Muziek / Muziekgames / Reis rond de wereld - Album top 20 - 47. Colombia, Ecuador, Guyana, Venezuela, Frans-Guyana
zoeken in:
0
geplaatst: 13 januari 2024, 18:20 uur
Poek schreef:
Zoals met wel meer Hebreuwse namen is er verwarring over de spelling, The Churchills of Churchill's? Maar mooi is het:
(embed)
Zoals met wel meer Hebreuwse namen is er verwarring over de spelling, The Churchills of Churchill's? Maar mooi is het:
(embed)
In het Hebreeuws staat er in ieder geval The Churchills.
Edit: oh maar op de hoes staat het zonder de ה. Ze gebruiken dan gewoon allebei, denk ik?
De apostrof slaat in ieder geval nergens op. Ik denk dat het zoals The Nits is, die soms Nits en soms The Nits zijn.
2
geplaatst: 15 januari 2024, 15:47 uur
Die landenlijst maken was best een hele klus. Ik heb me een beetje laten leiden door de hoeveelheden albums die hier op MuMe staan. En dan nog wat puzzelen met de geografische locatie. Maar ergens moet je dan knopen doorhakken, ook al is het niet altijd even logisch.
Als je Cyprus bij Griekenland zet dan gaan de Grieken toch met de meerderheid lopen, lijkt me. Dus leek het me een betere oplossing op ze ergens anders te plaatsen. Als je op de wereldkaart kijkt, blijft er dan niet veel keus meer over.
Iran komt overigens later aan bod met een groot gedeelte van de -stan landen.
Dat Arabische schiereiland is wat mij betreft toch een grote onbekende, daar ga ik de komende week nog proberen in te duiken.
Als je Cyprus bij Griekenland zet dan gaan de Grieken toch met de meerderheid lopen, lijkt me. Dus leek het me een betere oplossing op ze ergens anders te plaatsen. Als je op de wereldkaart kijkt, blijft er dan niet veel keus meer over.
Iran komt overigens later aan bod met een groot gedeelte van de -stan landen.
Dat Arabische schiereiland is wat mij betreft toch een grote onbekende, daar ga ik de komende week nog proberen in te duiken.
0
geplaatst: 15 januari 2024, 16:10 uur
marsupilami schreef:
Als je Cyprus bij Griekenland zet dan gaan de Grieken toch met de meerderheid lopen, lijkt me. Dus leek het me een betere oplossing op ze ergens anders te plaatsen.
Als je Cyprus bij Griekenland zet dan gaan de Grieken toch met de meerderheid lopen, lijkt me. Dus leek het me een betere oplossing op ze ergens anders te plaatsen.
Heeft Griekenland zó veel dat een eigen editie gerechtvaardigd is?
0
geplaatst: 15 januari 2024, 16:41 uur
Met Aphrodite's Child en soloprojecten zit je al over de veertig albums!
0
geplaatst: 15 januari 2024, 17:11 uur
Superbitch schreef:
Bij de volgende editie vind ik het spijtig dat zoveel landen samen zitten. Van Israël had ik gemakkelijk een afzonderlijke top 20 samen kunnen stellen, want dat land heeft een grote muzikale traditie met klezmer en Sefardische muziek.
Bij de volgende editie vind ik het spijtig dat zoveel landen samen zitten. Van Israël had ik gemakkelijk een afzonderlijke top 20 samen kunnen stellen, want dat land heeft een grote muzikale traditie met klezmer en Sefardische muziek.
Ik heb van Libanon eigenlijk veel meer stemmen staan. Israël komt er bekaaid vanaf. Als ik er zo over nadenk zijn al mijn klezmergerelateerde favorieten buiten Israël gemaakt, maar ik houd me aanbevolen voor tips...
0
geplaatst: 15 januari 2024, 17:18 uur
Heeft iemand een tip voor me om albums te vinden uit bovenstaande landen behalve Israël? Er staan er weinig op MM.
0
geplaatst: 15 januari 2024, 18:07 uur
dix schreef:
Poek schreef:
Met Aphrodite's Child en soloprojecten zit je al over de veertig albums!
Om over Mikis Theodorakis (met name samen met zangeres Maria Farandouri: dit kippenvelnummer is mijn favoriet van Griekse bodem) en de letterlijk duizenden (!) Griekse metalbands nog maar te zwijgen. En waarvan zeker vele tientallen bands behoorlijk de moeite zijn. Althans, als dat je straatje is natuurlijk.Met Aphrodite's Child en soloprojecten zit je al over de veertig albums!
