Muziek / Muziekgames / Marillion meter
zoeken in:
0
geplaatst: 10 december 2020, 17:16 uur
musicborst schreef:
Ik hoop niet dat mijn opmerking gisteren bij Estonia er bij gedragen heeft om deze vandaag onder de aandacht te brengen. Het is een ongeschreven Marillionwet Grendel niet te spelen als er om gevraagd wordt!
Het was Ian Mosley bij zijn aantreden begin 1984 die zei dat hij van de oude nummers dit zeker nooit zal gaan spelen. Aldus geschiede tot op de dag van vandaag, Hogarth valt niets te verwijten in deze!
Steve Rothery heeft er iets minder moeite mee en zodoende 3,25x live mogen aanschouwen. En ik kan er niets anders van zeggen, het was bijzonder!
(embed)
Grendel: 10
Ik hoop niet dat mijn opmerking gisteren bij Estonia er bij gedragen heeft om deze vandaag onder de aandacht te brengen. Het is een ongeschreven Marillionwet Grendel niet te spelen als er om gevraagd wordt!
Het was Ian Mosley bij zijn aantreden begin 1984 die zei dat hij van de oude nummers dit zeker nooit zal gaan spelen. Aldus geschiede tot op de dag van vandaag, Hogarth valt niets te verwijten in deze!

Steve Rothery heeft er iets minder moeite mee en zodoende 3,25x live mogen aanschouwen. En ik kan er niets anders van zeggen, het was bijzonder!
(quote)
(embed)
Grendel: 10
Helemaal ook nog. Ik wist wel dat hij ook een stuk had gespeeld. Niet dat ie het ook helemaal deed.
0
geplaatst: 10 december 2020, 17:21 uur
Me nooit echt goed kunen verplaatsen in de fanatieke Grendel schreeuwers tijdens concerten:
7,8
7,8
0
geplaatst: 10 december 2020, 17:54 uur
Vanaf de tekst beginnend met : So you thought that your bolts and your locks would keep me out t/m het einde is toch een stevige aanklacht tegen de mensheid in al zijn slechtheid....
Met een beetje goede wil toe te passen op diverse actuele situaties.... FvD iemand?
En daarna volgt dan nog een mooie gitaarsolo...
Ik kan mij goed voorstellen dat de fans van het begin dit zeer graag live zouden willen horen.
The blood flows where it will flow;
Pennywise the clown zou zeggen : we all flow here!
9,1
Met een beetje goede wil toe te passen op diverse actuele situaties.... FvD iemand?

En daarna volgt dan nog een mooie gitaarsolo...
Ik kan mij goed voorstellen dat de fans van het begin dit zeer graag live zouden willen horen.The blood flows where it will flow;
Pennywise the clown zou zeggen :

9,1
0
geplaatst: 10 december 2020, 19:14 uur
Grendel.. Dat was, zoals al eerder geschreven, een Heilige Graal waar je, in de jaren 80, naar op zoek was. Blijkbaar een Episch Nummer vergelijkbaar met Supper's Ready.
Ik geloof, weet niet zeker, dat ik het nummer voor het eerst heb gehoord bij de LP (en later CD) Show van Wim van Putten op Hilversum 3. Maar pas echt voor het eerst op B-Sides Themselves die ik echt met trillende vingers op heb gezet (ik geloof dat dit zelfs mijn eerste cd was) want... Legende..
Toch heb ik het nummer nooit echt sterk/bijzonder gevonden of vergelijkbaar met. Het was gewoon een hele lange Marillion. Market Square Heroes ! Dat was pas een nummer !
7
Ik las deze trouwens van Vigil bij B'sides:
En idd... Marillion - Market Square Heroes | Releases | Discogs maar dan Three Boats erbij, zie ik. Wat een verschil in groeven moet dat zijn geweest
Ik geloof, weet niet zeker, dat ik het nummer voor het eerst heb gehoord bij de LP (en later CD) Show van Wim van Putten op Hilversum 3. Maar pas echt voor het eerst op B-Sides Themselves die ik echt met trillende vingers op heb gezet (ik geloof dat dit zelfs mijn eerste cd was) want... Legende..
Toch heb ik het nummer nooit echt sterk/bijzonder gevonden of vergelijkbaar met. Het was gewoon een hele lange Marillion. Market Square Heroes ! Dat was pas een nummer !
7
Ik las deze trouwens van Vigil bij B'sides:
vigil schreef:
Grendel was wel degelijk een b kant en Market Square was de a kant...
Grendel was wel degelijk een b kant en Market Square was de a kant...
