menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2021 - de ontknoping

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
22
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Rush - Tom Sawyer [4:33]

(afbeelding)

Moving Pictures | 1981 | Canada

2018: 51
2017: 72
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Porcupine Head

Eerlijk gezegd duurde het wel even voor het 'Rush' kwartje bij me viel. Toch vreemd, want ik vind het nu een geweldige band. Maar bij eerste beluisteringen in de zoektocht naar goede progmuziek deze band toch eens weggeschoven als 'niet mijn smaak', in mijn herinnering toch vooral op basis van de zang. Het is natuurlijk ook een uniek en bijzondere stem van Geddy Lee. En eigenlijk jarenlang in het verdomhoekje gelegen. Tot ik het weer eens een kans gaf met dit nummer. En gek genoeg trok ik die stem nu prima en vond ik het juist wat hebben. En als je dan goed gaat luisteren... Wat een drumwerk, wat een toetsenwerk, gitaren... Lekker hoor! Moving Pictures maar gauw aangeschaft. Laten we het er maar op houden dat de wijsheid met de jaren komt.

Overigens stiekem nog wel gegniffeld om de Southpark aankondiging in deze live versie (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
21
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Rush - Xanadu [11:08]

(afbeelding)

A Farewell to Kings | 1977 | Canada

2018: 26
2017: 41
2016: 18
2015: 13

Genomineerd door: uffing

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: wat mij betreft is Xanadu het beste nummer aller tijden. Het is een fantastische symbiose van fenomenale instrumentenbeheersing, kracht, melodie, gevoel en verrassingen. De mysterieuze, op het gedicht 'Kubla Khan' van Samuel Taylor Coleridge gebaseerde tekst doet de rest. Op A Farewell to Kings slaagt Rush er voor het eerst echt in om harde rock te combineren met symfonische elementen en dit zorgt voor een dijk van een album. Iedere luisterbeurt van met name Xanadu zorgt nog steeds voor meters kippenvel op mijn hele lichaam en ik slaag er nooit in om mijn enthousiasme dan te temperen; ik moet meedrummen of meebassen! Niet alleen de ultieme progsong, maar sowieso de ultieme song voor mij! (uffing)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
20
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Archive - Lights [18:29]

(afbeelding)

Lights | 2006 | Verenigd Koninkrijk

2018: 17
2017: 20
2016: 43
2015: 69

Genomineerd door: vigil

Een van de lange nummers uit de lijst maar zeker geen typisch prognummer. Het is een relatief nieuw nummer van een relatief nieuwe band die mijn hart volledig gestolen heeft. Nu weet ik dat een orgasme van ruim achttien minute wat aan de lange kant is maar dit komt toch verdomde dicht in de buurt. De opbouw is meeslepend en de spanningsboog staat zo strak gespannen dat je op een gegeven moment echt naar adem moet happen, magisch! (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
19
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Porcupine Tree - Anesthetize [17:42]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet | 2007 | Verenigd Koninkrijk

2018: 21
2017: 11
2016: 21
2015: 25

Genomineerd door: MunzW

Episch nummer , 17 minuten en vroeger toen wij nog jong waren duurde een plaatkant zolang.
Ach er zit genoeg in om door te gaan voor een boel liedjes die normaal een plaatkant vullen.
In het eerste stuk zit vooral dromerige zang van Wilson en fraai trommelwerk van meesterdrummer Gavin Harrison.
Na zo’n 4 minuten is daar opeens held Alex Lifeson met een fraaie gitaarsolo en dan gebeurt er opeens van alles stevige riffs, soundscapes en dreiging komen voorbij om weer dromerig te eindigen, je zweeft met de band het nummer uit. (Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
18
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors [8:43]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors | 1990 | Verenigd Koninkrijk

2018: 19
2017: 19
2016: 14
2015: 15

Genomineerd door: Jester

Het eerste nummer van de debuutplaat van het oermens uit Schotland. Dat is nog eens binnenkomen met wat Fish hier samen met muzikaal leider Mickey Simmonds ons voorschotelt. Net geen negen minuten symfo van de bovenste plank. Hoge school prog van een op dat moment gefrustreerde oud-Marillion frontman. De negen minuten zoeven voorbij met het beste van het beste wat Fish in zich had (heeft). Prachtige melodieen en krachtig gezongen lyrics maken dit werkje tot een kunststukje. Hij heeft dit extreme hoge niveau helaas nooit meer gehaald (al komt hij weer in de buurt mijn zijn laatste plaat) maar dat geeft op zich niet want eigenlijk heeft vrijwel niemand dit niveau ooit gehaald. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
17
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Marillion - Blind Curve [9:29]

(afbeelding)

Misplaced Childhood | 1985 | Verenigd Koninkrijk

2018: 32
2017: 27
2016: 39
2015: 8

Genomineerd door: chevy93

Elders heb ik al beschreven door welk nummer ik wat aan de progmuziek ben gaan snuffelen (om er geen onnodige speurtocht van te maken: Driving the Last Spike van Genesis), al had ik dat besef toen nog niet zo goed. Het album wat gemaakt heeft dat ik dat de progmuziek ingesleurd ben, is Misplaced Childhood. Sindsdien ben ik alleen maar verder de progmuziek ingezogen en hoop inmiddels er nooit meer uit los te komen.

