MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De nr 1 in USA of UK, maar geen hit in NL meter

zoeken in:
1988 was in de tijd dat ik echt heel veel naar de radio luisterde. Er gaat geen lichtje branden. Ik denk dat het door NL-radio nooit is opgepikt. Ik zie zelfs zo snel geen enkel Europees land waar dit een hit was, wel was het een hit in Australie en Nieuw-Zeeland.

5,2

Arbeidsdeskundige
5

Erg leuk nummer vond ik toen.

7,7

Klinkt voor Brits wel heel Amerikaans

6.4

Bob Seger 7

The Escape Club scoort een 6,02 (12 stemmen) en daarmee net iets beter dan Bob Seger

Als trouw lezer van het Engelse muziektijdschrift MOJO ben ik altijd verbaasd over de aandacht die ze besteden aan Paul Weller. Tikkeltje overdreven, hij is toch niet van de categorie Bowie/Dylan? Maar als je kijkt naar het aantal hits dat hij heeft gehad met The Jam, Style Council en solo, dan ga je het ineens begrijpen. Hij heeft in totaal 71 top40-hits gescoord in Engeland, ik herhaal, 71 hits! Dat is meer dan bijvoorbeeld Elton John, David Bowie en Queen om maar wat willekeurige artiesten te noemen. Daar steken de 7 hits in Nederland wel wat schril bij af. In Amerika is hij trouwens nog minder succesvol. Volgens mij hebben alleen Cliff Richard en Paul McCartney meer hits gehad in eigen land. Met alleen The Jam haalde hij de nr 1 positie. Vier keer maar liefst. Twee keer werden de nummers ook een hit in Nederland (A Town Called Malice en Beat Surrender), dus dan blijven er 2 over die ik jullie kan voorschotelen. Beide uit 1980.

The Jam – Going Underground

USA: -
UK: nr 1 (mrt 1980; 3 weken)
NL: -

The Jam – Start

USA: -
UK: nr 1 (aug 1980; 1 week)
NL: tip

Kijk, now we're talking.
Going Underground 9,6
Start! 8,2

Going Underground: 9,5
Start!: 8,5

Zwaar ondergewaardeerde band buiten Groot-Brittannië.

Going Underground: 8,0
Start: 7,0

Going Underground: 8,5
Start!: 7,5

Going Underground - 8.6
Start - 8.4

Fijne band was dit toch

Going Underground: 9,7
Start: 7,9

Going Underground:7.8
Start: 7

Going Underground: 10
Start: 9

Arbeidsdeskundige
Going Underground: 8
Start!: 7

Going Underground: 8,6
Start!: 7,8

Going Underground: 9,8
Start!: 7,5

Going Underground: 9.25
Start!: 7

Geen groot liefhebber of kenner, ben ook niet direct van mening veranderd maar vervelend is anders, natuurlijk.

Beide een 7.

Going Underground: 7,5
Start: 7,2

Zoals verwacht slaat The Jam een dubbelslag:
Going Underground (8,70; 14 stemmen)
Start (7,64; 14 stemmen)

Niemand gaf de voorkeur aan Start

Eddie Rabbitt kennen we in Nederland van het leuke “Driving My Life Away” dat in 1980 een klein hitje was en dat ook nog onvergetelijk gecoverd werd door Henk Wijngaard (Ik Moet Nog Wat Jaren Mee). In Amerika was Eddie eerst vooral bekend als songwriter, zo schreef hij bijvoorbeeld Kentucky Rain voor Elvis Presley. In 1981 scoorde hij zelf een nr. 1 hit met dit nummer. Volgens mij heeft het Nederland nooit bereikt en ik vermoed dat het de topposities van The Jam niet gaat bedreigen. Maar misschien vergis ik mij. Eddie overleed in 1996 aan longkanker Hij werd maar 56 jaar.

Eddie Rabbitt – I Love A Rainy Night

USA: nr 1 (feb 1981; 2 weken)
UK: -
NL: -

Een beetje te monotoon.

5,3

5.75

5.8

Gast
geplaatst: vandaag om 02:28 uur

geplaatst: vandaag om 02:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.