menu

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
geplaatst:
7.1

geplaatst:
12 stemmers bezorgen Get Out of My Life, Woman bijna een 7,2 gemiddeld en daarmee een plek bij de eerste zestig. Voor een relatief onbekend nummer zeker een nette score.

56 | Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970) | 7,3932 | 22 stemmers
57 | She Smells So Nice (L.A. Woman, outtake 2011) | 7,3024 | 21 stemmers
58 | Get Out of My Life, Woman (Live at the Matrix, 1967) | 7,1958 | 12 stemmers
59 | Little Red Rooster (Alive She Cried, 1983) | 7,1583 | 24 stemmers
60 | Runnin' Blue (The Soft Parade, 1969) | 7,1500 | 23 stemmers

Je zou af kunnen vragen of ze helemaal betoeterd waren geworden toen ze The Soft Parade uitbrachten (), want het gebruik van blaasinstrumenten is opvallend groot. Zo ook op de eerste single die ze uitbrachten van het album Touch Me, waarop saxofonist Curtis Amy een solo speelt. De eerste rockhit met een jazzsolo noemde Jim het.
Touch Me is geschreven door Robby Krieger onder de oorspronkelijke titel 'Hit Me', maar Jim heeft dit aangepast. Het verhaal gaat dat Hit Me op dezelfde ruzies 'slaat' die Robby met zijn toenmalige vriendin had als Love Her Madly. Andere bronnen melden dat het nummer over blackjack gaat, waarbij Hit Me, de term is die men gebruikt om aan te geven dat ze nog een kaart willen hebben.
Jim was overigens nog steeds een beetje pissig op de andere bandleden, omdat die toe wilden staan dat Buick gebruik zou maken van Light My Fire in een commercial. Jim hield dit tegen en om ze er nog even fijntjes aan te herinneren zong hij op het eind van Touch Me, de zin 'Stronger Than Dirt', de slogan van schoonmaakmiddel Ajax in die tijd. De laatste vier noten van Touch Me komen ook overeen met die van de reclame.

The Doors - Touch Me (The Soft Parade, 1969)

geplaatst:
9

geplaatst:
Touch Me: 7

geplaatst:
9 heerlijk!

geplaatst:
The Crystal Ship 9.9
Get Out of My Life, Woman 6.2
Touch Me 8.5

geplaatst:
Touch me 7

geplaatst:
8.8

geplaatst:
Touch Me - 8,5

geplaatst:
Touch Me: 8,5

geplaatst:
Touch Me: 8,2

geplaatst:
"Stronger than dirt", Simon77? Waar dan? En verdomd, hij zingt het echt op het einde. Die had ik nog nooit eerder gehoord in de tientallen, waarschijnlijk honderden keren dat ik het nummer heb gehoord.

Touch Me is het eerste nummer dat ik me voor 100% zeker kan herinneren dat hij op de radio werd gedraaid, maar voor bijna 100% geldt dat voor 'Hello, I Love You' ook. Ik vond het nummer toen al geweldig, die toeters, het enthousiasme dat het uitstraalt. De oerboodschap waar het mee begint, "Come on and touch me babe". Ondertussen is er nog een herinnering bij gekomen. 'Light My Fire' was ook een hit voor José Feliciano. Dat schreef ik al. Ik herinner me sindsdien dat ik het nummer toen ik het hoorde al kende. Dus, als dat klopt, heb ik het daarvoor, dus in 1967 of 1968, al op de radio gehoord.

Dit nummer heeft heel erg veel in zich. Het crescendo intro, dat uitmondt in een jubelend gezongen "Come on and touch me". Al heel snel die moodswing naar de dromerige liefdesverklaring. Ondertussen wordt er spetterend getoeterd, zwieren de violen. Waar in een hoekje van de mix goed opgelet mag worden, is het geweldig gitaarspel van Robbie. Korte zwierige stukjes, snel gespeelde noten. De saxsolo is bijzonder en zeker niet rock en roll. Zie ook de saxsolo op het einde van 'Waiting For A Friend' van The Rolling Stones. Dat is vergelijkbaar qua impact. Daarnaast eist Manzarek een flink deel van de atmosfeer die het nummer uitstraalt op met verschillende soorten keyboards.