Begin jaren '90 was één van mijn eerste albums (na wat werk van Queen, R.E.M en Pearl Jam) die ik kocht Misplaced Childhood, omdat ik Kayleigh uit de top 100 Allertijden zo'n mooi nummer vond. Toen ik dat album in zijn geheel beluisterde ging er voor mijn gevoel een hele deur naar nieuwe muziek open. Ik had nog nooit een conceptalbum gehoord en wist niet dat muziek ook zo veel diepgang kon hebben. Inmiddels flink wat muziekervaring verder, maar om die reden zal Misplaced Childhood altijd een ongelofelijk belangrijk album blijven in mijn 'muziekgeschiedenis'.

Op dat album werd me al heel gauw duidelijk dat er nog veel mooiere muziek gemaakt was door deze band, dan Kayleigh. Blind Curve geldt eigenlijk als een soort sleuteltrack voor mij op dit album. In dat nummer werd me het meest duidelijk hoeveel variatie, sfeer, emotie en afwisseling er in één nummer gestopt kon worden. Fish geeft een masterclass weg hoe je intens moet zingen, de rest van de band laat horen hoe je verschillende lijnen kunt spelen en het toch als een geheel kunt laten klinken. En hoewel ik eigenlijk vind dat Misplaced Childhood eigenlijk alleen in zijn geheel gespeeld moet worden, blijft Blind Curve tot op de dag van vandaag een track die ik hemeltergend sterk vind, maar ook wel enige emotionele waarde voor me herbergt, vanwege het feit dat deze track misschien wel symbool staat voor mijn ontdekking van hoe geweldig mooi en intens progmuziek kan zijn. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
16
https://i.imgur.com/KF9qEp8.jpg
Marillion - The Great Escape [6:30]

(afbeelding)

Brave | 1994 | Verenigd Koninkrijk

2018: 16
2017: 13
2016: 25
2015: 19

Genomineerd door: vigil

Brave is zo’n beetje wel mijn favoriete Marillion plaat en The Great Escape zo’n beetje wel mijn favoriete liedje daarvan. Een prachtig epos in maar een paar minuten. Vol met spanning en sensatie, zo hoor ik mijn favoriete bandje het liefst. De opbouw, het repeterende en de onderhuidse spanning maken dit nummer tot de best of the best. Normaal gesproken is het altijd lastig om een los nummer uit een concept album te halen. The Great Escape is dan waarschijnlijk de uitzondering op die regel. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
15
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Marillion - Fugazi [8:02]

(afbeelding)

Fugazi | 1984 | Verenigd Koninkrijk

2018: 22
2017: 33
2016: 12
2015: 16

Genomineerd door: laxus11

Fugazi (Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In) wat mij betreft nog steeds HET meesterstuk van Marillion.
De kreet Fugazi vindt zijn oorsprong in de Vietnam oorlog, maar staat in dit lied ook voor de dingen die mis zijn in onze wereld.
Hoewel ik in 1984 compleet in de new wave / postpunk flow zat werd ook ik compleet overhoop gespeeld door dit album en vooral het titelnummer.
Na een mooi piano intro met zachte rustige zang gaat dit nummer over in de rockmodus.
Fish toont zijn verschillende stemmen (soms lijkt hij wel een acteur zoals Gabriel in zijn beste jaren) en met name in de agressieve delen maakt hij indruk.
Vanaf minuut 4.30 is er indrukwekkende dreiging in zowel de muziek als de zang, dit is huiveringwekkend.
Radioactive perfumes, for the fashionably, for the terminally insane, insane
Do you realise? Do you realise?
Do you realise, this world is totally fugazi
(Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
14
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Marillion - Ocean Cloud [17:58]

(afbeelding)

Marbles | 2004 | Verenigd Koninkrijk

2018: 15
2017: 21
2016: 15
2015: 49

Genomineerd door: Dieter

Er zit, vind ik zoals al eerder gezegd, altijd een risico aan het beschrijven wat je nou zo prachtig vindt aan het beste nummer van één van je favoriete bands. Je loopt het risico het kapot te analyseren, omdat je onder woorden moet brengen wat je nou zo ongelooflijk mooi aan een nummer vindt. Dat gaat me eigenlijk gemakkelijker af met de nummers, die ik 'gewoon' prachtig vind. Want dit nummer overstijgt echt 'gewoon prachtig' en hoort in mijn top 5 thuis. Het staat dus ook wel wat te laag in deze lijst in mijn optiek.

