Muziek / Muziekgames / The Doors Meter
zoeken in:
2
geplaatst: 2 juli 2021, 20:16 uur
Nog niet heel veel stemmen voor het prachtige Orange County Suite, maar het behaalt voorlopig wel een terecht gemiddelde van boven de acht.
35 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
36 | I Looked at You (The Doors, 1967) | 8,1833 | 21 stemmers
37 | Orange County Suite (The Lost Paris Tapes / Box Set, 1997) | 8,1727 | 11 stemmers
38 | Queen of the Highway (Morrison Hotel, 1970) | 8,0850 | 20 stemmers
39 | We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968) | 8,0674 | 23 stemmers
Op 11 maart 1971 checkte James Douglas Morrison in bij het Hotel Georges V in Parijs waar zijn Pamela verbleef. Een week later namen ze hun intrek in een appartement 17 Rue Beautreillis in het vierde arrondissement van Parijs, waar hij woonde tot zijn dood , morgen vijftig (!) jaar geleden. Eén keer ben ik in Parijs geweest, het zal in 1993 geweest zijn op excursie met school. Ik kon goed met mijn lerares Frans opschieten en kon haar ervan overtuigen dat ik absoluut van de gelegenheid gebruik moest maken om Père-Lachaise te bezoeken. Ze zorgde voor een vrije middag in het programma, zodat we met een groepje op zoek konden naar het graf van Jim Morrison. En een zoektocht was het, maar wat een bijzonder moment om dan plots de grafsteen te ontdekken, verstopt tussen de hoge tombes.
De overige bandleden hoopten, tegen beter weten in, dat Jim na een tijdje wel weer terug zou keren uit Parijs om weer muziek te maken. Het liep anders, Parijs werd zijn eindstation op 3 juli 1971.
Jaren geleden was ik op een crematie van een oudoom, die ik niet heel goed kende en mijn verbazing was dan ook enorm toen ik de eerste klanken van The End uit de speakers hoorde in de aula. The End, de volledige versie, op een crematie, man, wat was dat intens!
The Doors - The End (The Doors, 1967)
Ik denk niet dat jullie heel veel tijd nodig hebben om The End te beoordelen, toch laat ik hem staan tot zondagavond, als eerbetoon aan James Douglas Morrison, a.k.a. The Lizard King a.k.a. Mr. Mojo Risin'.
Misschien ook een goed moment om nog een inhaalslag te maken, mocht dat nodig zijn. We zijn nog een week of twee bezig met deze meter.
35 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2138 | 29 stemmers
36 | I Looked at You (The Doors, 1967) | 8,1833 | 21 stemmers
37 | Orange County Suite (The Lost Paris Tapes / Box Set, 1997) | 8,1727 | 11 stemmers
38 | Queen of the Highway (Morrison Hotel, 1970) | 8,0850 | 20 stemmers
39 | We Could Be So Good Together (Waiting for the Sun, 1968) | 8,0674 | 23 stemmers
Op 11 maart 1971 checkte James Douglas Morrison in bij het Hotel Georges V in Parijs waar zijn Pamela verbleef. Een week later namen ze hun intrek in een appartement 17 Rue Beautreillis in het vierde arrondissement van Parijs, waar hij woonde tot zijn dood , morgen vijftig (!) jaar geleden. Eén keer ben ik in Parijs geweest, het zal in 1993 geweest zijn op excursie met school. Ik kon goed met mijn lerares Frans opschieten en kon haar ervan overtuigen dat ik absoluut van de gelegenheid gebruik moest maken om Père-Lachaise te bezoeken. Ze zorgde voor een vrije middag in het programma, zodat we met een groepje op zoek konden naar het graf van Jim Morrison. En een zoektocht was het, maar wat een bijzonder moment om dan plots de grafsteen te ontdekken, verstopt tussen de hoge tombes.
De overige bandleden hoopten, tegen beter weten in, dat Jim na een tijdje wel weer terug zou keren uit Parijs om weer muziek te maken. Het liep anders, Parijs werd zijn eindstation op 3 juli 1971.
