Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
1
geplaatst: 23 juni 2021, 12:11 uur
Get Out of My Life, Woman: 7,3
Toevallig beluisterde ik vorige week voor het eerst het (heerlijke) album East-West van The Paul Butterfield Blues Band. Naar verluidt een grote inspiratiebron voor The Doors en dat hoor je ook wel terug in dit nummer. (Zeker ook als je het afzet tegen de versie van Lee Dorsey.)
Hier de versie van Paul Butterfield en zijn mannen:
Touch Me: 9,5
Magistrale saxofoonsolo op het einde en interessant verhaal over de Ajaxreclame. Wat is dit toch een heerlijk nummer!
(You Need Meat) Don't Go No Further: 7
Toevallig beluisterde ik vorige week voor het eerst het (heerlijke) album East-West van The Paul Butterfield Blues Band. Naar verluidt een grote inspiratiebron voor The Doors en dat hoor je ook wel terug in dit nummer. (Zeker ook als je het afzet tegen de versie van Lee Dorsey.)
Hier de versie van Paul Butterfield en zijn mannen:
Touch Me: 9,5
Magistrale saxofoonsolo op het einde en interessant verhaal over de Ajaxreclame. Wat is dit toch een heerlijk nummer!
(You Need Meat) Don't Go No Further: 7
0
geplaatst: 23 juni 2021, 19:48 uur
Tekstueel inderdaad niet bepaald hoogstaand, maar muzikaal zit (You Need Meat) Don't Go No Further wel goed in elkaar. Na 13 stemmen een 6,2 gemiddeld en positie 82.
80 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4835 | 26 stemmers
81 | Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965) | 6,3028 | 18 stemmers
82 | (You Need Meat) Don't Go No Further (non-album single, 1971) | 6,2154 | 13 stemmers
83 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers
84 | The Peking King and the New York Queen (Full Circle, 1972) | 6,1810 | 21 stemmers
I Looked at You geeft Jim's kijk op het leven weer in het prille begin van zijn carrière. Het nummer begint rustig en kalm, maar bouwt steeds meer op richting een climax. Het tempo gaat omhoog, de sfeer van het nummer slaat om en er is geen weg meer terug voor Jim op zijn trip door het leven.
The Doors - I Looked at You (The Doors, 1967)
80 | Whiskey, Mystics and Men (Box Set, 1997) | 6,4835 | 26 stemmers
81 | Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965) | 6,3028 | 18 stemmers
82 | (You Need Meat) Don't Go No Further (non-album single, 1971) | 6,2154 | 13 stemmers
83 | Wandering Musician (Other Voices, 1971) | 6,2087 | 23 stemmers
84 | The Peking King and the New York Queen (Full Circle, 1972) | 6,1810 | 21 stemmers
I Looked at You geeft Jim's kijk op het leven weer in het prille begin van zijn carrière. Het nummer begint rustig en kalm, maar bouwt steeds meer op richting een climax. Het tempo gaat omhoog, de sfeer van het nummer slaat om en er is geen weg meer terug voor Jim op zijn trip door het leven.
The Doors - I Looked at You (The Doors, 1967)
3
geplaatst: 24 juni 2021, 01:05 uur
WoNa schreef:
Daar is 'ie dan eindelijk, het eerste nummer dat ik, in ieder geval bewust, van The Doors heb leren kennen. Het stond in de Top 40 blaadjes die ik had ontdekt en wekelijks ging halen bij een platenzaakje aan de Stadhoudersweg in Rotterdam. De naam weet ik niet meer.
Daar is 'ie dan eindelijk, het eerste nummer dat ik, in ieder geval bewust, van The Doors heb leren kennen. Het stond in de Top 40 blaadjes die ik had ontdekt en wekelijks ging halen bij een platenzaakje aan de Stadhoudersweg in Rotterdam. De naam weet ik niet meer.
Dat is grappig om te lezen, want daar woon ik. Ik zie dat er op nummer 17 een filiaal van Simonis zat en op nummer 88 een sigarenzaak die Duif heette, maar blijkbaar ook platen verkocht. Ik weet niet welke van de 2 het was, maar ik woon er precies tussenin.

