MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De nr 1 in USA of UK, maar geen hit in NL meter

zoeken in:
Matchbox Twenty: 5.5
Oasis: 7
Rick Springfield: 7
Manic Street Preachers: 7

De Manic Street Preachers stranden in de middenmoot (7,13; 9 stemmen)

Nu het verhaal van de Canadese band Sheriff. In het begin van de jaren 80 scoorden ze een paar hits in eigen land en hadden zelfs een klein hitje in Amerika met de ballad "When I'm with You" (die kwam tot nr 61). Ze maakten maar 1 album en in 1985 stopte de band vanwege, zoals dat zo mooi heet, muzikale meningsverschillen. Waarschijnlijk zou nooit meer iemand aan deze band gedacht hebben, ware het niet dat eind jaren 80 een aantal Amerikaanse DJ’s het nummer “When I'm with You" weer begonnen te draaien. Wat daarvoor de reden was, heb ik niet kunnen achterhalen, ik denk dat ze het gewoon een mooi nummer vonden. En ze waren niet de enige. In een paar maanden tijd schoot het nummer naar de 1e plaats. Gek genoeg was er niet eens een videoclip beschikbaar. De muzikale meningsverschillen waren blijkbaar erg groot, want ook dit onverwachte succes kon de band niet bewegen om weer samen te komen. Het bleef dus bij deze postume hit.

Sheriff - When I'm with You

USA: nr 1 (feb 1989; 1 week)
UK: -
NL: -

Sheriff weet maar 3 nummers achter zich te laten (5,51; 10 stemmen)

Afgelopen week overleed de Australische zangeres en actrice Helen Reddy. In Nederland had ze maar beperkt succes en haar bekendste nummer “I Am Woman” was hier niet eens een hit. In Amerika daarentegen was ze vooral in de jaren 70 een megaster. Vijftien hits waaronder 3 nr 1 hits. Ik kies voor de enige daarvan die ook in Engeland een hit was. Ik verwacht hoge cijfers want over de doden niets dan goeds toch?

Helen Reddy - Angie Baby

USA: nr 1 (dec 1974; 1 week)
UK: nr 5

Helen Reddy belandt nog net in het linkerrijtje (7,06, 7 stemmen)

Ik ken “Everything I own” in de versie van Boy George die daarmee in 1987 een top 3 hit scoorde in ons land en zelfs een nr 1 hit in Engeland. Ik wist dat het een cover was, maar het blijkt zelfs een cover van een cover van een cover te zijn. Hoe zit dat dan? Het origineel is van de soft-rockers Bread die daarmee in 1972 een grote hit scoorden in Amerika. Het nummer werd al snel door andere artiesten gecoverd en een van de eerste was die van Andy Williams. Deze uitvoering leerde de Jamaicaanse zanger Ken Boothe kennen en die maakte er vervlgens een huppelende reggae-versie van. Dat werd in 1974 een nr 1 hit in Engeland. Tien jaar later maakt Boy George daar dus weer een cover van.

Ken Boothe - Everything I own

USA: -
UK: nr 1 (okt 1974; 3 weken)

Zooo dat is niet een van de vlotste nummers, maar dat hoeft ook niet.

6,2

Dat had idd ook wel in drie minuten gekund.

Liedje zelf is niks mis mee: 6,3

Gast
geplaatst: vandaag om 04:14 uur

geplaatst: vandaag om 04:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.