Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
7
geplaatst: 15 mei 2021, 22:01 uur
Je timing is wel goed, Simon. Ik heb The Doors leren kennen door mijn vader. Afgelopen donderdag was zijn uitvaart, alwaar we Waiting for the Sun hebben gedraaid.
Speciaal voor mijn vader dus een 10

0
geplaatst: 15 mei 2021, 22:29 uur
Build me a woman stond volgens mij ook op de 10 song Live at the Matrix die ik op een cassette heb opgenomen. Helaas niet meer zo maar te checken. In niets match deze versie met die ik in mijn hoofd heb zitten. Die was veel ruiger, maar ja, het geheugen is niet altijd betrouwbaar.
Dat neemt niet weg, dat de band the groove wel heel goed te pakken hebben hier. Gewoon een lekker blues en daar wisten de vier wel raad mee.
Build Me A Woman: 8,25
Dat neemt niet weg, dat de band the groove wel heel goed te pakken hebben hier. Gewoon een lekker blues en daar wisten de vier wel raad mee.
Build Me A Woman: 8,25
1
geplaatst: 15 mei 2021, 22:43 uur
De postume hit met Jim, na zijn overlijden uitgebracht. Geen superhit, maar daardoor kwam er toch nog een hit in Nederland van 'Morrison Hotel'.
The Doors hadden diverse heel bijzondere nummers en dit is er een van. Een monster classic rock / hard rock riff die het nummer uit elkaar laat knallen. De uitzonderlijk rustige passages. De slide gitaar die er continue door heen jaagt. En Jim die een van zijn beste vocale prestaties heeft neergelegd. Sec genomen is hij geen goede zanger. Daarvoor ontbreekt teveel aan techniek, stem- en luchtbeheersing, maar wat hij hier doet, grenst aan het onmogelijke (voor zijn stem). Het is soms bijna engelachtig, maar ook een oerschreeuw zit er in. Voor mij is Waiting For The Sun altijd een van de favoriete nummers geweest, sinds ik de single leerde kennen (en dat fameuze cassettebandje uit 1975/76). Hoeveel jaren er ook voorbij gaan, de kwaliteit van dit nummer wordt niet minder. Volle mep dus.
Waiting For The Sun: 10
The Doors hadden diverse heel bijzondere nummers en dit is er een van. Een monster classic rock / hard rock riff die het nummer uit elkaar laat knallen. De uitzonderlijk rustige passages. De slide gitaar die er continue door heen jaagt. En Jim die een van zijn beste vocale prestaties heeft neergelegd. Sec genomen is hij geen goede zanger. Daarvoor ontbreekt teveel aan techniek, stem- en luchtbeheersing, maar wat hij hier doet, grenst aan het onmogelijke (voor zijn stem). Het is soms bijna engelachtig, maar ook een oerschreeuw zit er in. Voor mij is Waiting For The Sun altijd een van de favoriete nummers geweest, sinds ik de single leerde kennen (en dat fameuze cassettebandje uit 1975/76). Hoeveel jaren er ook voorbij gaan, de kwaliteit van dit nummer wordt niet minder. Volle mep dus.
Waiting For The Sun: 10
2
geplaatst: 15 mei 2021, 23:13 uur
Titmeister schreef:
Je timing is wel goed, Simon. Ik heb The Doors leren kennen door mijn vader. Afgelopen donderdag was zijn uitvaart, alwaar we Waiting for the Sun hebben gedraaid.
Oh man, wat een bizar toeval! Die komt wel even binnen, dan is er inderdaad maar één cijfer mogelijk. Je timing is wel goed, Simon. Ik heb The Doors leren kennen door mijn vader. Afgelopen donderdag was zijn uitvaart, alwaar we Waiting for the Sun hebben gedraaid.

1
geplaatst: 16 mei 2021, 00:17 uur
Titmeister schreef:
Sorry, ik druk natuurlijk op ik vind dit bericht leuk, enkel als support. Natuurlijk vind ik dit bericht niet leuk. Het is ruk. Het spijt me voor jouw verlies mijn vriend.