Jaren geleden was ik op een crematie van een oudoom, die ik niet heel goed kende en mijn verbazing was dan ook enorm toen ik de eerste klanken van The End uit de speakers hoorde in de aula. The End, de volledige versie, op een crematie, man, wat was dat intens!
The Doors - The End (The Doors, 1967)
Ik denk niet dat jullie heel veel tijd nodig hebben om The End te beoordelen, toch laat ik hem staan tot zondagavond, als eerbetoon aan James Douglas Morrison, a.k.a. The Lizard King a.k.a. Mr. Mojo Risin'.
Misschien ook een goed moment om nog een inhaalslag te maken, mocht dat nodig zijn. We zijn nog een week of twee bezig met deze meter.
2
geplaatst: 3 juli 2021, 08:09 uur
"O great creator of being, grant us one more hour to perform our art & perfect our lives. We live, we die & death not ends it." (James Douglas Morrison)
4
geplaatst: 3 juli 2021, 12:32 uur
The End is het meest mysterieuze nummer van The Doors. Met name door het oosterse motief dat in de muziek zit verwerkt. Het is 1966 en deze vier jonge mannen komen met dit werk. Een eindeloze ambitie spreekt hier uit. In The End wordt niets tegengehouden, niets onderdrukt en gebracht met een schier eindeloze fantasie. Waar komt het vandaan? Alle andere bandjes van de West Coast speelde nog halve folkmuziek in 1966.
Aan de andere kant, dat dit uitgebracht is, gezien wat er allemaal gebeurt in de tekst, toch een klein wonder te noemen daar in het diep conservatieve en religieuze land dat de V.S. was en is. Ik sta daar serieus van te kijken dat dit überhaupt al 54 jaar te horen is. Robbie en John, de jongste leden, stonden waarschijnlijk met hun oren te klapperen toen ze de tekst voor het eerst hoorden. Ik stel mij een 'Beavis and Butthead' achtige reactie voor. Hulde aan het Electra label.
Kwalitatief sla ik The End iets minder hoog aan dan een aantal andere, latere lange songs, die al voorbij gekomen zijn. Maar dat is slechts marginaal. Alles aan deze song klopt. De spanningsboog, de losjes uitgewerkte motieven. Laat ik het prachtige drumwerk van John Densmore eens noemen, iets wat ik geregeld oversla. Kortom, ik ga weer voor een ...
The End: 10
Aan de andere kant, dat dit uitgebracht is, gezien wat er allemaal gebeurt in de tekst, toch een klein wonder te noemen daar in het diep conservatieve en religieuze land dat de V.S. was en is. Ik sta daar serieus van te kijken dat dit überhaupt al 54 jaar te horen is. Robbie en John, de jongste leden, stonden waarschijnlijk met hun oren te klapperen toen ze de tekst voor het eerst hoorden. Ik stel mij een 'Beavis and Butthead' achtige reactie voor. Hulde aan het Electra label.
Kwalitatief sla ik The End iets minder hoog aan dan een aantal andere, latere lange songs, die al voorbij gekomen zijn. Maar dat is slechts marginaal. Alles aan deze song klopt. De spanningsboog, de losjes uitgewerkte motieven. Laat ik het prachtige drumwerk van John Densmore eens noemen, iets wat ik geregeld oversla. Kortom, ik ga weer voor een ...
The End: 10
2
geplaatst: 3 juli 2021, 14:21 uur
1
geplaatst: 3 juli 2021, 18:30 uur
Met de cijfers van Johnny Marr en Spoelworm zouden we gemiddeld wel eens boven de tien uit kunnen komen! 
Superlatieven schieten natuurlijk te kort om The End te beschrijven. Dat je dit kunt en durft op je debuutalbum te zetten is ongekend.
Niet mijn eerste 10 in dit topic, ook niet mijn laatste, wel mijn dikste!
10

Superlatieven schieten natuurlijk te kort om The End te beschrijven. Dat je dit kunt en durft op je debuutalbum te zetten is ongekend.
Niet mijn eerste 10 in dit topic, ook niet mijn laatste, wel mijn dikste!