Ik kan het hebben over de geweldige instrumentale stukken, de prachtige intense zang van Steve Hogarth, de mooie opbouw en afwisseling, maar wees nou eerlijk: dat klinkt toch een beetje als holle retoriek, want het is nog vele malen mooier dan dat. Voor mij is dit zo'n ongrijpbaar mooi nummer, wat je moet ondergaan en elke keer als ik het hoor, word ik weer geraakt. Eén van de weinige nummers waar ik meerdere malen kippenvel van gekregen heb, ook meerdere malen tijdens het nummer. Het zegt wel wat dat dit nummer er voor me uitspringt op mijn favoriete Marillion-album, want het is natuurlijk niet het enige pareltje wat erop staat.

Ach, wat twijfel ik over deze recensie, uit angst om het nummer geen recht te doen. Ik zeg alweer te veel, of juist te weinig... Toch nog even ook nog aandacht voor de prachtige tekst, die het nummer nog meer lading meegeeft:

You can take all the boys and the girls in the world
I wouldn't trade them this morning for my sweet Ocean Cloud
I've seen too much of life
So the sea is my wife and a sweet Ocean Cloud is a mistress I'm allowed
I've seen too much of life
So the sea is my wife
And the sweet ocean clouds will look down on my bones tonight..
(Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
13
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Pink Floyd - Sheep [10:20]

(afbeelding)

Animals | 1977 | Verenigd Koninkrijk

2018: 10
2017: 16
2016: 16
2015: 18

Genomineerd door: uffing

Het begint de eerste minuten met een wat 'mellow' toetsenwerk en dan hoor je nog wat rustig geflierefluit op de achtergrond en af en toe wat geblèt (schrijf je dat zo?) in de verte. Het is absoluut geen goede opmaat voor wat de rest van het nummer is, want rust en 'mellow' kenmerken dit nummer zeer zeker niet. Dat blijkt als de drums invallen en dan ook de zang er werkelijk doorheen komt knallen. De rust is dan definitief gedaan en je wordt meegetrokken in voor mij één van de meest heftige en toch ook wel agressieve nummers van Pink Floyd. Er wordt langgerekt gezongen, en de tekst wordt je grotendeels bijna toegebeten, maar toch blijft het zingen.

De verrassing, de dynamiek en afwisseling waar ik bij Dogs ook al over repte, is hier ook ten volle aanwezig. Maar dit nummer herbergt eigenlijk nog meer spanning en energie in zich. Mocht u zich, net als mij ook afvragen wat eigenlijk die vervormde stem op de achtergrond zegt zo rond minuut 7; dat blijkt een parodie op psalm 23 te zijn.

Waar de muziek van Pink Floyd zich ook nog wel eens kan lenen voor de achtergrond, is dat hier zeker niet het geval. De bliksem slaat geregeld in, lijkt het. Zelden zo’n bijtend en venijnig nummer van Pink Floyd gehoord (daar doen de aan het einde terugkerende fluitende vogels en blètende schapen niets meer aan af), maar ik vind het heerlijk! (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
12
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
IQ - The Road of Bones [8:32]

(afbeelding)

The Road of Bones | 2014 | Verenigd Koninkrijk

2018: 41
2017: 40
2016: 75
2015: ---

Genomineerd door: Jester

Ik heb het vertrek van Martin Orford bij IQ altijd betreurd. Voor mij was hij samen met Mike Holmes de muzikale motor van IQ. In de post-Orford periode is de melodie minder belangrijk geworden, ten gunste van het ritme. Maar zo af en toe komt er ook in deze periode een pareltje voorbij, zoals The Road of Bones. Meer dan de helft van het nummer wordt besteed aan de sfeervolle opbouw, maar het dan los gaat, gaat het ook goed los! En dan blijkt ook deze IQ me op momenten te kunnen betoveren. Maar het blijft jammer dat Martin er niet meer bij is. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
11
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Supertramp - Fool's Overture [10:52]

(afbeelding)

Even in the Quietest Moments… | 1977 | Verenigd Koninkrijk

2018: 7
2017: 7
2016: 29
2015: 5

Genomineerd door: chevy93

Dan nu de concertagenda… Voor de ouderen onder ons (laten we even zeggen iedereen boven de 35) is dit de herkenningsmelodie van de concertagenda van Veronica. Dan heb ik uiteraard over het instrumentale gedeelte van het nummer. Het nummer klokt in totaal meer dan tien minuten dus dat specifieke gedeelte is dan wel het bekendste stukje maar dat is toch niet alles wat deze track tot een legendarische maakt. De zang, de spanningsboog en het rustige gedeelte welke overloopt in de eruptie aan het eind het klopt gewoon. Een perfecte epic? Het zou zo maar kunnen. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
10
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Marillion - Script for a Jester's Tear [8:39]

(afbeelding)

Script for a Jester's Tear | 1983 | Verenigd Koninkrijk

2018: 13
2017: 24
2016: 38
2015: 11

Genomineerd door: Fathead

Onder het motto “So Here i am Once More” is hier weer een lied van Marillion in de Top 300. Dit is het eerste nummer van hun eerste album. In een tijd dat symfo/prog niet meer kon deed de band waar ze zelf zin hadden en konden de grafdelvers hun spaden pakken want de symfo kreeg een tweede leven. Een viertal brave Engelse jongens plus een Schotse rauwdouwer deden de symfonische harten weer veel sneller kloppen en voerden hun taak als aanvoerders van de tweede generatie symfonische bands subliem uit (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
9
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Marillion - The Invisible Man [13:38]

