MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:

1. Automatic for the People 51
2. Green 29
3. Out of Time 25
4. Lifes Rich Pageant 24
5. New Adventures in Hi-fi 20
6. Up 14
7. Fables of the Reconstruction 9
8. Murmur 9
9. Document 8
10. Monster 5
11. Accelerate 1

Kraftwerk? Maybe you're crazy in the head

Ken daar werkelijk geen enkel album integraal van.
Hebben me ook nooit zo aangetrokken om eerlijk te zijn. Maar dat ze van invloed zijn geweest, is overduidelijk.
Misschien wordt het dan nu eens tijd om me wel in hun oeuvre te verdiepen. Als ik er tijd voor heb, ga ik zeker een poging wagen.

Ook ik ben helaas te onbekend met het werk van Kraftwerk om hier een zinnige bijdrage aan te leveren, maar ik lees de komende week met interesse mee. Wellicht gaat dat kwartje dan alsnog vallen.

Met 2 deelnemers straks wordt het toch makkelijk uitrekenen straks qua eindstand
Zullen we toch maar PSB doen?

Daarvoor geldt precies hetzelfde als het om mijn deelname gaat

Dan wordt het OMD

Bonk schreef:
Daarvoor geldt precies hetzelfde als het om mijn deelname gaat

Maar dan heb je toch (minstens) 1 week de tijd om alles te luisteren ..?

Als je 1 Kraftwerk album hebt gehoord heb je ze allemaal gehoord zei ooit eens iemand nog niet zo lang geleden

Heb er vanochtend 2 beluisterd tijdens het wandelen. Voornaamste overeenkomst was het gebrek aan diepzinnige teksten. Best prettig voor een keer …

luigifort schreef:
Zullen we toch maar PSB doen?
Nope, het is Dazz z'n topic. Onbekend zet mensen misschien aan om toch wat te gaan beluisteren van een artiest.
Alhoewel, ik heb werkelijk niets met die Cocteau Twins en heb/had ook absoluut niet de neiging om daar naar te gaan luisteren.

Ik koos voor Kraftwerk omdat.

- Het de eerste band in de Poll was met twee stemmen.

- Het geen zin had dat ik op OMD zou stemmen omdat de drie artiesten dan ex aequo zouden eindigen.

- PSB en OMD zeker nog aan bod zullen komen later, als het topic artiesten zoals Kraftwerk overleeft.

- Ik deze week weg wilde van de rock om misschien nog wat nieuwe deelnemers aan te trekken.

- Elke OMD en PSB fan het aan zichzelf verplicht is om Kraftwerk te kennen.

dazzler schreef:
als het topic artiesten zoals Kraftwerk overleeft.

Dat is inderdaad nog maar de vraag...

[/quote] - Elke OMD en PSB fan het aan zichzelf verplicht is om Kraftwerk te kennen. [/quote]

Klopt helemaal - is eigenlijk best wel verplichte kost.

En inderdaad een keer wat anders. Heb zo afgelopen week 3 uur of zo naar Kim Wilde geluisterd (ander topic) - had ik begin deze maand ook niet kunnen bedenken ..

Ries_72 schreef:
Klopt helemaal - is eigenlijk best wel verplichte kost. En inderdaad een keer wat anders.

Ik beloof om mijn top 5 van een soort luistergids commentaar te voorzien.

Mijn favoriete KRAFTWERK album

Kraftwerk - MusicMeter.nl

Jouw vijf favoriete albums in vijf weekdagen: zondagavond gaan we van start.
Elke weekdag plaatsen we een album uit onze persoonlijke album top 5.
Verzamelaars en live albums zijn toegestaan.
https://i.postimg.cc/VsZ2bV9v/Kraftwerk.jpg