En idd... Marillion - Market Square Heroes | Releases | Discogs maar dan Three Boats erbij, zie ik. Wat een verschil in groeven moet dat zijn geweest

2
geplaatst: 10 december 2020, 19:34 uur
Grendel, een mooi nummer om in te stappen : 8
Ik ga de komende dagen even in series inhalen. Te beginnen met:
Tux On : 8.5
The Answering Machine : 5.5
Easter : 9.5
The Bell in the Sea : 7
Living in F E A R : 7.5
80 Days : 7
White Russian : 8
Interior Lulu : 8.5
Runaway : 9
Forgotten Sons : 8
Ik ga de komende dagen even in series inhalen. Te beginnen met:
Tux On : 8.5
The Answering Machine : 5.5
Easter : 9.5
The Bell in the Sea : 7
Living in F E A R : 7.5
80 Days : 7
White Russian : 8
Interior Lulu : 8.5
Runaway : 9
Forgotten Sons : 8
0
geplaatst: 10 december 2020, 19:34 uur
In dit soort prille lange stukken hoor je duidelijk dat de band erg ambitieus was. Maar er viel nog veel te halen.
Nooit echt onder de indruk geweest van Grendel.
6.7
Nooit echt onder de indruk geweest van Grendel.
6.7
0
geplaatst: 10 december 2020, 19:45 uur
Dacht gisteren niets gezien te hebben, en vandaag blijk ik plots 2 nummers achter te staan 
Estonia is een wonderlijk mooi nummer natuurlijk, en die krijgt van mij dan ook een mooie ronde 8.
En dan springen we wat verder terug in de tijd, naar de jaren met Derek Dick 'they call me the fish'. Enfin, Fish dus. En.... Grendel.
Ja, wat kan ik zeggen... het klinkt nu qua productie misschien wel wat gedateerd. Maar nog steeds. Wat. Een. Song. Enfin, zeg maar epische compositie dus....
Blijft toch echt wel zalig hoor....
Dit moet natuurlijk een 9 zijn !
dus...
Estonia: 8
Grendel: 9

Estonia is een wonderlijk mooi nummer natuurlijk, en die krijgt van mij dan ook een mooie ronde 8.
En dan springen we wat verder terug in de tijd, naar de jaren met Derek Dick 'they call me the fish'. Enfin, Fish dus. En.... Grendel.
Ja, wat kan ik zeggen... het klinkt nu qua productie misschien wel wat gedateerd. Maar nog steeds. Wat. Een. Song. Enfin, zeg maar epische compositie dus....
Blijft toch echt wel zalig hoor....
Dit moet natuurlijk een 9 zijn !
dus...
Estonia: 8
Grendel: 9
0
geplaatst: 10 december 2020, 20:53 uur
Ik heb het weer geprobeerd..... Grendel. Ik heb niet de geschiedenis van veel anderen hier, Dus mijn luisteren wordt niet vermengd met nostalgie en herinneringen. Ik hoor gewoon een band die probeert om, net als hun voorbeelden, een lang episch nummer te schrijven. Geen verkeerde poging. Maar in alle eerlijkheid vind ik een poging van tijdgenoten IQ met 'the last human gateway' net wat beter geslaagd. Maar ze hebben echt veel betere nummers geschreven, zowel met Fish als met H. Echt wel een sympathieke poging en voldoende, maar meer dan een 7 is het voor mij niet. Naar boven afgerond.
0
geplaatst: 10 december 2020, 21:09 uur
Grendel, best een aardig nummer maar duurt mij gewoon te lang voor mijn gevoel (al kan ik lange nummers best wel waarderen, zo vind ik Mike Oldfield - Amarok geweldig en dat is pas een lang nummer
). Heb het enthousiasme voor dit nummer nooit zo begrepen. Wel een ruime voldoende.
Grendel: 7,5
). Heb het enthousiasme voor dit nummer nooit zo begrepen. Wel een ruime voldoende.Grendel: 7,5
0
geplaatst: 10 december 2020, 21:14 uur
Grendel: 6.5
Ik heb ook de history en nostalgie niet met deze fase van de band; het klinkt voor mij te gedateerd en doet me niet veel...
Ik heb ook de history en nostalgie niet met deze fase van de band; het klinkt voor mij te gedateerd en doet me niet veel...
0
geplaatst: 10 december 2020, 22:17 uur
bonothecat schreef:
En ze roepen het ook nog bij de band waarop de kans dat ze het spelen vrij klein is. Beter om dit bij de band Arena te doen. Die heb ik Grendel een keer zien spelen. Was jij daar ook c-moon?