(afbeelding)

Marbles | 2004 | Verenigd Koninkrijk

2018: 3
2017: 2
2016: 6
2015: 9

Genomineerd door: uffing

De band was anno 2004 eigenlijk wel een beetje afgeschreven. Dat was misschien ook wel enigszins terecht. Toen kwam de band met Marbles op de proppen en dat werd een hit. Marbles trapte af met dit dertien minuten durende nummer. Steve Hogarth legt al zijn gevoel in dit lied. Werkelijkwaar prachtig gezongen , misschien wel zijn beste vocale prestatie ooit. Dat wil wat zeggen want hij heeft nogal wat op plaat gezongen door de jaren heen. Een mooier en beter statement na wat mindere albums kan eigenlijk niet! (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
8
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [8:02]

(afbeelding)

Selling England by the Pound | 1973 | Verenigd Koninkrijk

2018: 12
2017: 14
2016: 11
2015: 7

Genomineerd door: ArthurDZ

De iconische opener van mijn favoriete album allertijden en met gemak het sterkste intro dat ik ken. De uitverkoop van Engeland waar de albumtitel naar verwijst, is nergens op het album meer voelbaar dan in Dancing with the Moonlit Knight, waar de invloed van het globalisme, de oliecrisis en eigenlijk zelfs (de nasleep van) de ontmanteling van het ooit zo grote Britse rijk in mythologische en sprookjesachtige metaforen worden verpakt. Interessant voer voor de doorgewinterde tekstvorser, maar gelukkig voor de luiere zielen is dit allemaal al eens gedaan. (Brunniepoo)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
7
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [12:02]

(afbeelding)

Deadwing | 2005 | Verenigd Koninkrijk

2018: 1
2017: 1
2016: 1
2015: 1

Genomineerd door: uffing

Porcupine Tree frontman Steven Wilson was altijd al een groot muziekliefhebber en met name prog (Pink Floyd, Yes, King Crimson) electronic en bands als Radiohead en de vroege Coldplay waren geliefd.
Zeker in het begin was dat Pink Floyd deel wel terug te horen.
Vanaf In Absentia (2002) (de voorloper van Deadwing waar dit nummer vandaan komt) werd het een flink stuk steviger, Rush , Tool, Opeth (Mikael Åkerfeldt speelt op dit nummer een solo) en Meshuggah werden ook merkbare invloeden.

Op dit nummer hoor je het allemaal terug, spannend intro mooie gezongen Floyd achtige stukjes, lekkere gitaarsolo’s en een bruut middenstuk. episch nummer en toch wel mijn favoriete nummer van de band. (Rudi S)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
6
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Rush - Subdivisions [5:33]

(afbeelding)

Signals | 1982 | Canada

2018: 43
2017: 29
2016: 19
2015: 26

Genomineerd door: vigil

Er zijn weinig nummers die mij zo weten te raken met enkel het intro. De eerste 50 seconde gaan door mijn merg en ook door mijn been. De rest van het nummer is uiteraard ook meer dan dik in orde het staat niet voor niets op 1 in mijn Rush Top zoveel. De ingehouden woede die je hoort, de fantastische basloopjes en de synthwave toetspartijen maken dit nummer tot ontdekkingsreis van vijf en halve minuut welke mij keer op keer weten te boeien. Het hele album Signals is overigens een aanrader eerste klas maar dit slechts ter zijde. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
5
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Marillion - Neverland [12:10]

(afbeelding)

Marbles | 2004 | Verenigd Koninkrijk

2018: 8
2017: 10
2016: 7
2015: 10

Genomineerd door: chevy93

Nadat ik ooit een keer, toen mijn muzikale reis pas net begonnen was (ik luisterde tot op dat moment voornamelijk Limp Bizkit, Linkin Park, The Prodigy en meer van dat soort pubermuziek), op de gok Clutching At Straws had gekocht en dit album voor mijn gevoel steeds beter begon te klinken, raakte ik geïnteresseerd in Marillion! Nu moest ikzelf nog rijpen om deze muziek meer te gaan waarderen, dus het heeft een tijdje geduurd. Maar mijn zusje had op een gegeven moment voor haar verjaardag Marbles live gekregen, en dat wilde ik toch ook wel graag op mijn mp3speler hebben want Marillion kende ik al.