1
geplaatst: 24 juni 2021, 01:22 uur
Fijn dat je me zo af en toe tagt, Simon. De achterstand moet niet te groot worden, ik wil deze meter sowieso graag afronden. 
3,0 The Doors - Variety Is the Spice of the Life (Other Voices, 1971)
7,5 The Doors - We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968)
7,0 The Doors - Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970)
9,5 The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
5,0 The Doors - Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965)
10 The Doors - Hyacinth House (L.A. Woman, 1971)
7,0 The Doors - Wild Child (The Soft Parade, 1969)
6,5 Jim Morrison & The Doors - The Hitchhiker (An American Prayer, 1978) en
8,5 Jim Morrison & The Doors - An American Prayer (An American Prayer, 1978)
8,0 The Doors - Moonlight Drive (Strange Days, 1967)
6,5 The Doors - Rock Me Baby (Morrison Hotel, 50th Anniversary, 2020)
9,5 The Doors - Hello, I Love You (Waiting for the Sun, 1968)
5,0 The Doors - Get up and Dance (Full Circle, 1972)
9,3 The Doors - Take It as It Comes (The Doors, 1967)
7,5 The Doors - Someday Soon (Live in Pittsburgh, 1970)
8,0 The Doors - Blue Sunday (Morrison Hotel, 1970)
7,5 The Doors - Cars Hiss by My Window (L.A. Woman, 1971)
7,0 The Doors - Close to You (Absolutely Live, 1970)
9,5 The Doors - People Are Strange (Strange Days, 1967)
Waiting for the Sun verhoog ik nog met 0,25, mocht dat okay zijn. Meesterlijk nummer.
Hello, I Love You zie ik zo'n beetje als de eerste synthpopplaat.

3,0 The Doors - Variety Is the Spice of the Life (Other Voices, 1971)
7,5 The Doors - We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968)
7,0 The Doors - Build Me a Woman (Live) (Absolutely Live, 1970)
9,5 The Doors - Waiting for the Sun (Morrison Hotel, 1970)
5,0 The Doors - Go Insane (Demo Versie) (First Demos, 1965)
10 The Doors - Hyacinth House (L.A. Woman, 1971)
7,0 The Doors - Wild Child (The Soft Parade, 1969)
6,5 Jim Morrison & The Doors - The Hitchhiker (An American Prayer, 1978) en
8,5 Jim Morrison & The Doors - An American Prayer (An American Prayer, 1978)
8,0 The Doors - Moonlight Drive (Strange Days, 1967)
6,5 The Doors - Rock Me Baby (Morrison Hotel, 50th Anniversary, 2020)
9,5 The Doors - Hello, I Love You (Waiting for the Sun, 1968)
5,0 The Doors - Get up and Dance (Full Circle, 1972)
9,3 The Doors - Take It as It Comes (The Doors, 1967)
7,5 The Doors - Someday Soon (Live in Pittsburgh, 1970)
8,0 The Doors - Blue Sunday (Morrison Hotel, 1970)
7,5 The Doors - Cars Hiss by My Window (L.A. Woman, 1971)
7,0 The Doors - Close to You (Absolutely Live, 1970)
9,5 The Doors - People Are Strange (Strange Days, 1967)
Waiting for the Sun verhoog ik nog met 0,25, mocht dat okay zijn. Meesterlijk nummer.

Hello, I Love You zie ik zo'n beetje als de eerste synthpopplaat.
0
geplaatst: 24 juni 2021, 09:37 uur
Even een inhaalslagje:
The Crystal Ship: veel hoge stemmen leidde dit nummer tot een nummer 1 plek. Dat schept verwachtingen bij de Doors-noob. Het nummer heeft iets R.E.M.-achtigs (nou ja, anders natuurlijk). Ik snap waarom het hoog gewaardeerd wordt, maar ik heb niet de emotionele binding met het nummer dat een aantal anderen wel heeft. Ik houd het op een 8.
