MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
AOVV schreef:
Eervolle vermeldingen voor Choconas en Fathead, die er weliswaar geen cijfer op wisten te plakken, maar het toch geprobeerd hebben met dit album. Moedige lieden zijn jullie!

Ik heb deze Mingus nog een paar keer gedraaid en hij begint toch wel binnen te komen. Ik vind hem hier zeker nog niet zo goed als op zijn latere klassiekers, net zoals Soledad hoor ik nog duidelijk een Mingus in ontwikkeling. Maar het openings- en titelnummer is toch wel erg mooi en A Foggy Day is een intrigerende compositie met al die verkeersgeluiden erbij. Profile of Jackie is dan weer een aardig tussendoortje en Love Chant is een prima afsluiter. Ik kan hier al met al gemakkelijk een 7 aan kwijt.

Ik ken hier heel moeilijk over gaan doen, maar dit is gewoon een 8

Zeer toffe eerste kennismaking. Een lekker gevarieerde plaat, zonder dat er van de hak op de tak gesprongen wordt

7,9

8

Het titelnummer Heel goede tip, Snoeperd!

MVW
Net voor de tweede keer beluisterd: voor mij een typische 3,5* plaat. Degelijk, hoor leuke dingen maar ook dingen die ik wat minder vind: met name de zang valt niet helemaal in het pulletje. Maar de fijne dromerige sfeer maakt dat het toch een ruime voldoende wordt. Een prima plaat om af en toe te horen en leuk om eens een tip uit Oost-Europa gehoord te hebben, dat is toch relatief onbekend terrein hier op de site (en voor mezelf ook). Voor nu:

7

Dit is een album dat ik maar moeilijk kan peilen, zo blijkt. Wat soms een goed teken is. En soms dan weer niet. Maar daar ben ik nog niet geheel uit. Ik beluister het nu voor de derde maal deze week, en het maakt een zekere indruk op me, al ben ik onzeker over het effect dat de plaat op me heeft.

Ach, eigenlijk is het gewoon zoals ArthurDZ, de bezieler van dit topic, zegt: lekker diverse plaat van een band die niet voor één gat te vangen is, maar je merkt wel dat de nummers ergens naartoe gaan en, vooruit dan maar, het titelnummer is een waar pareltje.

Welaan dan, tijdens het schrijven van dit korte bericht heb ik dan toch de einder gezien.

7,5 (in MuMe termen ben ik gul, en rond ik af naar boven, dus 4* voor deze boeiende tip van Snoeperd!)

Ik heb dit album van Lenny Valentino nu verscheidene keren beluisterd, inclusief eenmaal tijdens de CSL-sessie, en ik kan niets anders zeggen dan dat de plaat me erg goed bevalt. De Poolse band tapt hier uit het vaatje van de wat melancholische rock van rond de eeuwwisseling, maar ze hebben ook duidelijk een eigen smoel. Ja, het zingen in de eigen taal helpt daar zeker bij, maar ook los daarvan zijn de liedjes onderscheidend genoeg. Mijn Pools is erg beroerd, maar als ik het goed begrijp blikt zanger/gitarist/voorman Artur Rojek op dit album terug naar zijn kindertijd, toen hij naar verluidt bij zijn grootouders woonde. De titel Uwaga! Jedzie tramwaj (tevens het opvallende titelnummer) schijnt te verwijzen naar de botsing van een man met een tram nabij het grootouderlijk huis in MysÅ‚owice. Ik weet niet of "onder de tram" ook een Poolse uitdrukking is, maar dat zou eigenlijk wel moeten. Het kan overigens de beste overkomen, vraag maar eens aan de Catalaanse architect Antoni Gaudí (of nou ja). Ter zake nu: erg sterk album met prachtige, dromerige rock, zeer de moeite waard. Uitstekende tip, Snoeperd!

Edit: cijfer verhoogd naar 8,4 (waarom ook niet!)

Ik geloof dat ik voor deze week aan de beurt ben, zal kijken of het me lukt om vanavond het nieuwe album te posten.

9
Nog voor Lenny Valentino

Vanavond ga ik niet meer redden helaas. Word morgen.

Sorrryyyyy voor de vertraging van een dag, maar hierbij dan mijn eerste tip van de week!

Kevin Morby - Still Life (2014)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/458000/458160.jpg

Ik heb nog een hele tijd zitten twijfelen welke plaat ik nou zou kiezen. Ik ken helaas niet zulke onbekende platen die vrijwel niemand nog kent, dus ben ik daarom maar gegaan voor een mijn favoriete artiest gegaan die wel wat extra aandacht mag krijgen. Ik verwacht wel dat de meeste van de beste man hebben gehoord en wat nummers kennen, maar dit album misschien nog niet.