1
geplaatst: 15 januari 2024, 18:33 uur
herman schreef:
Ik heb van Libanon eigenlijk veel meer stemmen staan. Israël komt er bekaaid vanaf. Als ik er zo over nadenk zijn al mijn klezmergerelateerde favorieten buiten Israël gemaakt, maar ik houd me aanbevolen voor tips...
Goh, inderdaad. Ik kon ook niets vinden. Bijna alles is uit New York (Tzadik), Amsterdam, Polen en/of verweven met balkaninvloeden. Dat verwacht je dan weer niet (als leek). Ik heb van Libanon eigenlijk veel meer stemmen staan. Israël komt er bekaaid vanaf. Als ik er zo over nadenk zijn al mijn klezmergerelateerde favorieten buiten Israël gemaakt, maar ik houd me aanbevolen voor tips...
Een alinea uit Wiki gaf (een soort van) antwoord op deze vreemde omissie: "In Israël wordt er eigenlijk nauwelijks klezmer gespeeld. Oorzaak is dat bij het stichten van Israël de staat zijn link met het Heilig Land wilde benadrukken en zich niet wilde vereenzelvigen met de Jiddische cultuur, die een link voorstaat met de sjtetls van Oost-Europa. Maar desondanks zijn er in Israël ook een paar groepen die klezmer brengen. Deze groepen zijn meestal van chassidische of orthodoxe oorsprong, zodat het mystieke element van de muziek belangrijker is dan de kwaliteit of de amusementswaarde. In dit genre is Sulam misschien wel de bekendste groep en in hun muziek hoor je ook zeer duidelijk Arabische elementen (om hun aanspraak op Israël te rechtvaardigen). Ook daar is er wel een nieuwe vernieuwende stroming die zich opwerpt als een vredesduif, gaat samenwerken met Palestijnse groepen en zo één identiteit probeert te vinden waar iedereen zich mee kan verzoenen."
Die laatste zin geeft maar weer eens aan dat ik liever de Engelstalige Wiki raadpleeg (maar daarin stond ook nagenoeg niets over (het ontbreken van) moderne klezmer in Israël). En over Sulam is nauwelijks iets te vinden, behalve dit album rondom klarinettist Moshe Berlin: Klezmer Music From Tel Aviv
1
geplaatst: 15 januari 2024, 18:36 uur
EvilDrSmith schreef:
(quote)
(quote)
Om over Mikis Theodorakis (met name samen met zangeres Maria Farandouri: dit kippenvelnummer is mijn favoriet van Griekse bodem) en de letterlijk duizenden (!) Griekse metalbands nog maar te zwijgen. En waarvan zeker vele tientallen bands behoorlijk de moeite zijn. Althans, als dat je straatje is natuurlijk. Ook qua folk in diverse stijlen kom je zo aan tientallen interessante artiesten met behoorlijk grote oeuvres.
Ik zag Thanasis Papakonstantinou live in Thessaloniki deze zomer - wat een beleving.
1
geplaatst: 15 januari 2024, 18:37 uur
BlackFinch schreef:
Heeft iemand een tip voor me om albums te vinden uit bovenstaande landen behalve Israël? Er staan er weinig op MM.
Je kan zoeken via RYM: Custom chart: Best albums of all time from Bahrain, Cyprus, Iraq, Israel, Yemen, Jordan, Kuwait, Lebanon, Oman, Palestine, Qatar, Saudi Arabia, Syrian Arab Republic, or United Arab Emirates - Rate Your Music - rateyourmusic.com (eventueel ook nog een genre toevoegen)
Maar niet alle artiesten zijn ook echt uit die landen.
Ik zoek zelf toch in eerste instantie toch via MuMe: MusicMeter.nl zoekfunctie
282 albums uit Libanon, 131 met minstens 1 stem. Uit Syrië minder maar wel een paar artiesten die op MuMe relatief populair zijn.
1
geplaatst: 15 januari 2024, 18:47 uur
Koenr schreef:
Ook qua folk in diverse stijlen kom je zo aan tientallen interessante artiesten met behoorlijk grote oeuvres.
Ik zag Thanasis Papakonstantinou live in Thessaloniki deze zomer - wat een beleving.
