MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Doors Meter

zoeken in:
End of the Night: 7,8

Eerlijk gezegd een nummer dat ik wel eens skipte op weg naar Take It as It Comes en The End. Volledig onterecht natuurlijk, maar verstand komt met de jaren Ik vind het wel een fijn nummer, maar nog wel 'rechterrijtje' op het debuutalbum wat mij betreft.

Gloria: 7,5
End Of The Night: 8,5

Tijd vergaat en dat gaat op voor End of the Night merk ik, nu ik het nummer weer eens aandachtig beluister. Vroeger vond ik het een van de hoogtepunten van 'The Doors', nu merk ik dat de band nummers als dit later veel beter hebben ingekleurd. Het blijft natuurlijk wel The Doors dus slecht wordt het nooit echt in zo'n spookballade als deze. De (suggestie van?) het laten slepen van het tempo is wel prachtig gedaan. Weer die slide gitaarpartij van Robbie die de aandacht vraagt.

Misschien ligt het aan de net achter ons liggende Pasen, maar is het iemand anders opgevallen dat Jim op de hoesfoto wel heel erg als een Jezus staat afgebeeld? Ik denk dat het komt door de lichte vervorming van de omvang van de foto, maar toch.

End of the Night: 7,25

Even bijgeluisterd, als het goed is ben ik nu weer helemaal bij.

8,0 Ghost Song
Ik denk het enige dat ik ken van An American Prayer, maar wel een geweldig nummer. Toch wel een fascinerend inkijkje in 'what could have been', al hadden ze zich ook kunnen ontwikkelen toch gladde AOR-band natuurlijk.

6,5 Shaman's Blues
Nooit een favoriet geweest op The Soft Parade, toch wel een minder album ook voor Doors-standaarden.

7,0 Ships w/ Sails
Lekker lang nummer, zo hoor ik The Doors graag. De stem van Manzarek is niet heel overtuigend, maar muzikaal is het dik in orde.

6,5 You Make Me Real
Beetje oubollig nummer eigenlijk wel, honkytonk is ook niet mijn favoriete stijl. Maar het wordt gelukkig met de nodige energie gebracht.

9,5 Five to One
Altijd een topfavoriet geweest, wat een nummer. Geweldige dynamiek en fantastisch gezongen.

7,5 End of the Night
Op het album vind ik deze wel erg mooi, maar nu ik hem zo los beluister valt ie mij ook wat tegen. Op voorhand had ik toch wel minimaal een 8,5 verwacht.

herman schreef:
Even bijgeluisterd, als het goed is ben ik nu weer helemaal bij.
Je mist alleen Gloria nog.

Simon77 schreef:
(quote)
Je mist alleen Gloria nog.

Oja, die had ik ook geluisterd, vergeten te noteren.

Het origineel vind ik geweldig (met de andere a-kant misschien wel de beste single van '64), The Doors cover vind ik gewoon ok.

7

End of the Night bevestigd wederom dat mijn eigen gevoel of mening over een nummer flink naast de gemiddelde mening kan zitten. En dat is natuurlijk maar goed ook, daarom heb ik ook jullie hulp ingeroepen. End of the Night zou bij in ieder geval net buiten de voorlopige top tien stranden, maar met een 8,3 gemiddeld pakt het voorlopig een vijfde positie in het klassement.

01 | Riders on the Storm (L.A. Woman, 1971) | 9,4672 | 29 stemmers
02 | Break on Through (To the Other Side) (The Doors, 1967) | 9,1714 | 28 stemmers
03 | Five to One (Waiting for the Sun, 1968) | 8,6241 | 29 stemmers
04 | Strange Days (Strange Days, 1967) | 8,5828 | 29 stemmers
05 | End of the Night (The Doors, 1967) | 8,3120 | 25 stemmers
06 | Unhappy Girl (Strange Days, 1967) | 8,2857 | 28 stemmers
07 | Been Down So Long (L.A. Woman, 1971) | 8,2611 | 27 stemmers
08 | Shaman's Blues (The Soft Parade, 1969) | 7,9940 | 25 stemmers
09 | Indian Summer (Morrison Hotel, 1970) | 7,9600 | 30 stemmers
10 | Gloria (Live) (Alive She Cried, 1983) | 7,9519 | 27 stemmers

My Eyes Have Seen You werd al in 1965 geschreven in de garage van Ray Manzarek's ouders. De link met End of the Night van gisteren is dan ook snel gemaakt. Ook My Eyes Have Seen You stond namelijk op de demo die naar Aura Records werd gestuurd. Deze demo met zes nummers erop werd opgenomen op 2 september 1965 in de World Pacific Studios in Los Angeles, nog zonder Robby Krieger die niet veel later de band compleet zou maken. Overigens was de bandnaam die op de demo stond niet The Doors, maar Rick & the Ravens, genoemd naar één van de twee broers van Ray Manzarek die op dat moment nog onderdeel uitmaakten van de band. Rick speelde gitaar, Jim, de andere broer harmonica.

The Doors - My Eyes Have Seen You (Strange Days, 1967)

My Eyes Have Seen You: 8,5

End of the Night: 7.2
My Eyes Have Seen You: 6,9

My Eyes Have Seen You: 9.5

Simon77 schreef:
(quote)
Ik mis alleen je cijfer voor Carol nog.

Carol 7.0
My Eyes Have Seen You 8.5

My Eyes Have Seen You - 8

Ik ben meer fan van het wat langere werk. 7

My Eyes Have Seen You: 7,5

Wat het uit elkaar plukken van het repertoire interessant maakt, is inderdaad hoe nummers zich op zichzelfstaand verhouden. Voor de grote singles is dat normaal, die zijn vaak buiten hun album context te horen, voor alle andere nummers niet. Althans, ik draai of de LP of CD altijd in zijn geheel. Wat ook heel snel duidelijk wordt zo, is de verschillende genres die The Doors beheersen. Ballades, rock and roll, psychedelica, lange, epische nummers en allerlei invloeden van soul tot klassiek en Latijns Amerikaanse ritmes en niet te vergeten the blues natuurlijk.

Nu is Strange Days wel mijn tweede album na L.A. Woman dus veel nummers zullen goed scoren. My Eyes Have Seen You is daar een van de korte, felle rock nummers, met weer een honky tonk piano. Er zit veel in dit nummer dat het gewoon heel erg goed maakt. De dreigende, donkere gitaar die zwaar wordt aangeslagen. De lucht die in de mix zit waardoor instrumenten goed te horen zijn. De versnelling, die geen versnelling is. En weer zo'n gitaarsolo van Robbie Krieger die het nummer opeens open breekt. Die halverwege totaal van sfeer verandert. Er zullen duizenden gitaristen zijn die dit doen, maar op de een of andere manier komt dit bij Krieger dubbel binnen bij mij. Een paar van die elementen waardoor het nummer goed scoort. Sterker, ik vind het zo alleen nog veel indrukwekkender.

My Eyes Have Seen You: 9.25

Lekker nummer alweer!

8

My Eyes Have Seen You: 7,8

My eyes have seen you: 7

My Eyes Have Seen You: 9,6

End of the Night: 8
My Eyes Have Seen You: 8,7

Gast
geplaatst: vandaag om 15:26 uur

geplaatst: vandaag om 15:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.