Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 18 juni 2021, 23:09 uur
Queen of the Highway: 6,8
4 Billion Souls: 5,0
Crystal ship: 9,7
4 Billion Souls: 5,0
Crystal ship: 9,7
1
geplaatst: 19 juni 2021, 01:26 uur
Crystal Ship is zonder meer één van de mooiste nummers die ze gemaakt hebben, beter wordt het niet: 10
2
geplaatst: 19 juni 2021, 11:27 uur
Dit was altijd een van mijn favoriete The Doors nummers. Degenen die goed tussen de regels doorgelezen bij al mijn schrijfsels in de afgelopen weken, hebben opgemerkt dat ik eigenlijk nog maar één album geregeld uit de kast trek. Daar is niet het debuut album. Het is dan ook al weer wat jaren geleden dat ik serieus naar The Crystal Ship heb geluisterd. En het valt me een beetje tegen. Het blijft een prachtig nummer, dat staat buiten kijf. Neem alleen al de piano solo. Zo te horen mocht Ray een paar minuten achter een vleugel zitten en hoor wat hij met die paar minuten gedaan heeft. Sowieso een van de sterkste punten van deze band: via een solo het nummer even goed laten ontploffen. Zelfs in een ballade lukt dat moeiteloos. Er is één zwakke schakel in dit nummer en dat is Jim's stem, zoals Spoelworm ook al aangaf. (Ik ben het ook eens dat het einde zwak is.) Je hoort hoe hard hij zijn best doet om "mooi" te zingen, om de emoties die hij toen hij het schreef gevoeld heeft er in te leggen en het lukt hem allemaal, net, niet. Zijn stembeheersing en de spanning op de ontsnappende lucht houden, waar mijn vriendin mij vaak op wijst als wij samen zingen, daar is hij nog niet goed genoeg in.
Dat allemaal daargelaten. Uiteindelijk blijft het bloedmooi dit nummer. Het is een van de manifestaties van hoe goed deze band is, was en altijd zal blijven. Zoveel talent komt hierin samen. Dus ja, toch maar
The Crystal Ship: 10
Dat allemaal daargelaten. Uiteindelijk blijft het bloedmooi dit nummer. Het is een van de manifestaties van hoe goed deze band is, was en altijd zal blijven. Zoveel talent komt hierin samen. Dus ja, toch maar
The Crystal Ship: 10
1
geplaatst: 19 juni 2021, 14:28 uur
The Crystal Ship: 9,75
Ik weet niet zeker of ik vanavond de nieuwe al plaats i.v.m. kidstijd vandaag. Zo niet, dan plaats ik hem morgenochtend na (hopelijk) een heerlijk ontbijt op bed
Ik weet niet zeker of ik vanavond de nieuwe al plaats i.v.m. kidstijd vandaag. Zo niet, dan plaats ik hem morgenochtend na (hopelijk) een heerlijk ontbijt op bed

3
geplaatst: 19 juni 2021, 18:06 uur
WoNa schreef:
Er is één zwakke schakel in dit nummer en dat is Jim's stem, zoals Spoelworm ook al aangaf. (Ik ben het ook eens dat het einde zwak is.) Je hoort hoe hard hij zijn best doet om "mooi" te zingen, om de emoties die hij toen hij het schreef gevoeld heeft er in te leggen en het lukt hem allemaal, net, niet. Zijn stembeheersing en de spanning op de ontsnappende lucht houden, waar mijn vriendin mij vaak op wijst als wij samen zingen, daar is hij nog niet goed genoeg in.
Er is één zwakke schakel in dit nummer en dat is Jim's stem, zoals Spoelworm ook al aangaf. (Ik ben het ook eens dat het einde zwak is.) Je hoort hoe hard hij zijn best doet om "mooi" te zingen, om de emoties die hij toen hij het schreef gevoeld heeft er in te leggen en het lukt hem allemaal, net, niet. Zijn stembeheersing en de spanning op de ontsnappende lucht houden, waar mijn vriendin mij vaak op wijst als wij samen zingen, daar is hij nog niet goed genoeg in.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben dat Jims vocalen technisch gezien soms te wensen over laten. Ik hoor het echter niet (ben dan ook niet zangtechnisch onderlegd) en word juist in dit nummer enorm geraakt door zijn majestueuze stem, hij trekt je het nummer in zonder je daarna nog los te laten. Naar het einde toe, als zijn stem een beetje onvaster lijkt, grijpt deze me alleen maar meer aan. Wat mij betreft zijn de vocalen van Jim hier dus optimaal, in de zin dat ze me maximaal weten te raken.
0
geplaatst: 19 juni 2021, 20:06 uur
Het is het soort van nummer waarvan je waarschijnlijk automatisch verwacht dat het ieders album favoriet zal zijn .
De ingrediënten zijn daar - allemaal vertegenwoordigd en aanwezig . Toch, het doet me niet zo veel als latere ingetogen nummers. Ook met de juiste stemming bij de laatste luisterbeurt gaat dat toch niet veranderen.
Crystal Ship 8.8
De ingrediënten zijn daar - allemaal vertegenwoordigd en aanwezig . Toch, het doet me niet zo veel als latere ingetogen nummers. Ook met de juiste stemming bij de laatste luisterbeurt gaat dat toch niet veranderen.
