MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Curses - 7
Lament - 7

Heb ik vier nummers gemist??

Summer's Almost Gone 9
Little Red Rooster 6.6
Light My Fire 10
Curses 6.5
Lament 7.3

Best hoog! Met de kanttekening dat ik niet op de Jim-loze nummers heb gestemd...

Spoelworm schreef:
Heb ik vier nummers gemist??
Meer bewust overgeslagen in jouw geval
She Smells So Nice mis je nog.
Op de andere drie wilde je geen stem uitbrengen: Newborn Awakening, Stoned Immaculate en Love Hides.

Simon77 schreef:
(quote)
Hang on to Your Life

6

An American Prayer is hier mad slept on. Wel iets dat in z'n geheel moet beleefd worden ipv afzonderlijke tracks beoordelen natuurlijk. Maar gwn apart is het ook nog heel degelijk.

Curses, Invocations - 7,5
Lament - 7,4

Wat JM zegt klopt natuurlijk wel. An American Prayer is een intense beleving die je best in zijn geheel tot je neemt. En dat heb ik dan ook vaak gedaan. Beide nummers vinden we na 13 stemmers terug in het achterveld, waarbij Curses, Invocations het met een 43ste plek aanmerkelijk beter doet dan Lament die met een 6- niet verder komt dan een één na laatste plek voorlopig.

41 | In the Eye of the Sun (Other Voices, 1971) | 6,6833 | 21 stemmers
42 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4835 | 26 stemmers
43 | Curses, Invocations (An American Prayer, 1978) | 6,3692 | 13 stemmers
44 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers
45 | The Peking King and the New York Queen (Full Circle, 1972) | 6,1810 | 21 stemmers

49 | Hang on to Your Life (Other Voices, 1971) | 5,9714 | 21 stemmers
50 | Carol (Live in Detroit, 2000) | 5,8543 | 23 stemmers
51 | Lament (An American Prayer, 1978) | 5,7615 | 13 stemmers
52 | Hardwood Floor (Full Circle, 1972) | 5,1674 | 23 stemmers

Het nummer van vandaag staat momenteel in mijn wekelijkse hitlijst. Niet de versie van The Doors natuurlijk, maar van The Black Keys, die met een album vol covers teruggaan naar hun roots. Ik heb het over Crawling King Snake dat The Doors coverden voor het album L.A. Woman. De oorsprong van het nummer ligt in de Mississippi Delta, waar het ongeveer een eeuw geleden ontstond. De eerste opname als Crawling King Snake stamt uit 1941 en is van Big Joe Williams die zes jaar eerder al Baby Please Don't Go opnam, ook een Delta Blues klassieker (en vooral bekend van Van Morrison's Them). Een paar maand later nam ook een andere Delta Bluesman, Tony Hollins, het nummer op. Nadat John Lee Hooker deze versie oppikte, werd de versie van Tony Hollins de 'standaard'. Volgens John Densmore luisterden de bandleden in de vroege jaren veel naar het nummer en stelde Jim voor om het nummer te coveren. Het zou dus nog duren tot het zesde album voor ze dit deden.

The Doors - Crawling King Snake (L.A. Woman, 1971)

Crawling King Snake: 8,9

Curse, invocations: 9.5
Lament: 10
Crawling King Snake: 9.5

Op mijn L.A. Woman LP staat John Lee Hooker als auteur vermeldt bij Crawling King Snake. Op mijn CD versie van L.A.Woman staat Tony Hollins vermeldt. Het boek The Originals: De herkomst van de hits geeft Tony Hollins als auteur en als degene die het nummer als eerste heeft opgenomen. De site secondhandsongs geeft dan weer Big Joe Williams als degene die het het eerst heeft opgenomen. .
Ik heb vandaag nog de versie van David Honeyboy Edwards in de wagen gedraaid. Ook mooi.

Crawling King Snake was altijd een favoriet in mijn jeugd maar op een of andere manier is hij langzaam naar beneden gekropen om voor mij lange tijd te eindigen als zijnde het enige iets mindere nummer op het voortreffelijke album LA. Iets minder op dit album is nog steeds hoog want het is gewoon een waanzinnig goed album.
En nu ik hem weer even luister is het toch best wel weer een lekker nummer. Dan moet ik wel zeggen dat dit keer de stem het helemaal maakt omdat ik het instrumentale iets monotoon vind.
Daarmee niet zo goed als de andere nummers op dat album maar nog steeds een 8.9

Simon77 schreef:
(quote)
Meer bewust overgeslagen in jouw geval
She Smells So Nice mis je nog.
Op de andere drie wilde je geen stem uitbrengen: Newborn Awakening, Stoned Immaculate en Love Hides.

Curses, Invocations 6
Lament 6.8
She smells so nice, beetje in de stijl van L.A. Woman (het nummer,niet het album). Aardig , ik zeg een 6.3 Het klinkt wel lekker maar hier kun je toch onmogelijk hoog voor geven zijnde dat het een half nummer is.

Crawling King Snake - 8

Curses, Invocations 7
Lament 6,5
Crawling King Snake 9,2

Lekker hoor, de beste cover van The Doors tot nu toe?

9.3

harm1985 schreef:
Lekker hoor, de beste cover van The Doors tot nu toe?

9.3
ik heb eigenlijk nooit geweten dat het een cover was . Weer wat geleerd hier,het houd maar niet op

Zal hem eens checken die Big Joe Williams

Curses, invocations 6,5
Lament 7
Crawling King Snake 7

Welke heb ik nog gemist Simon77?

50tracks schreef:
Welke heb ik nog gemist Simon77?
In the Eye of the Sun

In the Eye of the Sun: 7

Schitterend bluesnummer op zich al, maar The Doors hebben er een spetterende, groovende, zweterige kanjer van gemaakt. Urgent, komt in me op. En ademnood.

9,6

Crawling King Snake: 7,8

Ik moet zeggen dat de versie van The Black Keys mij zeer goed bevalt. Voor de liefhebber of belangstellenden, hier de videoclip. Ik ben wel benieuwd naar hun komende (cover)album.

Na 17 stemmen strandt Crawling King Snake met een ruime 8,5 net buiten de top 10. Het verschil met de top tien is echter miniem (twee-honderste), dus er is nog van alles mogelijk.

10 | Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968) | 8,5771 | 24 stemmers
11 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers
12 | Crawling King Snake (L.A. Woman, 1971) | 8,5618 | 17 stemmers
13 | Spanish Caravan (Waiting for the Sun, 1968) | 8,5000 | 28 stemmers
14 | End of the Night (The Doors, 1967) | 8,2800 | 30 stemmers

Tell All the People is geschreven door gitarist Robby Krieger en was de derde single die werd uitgebracht van het album The Soft Parade (waar het ook de albumopener van is), samen met Easy Ride. Dit nummer is de reden dat de songs op het album The Soft Parade niet meer aan de hele band werden toegeschreven, zoals op de eerste drie albums wel het geval was, maar aan individuen. De reden hiervoor is dat Jim niet geassocieerd wilde worden met de regel 'Get Your Guns'. Hij wilde niet geweld niet verheerlijken en was bang dat mensen met wapens naar de concerten zouden komen. Volgens Krieger refereert de tekst naar een gebeurtenis waarbij hij en John Densmore door een aantal 'rednecks' waren mishandeld. Hij wilde de tekst dan ook niet wijzigen.

The Doors - Tell All the People (The Soft Parade, 1969)

En blijf inhalen mensen, waar nodig. We blijven de laatste dagen wat rond en onder de twintig hangen. Dat kan en mag wel weer wat meer worden

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.