Huh, live gezien afgelopen zomer? Hoe kan dat nou? Op deze albumhoes uit 2000 ziet hij er al uit alsof-ie tegen de 90 loopt. Ook qua folk in diverse stijlen kom je zo aan tientallen interessante artiesten met behoorlijk grote oeuvres.
Maar het openingsnummer is in ieder geval al veelbelovend fraai!
Thnx voor de tip.
1
geplaatst: 16 januari 2024, 10:18 uur
EvilDrSmith schreef:
Een alinea uit Wiki gaf (een soort van) antwoord op deze vreemde omissie: "In Israël wordt er eigenlijk nauwelijks klezmer gespeeld. Oorzaak is dat bij het stichten van Israël de staat zijn link met het Heilig Land wilde benadrukken en zich niet wilde vereenzelvigen met de Jiddische cultuur, die een link voorstaat met de sjtetls van Oost-Europa. Maar desondanks zijn er in Israël ook een paar groepen die klezmer brengen. Deze groepen zijn meestal van chassidische of orthodoxe oorsprong, zodat het mystieke element van de muziek belangrijker is dan de kwaliteit of de amusementswaarde. In dit genre is Sulam misschien wel de bekendste groep en in hun muziek hoor je ook zeer duidelijk Arabische elementen (om hun aanspraak op Israël te rechtvaardigen). Ook daar is er wel een nieuwe vernieuwende stroming die zich opwerpt als een vredesduif, gaat samenwerken met Palestijnse groepen en zo één identiteit probeert te vinden waar iedereen zich mee kan verzoenen."
Die laatste zin geeft maar weer eens aan dat ik liever de Engelstalige Wiki raadpleeg (maar daarin stond ook nagenoeg niets over (het ontbreken van) moderne klezmer in Israël). En over Sulam is nauwelijks iets te vinden, behalve dit album rondom klarinettist Moshe Berlin: Klezmer Music From Tel Aviv
(quote)
Goh, inderdaad. Ik kon ook niets vinden. Bijna alles is uit New York (Tzadik), Amsterdam, Polen en/of verweven met balkaninvloeden. Dat verwacht je dan weer niet (als leek). Een alinea uit Wiki gaf (een soort van) antwoord op deze vreemde omissie: "In Israël wordt er eigenlijk nauwelijks klezmer gespeeld. Oorzaak is dat bij het stichten van Israël de staat zijn link met het Heilig Land wilde benadrukken en zich niet wilde vereenzelvigen met de Jiddische cultuur, die een link voorstaat met de sjtetls van Oost-Europa. Maar desondanks zijn er in Israël ook een paar groepen die klezmer brengen. Deze groepen zijn meestal van chassidische of orthodoxe oorsprong, zodat het mystieke element van de muziek belangrijker is dan de kwaliteit of de amusementswaarde. In dit genre is Sulam misschien wel de bekendste groep en in hun muziek hoor je ook zeer duidelijk Arabische elementen (om hun aanspraak op Israël te rechtvaardigen). Ook daar is er wel een nieuwe vernieuwende stroming die zich opwerpt als een vredesduif, gaat samenwerken met Palestijnse groepen en zo één identiteit probeert te vinden waar iedereen zich mee kan verzoenen."
Ik kan hier wellicht wel wat in toelichting op basis van mijn ervaring. Klezmer is inderdaad voornamelijk onderdeel van de Jiddische cultuur. Deze cultuur is ontstaan buiten Israël, voornamelijk in de zogenaamde Ashkenazi gemeenschappen in Europa. Hoewel je wellicht zou verwachten dat de Joden binnen Israel een eenheid vormen, valt dat aardig tegen. Mijn vriendin, niet geboren maar wel getogen in Israel (Tel Aviv), komt uit een Orthodox Joodse familie. Zij erkennen Ashkenazi eigenlijk niet als vol Joods, en moeten zelfs niks hebben van de Ashkenazi Joden, en de Jiddische taal en cultuur.
