Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 13 maart 2021, 11:00 uur
Dit album zal ik rond 1980 gekocht hebben uit de wand met mid price LPs die de kledingzaak King in Breda had hangen. (Met de stappen in dit spel zal ik mijn relatie tot The Doors stap voor stap uiteen zetten.) Eigenlijk vond ik de plaat toen iets tegenvallen. En nog steeds hoort het niet bij mijn top 2. Er staan echter geweldige nummers op en 20th Century Fox is er daar een van. Waarom?
Het nummer is een soort van beginselverklaring van waar de band toe in staat is. Ten eerste het leuke, maar bijna altijd serieuze riffje van Robbie Krieger dat afgezet wordt tegen het speelse geluid van Ray Manzareks orgeltje. Het rock element dat in het nummer zit, het pré-refrein en de titel regel, tegenover het superpoppy en zachte stukje dat er direct achteraan komt. Het repetitieve van de coupletten tegenover de losheid van het refrein. En, nog een leuke solo ook. De band heeft dat allemaal in zich en weet dat te tonen in twee minuten en een beetje. Kortom, geweldige song en het prototype van alles waar The Doors voor stond begin 1967 en voor zou gaan staan.
Als er dan een negatief puntje is, je kunt wel horen dat Jim Morrison een beperkte zanger is. Hij redt het soms niet. Zijn stemgeluid maakt alles natuurlijk meer dan goed.
20th Century Fox: 8,5
Het nummer is een soort van beginselverklaring van waar de band toe in staat is. Ten eerste het leuke, maar bijna altijd serieuze riffje van Robbie Krieger dat afgezet wordt tegen het speelse geluid van Ray Manzareks orgeltje. Het rock element dat in het nummer zit, het pré-refrein en de titel regel, tegenover het superpoppy en zachte stukje dat er direct achteraan komt. Het repetitieve van de coupletten tegenover de losheid van het refrein. En, nog een leuke solo ook. De band heeft dat allemaal in zich en weet dat te tonen in twee minuten en een beetje. Kortom, geweldige song en het prototype van alles waar The Doors voor stond begin 1967 en voor zou gaan staan.
Als er dan een negatief puntje is, je kunt wel horen dat Jim Morrison een beperkte zanger is. Hij redt het soms niet. Zijn stemgeluid maakt alles natuurlijk meer dan goed.
20th Century Fox: 8,5
1
geplaatst: 13 maart 2021, 13:15 uur
Simon77 schreef:
Jim wordt natuurlijk gemist, maar Wandering Musician is geen slecht nummer.
Het had van mij alleen wel wat compacter gemogen. De eerste minuut gebeurt er maar heel weinig en het instrumentale tussenstuk had ook zeker een minuut korter gekund. De stem van Manzarek bevalt me hier wel trouwens.
6,5
Jim wordt natuurlijk gemist, maar Wandering Musician is geen slecht nummer.
Het had van mij alleen wel wat compacter gemogen. De eerste minuut gebeurt er maar heel weinig en het instrumentale tussenstuk had ook zeker een minuut korter gekund. De stem van Manzarek bevalt me hier wel trouwens.
6,5
Hier ben ik het mee eens wat betreft Wandering Musician, dus dat scheelt schrijven. De stem van Manzerek deed me zelfs bij vlagen geloven dat Manzarek wel bij The Band - MusicMeter.nl had kunnen solliciteren.
Twentieth Century Fox is ook een vooral leuk nummer maar springt er voor mij niet zo uit als andere nummers. Zeg maar dat het een mooie toevoeging is wanneer hij op je Doors mixtape zou staan , staat hij er niet op mis je hem ook niet.
Wandering Musician 6 / Twentieth Century Fox 6.3
Iedereen onder de 40 , Google mixtape
0