En ze roepen het ook nog bij de band waarop de kans dat ze het spelen vrij klein is. Beter om dit bij de band Arena te doen. Die heb ik Grendel een keer zien spelen. Was jij daar ook c-moon?
Nee, ik heb Arena Grendel nooit weten live brengen, dus ik zal er niet geweest zijn

0
geplaatst: 11 december 2020, 12:23 uur
Eigen tussenstand na 35 nrs.
https://i.ibb.co/2cfhSPs/Knipsel.jpg
https://i.ibb.co/2cfhSPs/Knipsel.jpg
0
geplaatst: 11 december 2020, 12:50 uur
De uitslag van Grendel verrast me toch wel enigszins. Het nummer komt voorlopig niet verder dan een 15e plek.
12 Fantastic Place (8,46/32 )
13 Waiting to Happen (8,43/34 )
14 Childhood's End? (8,4/36 )
15 Grendel (8,26/25 )
16 Estonia (8,1/26 )
17 Gazpacho (7,78/32 )
18 Tux On (7,68/36 )
19 White Feather (7,36/31 )
20 Interior Lulu (7,24/36 )
Vandaag: Sounds That Can't be Made
Marillion - Sounds That Cant Be Made - YouTube
12 Fantastic Place (8,46/32 )
13 Waiting to Happen (8,43/34 )
14 Childhood's End? (8,4/36 )
15 Grendel (8,26/25 )
16 Estonia (8,1/26 )
17 Gazpacho (7,78/32 )
18 Tux On (7,68/36 )
19 White Feather (7,36/31 )
20 Interior Lulu (7,24/36 )
Vandaag: Sounds That Can't be Made
Marillion - Sounds That Cant Be Made - YouTube
1
geplaatst: 11 december 2020, 12:51 uur
Ik kom bij jou op het zelfde gemiddelde uit! Dus heb de cijfers goed in mijn excel ingevuld!
0
geplaatst: 11 december 2020, 12:59 uur
Bijt de spits weer af
Sounds That Can't Be Made
Tering wat is dat een gaaf nummer.
Wat een power.
Een van die nummers waar ik compleet door omver werd geblazen.
Gisteren nog op staat op de Sunday night Above The Rain BR, waar het hele Sounds album op de derde schijf in DTS 5.1 op staat. Ook erg vet. Maar live op diezelfde BR wel meer powerful.
Gigantisch gave solo van Rothery rond het 5/5.5 min punt.
Geinig outro op Live In Chile en van hetzelfde soort maar dan nog langer op Marbles In The Park.
Absolute 9.
Sounds That Can't Be Made Tering wat is dat een gaaf nummer.
Wat een power.
Een van die nummers waar ik compleet door omver werd geblazen.
Gisteren nog op staat op de Sunday night Above The Rain BR, waar het hele Sounds album op de derde schijf in DTS 5.1 op staat. Ook erg vet. Maar live op diezelfde BR wel meer powerful.
Gigantisch gave solo van Rothery rond het 5/5.5 min punt.
Geinig outro op Live In Chile en van hetzelfde soort maar dan nog langer op Marbles In The Park.
Absolute 9.
1
geplaatst: 11 december 2020, 13:03 uur
Sounds That Can't be Made heeft er voor gezorgd dat ik mij terug in Marillion ben gaan verdiepen. Na de Fish periode ben ik op een of andere manier Marillion wat vergeten ...... Maar ik heb ondertussen al een aardige inhaalbeweging gedaan qua cd's aankopen.
Sounds That Can't be Made : 8,5
Sounds That Can't be Made : 8,5
0
geplaatst: 11 december 2020, 13:36 uur
Volgens mij al eerder geschreven dat Sounds een wat wisselend album is met nummers tussen aardig tot erg goed. Deze hoort tot de laatste categorie. Ook erg veel live gehoord en ook wel gezien.
8,8
8,8
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 december 2020, 13:43 uur
Ik heb Sounds That Can't Be Made (het album) alweer tweemaal beluisterd sinds mijn wat brommerige eerste bericht over het album in dit metertopic. Het totaalplaatje bevalt me wat beter dan de herinnering waartoe hij gereduceerd was.
Ik zeg nadrukkelijk "het totaalplaatje", want zo los doet niet elk liedje het even denderend. Dit nummer lijkt inderdaad op elk optreden sinds het uitkomen uit de kast te moeten worden getrokken, dus het knallende intro was al snel goed voor een verveeld "daar is-ie weer". Ik probeer er nu onbevangen naar te luisteren. Krachtig. Rijke sound. Allemaal waar. Maar waar het als liedje nou heen wil...?