Nou zijn de Ashkenazi Joden een minderheid in Israel maar de Orthodoxe Joden zijn dat net zo goed. Maar ik heb wel het idee gekregen dat de Jiddische cultuur niet als de oorspronkelijke/authentieke Joodse cultuur cultuur wordt gezien. Eigenlijk wordt dat ook benoemd in het stukje dat je aanhaalt. Ik kan me dus goed voorstellen dat deze muziek die onstaan is uit een vermenging met andere Europese culturen niet als geschikt werd gezien voor het heilige land. Toch blijft het natuurlijk apart dat de Ashkenazi die naar Israel kwamen deze muziek toch niet bleven spelen. Ik weet niet of er ooit officieel iets over gezegd is bij de oprichting van de staat. Ik zal mijn vriendin eens vragen of zij hier iets meer over weet, over het gebrek aan Klezmer in Israel. Ik weet in ieder geval dat zij als Orthodoxe Jood er niets mee heeft.
1
geplaatst: 16 januari 2024, 11:41 uur
Nou, ik heb het eens nagevraagd en volgens haar is er in Israel echt wel veel klezmer te horen. Vanuit haar eigen familie/cultuur dus niet zozeer, maar ze ging naar een school waarin veel Ashkenazi Joden te vinden waren. Op elke Chassidische bruiloft was er Klezmer te horen, en Chassidisch is dan weer een orthodoxe stroming binnen de Ashkenazi. Zij hoorde toen ze jong was in ieder geval een hoop klezmer om haar heen.
Zoals gezegd geeft ze er weinig om, ze heeft wel het gevoel dat er professionele bands zijn in Israel maar ze zou die dus ook niet zo 1, 2, 3 kunnen opnoemen.
Zoals gezegd geeft ze er weinig om, ze heeft wel het gevoel dat er professionele bands zijn in Israel maar ze zou die dus ook niet zo 1, 2, 3 kunnen opnoemen.
1
geplaatst: 16 januari 2024, 13:21 uur
Dank voor alle duiding, uitleg en achtergrondinfo, Arrie. Ik ben er niet zo (lees: totaal niet) in thuis en had alleen weet van Sefardische Joden. Ik moest zelfs even googlen wat Ashkenazi precies zijn. De enige Ashkenazy die ik ken, speelt piano en zwaait met een dirigentstokje. 
Wat je vriendin vertelt over klezmer bij Chassidische bruiloften sluit wel (een beetje) aan met wat er op die Nederlandse wiki wordt geschreven: dat het in ieder geval van Chassidische komaf schijnt te (moeten) zijn en dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is.
Dan is het een stuk makkelijker om wat Israëlische metalbands te vinden.
Inmiddels snap ik die laatste zin in de Nederlandstalige Wiki ook eindelijk. Die moest ik zeker vier keer lezen eer ik er chocola van kon maken.

Wat je vriendin vertelt over klezmer bij Chassidische bruiloften sluit wel (een beetje) aan met wat er op die Nederlandse wiki wordt geschreven: dat het in ieder geval van Chassidische komaf schijnt te (moeten) zijn en dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is.
Dan is het een stuk makkelijker om wat Israëlische metalbands te vinden.

Inmiddels snap ik die laatste zin in de Nederlandstalige Wiki ook eindelijk. Die moest ik zeker vier keer lezen eer ik er chocola van kon maken.
2
geplaatst: 17 januari 2024, 18:28 uur
Ik zat op Internet een beetje te grasduinen tussen de aanbiedingen bij Plato, zie ik deze LP er tussenstaan.
Heel toepasselijk voor dit spelletje en vanwege het samenwerkingsverband met Radiohoofd Jonny Greenwood (en tevens op elk nummer een andere zanger(es)) staat dit album niet in de Toplijst van Israel. Was dat wel het geval geweest, dan stond-ie prompt op de tiende plaats.
Toe maar!
Maar zeker een fraai album waar ik waarschijnlijk die twee tientjes wel aan wil besteden.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/871000/871046.jpg?cb=1686308626
Heel toepasselijk voor dit spelletje en vanwege het samenwerkingsverband met Radiohoofd Jonny Greenwood (en tevens op elk nummer een andere zanger(es)) staat dit album niet in de Toplijst van Israel. Was dat wel het geval geweest, dan stond-ie prompt op de tiende plaats.
Toe maar!
Maar zeker een fraai album waar ik waarschijnlijk die twee tientjes wel aan wil besteden.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/871000/871046.jpg?cb=1686308626
1
geplaatst: 17 januari 2024, 18:34 uur
EvilDrSmith schreef:
Ik zat op Internet een beetje te grasduinen tussen de aanbiedingen bij Plato, zie ik deze LP er tussenstaan.
