menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2021 - de ontknoping

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Binnenkort begint op deze plek de ontknoping van editie 2021 van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn sinds december in de Prog Ladder 2021 bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en het onderste deel van de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de hogere regionen.

Geïnspireerd door het ontknopingstopic van de algemene MusicMeter Top 2000 maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De volgende nummers uit de 2018-editie zijn dit jaar uit de lijst gevallen:

90 Kauan - Siiville Nousu
107 Lunatic Soul - The Final Truth
108 The Moody Blues - Forever Afternoon (Tuesday?) / (Evening) Time To Get Away
111 Pendragon - The Last Man on Earth
122 The Flower Kings - Last Minute On Earth
126 RPWL - 3 Lights
128 Queen - White Queen (As it Began)
131 Led Zeppelin - Dazed and Confused
135 Ritual - A Dangerous Journey
146 Anekdoten - Gravity
148 Marillion - Gazpacho
163 The Pineapple Thief - Snowdrops
171 Mystery - Another Day
176 Pendragon - This Green And Pleasant Land
177 Martin Orford - The Old Road
178 Black Mountain - (Over and Over) The Chain
183 Antimatter - Redemption
184 Alcest - Délivrance
187 RPWL - Unchain the Earth (The Scientist)
195 Subsignal - The Sea
199 Archive - Dangervisit
205 Sound of Contact - Cosmic Distance Ladder
206 Caravan - In The Land Of Grey and Pink
208 IQ - Guiding Light
210 Sylvan - Share The World With Me
212 Led Zeppelin - The Battle of Evermore
213 The Sea Within - Denise
214 Aragon - Rocking Horse
219 Porcupine Tree - .3
220 Yes - Astral Traveller
224 Roger Waters - Déjà Vu
225 The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card
231 Airbag - Surveillance (part 2-3)
233 Van Der Graaf Generator - A Plague Of Lighthouse Keepers
238 Anekdoten - Shooting Star
239 Blackfield - Epidemic
241 Anima Mundi - Time to Understand
243 Mike Oldfield - Hergest Ridge (part 2)
244 Nordagust - Make Me Believe
245 Big Big Train - Judas Unrepentant
249 Nosound - Wherever You Are
250 Roger Hodgson - Death and the Zoo
251 Antimatter - Monochrome
252 Riverside - Left Οut
255 Bjørn Riis - Lullaby in a Car Crash
258 The Pineapple Thief - Reaching Out
260 Neal Morse - The Door
262 Devin Townsend - Deep Peace
267 Sylvium - Signal to Noise
269 UK - In the Dead of the Night
274 Kayak - Close to the Fire
275 Steven Wilson - Happy Returns
280 Silversun Pickups - Ragamuffin
281 The Pineapple Thief - Nothing at Best
283 Renaissance - Song of Scheherazade
285 Archive - Sleep
286 Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
287 Haken - Celestial Elixer
288 Renaissance - Mother Russia
289 Big Big Train - A Boy in Darkness
294 Camel - Song Within A Song
295 Earth and Fire - Wild and Exciting
297 The Moody Blues - Legend of a Mind
298 Clepsydra - Travel of Dream
299 Golden Earring - The Vanilla Queen
300 Fish - The Field

avatar van chevy93
Dan vraag je je toch af wat er in vredesnaam overgebleven moet zijn als zoveel moois eruit is gevallen.

avatar van Bonk
3 oud-nominaties (Queen, Nordagust en Nosound) uit de lijst, waarvoor er slechts eentje (Hazard van Long Distance Calling) voor terug komt. Verder wordt alhier met name het verdwijnen van Ritual en Kauan uit de lijst wel heel erg betreurd. En dan ook nog Anekdoten en Alcest eruit
Ik vind het een slagveld. Ook jammer dat een paar meer unieke (in de zin dat ze maar één nummer in de lijst hadden) bands verdwijnen, zoals bijvoorbeeld Silversun Pickups en Black Mountain. Er zal vast wel weer wat moois voor terug komen, maar de droefenis overheerst nu eerst wel.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik treur in vrijwel alles met Bonk mee en dan hebben we de kaltstellung van Mike Oldfield nog niet eens benoemd