Get Out of My Life Woman: primal Doors! 7.7
Touch Me: 9 (touch bekt toch een stukje lekkerder dan hit).
You Need Meat: Het zijn echt niet de vocalen van Manzarek; het is gewoon een slap nummer. Terecht een B-kant. 5
I Looked at You: Lekker psychedelisch orgeltje, maar het klinkt wel wat gedateerd daardoor. 6.5
Nu ben ik volgens mij weer helemaal bij.
Staat The Crystal Ship nog op 1?
The Crystal Ship: veel hoge stemmen leidde dit nummer tot een nummer 1 plek. Dat schept verwachtingen bij de Doors-noob. Het nummer heeft iets R.E.M.-achtigs (nou ja, anders natuurlijk). Ik snap waarom het hoog gewaardeerd wordt, maar ik heb niet de emotionele binding met het nummer dat een aantal anderen wel heeft. Ik houd het op een 8.
Get Out of My Life Woman: primal Doors! 7.7
Touch Me: 9 (touch bekt toch een stukje lekkerder dan hit).
You Need Meat: Het zijn echt niet de vocalen van Manzarek; het is gewoon een slap nummer. Terecht een B-kant. 5
I Looked at You: Lekker psychedelisch orgeltje, maar het klinkt wel wat gedateerd daardoor. 6.5
Nu ben ik volgens mij weer helemaal bij.
Staat The Crystal Ship nog op 1?
1
geplaatst: 24 juni 2021, 09:58 uur
herman schreef: Dat is grappig om te lezen, want daar woon ik. Ik zie dat er op nummer 17 een filiaal van Simonis zat en op nummer 88 een sigarenzaak die Duif heette, maar blijkbaar ook platen verkocht. Ik weet niet welke van de 2 het was, maar ik woon er precies tussenin.
Wat een leuk toeval, Herman. Zelf woonde ik in de Van der Dussenstraat, een van de zijstraten vanaf het Vroesenpark. Uit school op de Noorderhavenkade, liep ik met vriendje Paul naar de platenzaak. Hij zat heel dicht tegen de kruising met de Schieweg/Schiekade aan, aan de linkerkant vanaf de Noorderhavenkade. Dan kun je beter inschatten welk nummer het is. Ik had eigenlijk alleen een herinnering aan de gebeurtenis, maar zie opeens witgoed voor me, maar we hebben het over meer dan 50 jaar geleden. De naam Simonis rings a bell, maar zeker weet ik het niet. |Van de dubbeltjes zakgeld in de week, kon 'Hair' van Zen kopen in de allerlaatste week dat de plaat in de Top 40 stond à f4,50. De enige plaat die ik daar gekocht heb. In Kralingen bij mijn opa en oma zat Drajis, Draies (of zo iets) op de Lusthofstraat. Daar liep ik wel eens met mijn tante naar binnen als ze een singletje ging kopen.
Even off topic. dus gauw door naar ...
0
geplaatst: 24 juni 2021, 10:05 uur
... I Looked At You. Ja, altijd een van mijn favorieten van het debuut album geweest. Het is uitbundig, vrolijk en een nummer dat laat horen hoeveel zin de heren er in hebben om er iets van te maken samen. Ik hoorde, zo juist, het intro, eerst de drums van Densmore en dan het gitaarriedeltje en direct spookte een ander nummer door mijn hoofd. Dat was me nog niet eerder opgevallen. Al heel erg lang heb ik de debuutsingle van Cream. Misschien gekregen van een vriendje die er niets aan vond. De b-kant 'NSU' zou wel eens als inspiratie kunnen hebben gediend. Dat daargelaten neemt I Looked At You direct een afslag en wordt zichzelf. Het is het soort nummer dat een hit geweest had moeten zijn in de jaren 60. Het heeft alle ingrediënten er voor. Uitzonderlijk poppy, vrolijk en meezingbaar. Het einde dat het einde niet is, is meesterlijk. Direct de verheuging dat het nog even door gaat. Heerlijk nummer.