geplaatst: 13 maart 2021, 19:28 uur
Twentieth Century Fox scoort een ruime 7,8 en komt daarmee dicht bij de tweede plek van Indian Summer in de buurt.
1 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5857 | 28 stemmers
2 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9845 | 29 stemmers
3 | Twentieth Century Fox (The Doors, 1967) | 7,8326 | 23 stemmers
4 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
5 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,5148 | 25 stemmers
6 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2864 | 22 stemmers
In de categorie 'overige nummers' van The Doors die ik naast de acht studioalbums van de band voor The Doors Meter heb geselecteerd staan naast 'rarities' (zoals Whiskey, Mystics & Men, die al voorbij kwam) ook live-opnames en non-album singles. En van die laatste zijn er slechts drie in totaal. Who Scared You (B-kant van Wishful Sinful) en (You Need Meat) Don't Go No Further (B-kant van Love Her Madly) komen later voorbij. Nu is het tijd voor de B-kant van Get Up and Dance die op het laatste studioalbum Full Circle staat; Treetrunk. Robbie Krieger vond het nummer te commercieel klinken voor het album en besloot het er af te laten. Tot 2013 stond Treetrunk alleen op de vinyl single uit 1972, waardoor het één van de meest zeldzame en onbekende nummers van The Doors is gebleven. In 2013 kwam het op een Japanse verzamelaar te staan en vier jaar later op het compilatie-album 'The Singles'.
The Doors - Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance)
Deze blijft staan tot maandagavond, dan volgt de nieuwe.
1 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5857 | 28 stemmers
2 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9845 | 29 stemmers
3 | Twentieth Century Fox (The Doors, 1967) | 7,8326 | 23 stemmers
4 | Not to Touch the Earth (Waiting for the Sun, 1968) | 7,5179 | 39 stemmers
5 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,5148 | 25 stemmers
6 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2864 | 22 stemmers
In de categorie 'overige nummers' van The Doors die ik naast de acht studioalbums van de band voor The Doors Meter heb geselecteerd staan naast 'rarities' (zoals Whiskey, Mystics & Men, die al voorbij kwam) ook live-opnames en non-album singles. En van die laatste zijn er slechts drie in totaal. Who Scared You (B-kant van Wishful Sinful) en (You Need Meat) Don't Go No Further (B-kant van Love Her Madly) komen later voorbij. Nu is het tijd voor de B-kant van Get Up and Dance die op het laatste studioalbum Full Circle staat; Treetrunk. Robbie Krieger vond het nummer te commercieel klinken voor het album en besloot het er af te laten. Tot 2013 stond Treetrunk alleen op de vinyl single uit 1972, waardoor het één van de meest zeldzame en onbekende nummers van The Doors is gebleven. In 2013 kwam het op een Japanse verzamelaar te staan en vier jaar later op het compilatie-album 'The Singles'.
The Doors - Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance)
Deze blijft staan tot maandagavond, dan volgt de nieuwe.
2
geplaatst: 13 maart 2021, 19:36 uur
Een kleine shout-out naar henk01 herman LucM Manfield Marty McFly milesdavisjr Osiris Apis Ralph. sakkediemus Sandokan-veld Titmeister vigil. Ik heb jullie al een paar dagen gemist. Hierbij een kleine herinnering. Voel je nergens toe verplicht, maar wees welkom om (af en toe) mee te stemmen. 