5. Kraftwerk - Computer World (1981) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5997.jpg

1981 is het jaar van Fade To Grey (Visage) en van Vienna (Ultravox). Van Kids In America (Kim Wilde) en van Girls On Film (Duran Duran). Van Tainted Love (Soft Cell) en van Just Can't Get Enough (Depeche Mode). Van Souvenir (Orchestral Manoeuvres In The Dark) en van Don't You Want Me (The Human League). Pop met synthesizers zit in de lift en verovert de hitlijsten. Het jaar begon met de release van Computer World. Kraftwerk was op dat moment niet langer een synthipop pionier maar een tijdgenoot van voornamelijk Britse bands die hoge ogen gooiden in Europa. De relevantie van het nieuwe Kraftwerk album was dubbel. Muzikaal zette de band uit Düsseldorf nadrukkelijker in op ritmes waardoor Computer World kan beschouwd worden als een blauwdruk van wat tien jaar later techno zou genoemd worden. Maar ook inhoudelijk was het album zijn tijd vooruit. Want hoeveel mensen bezaten er in 1981 al een PC?

Computers zijn het thema van dit conceptalbum want dat is Computer World ontegensprekelijk. Kant 1 benadert de computer als gebruiksvoorwerp in het professionele leven. De titeltrack die, zoals het een conceptalbum betaamt, wordt opgesplitst in twee delen met een verschillend muzikaal accent beschrijft in welke beroepssectoren de computer actief is: het bankwezen en de politiediensten bijvoorbeeld. Daartussen zit de eerste single Pocket Calculator. Een rekenmachine is tenslotte een computer in zakformaat voor op kantoor. Numbers experimenteert wat er zou kunnen gebeuren als de getallen die door de computer gegenereerd worden een eigen leven gaan leiden en in opstand komen tegen hun meester, de mens.

Kant 2 plaatst de computer als ontspannend medium in de kijker. De tweede single Computer Love tast de mogelijkheden af van de computer als dating bemiddelaar. Internet avant la lettre. De klare melodielijn die zo typerend is voor de muziek van Kraftwerk werd door Coldplay gebruikt voor hun hitsingle Talk uit 2005. De b-kant van Computer Love was het uit 1978 daterende The Model, de eerste volautomatische popsingle. In de UK werd de herontdekte b-kant een nummer 1 hit in de winter van 1982. De track Home Computer tast de mogelijkheden van de personal computer af. Eindigen doet het album met It's More Fun To Compute waarin Kraftwerk een lans lijkt te willen breken voor wat tegenwoordig computer gamen heet. Het is met name in deze laatste twee tracks dat Kraftwerk met premature techno ritmes gaat stoeien.

ps. Ik ga niet te diep in op de discussie of je Kraftwerk albums in de Duitse dan wel de Engelse taal moet beluisteren. Ikzelf kies voor de Engelstalige versies van de albums omdat Kraftwerk op de originele versie van Radio Activity Engels integreert en vanaf Trans Europe Express naast het Engels ook met Frans, Russisch en Japans aan de slag zal gaan. De Engelstalige albums stralen meer het Europa gevoel uit.

Allemaal prachtige songs die je daar noemt uit dat jaar, stukken mooier dan de Kraft

Ben je inmiddels al wel begonnen met luisteren?

Neen! Nu eerst Jazz standards aan t doorploegen

5. Minimum maximum

Live album van de heren dat prima als instap model is in te zetten voor de niet gelovigen.

Grootste voordeel van dit live album is dat de aanwezigen hooguit applaudisseren (of meeklappen) en in elk geval niet alles luidkeels meezingen.

Bijkomend voordeel is dat je de meeste hits cq. bekende(re) nummers voorbij hoort komen.

En tenslotte is het vooral een prettig album om tijdens werktijd en/of een wandeling te beluisteren ..

Favoriete track: Musique Non Stop.

05. Trans Europa Express

Het treintjes album van onze Duitse vrienden staat op 5. De titeltrack is het bekendste nummer van dit album, ook een single net zoals Showroom Dummies.

5. Computer World

4. Kraftwerk - The Mix (1991) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8038.jpg?cb=1547321732

Voor wie de muziek van Kraftwerk te gedateerd, te traag of te langdradig vindt, kan The Mix soelaas bieden. In 1991 herzagen Ralf Hütter en Florian Schneider enkele van hun bekendste stukken en staken die in een techno outfit. Ik ben doorgaans geen fan van artiesten die hun werk later remixen maar voor Kraftwerk maak ik met veel liefde een uitzondering. Want zonder afbreuk te doen aan de originele versies, zijn de remixen bijna stuk voor stuk winnaars. Alleen Computer Love werkt voor mij minder goed.