We zullen maar spoedig beginnen dan...

avatar van Outlaw104
Erg jammer van Délivrance inderdaad. Ook The Final Truth en Dangervisit hadden in dit lijstje mogen ontbreken.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
300
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Big Big Train - The Underfall Yard [22:54]

(afbeelding)

The Underfall Yard | 2009 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Rogyros

Big Big Train heeft best lang in mijn blinde hoek gezeten, waarschijnlijk mede door de naam die mij in ieder geval op geen enkele manier deed denken dat dit interessante muziek zou kunnen zijn. Inmiddels hebben 2 nummers van hen mijn afspeellijst gehaald, en dit is er een van. Ruim 22 minuten ontspannen prog met mooie koortjes, solo's en zelfs de nodige blaasintrumenten. Lang, op punten misschien wel te lang zelfs, maar aan het einde voel je toch een zekere melancholie dat het afgelopen is. (Jester)

avatar van vigil
Er staat heel veel moois bij de afvallers (3 lights, Death and the Zoo, Hergest Ridge, Epidemic, gazpacho enz enz) maar ik heb ook weer alle vertrouwen dat er een hele hoop moois terug komt

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
299
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II) [13:03]

(afbeelding)

Great Escape | 2018 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Outlaw104

Crippled Black Phoenix is de band van multi instrumentalist Justin Greaves (Iron Monkey, Electric Wizard). Ook bassist Dominic Aitchison (Mogwai) doet een duit in het zakje.
Het afsluitende tweeluik Great Escape van het gelijknamige album uit 2018 duurt een dikke 20 minuten en maakt op mij grote indruk. Vooral in het tweede deel (part II) toont voorman Greaves zijn liefde voor onder andere Pink Floyd, wat uitmondt in een trip van 13 minuten.
Noemenswaardig is ook de totaal onverwachte symfonische overgang op 4:30 (Outlaw104)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
298
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Vulkan - This Visual Hex [9:08]

(afbeelding)

Technatura | 2020 | Zweden

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: mulver64

We zijn inmiddels toe aan de vijfde editie van de Prog Ladder. En ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik Progladderaar van het eerste uur ben en dat ik zelf toch ook wel beschik over een behoorlijk (prog)muziekcollectie, al zeg ik het zelf. Wat maakt het dan nu de moeite waard om dan ook een vijfde keer mee te doen aan de Prog Ladder?
Nou, nummers als This Visual Hex! Waarom dan? Nou, volgens mij had ik nog nooit gehoord van Vulkan. En dan krijg je een nummer voorgeschoteld, waarin stevige passages afgewisseld worden met voor mij bijna Oosterse invloeden, hoor je ritmes die niet lijken te kloppen en toch bewondering oproepen, veel afwisseling en dynamiek in het nummer en overgangen die je zelf niet kan verzinnen. En dus loop je je 9 minuten te verbazen, te verwonderen en vooral te genieten van een nummer wat je waarschijnlijk anders nooit gehoord zou hebben.
Nou, dan is het Prog Ladder-jaar voor mij alweer geslaagd! (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
297
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Yes - And You and I [10:13]

(afbeelding)

Close to the Edge | 1972 | Verenigd Koninkrijk

2018: 161
2017: 104
2016: 64
2015: 112

Genomineerd door: wibro

Yes en ik zijn nooit echte vrienden geworden. Ik heb het meerdere malen geprobeerd, diverse LP's van hen gekocht, maar het werd geen succes.
And You and I is de uitzondering op deze regel. Het lieflijke begin, opbouwend naar het gedragen hoogtepunt, Yes we can! (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
296
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Glass Kites - Mirror Me [10:12]

(afbeelding)