Opnieuw wijs ik hier op 'Prikkebeen' van Boudewijn de Groot. Hoor de vioolpartij hier en zet dat af tegen die in 'Prikkebeen'. Dan weet je hoe ontzettend goed het arrangement van, ik meen Burt Paige, is. Hier zwiert het al, bij De Groot in de overtreffende trap.

Touch Me is een ongelofelijk sterke single, die zeer ten ornrechte maar in de onderste helft van de top 20 terecht is gekomen. Sowieso scoorden The Doors nooit een echt grote hit in ons land en over het algemeen genomen heel weinig voor zo'n grote band. Toch net te ver van wat echt populair was in die tijd. Tel alles op en ja, opnieuw een maximale score die er uit rolt.

Touch Me: 10

geplaatst:
Touch Me: 9

geplaatst:
Touch me 9

geplaatst:
Geweldig nummer, de toegevoegd blazers en strijkers geven de song een fijne symfonische toets, beetje foute bombast, maar het werkt ontzettend goed!

8,6

geplaatst:
Touch Me: 9,3

geplaatst:
Touch Me pakt na vijftien stemmen keurig een top 20 plekje met voorlopig een 8,6 gemiddeld en daarmee troeft hij ook The Soft Parade af als hoogst genoteerde nummer van dat album, maar het verschil is verwaarloosbaar en dus zeker nog niet beslist.

17 | Moonlight Drive (Strange Days, 1967) | 8,6478 | 23 stemmers
18 | Five to One (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6333 | 30 stemmers
19 | Touch Me (The Soft Parade, 1969) | 8,6267 | 15 stemmers
20 | The Soft Parade (The Soft Parade, 1969) | 8,5929 | 28 stemmers
21 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5700 | 30 stemmers

Het is de beurt aan de laatste van de drie officiële non-album singles van de band. Eerder hoorden we al Who Scared You en Treetrunk en nu (You Need Meat) Don't Go No Further, de B-kant van de Love Her Madly single uit 1971. Op de vocalen horen we niet Jim, maar Screamin' Ray Daniels a.k.a. Raymond Daniel Manzarek. En niet voor het eerst duikt de naam van Willie Dixon weer op. Hij schreef Don't Go No Further in 1956 en het was (uiteraard) Muddy Waters die het als eerste opnam.

The Doors - (You Need Meat) Don't Go No Further (non-album single, 1971)

geplaatst:
Touch Me: 9.5
Don't Go No Further: 9

geplaatst:
Don't Go No Further: 6

geplaatst:
You need meat, ik vreesde al eerder voor dit nummer. De tekst is als volgt
You need meat,
Go to the market
You need bread,
Try the bakery
You need lovin'
Look here, baby
I got just what you need.

2.5

Touch me, het enige nummer welke door mijn vrouw altijd meegezongen werd én wordt als ik wéér eens the Doors opzet(te) tijdens een autorit. Niet mijn persoonlijke topfavoriet desondanks maar wel lekker (dat heeft overigens niks met de zangkunsten van mijn vrouw te maken want die zijn goedgekeurd).
8, 4

geplaatst:
(You Need Meat) Don't Go No Further: 7

geplaatst:
Don't Go No Further 6
Touch Me 9.6
Get Out of My Life, Woman 6.5

geplaatst:
(You Need Meat) Don't Go No Further 4,8

geplaatst:
You Need Meat) Don't Go No Further 5

geplaatst:
Ik heb nog wat in te halen besef ik me... eens kijken of ik de nummer 1 van zijn plek krijg

geplaatst:
(You Need Meat) Don't Go No Further - 5,5

geplaatst:
You Need Meat is een fijn blues nummer en Screaming Ray valt hier wel mee. 7,25

geplaatst:
Gewoon een lekkere blues. Verder weinig woorden aan vuil maken.

(You Need Meat) Don't Go No Further: 7,25

geplaatst:
Wat ik nog kwijt wilde over Touch Me. Je hoort hier dat Jim een betere zanger geworden is, t.o.v. bijvoorbeeld The Crystal Ship. (Allebei wel een 10 in mijn overzicht.)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:55 uur

geplaatst: vandaag om 14:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.