MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1970

zoeken in:
4. The Doors - Waiting for the Sun (52 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van: vigil, andré & Simon77)

Slechts twee puntjes minder dan de winnaar, en dan eindig je in dit veld dus gewoon naast het podium. Anderzijds, The Doors mogen blij zijn dat ze hier überhaupt staan, want in de halve finale pakten ze maar één schamel puntje meer dan Donny Hathaway's The Ghetto.

3. Neil Young - Southern Man (53 punten, 19 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: jordidj1, GrafGantz & Zack)

Waar Black Sabbath met drie nominaties hard door het ijs ging, daar slaagt Neil Young er met zijn twee finalenummers wel in om goed te presteren. Southern Man heeft evenveel punten als de nummer twee, maar scoorde een paar topposities minder en eindigt daarom op het onderste treetje van het ereschavot. Een positie die in sommige gevallen toch veel voldoening kan geven. Vraag maar aan Kirsten Wild. Merel Smulders, Nouchka Fontijn of een van de andere toppers die er met brons vandoor gingen.

Aaaaw, Black Sabbath onderaan Dirt wel lekker hoog, al had ik nóg liever Fun House in de finale gezien!

2. Deep Purple - Child in Time (53 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ranja, Ries_72, dumb_helicopter, laxus11, 50tracks & LucM)

Om 21:55 was Child in Time nog de eindwinnaar van de 1970-editie, maar toen kwam Choconas als een letterlijke "Child on Time" de boel nog even omver schoppen. Ach, een tweede plek is ook helemaal niet verkeerd toch? Het nummer werd het minst genoemd van de top vijf, maar scoorde wel de meeste eerste en tweede plekken van alle liedjes. Zo zie je maar dat je met een trouwe schare fans een heel eind kunt komen. Geinig feitje, zowel de nummer één als twee zijn automatische nominaties die via de MuMeLadder dit spel inkwamen. Iets wat niet eerder is voorgekomen bij dit spelletje.

1. Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised (54 punten, 18 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ArthurDZ, Brunniepoo, Koenr, Choconas & mijzelf)

Een revolutie is plotselinge verandering in de bestaande toestand; algehele ommekeer.

Kon het toepasselijker? Nee toch! Ik hou wel van revoluties . Gil Scott-Heron presteerde het hele spel al uitstekend en bekroond dit op de valreep met de eindoverwinning van deze editie. Vaak genoemd, veel eerste plaatsen, en nipt genoeg punten om de concurrentie voor te blijven. Iconische song die een grote invloed heeft gehad op de opkomst van het hiphop genre. Een schitterende winnaar van deze editie !

De top 20 van de editie van 1970:

1. Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
2. Deep Purple - Child in Time
3. Neil Young - Southern Man
4. The Doors - Waiting for the Sun
5. The Stooges - Dirt
6. Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There Is Hell Below, We're All Going to Go
7. Van Morrison - Moondance
8. Neil Young - After the Gold Rush
9. Black Sabbath - Paranoid
10. Black Sabbath - War Pigs
11. Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain
12. Black Sabbath - Black Sabbath
13. Simon & Garfunkel - The Boxer
14. Donny Hathaway - The Ghetto
15. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
16. Can - Mother Sky
17. Jorgé Ben - Oba, Lá Vem Ela
18. The Stooges - Fun House
19. Led Zeppelin - Since I've Been Loving You
20. John Lennon - Instant Karma

Song van het Jaar podia:

1965:

1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone

1966:

1. The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning
2. The Beach Boys - God Only Knows
3. Nina Simone - Four Women

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1968:

1. The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
2. Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
3. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps

1970:

1. Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
2. Deep Purple - Child in Time
3. Neil Young - Southern Man

1971:

1. The Doors - Riders on the Storm
2. David Bowie - Life on Mars?
3. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1974:

1. Supertramp - School
2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run
3. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down

1975:

1. Bruce Springsteen - Born to Run
2. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
3. Wim de Craene - Tim

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1977:

1. David Bowie - "Heroes"
2. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
3. Television - Marquee Moon

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1980:

1. The Cure - A Forest
2. Bruce Springsteen - The River
3. David Bowie - Ashes to Ashes

1981:

1. Simple Minds - Theme For Great Cities
2. R.E.M. - Radio Free Europe
3. The Sound - Winning

1982:

1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)

1983:

1. New Order - Blue Monday
2. The Smiths - This Charming Man
3. The Blue Nile - Tinseltown in the Rain

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1986

1. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
2. Talk Talk - Living in Another World
3. The Smiths - Bigmouth Strikes Again

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1989:

1. The Cure - Pictures of You
2. Pixies - Monkey Gone to Heaven
3. The Cure - Disintegration

1990:

1. Depeche Mode - Enjoy the Silence
2. The Sundays - Here's Where The Story Ends
3. Nick Cave & The Bad Seeds - The Ship Song

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1993:

1. Radiohead - Creep
2. Red House Painters - Katy Song
3. Slowdive - When the Sun Hits

1994:

1. Portishead - Sour Times
2. Warren G feat. Nate Dogg - Regulate
3. Kristin Hersh - Your Ghost

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

1997:

1. Björk - Jóga
2. White Town - Your Woman
3. Radiohead - Let Down

1999:

1. dEUS - Instant Street
2. Blur - Tender
3. Wilco - Via Chicago

2000:

1. Goldfrapp - Utopia
2. Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot
3. Radiohead - Idioteque

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2002:

1. Coldplay - The Scientist
2. Queens of the Stone Age - No One Knows
3. Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið)

2003:

1. Johnny Cash - Hurt
2. Placebo - The Bitter End
3. The White Stripes - Seven Nation Army

2005:

1. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
3. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

2008:

1. Portishead - We Carry On
2. Amy Macdonald - Mr. Rock & Roll
3. Portishead - Machine Gun

2009:

1. The xx - Intro
2. Bat for Lashes - Daniel
3. Animal Collective - My Girls

Dank weer voor het meespelen allemaal! In de loop van volgende week een nieuwe editie.