0
geplaatst: 16 mei 2021, 08:58 uur
We Could Be So Good Together: 8,6
Build Me A Woman: 7,9
Waiting For The Sun: 8,2
Build Me A Woman: 7,9
Waiting For The Sun: 8,2
1
geplaatst: 16 mei 2021, 12:21 uur
1
geplaatst: 16 mei 2021, 13:28 uur
0
geplaatst: 16 mei 2021, 13:29 uur
We Could Be So Good Together: 8,3
Build Me A Woman: 6.9
Waiting For The Sun: 8,4
Build Me A Woman: 6.9
Waiting For The Sun: 8,4
1
geplaatst: 16 mei 2021, 14:49 uur
1
geplaatst: 16 mei 2021, 16:34 uur
Even een inhaalblokje, hopelijk later vandaag de rest.
7,25 The Doors - Runnin' Blue (The Soft Parade, 1969)
Lastig deze te beoordelen: de twee bluegrass-stukjes vind ik helemaal niets, de rest heel goed. Maar het geheel intrigeert door het contrast dan wel weer.
6,50 The Doors - She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011)
Hier ben ik toch niet heel wild van, aardige rhythm&blues, maar de lat ligt op L.A. Woman toch wel een stuk hoger. Terechte outtake.
6,00 The Doors - Land Ho! (Morrison Hotel, 1970)
Hier hoor ik niet zoveel in. Maar MH is ook mijn minst favoriete Doors-album.
7,50 The Doors - Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968)
Lekker loom, heel fijn nummer.
6,0 The Doors - Little Red Rooster (In Concert, 1991)
Erg goed nummer, maar ik hoor liever de kale Stones-versie. Die voelt doorleefder.
--
En ook alvast de volgende, omdat ik de flinke bui aan het afwachten ben en ik nog een echte topper mis in bovenstaande rijtje.
9,25 The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
Orgelwerk erg mooi en prachtig gezongen... kippenvel nummer.
7,25 The Doors - Runnin' Blue (The Soft Parade, 1969)
Lastig deze te beoordelen: de twee bluegrass-stukjes vind ik helemaal niets, de rest heel goed. Maar het geheel intrigeert door het contrast dan wel weer.
6,50 The Doors - She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011)
Hier ben ik toch niet heel wild van, aardige rhythm&blues, maar de lat ligt op L.A. Woman toch wel een stuk hoger. Terechte outtake.
6,00 The Doors - Land Ho! (Morrison Hotel, 1970)
Hier hoor ik niet zoveel in. Maar MH is ook mijn minst favoriete Doors-album.
7,50 The Doors - Summer's Almost Gone (Waiting for the Sun, 1968)
Lekker loom, heel fijn nummer.
6,0 The Doors - Little Red Rooster (In Concert, 1991)
Erg goed nummer, maar ik hoor liever de kale Stones-versie. Die voelt doorleefder.
--
En ook alvast de volgende, omdat ik de flinke bui aan het afwachten ben en ik nog een echte topper mis in bovenstaande rijtje.
9,25 The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
Orgelwerk erg mooi en prachtig gezongen... kippenvel nummer.
1
geplaatst: 17 mei 2021, 09:51 uur
We Could Be So Good Together: ligt prima in het gehoor, maar door de korte lengte weinig diepgang, waardoor je er zo overheen luistert - 7
Build be a Woman: lekker, maar tegelijkertijd beetje 13 in een dozijn, alsof het een variatie is op een ander Doors-nummer, desalniettemin een 8
Waiting for the Sun: staat gek genoeg niet op mijn Doors verzamelaar, maar ik ken het niettemin goed, zal wel door de Top2000 of Arrow Classic Rock komen. Had Alabama Song graag ingeruild voor deze: 9.3
En Titmeister uiteraard nog gecondoleerd.
Build be a Woman: lekker, maar tegelijkertijd beetje 13 in een dozijn, alsof het een variatie is op een ander Doors-nummer, desalniettemin een 8
Waiting for the Sun: staat gek genoeg niet op mijn Doors verzamelaar, maar ik ken het niettemin goed, zal wel door de Top2000 of Arrow Classic Rock komen. Had Alabama Song graag ingeruild voor deze: 9.3
En Titmeister uiteraard nog gecondoleerd.
0
geplaatst: 17 mei 2021, 19:35 uur
Een mooie prestatie van Waiting for the Sun die met een 9+ naar het voorlopige podium knalt!
