Muziek / Muziekgames / De nr 1 in USA of UK, maar geen hit in NL meter
zoeken in:
0
geplaatst: 15 november 2020, 20:25 uur
Lisa Loeb scoort goed en belandt net buiten de top 10 (7,31; 10 stemmen)
1
geplaatst: 15 november 2020, 20:27 uur
Er was een tijd in Engeland dat je met een paar vrienden een band kon beginnen en zomaar op de 1ste plek terecht kon komen als je goed genoeg was. Dat soort bands hadden namen als The Beatles, The Kinks, T-rex, The Jam, Oasis en Blur. Mooie tijd was dat. Ongeveer tien jaar geleden hield dat ineens op. Als je deze week naar de Engelse hitlijst kijkt, kom je pas op nr 57 de eerste band tegen. En dat is Fleetwood Mac met “Dreams”
. Daarom nu de ‘meeste recente’ Engelse gitaarband die het lukte om de eerste plaats te bereiken. En dat zelfs met hun eerste 2 singles. Ik kies voor de tweede.
Arctic Monkeys – When the Sun Goes Down
USA: -
UK: nr 1 (jan 2006; 1 week)
NL: tip
. Daarom nu de ‘meeste recente’ Engelse gitaarband die het lukte om de eerste plaats te bereiken. En dat zelfs met hun eerste 2 singles. Ik kies voor de tweede.Arctic Monkeys – When the Sun Goes Down
USA: -
UK: nr 1 (jan 2006; 1 week)
0
geplaatst: 22 november 2020, 23:10 uur
De Arctic Monkeys belanden vooralsnog net buiten de top 3 (8,01; 7 stemmen)
0
geplaatst: 22 november 2020, 23:12 uur
In Amerika werd nog eerder dan in Engeland afscheid genomen van gitaarbands. De afgelopen 20 jaar zijn de gitaarbands die een nr 1 hit scoorden namelijk op de vingers van 1 hand te tellen en dan moet je het begrip gitaarband ook nog heel erg ver oprekken (Maroon 5). Het eindigde min of meer in het jaar 2000. Dat jaar scoorde Santana 2 grote hits en waren er ook nog 3 wat jongere bands die de eerste plek bereikten. Eerder kwam Matchbox Twenty al voorbij en nu ga ik voor Vertical Horizon. Die braken dat jaar met hun derde plaat door in Amerika, scoorden meerdere hits en verkochten miljoenen albums. Zelfs in ons land haalden ze met 3 nummer van dat album de tipparade. Even een stukje scorebordstatisiek; dat is even vaak als Arctic Monkeys, Arcade Fire en The Pixies gezamenlijk. En wie kent Vertical Horzon nu nog?
Vertical Horizon - Everything You Want
USA: nr 1 (juli 2000; 1 week)
UK: nr 42
Vertical Horizon - Everything You Want
USA: nr 1 (juli 2000; 1 week)
UK: nr 42
0
geplaatst: 24 november 2020, 16:28 uur
Lekker nummertje wel. Nog nooit eerder van gehoord trouwens.
7.4
7.4
0
geplaatst: 24 november 2020, 16:33 uur
7,5 deze moest ik weer even beluisteren.
You're a God kwam wel meteen in me op. Die vind ik nog even beter.
You're a God kwam wel meteen in me op. Die vind ik nog even beter.
0
geplaatst: 29 november 2020, 23:18 uur
Hoe belangrijk is de inhoudelijke tekst van een nummer? Zelf vind ik het vooral belangrijk hoe de tekst klinkt en minder waar het precies over gaat. Nu een nummer waarvan de tekst wel erg belangrijk is, “Fight Song” van de Amerikaanse zangeres Rachel Platten. Het is namelijk opvallend dat dit nummer alleen een hele grote hit werd in alle Engels sprekende landen (VS, Canada, Ierland, Australië, Nieuw Zeeland). In Engeland kwam het nummer zelf tot nr 1, maar daarna haalde ze de top 100 nooit meer. Een echte eendagsvlieg dus. Hillary Clinton gebruikte het nummer vaak tijdens haar campagne en we weten hoe dat afliep…
Rachel Platten – Fight Song
USA: nr 6
UK: nr 1 (aug 2015; 1 week)
Rachel Platten – Fight Song
USA: nr 6
UK: nr 1 (aug 2015; 1 week)
* denotes required fields.