Hoho, sicke winnaar, let je heel goed op ArthurDZ?

De winnaar vind ik wel de minst goede van de finale (al waardeer ik die steeds meer maar ik zag liever Deep Purple winnen) maar toch bedankt, Edgar18.

Niet mijn winnaar, maar in dit deelnemersveld (met al die heerlijke rock ) wel een hele logische. Ook gewoon een goed nummer natuurlijk.

Bedankt weer Edgar18

Ook niet mijn winnaar. Die is met stip Donnie Hathaway met The Ghetto. In ieder geval bedankt voor al je moeite die je gestoken hebt in deze editie van Song van het Jaar Edgar18

Zo'n sterke finale en dan deze winnaar. Vreemde mensen die mumers

Fantastische winnaar van een ontzettend sterke finale (en dan deden The Ghetto, Oba, Lá Vem Ela, Fun House, Since I've Been Loving You, Color of Anyhow, Pharaoh's Dance, Sugar Man, Voodoo Chile, Bitches Brew, Is It Because I'm Black en al die andere toppers niet eens mee). Ik had geen idee dat ik de boel zo op z'n kop zou zetten met mijn stem. Child In Time had ik trouwens ook een prima winnaar gevonden, dus dat zegt wel iets over de sterkte van de finale.

De classic rock heeft elkaar toch duidelijk in de weg gezeten en dan krijg je dergelijke vreemde uitslagen waarin Deep Purple slechts tweede eindigt en Black Sabbath (te) laag scoort. Niet mijn winnaar, maar soit, we gunnen de alterno's ook eens iets.

Verrassende, maar fijne winnaar! Verder - buiten het te verwachten Child in Time - een uitstekende top 6!

Bedankt Edgar18 het was weer even heerlijk om ouwe plaatjes te luisteren

Het kwartje is nog niet gevallen bij deze winnaar, wat mij betreft heeft Gil Scott-Heron mooiere nummers. Tekstueel gezien zal het een erg relevante track zijn, maar qua sound vind ik het wat saai. Maar wel een logische winnaar aangezien een deel van de deelnemers classic rock verafschuwt

Bedankt voor de organisatie!

Mooie winnaar! En met Child in Time was ik even blij geweest. Bedankt, Edgar, topwerk alweer!

Johnny Marr schreef:
Hoho, sicke winnaar, let je heel goed op ArthurDZ?

Geniale winnaar, bedankt Choco! En Edgar natuurlijk

Is de full band-singleversie trouwens ook van 1970? Anders staat technisch gezien de spoken word-versie van Small Talk at 125th and Lenox bovenaan. Niet dat ik klaag, want dat is by far mijn favoriete gedaante van deze parel, maar het zou denk ik wel een unicum zijn in de geschiedenis van het forum

ArthurDZ schreef:
(quote)

Is de full band-singleversie trouwens ook van 1970? Anders staat technisch gezien de spoken word-versie van Small Talk at 125th and Lenox bovenaan. Niet dat ik klaag, want dat is by far mijn favoriete gedaante van deze parel, maar het zou denk ik wel een unicum zijn in de geschiedenis van het forum

Scherp, alleen de spoken-word versie dateert zo te zien uit 1970. De band-versie was de B-kant van de eerste single van z'n album uit 1971, en die single is eveneens uit 1971: The Revolution Will Not Be Televised / Home Is Where The Hatred Is | Discogs

ArthurDZ schreef:
(quote)

Hahahaha kapot stukgaan, heel scherp. Net die eens geluisterd, maar blijft kapotje geniaal, in welke versie dan ook! Mad obscurez winnaar

Ja ik was wel slim genoeg om te wachten met deze informatie tot het nummer goed en wel gewonnen was Mooie plaat trouwens, Small Talk at 125th And Lenox. Met onder andere het nummer dat Kanye gesampled heeft op Lost In The World/Who Will Survive In America, het eveneensch geniale Comment #1

Ik ken de 1970 versie niet eens, dus ben blij dat ik deze niet in m'n lijstje heb opgenomen

Edgar18 schreef:

Een revolutie is plotselinge verandering in de bestaande toestand; algehele ommekeer.

"Now, ironically, in astronomy, the word "revolution" means, "a celestial object that comes full circle." Did you know that? Which, if you think about it, is pretty funny, considering here on earth it means change."
―Mike Milligan

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/mike-milligan-1606657325.jpg?crop=0.806xw:0.832xh;0.136xw,0&resize=640:*

Bedankt Edgar18.

Bijzondere winnaar. Paar leuke tracks (buiten de top 12) ontdekt. Bedankt Edgar18.

ArthurDZ schreef:
Is de full band-singleversie trouwens ook van 1970? Anders staat technisch gezien de spoken word-versie van Small Talk at 125th and Lenox bovenaan.
Had jij dan een andere versie in je hoofd bij het stemmen?

Het was me af opgevallen toen ik de automatische nominaties invulde. Maar omdat ie zo in de ladderarchieven staat heb ik dat maar overgenomen/ aangehouden.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.