Oh, ze hebben hier een hele andere zanger? Nou, ik weet niet of ik dat nou wel zo geslaagd vind. Dat is wat ik toen dacht bij het eerste nummer (The Invisible Man), maar nog binnen dat nummer was ik ook om voor wat ik later zou leren de beste zanger in het proggenre op dit moment. Wat legt deze man vreselijk veel emotie in de muziek van Marillion! En toen ik bij Neverland aankwam wist ik het zeker: dit was dé band waar het mij om te doen was! Wat een emotionele trip is dit nummer iedere keer weer, ik kan er geen genoeg van krijgen. Inmiddels loop ik samen met mijn zusje alle concerten af en moeten we ook echt een keer bij een Marillionweekend zijn als de agenda's en het budget dat toelaten. Maar de doorbraak in mijn beleving begon allemaal bij Marbles live en dan met name deze: Neverneverneverlahand! (El Stepperiño)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
4
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Genesis - The Musical Box [10:24]

(afbeelding)

Nursery Cryme | 1971 | Verenigd Koninkrijk

2018: 9
2017: 5
2016: 8
2015: 6

Genomineerd door: Fathead

Over spannende symfonische composities gesproken…

Laat je meedrijven over de op en top Engelse symfonische rivieren die Genesis heten waarin de meest fraaie muziekdoosjes te vinden zijn. Kolere wat een sensationele oer-symfotrack is dit toch. Dit nummer is te vinden op de eerste echte lp van Genesis Nursery Cryme uit het vast mooie jaar 1971. Het is de openingstrack en hiermee had de legendarische formatie hun eerste klassieker direct te pakken. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
3
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Pink Floyd - Comfortably Numb [6:22]

(afbeelding)

The Wall | 1979 | Verenigd Koninkrijk

2018: 2
2017: 3
2016: 5
2015: 3

Genomineerd door: uffing

Een Pink Floyd-klassieker die de meerderheid van jullie wellicht al (te) vaak gehoord heeft. Als kind hoorde ik dit nummer vaak op Arrow Classic Rock en werd ik er lekker rustig van: Comfortably Numb betekende natuurlijk iets als ‘comfortabel nummer’ dus dat was ook heel logisch. Later leerde ik dat het nummer toch iets anders betekende en bleek het op het album The Wall te staan, temidden van een hoop troep. Tegenwoordig kan ik het niet meer normaal horen zonder aan deze versie te denken. Alle wijsheid van later ten spijt: het blijft een mooi nummer van misschien wel mijn favoriete band. (freitzen)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
2
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) [13:32]

(afbeelding)

Wish You Were Here | 1975 | Verenigd Koninkrijk

2018: 5
2017: 6
2016: 3
2015: 2

Genomineerd door: ArthurDZ

Mijn muzikale reis naar ‘echte’ muziek begon bij de Top 2000. Een jaar of 10 geleden trok ik eens een map met mp3’tjes van het internet af met de nummers uit de top 2000. Een van die nummers van Shine On You Crazy Diamond. Een 17-minuten durende versie van de verzamelaar van Echoes, zo bleek later.

Dat was intrigerend; een nummer dat 17 minuten duurde? Geïntrigeerd, maar nog niet echt onder de indruk was ik meer onder de indruk van nummers als Money en Another Brick in the Wall. Maar echte muziek komt altijd bovendrijven en net zo langzaam en gestaag als het nummer zelf steeg mijn waardering voor het nummer.

Een jaar of wat later (2010) maakte ik mijn eerste eigen muzikale toplijst en raad eens wie daar op plek 2 stond? De glimmende diamant. (chevy93)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
1
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Genesis - Firth of Fifth [9:36]

(afbeelding)

Selling England by the Pound | 1973 | Verenigd Koninkrijk

2018: 4
2017: 4
2016: 2
2015: 4

Genomineerd door: Brunniepoo

Soms zou ik willen dat ik eerder geboren was. Omdat ik de magie van een album ontdekken, waarvan je niet weet wat er gaat komen en dus zonder echte verwachtingen aan begint en dan tot de ontdekking komen dat je, eigenlijk onverwachts, een meesterwerk aan het luisteren bent, zo allemachtig mooi en heerlijk vind.

Ik kan me alleen maar een voorstelling maken van hoe dat geweest moet zijn in 1973 en je komt thuis met je pas gekochte album genaamd Selling England by the Pound. Je hebt geen idee wat je moet verwachten en dan zet je het rustig op, om eens te horen of Genesis enige ontwikkeling doorgemaakt heeft, of misschien is het je eerste album wel van deze band. Als je dan gaat luisteren, moet je toch vanaf het eerste moment dat de naald het vinyl raakt, langzaam maar zeker met stomheid geslagen worden en je mond toch steeds verder open zakken van de pracht op dit album, wat toch ook wel hele andere pracht is dan je tot nu toe gehoord hebt. Natuurlijk lichtte Foxtrot al een heel mooi tipje van de sluier op van wat Genesis in haar mars had, maar dit album is echt buitencategorie.

Nu is het hele album fantastisch, maar je komt aan bij het derde nummer en je hoort die piano dat rare, bijna tegendraadse ritme en melodie spelen en je gaat nog wat verder je oren spitsen. Dan valt Peter Gabriel met zijn zang in. Je wordt nog verder betoverd. Er komt een fluit voorbij, een prachtige gitaarsolo, er wordt geweldig gedrumd, formidabel toetsenwerk, fantastische melodieën, die eigenlijk niet lopen en toch ook weer geweldig klinken. Je valt steeds weer van de ene verbazing in de andere. Dat iemand zo’n stuk muziek weet te bedenken. Het is niet te vergelijken met wat je ooit eerder gehoord hebt.

