Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2021, 13:03 uur
Dit is een van de weinige nummers van The Doors waarvan ik twijfel of ik het goed vind of toch matig (in vergelijking met de rest). Een aantal van de elementen die nodig zijn om een goede The Doors song te hebben zijn aanwezig en dan vooral de explosie in de korte solo. Die is geweldig. De vervorming op gitaar en orgel maken het nummer zelfs wat ruiger in klank. Het 'Tell me lies ..." stuk is prachtig. Het "reguliere" stuk is wat me een beetje gewoontjes voor komt. Alsof men niet de sleutel kon vinden om alles uit het nummer te halen. Waarschijnlijk is het niet voor niets op de plank blijven liggen en ingezet op het moment dat de ruif leeg was en 'The Celebration Of The Lizard' niet vertaald kon worden naar voldoende kwaliteit voor 'Waiting For The Sun'. Als geheel zeker een voldoende, maar het is geen topper.
We Could Be So Good Together: 6,75
Wat de dood betreft in Jims teksten. Begin jaren 90 zat ik regelmatig met een vriend gitaar te spelen en speelden we een paar keer een paar nummers samen voor vrienden. Als we The Doors uitprobeerden, legden we iedere keer weer extra nadruk op het woord dood, met de grootste smile op ons gezicht. Het viel op zeg maar toen we er op begonnen te letten.
We Could Be So Good Together: 6,75
Wat de dood betreft in Jims teksten. Begin jaren 90 zat ik regelmatig met een vriend gitaar te spelen en speelden we een paar keer een paar nummers samen voor vrienden. Als we The Doors uitprobeerden, legden we iedere keer weer extra nadruk op het woord dood, met de grootste smile op ons gezicht. Het viel op zeg maar toen we er op begonnen te letten.
0
geplaatst: 14 mei 2021, 13:33 uur
Variety Is the Spice of the Life: 5
We Could Be So Good Together: 8,5
We Could Be So Good Together: 8,5
0
geplaatst: 14 mei 2021, 14:45 uur
I'm A King Bee: 5,2
Alabama Song: 7,4
Variety Is The Space Of Life: 5,7
We Could Be So Good Together: 8,1
Alabama Song: 7,4
Variety Is The Space Of Life: 5,7
We Could Be So Good Together: 8,1
0
geplaatst: 14 mei 2021, 19:33 uur
We Could Be so Good Together krijgt een 8+ van de eerste veertien stemmers en daarmee komt het keurig in de Top 20 te staan op dit moment.
16 | End of the Night (The Doors, 1967) | 8,2800 | 30 stemmers
17 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2625 | 28 stemmers
18 | We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968) | 8,2464 | 14 stemmers
19 | L'America (L.A. Woman, 1971) | 8,2300 | 25 stemmers
20 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
Bij het volgende live-nummer kwam de associatie met de film Weird Science bij me naar boven, waarin twee pubers een virtuele droomvrouw creëren. Ook Jim is in Build Me a Woman naarstig op zoek naar een vrouw die aan zijn eisen voldoet. Aangezien ze moeilijk te vinden is, wil hij er het liefst één bouwen die perfect bij hem past. Al heeft hij zelf waarschijnlijk ook wel door dat hij te hoge eisen stelt, vandaar het overdrijven van een vrouw van een meter of drie lang. Poontang (als in 'I got the poontang blues') is overigens slang voor het vrouwelijke geslachtsorgaan. Build Me a Woman is geen albumtrack van The Doors en verscheen voor het eerst op Absolutely Live uit 1970.
The Doors - Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970)
16 | End of the Night (The Doors, 1967) | 8,2800 | 30 stemmers
17 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2625 | 28 stemmers
18 | We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968) | 8,2464 | 14 stemmers
19 | L'America (L.A. Woman, 1971) | 8,2300 | 25 stemmers
20 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
Bij het volgende live-nummer kwam de associatie met de film Weird Science bij me naar boven, waarin twee pubers een virtuele droomvrouw creëren. Ook Jim is in Build Me a Woman naarstig op zoek naar een vrouw die aan zijn eisen voldoet. Aangezien ze moeilijk te vinden is, wil hij er het liefst één bouwen die perfect bij hem past. Al heeft hij zelf waarschijnlijk ook wel door dat hij te hoge eisen stelt, vandaar het overdrijven van een vrouw van een meter of drie lang. Poontang (als in 'I got the poontang blues') is overigens slang voor het vrouwelijke geslachtsorgaan. Build Me a Woman is geen albumtrack van The Doors en verscheen voor het eerst op Absolutely Live uit 1970.