0
geplaatst: 13 maart 2021, 19:40 uur
Poeha schreef:
Ik denk dat ik aan alle vijf wel meedoe, maar Muse zou mijn voorkeur hebben.
Het zijn The Doors geworden. Zin om toch mee te doen? Ik denk dat ik aan alle vijf wel meedoe, maar Muse zou mijn voorkeur hebben.

1
geplaatst: 13 maart 2021, 23:49 uur
Bedankt voor de tag en playlist, doordeweeks heb ik er wat minder tijd voor, maar in het weekend kan ik lekker bijluisteren. En zaterdagavond is uitstekend geschikt voor de muziek van The Doors.
7,25 Indian Summer (Morrison Hotel, 1970)
Van de albums met Jim heb ik MH het laatste ontdekt en ook veruit het minst gedraaid. Deze voelt dan ook bijna als 'nieuw'. Leuk nummer, maar geen hoogvlieger. Ik had trouwens geen idee dat het al zo oud was, leuk weetje.
5,5 Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997)
Met de hakken over de sloot. Meer een studio-jam dan een volwaardig nummer.
8,5 Strange Days (Strange Days, 1967)
Geweldig nummer, maar ze hebben nog beter. 9 en hoger bewaar ik nog even.
4,5 Wandering Musician (Other Voices, 1971)
Dit was nieuw voor mij, OV heb ik nooit beluisterd. Heel andere band ineens qua geluid, Manzarek's stemgeluid heeft wel wat van dat van Brian Eno. Ik vind het geen bijzonder nummer eerlijk gezegd.
9,25 Twentieth Century Fox (The Doors, 1967)
Zwakke broeder las ik hier ergens. Absoluut niet mee eens, goddelijk nummer dit. Okay, ze hebben nog beter, maar alles klopt hier aan.
6,5 The Doors - Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance)
Deze kende ik nog niet, maar hij bevalt me een stuk beter dan Wandering Musician.
7,25 Indian Summer (Morrison Hotel, 1970)
Van de albums met Jim heb ik MH het laatste ontdekt en ook veruit het minst gedraaid. Deze voelt dan ook bijna als 'nieuw'. Leuk nummer, maar geen hoogvlieger. Ik had trouwens geen idee dat het al zo oud was, leuk weetje.

5,5 Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997)
Met de hakken over de sloot. Meer een studio-jam dan een volwaardig nummer.
8,5 Strange Days (Strange Days, 1967)
Geweldig nummer, maar ze hebben nog beter. 9 en hoger bewaar ik nog even.
4,5 Wandering Musician (Other Voices, 1971)
Dit was nieuw voor mij, OV heb ik nooit beluisterd. Heel andere band ineens qua geluid, Manzarek's stemgeluid heeft wel wat van dat van Brian Eno. Ik vind het geen bijzonder nummer eerlijk gezegd.
9,25 Twentieth Century Fox (The Doors, 1967)
Zwakke broeder las ik hier ergens. Absoluut niet mee eens, goddelijk nummer dit. Okay, ze hebben nog beter, maar alles klopt hier aan.
6,5 The Doors - Treetrunk (non-album single 1972, B-kant Get Up and Dance)
Deze kende ik nog niet, maar hij bevalt me een stuk beter dan Wandering Musician.
0
geplaatst: 14 maart 2021, 00:53 uur
Simon77 schreef:
Een kleine shout-out naar henk01 herman LucM Manfield Marty McFly milesdavisjr Osiris Apis Ralph. sakkediemus Sandokan-veld Titmeister vigil. Ik heb jullie al een paar dagen gemist. Hierbij een kleine herinnering. Voel je nergens toe verplicht, maar wees welkom om (af en toe) mee te stemmen.
Kan ik nog op alles stemmen of alleen Treetrunk?
Treetrunk krijgt in ieder geval een 6.5
0
geplaatst: 14 maart 2021, 06:52 uur
Ralph. schreef:
Kan ik nog op alles stemmen of alleen Treetrunk?
Jazeker, inhalen mag voor alle nummers, graag zelfs. Kan ik nog op alles stemmen of alleen Treetrunk?

0
geplaatst: 14 maart 2021, 11:45 uur
Dit nummer kende ik nog niet. Wel een prettige luisterervaring. Beetje gezapig misschien, maar ik kan me de stem van Morrison er wel bij voorstellen, wat het nummer zeker beter zou hebben gemaakt. Toch een:
8.0
8.0
0
geplaatst: 14 maart 2021, 14:45 uur
Ik mis Jim 
5,5
Manzarek kan/kon echt niet zingen, vind ik dan.

5,5
Manzarek kan/kon echt niet zingen, vind ik dan.
* denotes required fields.