Crystal Ship 8.8
0
geplaatst: 20 juni 2021, 10:37 uur
Goedemorgen, The Crystal Ship doet het gewoon! Met een ruime 9,5 gemiddeld pakken ze de koppositie over van People Are Strange. Ik ben benieuwd of ze dit vast kunnen houden of dat ze met inhaalstemmen nog terrein gaan prijsgeven.
01 | The Crystal Ship (The Doors, 1967) | 9,5786 | 14 stemmers
02 | People Are Strange (Strange Days, 1967) | 9,4864 | 22 stemmers
03 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,3778 | 27 stemmers
04 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
05 | Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970) | 9,2385 | 26 stemmers
Het nummer om de rest van het weekend mee door te komen werd in 1965 geschreven door de Amerikaanse muzikant en songwriter Allen Toussaint en voor het eerst opgenomen door Lee Dorsey die het in december 1965 uitbracht. Ik heb het over Get Out of My Life, Woman. Toussaint en Dorsey werkten een jaar later ook samen aan het (denk ik) welbekende 'Working in a Coal Mine'. Get Out of My Life, Woman is één van de onbekendere covers van The Doors en dat komt vooral, omdat het pas in 2008 voor het eerst op een album verscheen. Toen kwam namelijk het album Live at the Matrix '67 uit dat werd opgenomen op 7 en 10 maart 1967 -in een nauwelijks gevulde zaal in San Francisco-, nog voor dat Light My Fire als single voor de doorbraak zorgde. De optredens werden opgenomen door mede-eigenaar van The Matrix Peter Abram. Zou hij hebben kunnen vermoeden wat de historische waarde van deze opnames zou worden?
The Doors - Get Out of My Life, Woman (Live at the Matrix 1967, 2008)
Deze blijft staan tot morgenavond. Zien herman en Rogyros nog kans om een inhaalslag te starten?
01 | The Crystal Ship (The Doors, 1967) | 9,5786 | 14 stemmers
02 | People Are Strange (Strange Days, 1967) | 9,4864 | 22 stemmers
03 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,3778 | 27 stemmers
04 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
05 | Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970) | 9,2385 | 26 stemmers
Het nummer om de rest van het weekend mee door te komen werd in 1965 geschreven door de Amerikaanse muzikant en songwriter Allen Toussaint en voor het eerst opgenomen door Lee Dorsey die het in december 1965 uitbracht. Ik heb het over Get Out of My Life, Woman. Toussaint en Dorsey werkten een jaar later ook samen aan het (denk ik) welbekende 'Working in a Coal Mine'. Get Out of My Life, Woman is één van de onbekendere covers van The Doors en dat komt vooral, omdat het pas in 2008 voor het eerst op een album verscheen. Toen kwam namelijk het album Live at the Matrix '67 uit dat werd opgenomen op 7 en 10 maart 1967 -in een nauwelijks gevulde zaal in San Francisco-, nog voor dat Light My Fire als single voor de doorbraak zorgde. De optredens werden opgenomen door mede-eigenaar van The Matrix Peter Abram. Zou hij hebben kunnen vermoeden wat de historische waarde van deze opnames zou worden?
The Doors - Get Out of My Life, Woman (Live at the Matrix 1967, 2008)
Deze blijft staan tot morgenavond. Zien herman en Rogyros nog kans om een inhaalslag te starten?
0
geplaatst: 20 juni 2021, 12:52 uur
Ja, deze stond op mijn bandje van de bootleg cd. In mijn herinnering een van drie blues covers. In een ervan speelt iemand vreselijk vals op een mondharmonica. Ik neem aan Jim. In welke van de drie weet ik niet meer. Als het deze is, is het er uit gepoetst voor de 2008 legale uitgave.
Dit is gewoon een heel degelijk, licht ruige cover, waar niets mis mee is.
Get Out Of My Life, Woman: 7,5
Dit is gewoon een heel degelijk, licht ruige cover, waar niets mis mee is.
Get Out Of My Life, Woman: 7,5
1
geplaatst: 20 juni 2021, 14:58 uur
WoNa schreef:
J In een ervan speelt iemand vreselijk vals op een mondharmonica. Ik neem aan ..
J In een ervan speelt iemand vreselijk vals op een mondharmonica. Ik neem aan ..
Bob Dylan?

0
geplaatst: 21 juni 2021, 07:34 uur
4 Billion Souls - 6,5
The Crystal Ship - 10
Get Out of My Life, Woman - 7
The Crystal Ship - 10
Get Out of My Life, Woman - 7
0
geplaatst: 21 juni 2021, 16:48 uur
Live at the Matrix heb ik aan mij voorbij laten gaan want ik ben niet iemand die vaak live albums koopt .
Maar dit klinkt toch best wel lekker. Ik zie dat de setlist van Live at the Matrix '67 mij ook prima ligt. Toch eens aanschaffen
7
Maar dit klinkt toch best wel lekker. Ik zie dat de setlist van Live at the Matrix '67 mij ook prima ligt. Toch eens aanschaffen
7
* denotes required fields.