Glass Kites | 2012 | Canada

2018: 264
2017: 296
2016: 223
2015: ---

Genomineerd door: Casartelli

Willekeurige bandjes beluisteren omdat ze volgens website 1 op band A zouden lijken of omdat persoon X die net als jij band B leuk vindt dat bandje ook leuk vindt, is soms een beetje schieten met hagel, maar Glass Kites, volgens het toen nog bruikbare Last.fm een "Similar Artist" van Autumn Chorus, was beslist een mooie opbrengst. Dromerige neoprog uit het muzikaal altijd veelbelovende Canada. Een nieuw album schijnt in de maak te zijn (sinds september 2014 al). (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
295
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Manfred Mann's Earth Band - Drowning on Dry Land / Fish Soup [6:08]

(afbeelding)

Fish Soup | 1978 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Outlaw104

Dit ooit ontdekt door de single Davy's on the Road Again (gekocht in een Expert-winkel, ja echt waar!).
Op het b-kantje stond Bouillabaisse, een edit versie van het (instrumentale) tweede gedeelte van Drowning on Dry Land / Fish Soup, wat ik uiteindelijk vaker draaide dan Davy.

Op dat moment al niet zozeer een band meer van het grote gebaar met ingewikkelde muziekpatronen, maar eigenlijk verworden tot een melodieuze rockband met prog invloeden en in dit (inmiddels ietwat gedateerde) nummer komen die prachtig tot uiting in drie ritmewisselingen. Het heeft uitstekend gitaarwerk van Flett en Thompson, welke ondersteund worden door een aantal krachtige maar ontspannende mellotron-activiteiten van dhr. Mann zelf.

Na het jarenlang niet meer gehoord te hebben, kwam het tijdens de C-tijd per toeval weer eens voorbij en het pakte me zodanig, dat het zonder verdere verwachtingen in de nominatielijst van dit spel terecht kwam. En kijk nu eens, het staat zowaar in de lijst. (Outlaw104)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
294
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Beardfish - Ludvig & Sverker [8:06]

(afbeelding)

The Void | 2012 | Zweden

2018: 265
2017: ---
2016: 257
2015: ---

Genomineerd door: Noordpool

Progressieve rock staat natuurlijk voor velen synoniem voor veel gepriegel en gepiel en vage fantasy teksten met elven en goblins. En er is een hoop leuke muziek die aan dat beeld voldoet. Maar soms is er ook in dit genre een nummer wat diep in de emotie gaat. Een nummer dat zonder instrumentale spierballen ook al geweldig is. Ludvig & Sverker is zo'n nummer. Het beste bewijs is de piano versie die ook van dit nummer bestaat. Het nummer waarin Rikard Sjöblom zijn doodgeboren tweeling (inderdaad Ludvig & Sverker) bezingt. Je voelt de pijn, je hoort de liefde in de muziek en de tekst. Misschien is het een Zweedse gewoonte, want ook Daniël Gildenlöw heeft een nummer met dit thema (Trail of Blood van PoS). En hoewel ik ook dat een geweldig nummer vind, vind ik deze net even beter. Omdat anders dan Gildenlöw Sjöblom geen behoefte heeft om er extra pathos en drama tegenaan te gooien, zoals Gildenlöw dat wel placht te doen. Hij beseft dat de oprechte emotie van een vader tegen een achtergrond van geweldige melodieën voldoende is voor kippenvel. Bij deze vader in elk geval wel..... (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
293
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Mostly Autumn - White Rainbow [19:13]

(afbeelding)

White Rainbow | 2018 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: musicborst

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
292
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Mike Rutherford - At the End of the Day [5:35]

(afbeelding)

Smallcreep's Day | 1980 | Verenigd Koninkrijk

2018: 103
2017: 260
2016: 231
2015: ---

Genomineerd door: vigil

Wie vroeger frequent luisteraar was van de Elpee show van Willem van Putten moet dit nummer toch wel kunnen dromen. Het is het slotstuk van de A-kant van Smallcreep's Day (het album) en tevens van de gelijknamige epic, want genoemde elpeehelft is dat in feite. Het nummer wordt gedragen door de mooie vocalen van Noell McCalla, maar vooral door het schitterende, bombastische toetsenwerk van voormalig Genesis gitarist Anthony Phillips. Hoewel het album fraai is, kan het zich niet echt meten met het werk van Rutherford's broodheer Genesis. Dit nummer is daar de uitzondering op. (uffing)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
291
https://i.imgur.com/65qzOrU.jpg
Caravan - Nine Feet Underground [22:44]