Je kan op dat moment nog niet weten dat je hebt geluisterd naar één van de meest geniale stukken muziek die ooit gemaakt is (zo, heb ik dat ook maar even gezegd), maar je moet wel compleet overweldigd zijn, lijkt me. Want dat had ik al toen ik het voor de eerste keer hoorde en er was me toen al verteld hoe geweldig het album is en ik dus voorbereid was op prachtige muziek, maar zo mooi? Maar eigenlijk heb ik dat nog elke keer als ik deze geweldige compositie luister. Eigenlijk ben ik elke nog weer verbaasd door de genialiteit en pracht van dit nummer. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De complete MusicMeter Prog Top 300 editie 2021 op een rij:

1 (4) Genesis - Firth of Fifth
2 (5) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
3 (2) Pink Floyd - Comfortably Numb
4 (9) Genesis - The Musical Box
5 (8) Marillion - Neverland
6 (43) Rush - Subdivisions
7 (1) Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
8 (12) Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
9 (3) Marillion - The Invisible Man
10 (13) Marillion - Script for a Jester's Tear
11 (7) Supertramp - Fool's Overture
12 (41) IQ - The Road of Bones
13 (10) Pink Floyd - Sheep
14 (15) Marillion - Ocean Cloud
15 (22) Marillion - Fugazi
16 (16) Marillion - The Great Escape
17 (32) Marillion - Blind Curve
18 (19) Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
19 (21) Porcupine Tree - Anesthetize
20 (17) Archive - Lights
21 (26) Rush - Xanadu
22 (51) Rush - Tom Sawyer
23 (158) Rush - La Villa Strangiato
24 (74) Riverside - Second Life Syndrome
25 (47) Genesis - The Cinema Show
26 (20) Yes - Close to the Edge
27 (-----) Marillion - Seasons End
28 (30) Peter Gabriel - San Jacinto
29 (14) Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
30 (11) Steven Wilson - Routine
31 (105) King Crimson - Starless
32 (46) Genesis - Supper's Ready
33 (27) Gazpacho - Tick Tock
34 (18) Archive - Again
35 (75) Genesis - Driving the Last Spike
36 (70) Yes - Awaken
37 (29) Genesis - One for the Vine
38 (84) Rush - The Camera Eye
39 (42) Pink Floyd - Dogs
40 (60) Marillion - Slainte Mhath
41 (6) Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
42 (31) Porcupine Tree - Even Less
43 (61) Rush - The Weapon
44 (48) Soup - Sleepers
45 (34) Peter Gabriel - Wallflower
46 (52) Pink Floyd - Echoes
47 (25) Porcupine Tree - Russia on Ice
48 (-----) Marillion - This Strange Engine
49 (28) Marillion - Chelsea Monday
50 (89) Rush - Marathon

51 (38) Marillion - Easter
52 (64) Marillion - Goodbye To All That
53 (62) IQ - Common Ground
54 (33) Gazpacho - Dream Of Stone
55 (39) Porcupine Tree - Deadwing
56 (-----) Rush - Red Sector 'A'
57 (119) Gazpacho - The Walk
58 (-----) Antimatter - Existential
59 (-----) Genesis - The Battle of Epping Forest
60 (-----) Rush - Territories
61 (-----) Pure Reason Revolution - Silent Genesis
62 (81) Rush - Jacob's Ladder
63 (53) Genesis - Entangled
64 (96) Opeth - The Drapery Falls
65 (58) Genesis - The Fountain of Salmacis
66 (-----) Pure Reason Revolution - Ghosts & Typhoons
67 (157) Antimatter - Stillborn Empires
68 (24) Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet
69 (114) Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning
70 (23) IQ - Frequency
71 (57) Archive - Collapse / Collide
72 (50) IQ - The Seventh House
73 (66) The Pineapple Thief - Vapour Trails
74 (67) Soup - The Boy and the Snow
75 (-----) Peter Gabriel - Solsbury Hill
76 (259) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX)
77 (109) IQ - Sacred Sound
78 (40) Marillion - Afraid of Sunlight
79 (191) Rush - Natural Science
80 (-----) Dream Theater - Space-Dye Vest
81 (-----) Tool - Schism
82 (56) Marillion - White Russian
83 (68) IQ - Without Walls
84 (45) Anathema - The Storm Before the Calm
85 (168) Pink Floyd - Us And Them
86 (153) Gazpacho - Upside Down
87 (87) Marillion - Splintering Heart
88 (137) Antimatter - Black Eyed man
89 (185) Genesis - Ripples
90 (54) Archive - Controlling Crowds
91 (73) Earth and Fire - Song of the Marching Children
92 (65) Airbag - Homesick I-III
93 (36) Yes - The Gates of Delirium
94 (-----) Pink Floyd - High Hopes
95 (83) Porcupine Tree - Time Flies
96 (139) King Crimson - Epitaph
97 (37) Supertramp - School
98 (-----) Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper'
99 (154) Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness
100 (115) Genesis - The Carpet Crawlers

