MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Zo zo, Oranssi Pazuzu! Ik moet vaker niet meedoen en/of te laat net mijn lijst zijn.
Wie weet komen Demoniac en Akhlys dan ook nog wel langs (don't push your luck, Evildoccie...)

Zou vet zijn, EvilDrSmith. Demoniac staat hier op MuMe onder 2021 op de site, maar andere bronnen spreken van 2020 - dat zal iets te maken hebben met een onafhankelijke vs. label-release? Dat helpt de zaak natuurlijk niet, anders zou die sowieso de top 15 halen, nu wordt het krap natuurlijk..

Oranssi Pazuzu komt dit najaar trouwens met een nieuwe plaat, dat is - naast o.a. Blood Incantation en Opeth - iets om naar uit te kijken.

Toffe lijst tot nu toe, al heeft Spinvis beter werk en vind ik mijn pleziertje toch ook niet in deze worp van Jessie Ware - haar meest recente voelt dan weer wel goed.

Deze is best goed en ik heb ook wel metal in mijn lijst maar nadat ik 4 keer de bandnaam verkeerd had geschreven heb ik toch maar een andere gekozen.

Eerste match is een leuke verrassing.

7. Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi

Er zijn twee nog betere metalalbums uit 2020 en het zijn andere dan de door EvilDrSmith genoemden. Maar het zal hier wel bij blijven qua metal.

Ik ben zelf vooral benieuwd of mijn nummers 2, 5 en 6 het gaan halen. De Japanse (5) vast wel, de Amerikanen (2 en 6) net niet denk ik.

Deze Bob heb ik overgeslagen, Spinnie is aardig maar kan beter, Sevda is sterk maar niet genoeg voor een persoonlijke topnotering en Jessie is leuk maar ook niet overtuigend genoeg.

Wauw, verrassend. In het coronajaar wel e.e.a. van beluisterd en daarna geen seconde meer aan gedacht. Geen idee dat ze populair waren.

Rudi S schreef:
nadat ik 4 keer de bandnaam verkeerd had geschreven heb ik toch maar een andere gekozen.

Ik copy-paste altijd de bandnaam. Geen haar op mijn kale kop die denkt om de bandnaam uit het blote hoofd op te schrijven.

Oorassi Pazulu bij mij in de bubbling under. Gelukkig maar, want ik heb hetzelfde probleem als Rudi S.

Even bijgelezen, veel te ontdekken en dan al dan niet te concluderen dat ik het tot nu toe terecht links en rechts had laten liggen. Alleen die Spinvis lag tot nu toe op mijn pad.

5. Spinvis - 7.6.9.6.

GrafGantz schreef:
Oorassi Pazulu bij mij in de bubbling under.

Ach Osansri Pakuku hoort bij mij eigenlijk wel bij de fraaiste 15 van 2020

OP is de hardste shit uit 2020, Uusi teknokraria sloopt me bij elke beluistering weer.

zaaf
https://www.musicmeter.nl/album/785168

Run The Jewels - Run The Jewels 4

133 p - 8 x genoemd - 1 HP (door Nr.4 )

Nog een die boven de gemiddelde leeftijd scoort. Beide heren op hun 45e. Iets eerder uitgebracht dan officieel gepland, met deze tekst:
Fuck it, why wait. The world is infested with bullshit so here's something raw to listen to while you deal with it all. We hope it brings you some joy. Stay safe and hopeful out there and thank you for giving 2 friends the chance to be heard and do what they love. With sincere love and gratitude, Jaime + Mike.

zaaf
nog eentje voor bij het slapen

9️⃣ https://www.musicmeter.nl/album/794459

Adrianne Lenker - Songs

136 p - 7 x genoemd - 1 HP (door hoi123 )

Songs is Lenker's meest persoonlijke album. Vrij traditionele folk, geschreven toen Big Thief vanwege corona niet meer kon toeren en haar relatie stukliep.

folkklassieker deze

zozo 2 matches na 1 dag

2. Run the Jewels - Run the Jewels 4 (2020)
6. Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi (2020)

5. Adrianne Lenker - Songs
13. Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi

21. Spinvis - 7.6.9.6.
22. Run the Jewels - Run the Jewels 4
23. Sevdaliza - Shabrang
24. Jessie Ware - What's Your Pleasure?
73. Bob Dylan - Rough and Rowdy Ways

Nog eentje uit de bubbling under.