(afbeelding)

In the Land of Grey and Pink | 1971 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: 94
2016: 233
2015: ---

Genomineerd door: El Stepperiño

De Engelse Canterbury scene bracht een aantal indrukwekkende bands het muzieklandschap in. Caravan wist zich een eigen geluid aan te meten, waar zowel de psychedelic rock, jazz als progrock een belangrijk onderdeel van uitmaken. In the Land of Grey and Pink is hun beroemdste werk, mede door de pracht en praal die in het epische Nine Feet Underground tentoon wordt gespreid. Het ruim 20 minuten durende nummer belicht de breedte aan muziekstijlen waarbinnen de band opereert, resulterend in zowel intieme als experimentele muzikale gedeeltes. (HugovdBos)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
290
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Fish - Rose of Damascus [15:45]

(afbeelding)

Weltschmerz | 2020 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Bravejester

Eén van de Grootmeesters van de Prog heeft besloten er mee op te houden. De charismatische man, begiftigd met een scherpe pen, heeft besloten zijn soms bijna giftige schrijfsels niet meer op muziek te zetten maar in de toekomst alleen nog maar aan het papier toe te vertrouwen. En zoals hij al veel vaker gemerkt had, laat het leven zich niet regisseren. Deze keer was hij natuurlijk zeker niet de enige die er door getroffen was, maar door Corona en Brexit lijkt het er op dat de afscheidstoernooi het Europese vaste land niet zal betreden en zich alleen op Brits grondgebied zal afspelen.

Hierdoor is de kans groot dat Weltschmerz toch echt zijn afscheid zal zijn zonder dat we die nummers live mee mogen maken, als we niet de overtocht maken. Wel een afscheid in stijl, want het is een sterk album en uiteraard is het geheel weer prachtig vorm gegeven door Mark Wilkinson.
Eén van de hoogtepunten van dit afscheidscadeau is Rose of Damascus. Waar de vertelkunst van Fish (je wordt gewoon meegezogen in het verhaal en je ziet het voor je), de klasse om een nummer qua opbouw en afwisseling ook muzikaal een kwartier lang interessant te houden en de intense manier van zingen (want de stem mag niet meer zijn wat die geweest is, maar wat kan die man toch een emotie in zijn nummers leggen) nog maar weer eens getoond worden.

Hier past alleen maar een diepe zeer respectvolle buiging. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
289
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Pineapple Thief - Far Below [4:35]

(afbeelding)

Dissolution | 2018 | Verenigd Koninkrijk

2018: 277
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Finidi

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
288
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade [24:20]

(afbeelding)

Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade | 2012 | Zweden

2018: 155
2017: 231
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: meesterdch

Moon Safari is voor veel mensen te zoet.... Dat hoor ik tenminste vaak. Het feit dat mijn vrouw Moon Safari als één van de weinige bands die ik luister, ook kan waarderen, zou ook wel een teken moeten zijn. Het is toch een beetje poppie prog. En de zoetgevooisde stemmen van deze Zweden, de perfecte bijna engelachtige samenzang zullen ook meespelen. Toch valt er in mijn ogen instrumentaal altijd veel te genieten. Het zijn ook nog eens zeer goede muzikanten. En schijn bedreigt ook. Want bij de vrij vrolijke muziek, worden vaak veel minder vrolijke en melancholische teksten geschreven. Dat is hier niet anders. In deze serenade die als plaats van handeling de woonplaats Skellefteå heeft van deze Zweden, is meer dan voldoende hartzeer, maar ook melancholie voor de plek waar ze opgroeiden te horen. Ik kan er enorm van genieten. En me verwonderen dat er zulke zonnige muziek kan komen uit een plek waar het de helft van het jaar onder nul is. (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
287
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
King Crimson - Dangerous Curves [6:42]