The Doors - Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970)
0
geplaatst: 14 mei 2021, 20:05 uur
Unhappy girl op 20? Wat voor cijfer heb ik gegeven? Had die hoger ingeschat
0
geplaatst: 14 mei 2021, 22:51 uur
Spoelworm schreef:
Unhappy girl op 20? Wat voor cijfer heb ik gegeven? Had die hoger ingeschat
8,9, maar die 19 die erboven staan, zijn geen koekenbakkers hoor Unhappy girl op 20? Wat voor cijfer heb ik gegeven? Had die hoger ingeschat
Stuk voor stuk ook toppers.
0
geplaatst: 15 mei 2021, 19:41 uur
Build Me a Woman behaalt een 7,5 voorlopig en belandt daarmee in het rechterrijtje op plek 36. Maar met slechts 12 stemmen kan daar nog wel het e.e.a. in wijzigen met inhaalstemmen.
34 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
35 | Who Scared You (non-album single, B-kant Wishful Sinful, 1969) | 7,5022 | 23 stemmers
36 | Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970) | 7,4917 | 12 stemmers
37 | She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011) | 7,3425 | 20 stemmers
38 | Little Red Rooster (Alive She Cried, 1983) | 7,2087 | 23 stemmers
We gaan vrolijk verder en zijn toegekomen aan het nummer dat vreemd genoeg niet de titeltrack is van het derde studioalbum uit 1968. Waiting for the Sun staat namelijk helemaal niet op het gelijknamige album. Hoewel wel al opgenomen tijdens de opnamesessies werd het nummer pas twee jaar en twee albums later uitgebracht op het album Morrison Hotel. De bandleden waren nog niet tevreden over de opname van het nummer.
Waiting for the Sun gaat over de nooit voltooide zoektocht naar 'The American Dream;. Met Waiting for the Sun keerde de band weer terug naar het geluid van de eerste drie albums, na de felle kritieken op de weg die ze op The Soft Parade waren opgeslagen. Waiting for the Sun is tevens de titel van een boek dat Barney Hoskyns schreef over de muziekscene van Los Angeles.
The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
Waiting for the Sun blijft staan tot maandagavond, zodat iedereen weer de tijd heeft om eventuele achterstanden weg te poetsen. Misschien een mogelijkheid voor bijvoorbeeld Choconas, curufin, Dirruk, herman, johan de witt en koosknook om maar eens paar trouwe stemmers te noemen.
34 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
35 | Who Scared You (non-album single, B-kant Wishful Sinful, 1969) | 7,5022 | 23 stemmers
36 | Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970) | 7,4917 | 12 stemmers
37 | She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011) | 7,3425 | 20 stemmers
38 | Little Red Rooster (Alive She Cried, 1983) | 7,2087 | 23 stemmers
We gaan vrolijk verder en zijn toegekomen aan het nummer dat vreemd genoeg niet de titeltrack is van het derde studioalbum uit 1968. Waiting for the Sun staat namelijk helemaal niet op het gelijknamige album. Hoewel wel al opgenomen tijdens de opnamesessies werd het nummer pas twee jaar en twee albums later uitgebracht op het album Morrison Hotel. De bandleden waren nog niet tevreden over de opname van het nummer.
Waiting for the Sun gaat over de nooit voltooide zoektocht naar 'The American Dream;. Met Waiting for the Sun keerde de band weer terug naar het geluid van de eerste drie albums, na de felle kritieken op de weg die ze op The Soft Parade waren opgeslagen. Waiting for the Sun is tevens de titel van een boek dat Barney Hoskyns schreef over de muziekscene van Los Angeles.
The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
Waiting for the Sun blijft staan tot maandagavond, zodat iedereen weer de tijd heeft om eventuele achterstanden weg te poetsen. Misschien een mogelijkheid voor bijvoorbeeld Choconas, curufin, Dirruk, herman, johan de witt en koosknook om maar eens paar trouwe stemmers te noemen.
1
geplaatst: 15 mei 2021, 20:54 uur
Waiting for the Sun: 9,2
(This is the strangest life I've ever known.)
(This is the strangest life I've ever known.)
* denotes required fields.