10
0
geplaatst: 4 juli 2021, 13:16 uur
The End is niet the end, van dit spel. Dat was ik vergeten op te merken. Gelukkig heeft Spoelworm de honneurs waargenomen. De spanning loopt zo wel op .... Het kan natuurlijk ook het nummer zijn dat Simon77 het mooiste vindt en voor ons andere deelnemers, allemaal een grote verrassing. Niet de beste, want dat is al verklapt.
0
geplaatst: 4 juli 2021, 14:43 uur
Orange County Suite: kende ik niet, maar beklemmend en spannend nummer. Leuke ontdekking! 8,2
The End: hierboven wordt reeds één en ander aangehaald, ik heb er niet veel aan toe te voegen. Episch, ronduit schitterend nummer! 10
The End: hierboven wordt reeds één en ander aangehaald, ik heb er niet veel aan toe te voegen. Episch, ronduit schitterend nummer! 10
0
geplaatst: 4 juli 2021, 19:20 uur
Dat het epische The End bovenaan zou komen te staan, had ik op zich wel verwacht. Dat er na bijna 48 uur slechts zestien stemmen geweest zijn, verbaast me wel enigszins. Waarschijnlijk zijn jullie allemaal druk met het bezoeken van terrassen en festivals (en terecht
). Ik heb vanmiddag ook heerlijk bij een meer vlak buiten het dorp gezeten en met enkele tientallen andere liefhebbers genoten van het zonnetje, een hapje een paar drankjes, en live muziek. (Love Her Madly kwam ook voorbij
).
Maar goed, ruim, erg ruim bovenaan staat The End voorlopig. Met een ruime 9,8 gemiddeld.
01 | The End (The Doors, 1967) | 9,8250 | 16 stemmers
02 | The Crystal Ship (The Doors, 1967) | 9,4870 | 23 stemmers
03 | People Are Strange (Strange Days, 1967) | 9,4870 | 23 stemmers
04 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,3778 | 27 stemmers
05 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
Het nummer van vandaag zal hier, normaal gesproken, ver van verwijderd blijven. Al ben ik wel benieuwd of het meest als favoriete nummer aangevinkte nummer van Other Voices een beetje kan scoren hier. Het best beoordeelde nummer van dat album tot nu toe staat in ieder geval ruim drie punten achter The End. Tightrope Ride was de eerste single die werd uitgebracht in het 'post-Jim' tijdperk. B-kant Variety is the Spice of Life staat stijf onderaan, Tightrope Ride bevalt hopelijk beter.
The Doors - Tightrope Ride (Other Voices, 1971)
). Ik heb vanmiddag ook heerlijk bij een meer vlak buiten het dorp gezeten en met enkele tientallen andere liefhebbers genoten van het zonnetje, een hapje een paar drankjes, en live muziek. (Love Her Madly kwam ook voorbij
).Maar goed, ruim, erg ruim bovenaan staat The End voorlopig. Met een ruime 9,8 gemiddeld.
01 | The End (The Doors, 1967) | 9,8250 | 16 stemmers
02 | The Crystal Ship (The Doors, 1967) | 9,4870 | 23 stemmers
03 | People Are Strange (Strange Days, 1967) | 9,4870 | 23 stemmers
04 | Light My Fire (The Doors, 1967) | 9,3778 | 27 stemmers
05 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,3750 | 30 stemmers
Het nummer van vandaag zal hier, normaal gesproken, ver van verwijderd blijven. Al ben ik wel benieuwd of het meest als favoriete nummer aangevinkte nummer van Other Voices een beetje kan scoren hier. Het best beoordeelde nummer van dat album tot nu toe staat in ieder geval ruim drie punten achter The End. Tightrope Ride was de eerste single die werd uitgebracht in het 'post-Jim' tijdperk. B-kant Variety is the Spice of Life staat stijf onderaan, Tightrope Ride bevalt hopelijk beter.
The Doors - Tightrope Ride (Other Voices, 1971)
0
geplaatst: 4 juli 2021, 21:06 uur
Tightrope is wel oke eigenlijk. Had perfect een lekker mondharmonicaatje in gepast. Lekker nummertje, heeft ergens wel een beetje wat weg van het Bob Dylan ritme van zijn '65 albums
7.2
7.2
* denotes required fields.