Het gaat dus om het album Still Life, zijn tweede solo album. Inmiddels heeft hij al vijf solo albums afgeleverd en daarvoor zat hij al in de bands The Babies en Woods. Voor een 32 jarige heeft hij er eigenlijk al een heel muziekleven opzitten. Ik denk dat je wel kan zeggen dat zijn bekendheid pas echt meer toenam na zijn derde solo album Kevin Morby - Singing Saw (2016), maar Still Life kan zich wat mij betreft goed meten met dat prachtige album. Waar veel van Morby's albums gaan over een plaats (Harlem River en City Music over New York, Singing Saw over LA bijv.) lijkt dit album vooral te gaan over het onderweg zijn naar een plek. Muzikaal zijn de referenties naar Dylan en Lou Reed niet ver weg. Zijn muziek en warme zangstem hebben in ieder geval een plek in mijn muzikale hart veroverd.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Maandag 21:00 in ieder geval een CSL.

jordidj1 kan jij of iemand anders de titel van het topic aanpassen?

Lenny Valentino gaat nog stemmen krijgen. Klinkt interessant en dreampop hou ik van. Dat ik hem niet kan streamen of zelf draaien is wat lastig. Via YouTube muziek luisteren doe ik eigenlijk nooit.

Nice keuze Vlad! Singing Saw ken ik al, al vind ik 'm vrij wisselvallig met grote hoogtepunten maar met voor mij ook wat minder boeiend spul. Tijd voor een herkansing dus! Ik ben erbij maandag

Morby, leuk! Ik ben er morgen ook bij.

Nog even een kleine herinnering; vanavond 21:00 CSL. Goede kans dat ik vanavond er al wat eerder ben.

Ook nog even dit, we hebben een nieuwe nummer 2 in het klassement!

01. Gene Clark - No Other (1974): 7,91 / 25 stemmers / Edgar18
02. Lenny Valentino - Uwaga! Jedzie Tramwaj (2001): 7,88 / 9 stemmers / Snoeperd
03. Ann Peebles - I Can't Stand the Rain (1974): 7,77 / 17 stemmers / jordidj1
04. Terry Callier - The New Folk Sound of Terry Callier (1964): 7,58 / 15 stemmers / Choconas
05. Ichiko Aoba - 0 (2013): 7,57 / 17 stemmers / hoi123
06. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah - Sour Soul (2015): 7,56 / 14 stemmers / Johnny Marr
07. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956): 7,5 / 9 stemmers / AOVV
08. Gil Scott-Heron & Makaya McCraven – We’re New Again (2020): 7,43 / 19 stemmers / ArthurDZ
09. The Monochrome Set - Love Zombies (1980): 7,43 / 16 stemmers / Divart
10. Os Novos Baianos - Acabou Chorare (1972): 7,42 / 18 stemmers / Koenr
11. Fishmans - Uchu Nippon Setagaya (1997): 7,13 / 19 stemmers / Aerobag
12. Earth, Wind & Fire - Spirit (1976): 6,71 / 11 stemmers / west
13. Actors - It Will Come to You (2018) : 6,37/ 11 stemmers / DjFrankie

ArthurDZ schreef:
Ook nog even dit, we hebben een nieuwe nummer 2 in het klassement!

Wat een verheugend nieuws!

Verwerk je overigens ook nog de later uitgebrachte stemmen, bijvoorbeeld de stemmen van madmadder, of doen die buiten mededinging mee aan dit spel?

Lastig, ik heb geen excel-bestand waarin ik alle scores opsla (normaal gezien is het de bedoeling dat iedereen de score van zijn eigen tip achteraf uitrekent, heb het nu snel zelf even gedaan omdat ik zag dat Snoeperd het waarschijnlijk vergeten was ) dus zo wordt het wel lastiger om laatstemmers erbij te rekenen. Die zijn dus buiten mededinging wat mij betreft.

Ja of je maakt even een excelbestand beste ArthurDZ

Ja, zat daar ook al aan te denken. Een Google Sheets wel, zodat ik niet als enige alles hoef bij te houden, maar waar iedereen na afloop van zijn/haar tip de score kan uitrekenen, en waar ook makkelijk late stemmen aan toe te voegen zijn. Zal ik me binnenkort eens aan wagen

Ik zit er al helemaaaaal klaar voor.

Voor als er nog laatkomers zijn, 21:30 beginnen we echt.

ArthurDZ schreef:
Ja, zat daar ook al aan te denken. Een Google Sheets wel, zodat ik niet als enige alles hoef bij te houden, maar waar iedereen na afloop van zijn/haar tip de score kan uitrekenen, en waar ook makkelijk late stemmen aan toe te voegen zijn. Zal ik me binnenkort eens aan wagen

Dat lijkt me een erg goed idee! =)

MVW
Ik zal als liefhebber van de Morby-sound het bal openen:

8

Favorieten: The Ballad of Arlo Jones, Bloodsucker en Amen

Ja best een leuk plaatje!

7,2

MVW schreef:
Ik zal als liefhebber van de Morby-sound het bal openen

Eigenlijk had Johnny Marr het bal natuurlijk al geopend, zij het niet op de juiste plek: Musicmeters Obscure Tip van de Dag

Zelf ga ik deze plaat nog een paar keer beluisteren, de eerste luisterbeurt beviel me wel.

Hier nog even officieel, voor de formaliteit:

6,8

Sorry.

4.5

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.