(afbeelding)

The Power to Believe | 2003 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Casartelli

De band was uiteraard bekend, dit nummer niet. En dat is zonde. Want wat is dit een heerlijk nummer. Het werkt bijna hypnotiserend door de geweldige opbouw, het verbazingwekkende ritme, waardoor je steeds meer gegrepen wordt en toch ook elke keer als je het opzet nog weer nieuwe dingen en geluiden hoort. Ook zo'n nummer wat je prima een paar keer achter elkaar kan afspelen, zo spannend is het. Zeer blij dat ik het nummer heb leren kennen, want hier kan ik geen genoeg van krijgen! (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
286
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Fish - A Gentleman's Excuse Me [4:15]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors | 1990 | Verenigd Koninkrijk

2018: 296
2017: 283
2016: 284
2015: ---

Genomineerd door: Manfield

Dat Fish een progartiest is, staat buiten kijf. Maar of A Gentleman's Excuse Me nou echt een prognummer is? Ik betwijfel het. Maar wat is het dan wel?
Voor mij heeft het op de een of andere manier altijd het gevoel van een slaapliedje gehad, maar ik betwijfel of Fish het zo bedoeld heeft. Hoewel, sprookjes associeer ik wel met voor het slapen gaan.
Do you still believe in fairy tales, in battlements of shining castles safe from the dragons that lie beneath the hill? Are you still a Russian princess rescued by a gypsy dancer to anyone who'll listen is that a story you tell? You live a life of fantasy, your diary romantic fiction.
Een dansummer is het ook niet echt, hoewel het thema voortdurend terugkomt in het nummer.
I know you still like old fashioned waltzes your reflection in the mirror that you flirt with as you glide across the floor
Het heeft ook echt een trieste ondertoon, niet alleen qua muziek maar al vanaf de eerste woorden.
Do you still keep paper flowers in the bottom drawer with your Belgian lace taking them out every year to watch the colors fade away?
Maar is het niet gewoon een liefdesliedje?
All I have to offer is the love that I have, it's freely given you'll see its value when you see what I've tried to say.
Of toch een break-up-song?
Can you get it in your head I'm tired of dancing? For every one step forward I'm taking two steps back. Can you get it in your head that from this one step forward there's no turning back? Can you get it in your head I'm tired of dancing? We're finished dancing.
De vraag is of Fish het zelf wel weet.
Can't you see it's hard for me, can you see what I am trying to say?

Ach wat doet het er eigenlijk toe?
Dat of het nummer in de prog top 300 thuishoort aan enige discussie onderhevig is, kan ik wel begrijpen. Maar het staat toch buiten elke discussie dat dit gewoon een prachtig liedje is? (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
285
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Airbag - Machines and Men [10:48]

(afbeelding)

A Day at the Beach | 2020 | Noorwegen

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: musicborst

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
284
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Focus - Hocus Pocus [6:42]

(afbeelding)

Focus II | 1971 | Nederland

2018: 290
2017: 232
2016: 251
2015: 155

Genomineerd door: laxus11

De Nederlandse progrockband Focus werd in 1969 opgericht door de fluitist Thijs van Leer. Door de jaren heen zou de band uitgroeien als één van de meest in het oogst springende bands in het Nederlandse muziekcircuit. Het tweede album van de band was zeer succesvol in de VS en UK en bevat het nummer Hocus Pocus. Jan Akkerman’s gitaarriff opent in het snelle ritme van de drums. Wat er ontstaat is een bluesy en pulserende interactie tussen de instrumenten, onderbroken door de jodels van Thijs van Leer. Een meesterwerkje van eigen bodem. (HugovdBos)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
283
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Pain of Salvation - ICON [13:30]

(afbeelding)

Panther | 2020 | Zweden

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: meesterdch

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
282
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Anna von Hausswolff - Deathbed [8:39]

(afbeelding)

