 18:18 uur
Erg benieuwd naar deze plaat, dus ik sluit vanavond aan op BeatSense!
0
geplaatst: 16 maart 2021, 18:51 uur
Johnny Marr schreef:
Interessant Barnz, ik ben benieuwd! Ziet er een intrigerende tip uit. Ambient is kjoel, dit is toch die gozer van Somnium?
Somnium

0
geplaatst: 16 maart 2021, 21:07 uur
Wacht maar niet op mij jongens, ik voel me niet helemaal in orde dus ik kruip vanavond gewoon vroeg mijn bedje in! Veel luisterplezier in ieder geval, wie weet haal ik 'm later deze week nog in 

* denotes required fields.