101 (35) Steven Wilson - Ancestral
102 (79) Genesis - Duke's Travels
103 (92) Anathema - Dreaming Light
104 (-----) Rush - 2112: Overture /The Temples of Syrinx
105 (72) King Crimson - The Court of the Crimson King
106 (133) Beardfish - Sleeping in Traffic
107 (186) Riverside - Lost (Why Should I Be Frightened By A Hat?)
108 (-----) Soen - Lotus
109 (270) Genesis - The Lamia
110 (44) Steven Wilson - Harmony Korine
111 (-----) Riverside - The Same River
112 (180) Queensrÿche - Suite Sister Mary
113 (77) Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
114 (141) Peter Gabriel - Signal to Noise
115 (55) IQ - The Darkest Hour
116 (95) Gazpacho - Massive Illusion
117 (63) Supertramp - Crime of the Century
118 (94) Anathema - Fragile Dreams
119 (129) Queensrÿche - Silent Lucidity
120 (-----) Pure Reason Revolution - Eupnea
121 (117) UK - Rendezvous 6:02.
122 (273) Alcest - Kodama
123 (-----) Tool - Parabola
124 (136) Ayreon - Isis and Osiris
125 (254) Genesis - Calling All Stations
126 (172) Pain of Salvation - The Passing Light of Day
127 (97) Steve Hackett - Spectral Mornings
128 (179) Anathema - Judgement
129 (-----) Supertramp - A Soapbox Opera
130 (167) Big Big Train - Victorian Brickwork
131 (78) Porcupine Tree - Blackest Eyes
132 (194) The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
133 (127) Phil Collins - In The Air Tonight
134 (201) Steven Wilson - Refuge
135 (242) Fish - Crucifix Corner
136 (145) Porcupine Tree - The Start Of Something Beautiful
137 (99) Marillion - Grendel
138 (120) Porcupine Tree - Don’t Hate Me
139 (246) Dream Theater - Octavarium
140 (218) Talk Talk - The Rainbow / Eden / Desire
141 (59) Supertramp - Hide in Your Shell
142 (-----) The Pineapple Thief - White Mist
143 (216) Camel - Rajaz
144 (49) Porcupine Tree - Radioactive Toy
145 (189) Opeth - Ghost of Perdition
146 (85) Archive - The Empty Bottle
147 (240) The Gathering - Waking Hour
148 (204) Steven Wilson - The Holy Drinker
149 (165) IQ - Failsafe
150 (174) The Moody Blues - Nights in White Satin

151 (156) Rush - Cygnus X-1
152 (247) The Gathering - Nighttime Birds
153 (-----) Tool - Eulogy
154 (144) The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
155 (160) Yes - Yours is No Disgrace
156 (134) Genesis - The Lady Lies
157 (98) Anathema - Regret
158 (106) Moon Safari - A Kid Called Panic
159 (236) The Pineapple Thief - What Have We Sown?
160 (130) Marillion - Brave
161 (169) The Gathering - Eleanor
162 (282) Archive - Bullets
163 (112) Opeth - Deliverance
164 (-----) Fish - View from the Hill
165 (166) IQ - The Last Human Gateway
166 (261) Pink Floyd - Time
167 (132) Opeth - A Fair Judgement
168 (-----) Gazpacho - Sapien
169 (188) The Pineapple Thief - Remember Us
170 (82) Pink Floyd - Hey You
171 (88) Steve Hackett - Shadow of the Hierophant
172 (151) Riverside - The Curtain Falls
173 (263) The Gathering - Travel
174 (101) Peter Gabriel - Family Snapshot
175 (110) Peter Gabriel - No Self Control
176 (80) Porcupine Tree - Way Out of Here
177 (207) Steven Wilson - 3 Years Older
178 (-----) Fish - Cliché
179 (-----) Crippled Black Phoenix - House of Fools
180 (278) Katatonia - Sanction
181 (86) Anathema - Flying
182 (-----) Tool - 7empest
183 (200) Galahad - I Could Be God
184 (150) Eloy - End of an Odyssey
185 (-----) Soen - Antagonist
186 (69) Gazpacho - I've Been Walking Part 2.
187 (91) Anathema - Internal Landscapes
188 (197) Anathema - The Beginning And The End
189 (235) IQ - Leap of Faith
190 (182) Roxy Music - A Song for Europe
191 (190) Eloy - Poseidon's Creation
192 (193) Opeth - Reverie/Harlequin Forest
193 (-----) IQ - The Great Spirit Way
194 (284) Throes Of Dawn - The Understanding
195 (248) Haken - Crystallised
196 (142) Änglagård - Jordrök
197 (211) Riverside - Escalator Shrine
198 (-----) Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
199 (229) Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
200 (93) Fish - Plague Of Ghosts