6,0
Ik zeg nadrukkelijk "het totaalplaatje", want zo los doet niet elk liedje het even denderend. Dit nummer lijkt inderdaad op elk optreden sinds het uitkomen uit de kast te moeten worden getrokken, dus het knallende intro was al snel goed voor een verveeld "daar is-ie weer". Ik probeer er nu onbevangen naar te luisteren. Krachtig. Rijke sound. Allemaal waar. Maar waar het als liedje nou heen wil...?
6,0
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 december 2020, 13:53 uur
Vrijdag overzichtsdag! Vandaag heb ik mijn stemmen chronologisch gerangschikt.
Grendel 7.8
Chelsea Monday 9.3
Forgotten Sons 9.0
Assassing 9.0
Childhood's End 7.0
White Feather 6.5
Hotel Hobbies 8.3
White Russian 8.5
Tux On 7.0
Easter 9.5
The Bell in the Sea 7.0
Splintering Heart 7.5
Waiting to Happen 8.0
Runaway 9.0
The Great Escape 9.8
Gazpacho 8.5
Out of This World 9.5
80 Days 7.3
Estonia 8.5
The Answering Machine 6.0
Cathedral Wall 8.0
A Legacy 7.0
Interior Lulu 7.0
The Fruit of the Wild Rose 7.8
Fantastic Place 8.3
Drilling Holes 7.5
The Other Half 8.0
See It Like a Baby 5.0
This Train Is My Life 6.8
Half Full Jam 4.5
Asylum Satellite #1 5.3
It's Not Your Fault 4.0
Sounds That Can't Be Made 6.0
Montréal 6.3
Living in F E A R 6.5
The New Kings 8.0
Chelsea Monday 9.3
Forgotten Sons 9.0
Assassing 9.0
Childhood's End 7.0
White Feather 6.5
Hotel Hobbies 8.3
White Russian 8.5
Tux On 7.0
Easter 9.5
The Bell in the Sea 7.0
Splintering Heart 7.5
Waiting to Happen 8.0
Runaway 9.0
The Great Escape 9.8
Gazpacho 8.5
Out of This World 9.5
80 Days 7.3
Estonia 8.5
The Answering Machine 6.0
Cathedral Wall 8.0
A Legacy 7.0
Interior Lulu 7.0
The Fruit of the Wild Rose 7.8
Fantastic Place 8.3
Drilling Holes 7.5
The Other Half 8.0
See It Like a Baby 5.0
This Train Is My Life 6.8
Half Full Jam 4.5
Asylum Satellite #1 5.3
It's Not Your Fault 4.0
Sounds That Can't Be Made 6.0
Montréal 6.3
Living in F E A R 6.5
The New Kings 8.0
0
geplaatst: 11 december 2020, 14:32 uur
7.5
Niet 1 van mijn favorieten van het gelijknamige album helaas... Vooral het eerste deel vind ik niet zo mooi ook al is H goed bij stem en zingt hij krachtig.
Vanaf de Aurora borealis sectie wordt het een stuk beter. Ook live gekeken op de Sunday night Above The Rain dvd. Het is ook vooral het repeterende synthesizer geluid wat me denk ik dwars zit.
Na dit nummer nog Power beluistert en bekeken... En wat een verschil voor mij met dit nummer!
De emoties druipen er vanaf bij H tijdens Power.
En op een of andere manier komen de emotionele nummers dit jaar extra hard aan! Zal met Covid 19 stress te maken hebben en werken als een uitlaatklep voor emoties. Ik zat in ieder geval weer even onverwachts met tranen in mijn ogen te kijken naar H zijn performance hier!
Even tijd voor een vrolijker klinkend nummer : Corey Hart - Back In The Hand (1992) - YouTube
Niet 1 van mijn favorieten van het gelijknamige album helaas... Vooral het eerste deel vind ik niet zo mooi ook al is H goed bij stem en zingt hij krachtig.
Vanaf de Aurora borealis sectie wordt het een stuk beter. Ook live gekeken op de Sunday night Above The Rain dvd. Het is ook vooral het repeterende synthesizer geluid wat me denk ik dwars zit.
Na dit nummer nog Power beluistert en bekeken... En wat een verschil voor mij met dit nummer!
De emoties druipen er vanaf bij H tijdens Power.
En op een of andere manier komen de emotionele nummers dit jaar extra hard aan! Zal met Covid 19 stress te maken hebben en werken als een uitlaatklep voor emoties. Ik zat in ieder geval weer even onverwachts met tranen in mijn ogen te kijken naar H zijn performance hier!
Even tijd voor een vrolijker klinkend nummer : Corey Hart - Back In The Hand (1992) - YouTube
* denotes required fields.