I Looked At You: 9,25
I Looked At You: 9,25
0
geplaatst: 24 juni 2021, 10:15 uur
Get Out of My Life Woman: 6,2
Touch Me: 8,5
Don't Go No Further: 5,5
I Looked At You: 8
Touch Me: 8,5
Don't Go No Further: 5,5
I Looked At You: 8
0
geplaatst: 24 juni 2021, 19:41 uur
0
geplaatst: 24 juni 2021, 20:37 uur
Na zestien stemmen staat I Looked at You op een 8,2 gemiddeld, waarmee het net buiten de top 30 staat voorlopig.
30 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2625 | 28 stemmers
31 | L'America (L.A. Woman, 1971) | 8,2300 | 25 stemmers
32 | I Looked at You (The Doors, 1967) | 8,2156 | 16 stemmers
33 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
34 | Queen of the Highway (Morrison Hotel, 1970) | 8,0850 | 20 stemmers
Het volgende nummer verscheen voor het eerst als bonustrack op de '40th Anniversary' editie van The Soft Parade, die overigens al eind 2006 verscheen op de verzamelbox Perception. Push Push is een uit de hand gelopen jam, waarvan je je kunt afvragen waarom ze het ooit op een album hebben kunnen zetten
. Maar goed, zoals al eerder door mij aangegeven, schuw ik ook de krochten van het Doors-oeuvre niet. Het geheel straalt overigens wel het nodige plezier uit, maar had misschien beter de helft korter kunnen zijn. Of Push Push morgen de nummer 100 gaat zijn? We zullen zien, morgenavond in ieder geval de volledige top 100 tot nu toe!
Overigens is er één nummer dat ik voor me uit blijf schuiven, omdat ik niet zeker weet of ik hem hier moet plaatsen. Ik heb het nummer Rock Is Dead nu driemaal volledig geluisterd en ben van mening dat de edit van ruim een kwartier het hele nummer te kort doet, maar om jullie nu te vragen om een jam van 64 minuten te beoordelen is ook weer zoiets... Overslaan lijkt mij het beste, maar als jullie er anders over denken, hoor ik het graag.
The Doors - Push Push (Bonustrack, The Soft Parade, 1969)
30 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2625 | 28 stemmers
31 | L'America (L.A. Woman, 1971) | 8,2300 | 25 stemmers
32 | I Looked at You (The Doors, 1967) | 8,2156 | 16 stemmers
33 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
34 | Queen of the Highway (Morrison Hotel, 1970) | 8,0850 | 20 stemmers
Het volgende nummer verscheen voor het eerst als bonustrack op de '40th Anniversary' editie van The Soft Parade, die overigens al eind 2006 verscheen op de verzamelbox Perception. Push Push is een uit de hand gelopen jam, waarvan je je kunt afvragen waarom ze het ooit op een album hebben kunnen zetten
. Maar goed, zoals al eerder door mij aangegeven, schuw ik ook de krochten van het Doors-oeuvre niet. Het geheel straalt overigens wel het nodige plezier uit, maar had misschien beter de helft korter kunnen zijn. Of Push Push morgen de nummer 100 gaat zijn? We zullen zien, morgenavond in ieder geval de volledige top 100 tot nu toe!Overigens is er één nummer dat ik voor me uit blijf schuiven, omdat ik niet zeker weet of ik hem hier moet plaatsen. Ik heb het nummer Rock Is Dead nu driemaal volledig geluisterd en ben van mening dat de edit van ruim een kwartier het hele nummer te kort doet, maar om jullie nu te vragen om een jam van 64 minuten te beoordelen is ook weer zoiets... Overslaan lijkt mij het beste, maar als jullie er anders over denken, hoor ik het graag.
The Doors - Push Push (Bonustrack, The Soft Parade, 1969)
0
geplaatst: 25 juni 2021, 09:21 uur
Voor de Doors fan die elke minuut van het opgenomen oeuvre wil hebben. 6-je.
* denotes required fields.