Mijn matches tot nu toe:

Run the Jewels op 2 hier.

Mijn bingokaart blijft leeg.

Hier ook nog de grote leegte. Maar ik verwacht er nog 3.

zaaf
wetende dat mijn lijst twee, ja u leest goed, twee overlaps zal kennen met uw toplijst, verheug ik mij op morgen.

2. Adrianne Lenker - Songs

Zelfs binnen het kader van mijn al ruimschoots aanwezige liefde voor Adrianne heeft Songs mij de afgelopen weken dermate omver weten te blazen dat ik al spijt heb haar niet nog hoger gezet te hebben dan plek vijf. Ik lees morgen wel of bovenstaande zin een kloppende is want nu ben ik lam, wat ik nu schrijf is derhalve wel compleet ongefilterd uit het hart dus er zal een kern van waarheid in zitten. Oranssi als mijn nummer 17 ook supernice om hier aan te treffen.

zaaf
8️⃣ https://www.musicmeter.nl/album/802876

Ichiko Aoba - Adan no Kaze

142 p - 8 x genoemd - 2 HP (door hoi123 )

Hee, deze is ook opvallend. Werd met haar eerdere albums al hier en daar genoemd (jaja, ook hier), maar dit is een succes van formaat. Sinds 2010 productief, maar tot haar zesde (Qp uit 2018) vrijwel alleen in Japan opgemerkt. Dit album is naast de betoverende muziek vermaard om het concept rond een jong meisje dat door haar familie is verbannen naar het fictieve eiland Adan.

zaaf
na nummertje 6, als het leukste deel gedaan is, neem ik even een langere breek om door de duinen te hopsen. ga ik vanmiddag weer verder!

zaaf
7️⃣ https://www.musicmeter.nl/album/774850

R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages

143 p - 8 x genoemd - 1 HP (door zaaf en Koenr )

Nee dit is niet Bob Dylan, het beeld van het clipje verschaft nauwelijks duidelijkheid, maar neem van mij aan dat het Rory Ferreira is. De goede man is een klein beetje bekend van zijn werk als Milo en Scallops Hotel en op deze eerste onder zijn eigen naam levert hij een solide en sterke bijdrage aan de jazz-rap. Geproduceerd door het team van Kenny Segal en met medewerking van o.m. Open Mike Eagle.

Alleen zo'n notering van Ichiko Aoba maakt dit spel al de moeite waard. Werkelijk nog nooit van gehoord, maar op de zaterdagochtend al genoten van de schoonheid van de muziek in het filmpje van zaaf. Mooi hoor!

zaaf
6️⃣ https://www.musicmeter.nl/album/804674

Moor Mother & Billy Woods - Brass

145 p - 8 x genoemd - 1 HP (door Gyzzz )

Nog meer hiphop! Weer zo'n eigenzinnige! Geen live-clipje kunnen vinden. Billy hebben we al ontmoet in dit spel, Moor Mother is een onbekende toevoeging, een dichteres die haar teksten te berde brengt onder begeleiding van experimentele muziek. Op dit album vindt het elkaar op fraaie wijze (deze laatste zin dient gehoord te worden als uitgesproken met de stem van Philip Bloemendal)

1. Moor Mother & Billy Woods - Brass (2020)
12. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages (2020)
13. Sevdaliza - Shabrang (2020)
15. Jessie Ware - What's Your Pleasure? (2020)

Prima lijst tot zover!

Veel nog te ontdekken hiphop.

Mijn 3 matches mogen wel stilaan gaan komen.

3. Moor Mother & Billy Woods - Brass
5. Adrianne Lenker - Songs
13. Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi

21. Spinvis - 7.6.9.6.
22. Run the Jewels - Run the Jewels 4
23. Sevdaliza - Shabrang
24. Jessie Ware - What's Your Pleasure?
66. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages
73. Bob Dylan - Rough and Rowdy Ways
92. Ichiko Aoba - Adan no Kaze

Gast
geplaatst: vandaag om 16:23 uur

geplaatst: vandaag om 16:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.