01 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,4200 | 25 stemmers
02 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
03 | Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970) | 9,2455 | 22 stemmers
04 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
05 | Peace Frog (Morrison Hotel, 1970) | 8,9788 | 26 stemmers
Tijd voor de oudste opname uit deze The Doors Meter. Een opname uit 1965, zo'n vijftien maanden voor het verschijnen van het debuutalbum. Afkomstig van 'The 1965 World Pacific Demo' die Jim, Ray en John opnamen als bandleden van Rick & the Ravens, de band van de broers van Ray Manzarek, die in 1961 werd opgericht. Hoewel Rick & the Ravens ook een aantal eigen nummers hebben, zijn de zes nummers die het gezelschap op 2 september 1965 opnamen, later opnieuw opgenomen door The Doors. Althans vijf van de zes dan, Go Insane is nooit door The Doors op plaat gezet. Wel kwam het regelmatig live voorbij, vaak onder de titel 'A Little Game' en ook maakt het deel uit van 'The Celebration of the Lizard'. Maar hier beoordelen we dus demoversie van 2 september 1965. En voor de liefhebber heb ik ook de volledige opname van de demo nog even geplaatst.
en de volledige demo
The Doors - Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965)
Helaas niet op Spotify te vinden.
01 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,4200 | 25 stemmers
02 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
03 | Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970) | 9,2455 | 22 stemmers
04 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
05 | Peace Frog (Morrison Hotel, 1970) | 8,9788 | 26 stemmers
Tijd voor de oudste opname uit deze The Doors Meter. Een opname uit 1965, zo'n vijftien maanden voor het verschijnen van het debuutalbum. Afkomstig van 'The 1965 World Pacific Demo' die Jim, Ray en John opnamen als bandleden van Rick & the Ravens, de band van de broers van Ray Manzarek, die in 1961 werd opgericht. Hoewel Rick & the Ravens ook een aantal eigen nummers hebben, zijn de zes nummers die het gezelschap op 2 september 1965 opnamen, later opnieuw opgenomen door The Doors. Althans vijf van de zes dan, Go Insane is nooit door The Doors op plaat gezet. Wel kwam het regelmatig live voorbij, vaak onder de titel 'A Little Game' en ook maakt het deel uit van 'The Celebration of the Lizard'. Maar hier beoordelen we dus demoversie van 2 september 1965. En voor de liefhebber heb ik ook de volledige opname van de demo nog even geplaatst.
en de volledige demo
The Doors - Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965)
Helaas niet op Spotify te vinden.
0
geplaatst: 17 mei 2021, 20:17 uur
We Could Be So Good Together 8.5
Build Me A Woman 5.9
Waiting For The Sun 9.7
Go Insane 5.4
Build Me A Woman 5.9
Waiting For The Sun 9.7
Go Insane 5.4
1
geplaatst: 17 mei 2021, 22:16 uur
Eigenlijk heel verrassend deze versie, die ik niet ken. Juist het Adams Family-achtige boogie woogie piano werk bevalt me heel erg goed. Het is natuurlijk geen meesterwerk, maar wel een proeve van bekwaamheid. Vooral de mix tussen het serieuze, haast sacrale gedeelte en het stuk waar de teugels gevierd worden is goed gedaan. De latere versie vind ik beduidend minder. Alsof ze er geen draai aan konden geven. Die hadden ze dus wel degelijk eerder wel. Even ter zijde, zouden de mannen 'Dracula' van onze eigen ZZ & De Maskers gehoord hebben? Dit heeft er toch wel iets van weg. (Ik heb expres even gecheckt of het geen cover was, maar de credits gaan toch echt naar Bob Bouber.)
Go Insane: 7,25
Ik zit ondertussen naar de demo's te luisteren. Hoe lang ze gewacht hebben met het uitbrengen van sommige nummers! 'Waiting For The Sun' was echt het kliekjes album met andere woorden.
Go Insane: 7,25
Ik zit ondertussen naar de demo's te luisteren. Hoe lang ze gewacht hebben met het uitbrengen van sommige nummers! 'Waiting For The Sun' was echt het kliekjes album met andere woorden.
* denotes required fields.