MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
Orange County Suite: dit is een richting waarin ik The Doors wel eens had op zien willen gaan. In plaats daarvan kregen we Other Voices. Mooi, breekbaar nummer, dat uitblinkt in zijn eenvoud in de demo versie. What Might Have Been... 9
The End... slechts één cijfer mogelijk: 10. Briljant in combinatie met de opening van Apocalypse Now.
Tightrope Ride: wilde iets posten over stoppen op je hoogtepunt... maar als toegift niet eens zo verkeerd. 6.7

harm1985 schreef:
Briljant in combinatie met de opening van Apocalypse Now.

Prachtige scene inderdaad als die bomenrij opgaat in een vlammenzee van napalm

6,5

1 van de betere nummers van Other Voices, lijkt me.

Ik heb gewacht met deze constatering tot een van de twee post Jim top 40 hits voorbij zouden komen. Er komt er nog een namelijk. The Doors hebben eigenlijk schrikbarend weinig top 40 hits gehad in dit land en dan bijna allemaal laag. In 1967 Light My Fire (25), in 1968 The Unknown Soldier (23) en Hello I love You (14), 1969 Touch Me (21), in 1971 Love Her Madly (9) en Riders On The Storm (7). Na Jim's dood werd Waiting For The Sun (1971) nog een hit. Daarna dus nog twee zonder hem en Light My Fire (29) nog een keer door de film in 1991 (25). Het aandeel Post-Jim is in verhouding dus erg groot en dat is eigenlijk best schokkend te noemen als we kijken wat allemaal geen hit is geworden. Overigens, Riders On The Storm is ook uitgebracht na het overlijden van Jim. (Dank aan de Top 40 website.)

Tightrope Ride dus (31). Dit is gewoon een goed rocknummer met een zich wat forcerende zanger. De riff is lekker, het orgel vet en Robbie zijn gitaar lijntjes precies goed. Het heeft een lekker vet geluid. Het nummer is veel beter dan ik het mij herinnerde. De schok van Ray horen zingen was best groot toen ik Other Voices voor het eerst hoorde. Ik kan mij het nummer niet herinneren uit 1971, al zal ik het vast gehoord hebben.

Tightrope Ride: 8

7 Deze is niet verkeerd

Tightrope Ride: 7,3

Lekker nummer hoor.

WoNa schreef:
Ik heb gewacht met deze constatering tot een van de twee post Jim top 40 hits voorbij zouden komen. Er komt er nog een namelijk.

De verschillen zijn klein, maar met een 6,85 gemiddeld is Tightrope Ride voorlopig wel (nipt) het best scorende nummer van Other Voices.

75 | Money (That's What I Want) (Morrison Hotel, 50th Anniversary Edition, 2020) | 6,8976 | 21 stemmers
76 | An American Prayer (An American Prayer, 1978) | 6,8833 | 18 stemmers
77 | Tightrope Ride (Other Voices, 1971) | 6,8533 | 15 stemmers
78 | Stoned Immaculate (An American Prayer, 1978) | 6,8167 | 18 stemmers
79 | Ships w/ Sails (Other Voices, 1971) | 6,7955 | 22 stemmers\

Het einde komt in zicht van the Doors Meter, en van steeds meer albums nemen we afscheid. Debuutalbum The Doors is inmiddels klaar en dat geldt ook voor Other Voices. Vandaag zijn we toegekomen aan het laatste nummer van het album Waiting for the Sun. The Unknown Soldier is de eerste single die van het album werd uitgebracht en kwam in Nederland tot een 23ste positie in de Top 40 (Thanks WoNa). Hoewel het nummer uitkwam in de hoogtij dagen van de Vietnamoorlog, gaat het hier niet specifiek over. Ze wilden namelijk dat het nummer tijdloos zou zijn, en dat is best aardig gelukt volgens mij. Er zijn niet veel (officiële) videoclips van nummers van The Doors, maar The Unknown Soldier heeft er één en die is nogal controversieel en provocatief.

The Doors - The Unknown Soldier (Waiting for the Sun, 1968)

Ik vind dit één van de hoogtepunten op het waiting for the sun album.
Deze heb ik derhalve op een 10 staan in mijn lijstje

The Unknown Soldier: 9

Tightrope Ride 6.9
The Unknown Soldier 8.9

The Unknown Soldier - 8

Unknown Soldier: 9

De single die ik vergeten was en gisteren tevoorschijn kwam; o ja, ook een hit geweest natuurlijk. Het is een magistraal nummer. Eentje die niets te raden over laat. Een executie op muziek. Vergelijk dit nummer eens met Sandy Coast's 'Capital Punishment'. Hetzelfde thema.

Tekstueel is Jim zeker op dreef in The Unknown Soldier. Beeldend, direct en poëtisch door elkaar. Ontzettend goed ik ook het opgejaagde gevoel dat de gitaar overbrengt. Ook in de muziek zit het contrast tussen enorm direct en poëtisch, droomachtig. Ik heb eigenlijk maar één probleem. Ga ik weer een 10 uitdelen of net niet? Als ik dit nummer dat vergelijk in mijn hoofd met een paar andere dan zou het antwoord ja moeten zijn, maar niet ten opzichte van een 'Riders On The Storm' of 'Changeling'. Zoals ik al schreef, als het klaar is ga ik alles vanaf 9,5 nog een keer te lijf.

The Unknown Soldier: 9,75

P.S. Een aanvulling op gisteren: Waiting For The Sun (17). De hoogste notering was ik vergeten toe te voegen.

The Unknown Soldier: 9,5

The Unknown Soldier: 8,8

The Unknown Soldier: 9.5

Net geen 9 gemiddeld voor The Unknown Soldier na zestien stemmen, maar wel nipt een top tien positie op dit moment, maar het zit erg dicht bij elkaar. 0,05 tussen de nummer 9 en 14.

08 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1828 | 29 stemmers
09 | Peace Frog (Morrison Hotel, 1970) | 8,9788 | 26 stemmers
10 | The Unknown Soldier (Waiting for the Sun, 1968) | 8,9531 | 16 stemmers
11 | Love Me Two Times (Strange Days, 1967) | 8,9426 | 27 stemmers
12 | Love Street (Waiting for the Sun, 1968) | 8,9354 | 24 stemmers

Ik wil jullie nog één keer meenemen naar Jim's spoken word album An American Prayer. Een album waarbij het moeilijk is gebleken om losstaande nummers te beoordelen, maar het album is te belangrijk voor mij persoonlijk om het hier volledig te negeren. Achteraf had ik misschien beter de originele albumindeling aan kunnen houden, waarbij het album in vijf delen is opgedeeld, maar Ghost Song en A Feast of Friends behoren tot mijn favorieten en die moesten hoe dan ook langskomen

De laatste twee nummers die langskomen van An American Prayer zijn Black Polished Chrome & Latino Chrome. Op een heruitgave zijn beide nummers samengevoegd en laat ik dat gemakshalve hier ook maar aanhouden.

The Doors - Black Polished Chrome / Latino Chrome (An American Prayer, 1978)

Twee nummers, één cijfer volstaat.

Black Polished Chrome / Latino Chrome: 7

Black Polished Chrome / Latino Chrome - 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 21:26 uur

geplaatst: vandaag om 21:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.