Ik rangschik de nummers van de CD graag in chronologische volgorden. Dat wil zeggen dat ik begin met Autobahn. De orginele versie van ruim 22 minuten wordt hier in ruim 9 minuten samengevat. En alle lekkere geluiden van toen zijn aanwezig. Maar het model van de auto is moderner. Ideaal voor wie de rit wat sneller wil uitzitten. De remake van Radio Activity is de meest drastische. Kraftwerk serveert een echte technotrack die een pak sneller pompt dan het origineel en ook de tekst onderging een update: het nummer focust nu veel meer op de gevaren van kernwapens en kernenergie in plaats van op het radioverkeer. Trans Europe Express onderging de minste wijzigingen omdat het origineel al volledig met beats was opgebouwd. Het tweeluik wordt dit keer opgevat als een drieluik waarbij Trans Europe Express het eigenlijke lied is. Abzug concentreert zich op de minimalistische ritmiek van de treinwagons op de sporen. In Metal On Metal keren we terug naar de melodielijn van de song en rijden we aan boord van de legendarische trein de nacht in.

Ik draai mijn zelf geconcipieerde vinyl editie van The Mix om. Kant 2 start dan met The Robots dat in deze remix op single verscheen (Radio Activity werd de tweede single van The Mix). Daarna kies ik voor Pocket Calculator als vertegenwoordiger van Computer World. Ik vind deze nieuwe versie misschien wel beter dan het origineel dat wat schwung miste. Dentaku was destijds de b-kant van de single en is gewoon Japans voor zakrekenmachine. Kraftwerk stoeit nog even door met de ritmes. Eindigen doe ik met het sublieme Music Non Stop dat alle beste stukken van het wat minder geslaagde album Electric Café samenbrengt. Die langspeler uit 1986 zal je niet in mijn top 5 aantreffen. Er staan ook een paar minder memorabele stukken op zoals zoals Sex Object en de matige single The Telephone Call waarop Kraftwerk zowaar gaat zingen. Electic Café zou vanaf 2009 omgedoopt worden tot Techno Pop, de oorspronkelijke werktitel van het album.

Via deze link kan je het resultaat van mijn versie van The Mix in een playlist beluisteren.

Zoals gezegd laat ik Computer Love vallen. Hetzelfde doe ik met Homecomputer dat elementen uit It's More Fun To Compute integreert: blauwdruk uit 1981 wordt voltooid techno product in 1991. Het hoeft niet te verwonderen dat Kraftwerk drie stukken uit Computer World in de tracklijst van The Mix opnam. Maar naar mijn aanvoelen iets te veel van het goede. Ik mis een remake van The Model en van het in 1983 als losse single verschenen Tour De France. Die single werd in 1999 op CD uitgebracht in zijn originele 7" en 12" versies en in een remix die niet zo misstaan hebben op The Mix.

4. Trans Europe Express

Album uit 1977 waar ik destijds geen weet van had. Destijds reikte mijn muzikale interesse waarschijnlijk niet verder dan het Smurfenlied.

Ben dit album op het spoor gekomen na aanschaf van het zojuist aangehaalde The Mix. Het spoorweglied (incl. Metal on Metal en Abzug) vormt uiteraard de kern, maar met name Europe Endless en Franz Schubert zijn de tracks die toch wel een voorname basis vormden voor het (oudere) werk van O.M.D., New Order en the Art of Noise.

Een paar tracks zijn wellicht aan de lange kant, maar dat is inherent aan het reizen per spoor. Overigens duurde de tocht via de Autobahn nog veel langer..

Per saldo kan deze treinrit toch zeker als klassieker binnen het genre kan worden beschouwd. Favoriete tracks: Metal on Metal, Franz Schubert.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:54 uur

geplaatst: vandaag om 14:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.