Ceremony | 2012 | Zweden

2018: 271
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Finidi

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
281
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Riverside - The Depth Of Self-Delusion [7:39]

(afbeelding)

Shrine of New Generation Slaves | 2013 | Polen

2018: 256
2017: 126
2016: 117
2015: 154

Genomineerd door: Papartis

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
280
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Pineapple Thief - Too Much to Lose [15:12]

(afbeelding)

Tightly Unwound | 2008 | Verenigd Koninkrijk

2018: 152
2017: 162
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Alicia

Dit komt van het, naar mijn zoals altijd zeer bescheiden mening, beste album van The Pineapple Thief, namelijk Tightly Unwound. En dit is een hoogtepunt op dit album.

Het heeft lange tijd een soort kalme en geruststellende, bijna mellow sfeer over zich. Tot na vier minuten het tempo wordt opgeschroefd en het nummer een meer onheilspellende klank krijgt. Dan kan Bruce Soord daarna wel zingen dat hij me geen pijn wil doen, maar ik vertrouw hem voor geen meter meer.

Het is zo'n nummer wat volgens mij niet bedoeld is als filmmuziek, maar doordat het nummer zo veel spanning en lading met zich meebrengt, zou het zich prima kunnen lenen voor de soundtrack van een korte film van zo'n 15 minuten. Je ziet het al bijna voor je als je luistert naar de muziek en je ogen dicht doet. Dus dat je de film bij de muziek schrijft, in plaats van andersom. Maar ook zonder de beelden weet dit nummer zonder problemen je aandacht vast te houden gedurende een kwartier. En daar kun je alleen maar bewondering voor hebben als je het mij vraagt. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
279
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Oceans Of Slumber - The Banished Heart [9:05]

(afbeelding)

The Banished Heart | 2018 | Verenigde Staten

2018: 237
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Jacoto

Toen ik wist dat de ProgLadder er weer aan kwam, was dit het nummer wat ik als eerste opschreef. Uiteindelijk was een gewaardeerde medeprogladderaar me voor met nomineren. Ook geen probleem natuurlijk, alleen maar mooi dat ik een extra nummer kon nomineren. Overigens redde dat nummer het niet (net als al mijn andere nominaties), maar dit prachtige nummer gelukkig wel.

Prachtig, waarom dan wel? Door de prachtige vrouwelijke zang, die een prachtige warmte en een heel mooi timbre in haar stem heeft. Door dat ze geweldig mooi en krachtig kan zingen. Door de spanning die het nummer herbergt. Door de mooie videoclip die het nummer nog meer extra lading en sfeer geeft. Door het mooie en passende gebruik van piano in het nummer. Door de afwisseling van meer verstilde en stevigere gedeeltes. Door de geweldige opbouw. Door de geweldige productie, waardoor de instrumenten geweldig op elkaar afgestemd klinken als één geheel. Doordat die instrumenten ook nog eens geweldig bespeeld worden. Door de geweldige opbouw. Doordat je echt mee voelt en het nummer ongelofelijk binnenkomt.

Nou ja, omdat het gewoon één van de beste nummers is die de afgelopen jaren is uitgebracht. Zo! (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
278
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Cardiacs - The Everso Closely Guarded Line [8:22]

(afbeelding)

On Land and in the Sea | 1989 | Verenigd Koninkrijk

2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Intermezzo '21

Pronk, toen ik de term voor het eerst las moest ik een beetje glimlachen. Ondanks het feit dat ik me tijdens de progladder nogal eens verbaas over songs die met glans een ladder winnen, ben ik de ladder wel dankbaar voor de ontdekking van deze band. Chaos, gekte, genialiteit, meligheid, en een bijna ontelbare hoeveelheid muziekstijlen die de revue passeren. Nog een speciale noot voor de tante met de saxofoon die maakt het helemaal af. The Everso Closely Guarded Line is een schoolvoorbeeld van een Cardiacs nummer, jammer dat er niet meer liefhebbers voor dit soort bands te vinden zijn. (Zagato)

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.