201 (-----) Black Mountain - Space To Bakersfield
202 (198) Twelfth Night - Take a Look
203 (202) King Crimson - 21st Century Schizoid Man
204 (100) The Gathering - Black Light District
205 (124) Queen - The March of the Black Queen
206 (121) Ray Wilson - Makes Me Think Of Home
207 (268) Lunatic Soul - A Thousand Shards of Heaven
208 (-----) Kansas - The Pinnacle
209 (104) Lunatic Soul - Gutter
210 (181) Big Big Train - East Coast Racer
211 (147) Genesis - The Knife
212 (71) Yes - Heart of the Sunrise
213 (276) Habitants - Meraki
214 (221) Peter Gabriel - Darkness
215 (-----) Airbag - Megalomaniac
216 (149) Kayak - Merlin
217 (-----) Twelfth Night - Sequences
218 (102) The Flower Kings - Stardust We Are
219 (203) IQ - Further Away
220 (-----) Archive - Heart Beats
221 (175) Beardfish - If We Must Be Apart (A Love Story Continued)
222 (228) Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day
223 (-----) Riverside - Wasteland
224 (123) Opeth - Windowpane
225 (113) Pendragon - Masters of Illusion
226 (226) Huis - Nor on Earth
227 (125) IQ - The Wrong Side of Weird
228 (-----) Paatos - Téa
229 (-----) Transatlantic - Stranger in Your Soul
230 (-----) Scarlet Stories - The Tell-Tale Heart
231 (217) Strictly Inc. - An Island in the Darkness
232 (209) Big Big Train - Folklore
233 (291) Fish - Goldfish and Clowns
234 (-----) Dream Theater - A Change of Seasons
235 (257) Sigur Rós - Untitled #8
236 (164) Genesis - Can-Utility and the Coastliners
237 (279) Rival Sons - Destination On Course
238 (76) Arena - The Hanging Tree
239 (223) Twelfth Night - We Are Sane
240 (140) Harmonium - Histoires Sans Paroles
241 (162) Pain of Salvation - Iter Impius (Martigena, Son of Mars) (Obitus Diutinus)
242 (192) The Decemberists - The Island
243 (-----) Queensrÿche - Roads to Madness
244 (-----) IQ - Stay Down
245 (-----) Van Der Graaf Generator - Refugees
246 (196) Transatlantic - The Whirlwind
247 (230) Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider
248 (170) Spock's Beard - The Light
249 (222) Karnivool - New Day
250 (173) Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray XII

251 (-----) Tool - Fear Inoculum
252 (227) Transatlantic - All of the Above
253 (-----) Soen - The Words
254 (-----) Opeth - In My Time Of Need
255 (-----) Katatonia - Lacquer
256 (143) Pain of Salvation - The Perfect Element
257 (215) Cosmograf - White Car
258 (118) Yes - Roundabout
259 (253) Jethro Tull - Thick as a Brick (Part 1)
260 (-----) Long Distance Calling - Hazard
261 (159) Gazpacho - Splendid Isolation
262 (-----) Gazpacho - Golem
263 (-----) Phil Collins - I Don't Care Anymore
264 (-----) Eloy - The Apocalypse
265 (138) Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men
266 (-----) Cosmograf - Hay-Man
267 (-----) Moonrise - Like An Arrow
268 (293) Dream Theater - The Count of Tuscany
269 (266) Camel - Rose Of Sharon * (tot 4:47)
270 (232) Blackfield - Blackfield
271 (116) Manfred Mann's Earth Band - Father Of Day, Father Of Night
272 (-----) Pallas - The Cross And The Crucible
273 (-----) Sólstafir - Ótta
274 (292) King Crimson - Red
275 (-----) Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers
276 (272) Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs
277 (234) Pendragon - Paintbox
278 (-----) Cardiacs - The Everso Closely Guarded Line
279 (237) Oceans Of Slumber - The Banished Heart
280 (152) The Pineapple Thief - Too Much to Lose
281 (256) Riverside - The Depth Of Self-Delusion
282 (271) Anna von Hausswolff - Deathbed
283 (-----) Pain of Salvation - ICON
284 (290) Focus - Hocus Pocus
285 (-----) Airbag - Machines and Men
286 (296) Fish - A Gentleman's Excuse Me
287 (-----) King Crimson - Dangerous Curves
288 (155) Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade
289 (277) The Pineapple Thief - Far Below
290 (-----) Fish - Rose of Damascus
291 (-----) Caravan - Nine Feet Underground
292 (103) Mike Rutherford - At the End of the Day
293 (-----) Mostly Autumn - White Rainbow
294 (265) Beardfish - Ludvig & Sverker
295 (-----) Manfred Mann's Earth Band - Drowning on Dry Land / Fish Soup
296 (264) Glass Kites - Mirror Me
297 (161) Yes - And You and I
298 (-----) Vulkan - This Visual Hex
299 (-----) Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
300 (-----) Big Big Train - The Underfall Yard

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.