Toe maar!
(afbeelding)
Toe maar!
(afbeelding)
Leuk! Het nummer Ahibak is nog een grote hit geweest in m'n MuMeAfrekening

0
geplaatst: 17 januari 2024, 21:02 uur
4x Libanon
3x Saoedi Arabië
2x Syrië
1x Israël
En in ieder geval voor de duur van het spelletje ook op de kaart:
1x Palestina
3x Saoedi Arabië
2x Syrië
1x Israël
En in ieder geval voor de duur van het spelletje ook op de kaart:
1x Palestina
0
geplaatst: 17 januari 2024, 23:38 uur
Ik luister nu het album dat in de vorige editie 19e werd, omdat ik hem tegenkom in een Palestijnse toplijst. Een van de drie muzikanten is Palestijns, dus die kan rustig nog een keer mee...
0
geplaatst: 22 januari 2024, 16:16 uur
We zijn overigens in Azië beland en dat betekent dat er overlap zal zijn met mijn top 100 van zangeressen met Aziatische roots. Voor dat lijstje heb ik best wel uitgebreid research gedaan, dacht ik. Zeker in mijn indiestraatje hoopte ik wel redelijk compleet te zijn. En dus vraag ik me af: hoe kan ik de Ines uit Syrië en Libanon gemist hebben? De Ine uit Aleppo (die eigenlijk Azniv heet) had ik zelfs al eens beluisterd.
Ook jammer (voor dit spel) dat ik in mijn eigen aantekeningen maar zelden de roots heb genoteerd.
Ook jammer (voor dit spel) dat ik in mijn eigen aantekeningen maar zelden de roots heb genoteerd.
1
geplaatst: 22 januari 2024, 18:43 uur
Tips:
Aviv Geffen [Israël], Asaf Avidan (& The Mojos) [Israël], Mor Kabasi [Israël], Aya Korem [Israël],
Jadal [Jordanië], Chopy [Irak/Nederland], Yasmine Hamdan [Libanon], Rim Banna [Palestina], Mashrou' Leila [Libanon]
Israelische artiesten zijn het bekendst. Rim Banna uit Palestina heeft ook prachtige liedjes gemaakt. Helaas is zij niet meer onder ons
Rim Banna - Fares Odeh:
Chopy - Baran
Aviv Geffen [Israël], Asaf Avidan (& The Mojos) [Israël], Mor Kabasi [Israël], Aya Korem [Israël],
Jadal [Jordanië], Chopy [Irak/Nederland], Yasmine Hamdan [Libanon], Rim Banna [Palestina], Mashrou' Leila [Libanon]
Israelische artiesten zijn het bekendst. Rim Banna uit Palestina heeft ook prachtige liedjes gemaakt. Helaas is zij niet meer onder ons

Rim Banna - Fares Odeh:
Chopy - Baran
1
geplaatst: 22 januari 2024, 22:03 uur
dynamo d schreef:
Rim Banna uit Palestina
Dat is zeker een fijne tip! Interessante biografie en fascinerende discografie.Rim Banna uit Palestina
Ik heb een productie van haar geluisterd, van het Palestijnse gezelschap Checkpoint 303, die "oude veldopnamen van Palestijnse zang gebruiken tot een modern kunstwerk door er samples, breakbeats en experimentele elektronica aan toe te voegen" (aldus de Nederlandse Wiki, die, voor de verandering, eens iets wist te vertellen dat in de Engelstalige ontbrak). Nou nou, die gaat mijn lijst wel halen.
0
geplaatst: 22 januari 2024, 22:12 uur
20 keer Israel was geen probleem geweest, maar 20 albums uit de rest van deze editie had ik ws niet bij elkaar kunnen schrapen.
12x Israel
4x Libanon
1 x Irak
1x Palestina
1x Syrie
1x VAE
Oudste album 1968 (hier al ruimschoots geplugd), nieuwste uit 2024...
12x Israel
4x Libanon
1 x Irak
1x Palestina
1x Syrie
1x VAE
Oudste album 1968 (hier al ruimschoots geplugd), nieuwste uit 2024...
0
geplaatst: 23 januari 2024, 15:41 uur
Momenteel zitten we aan 8 stemmen daar kan nog wel wat bij. Voorlopig nog maar 19 albums die meer dan één keer zijn vermeld. Mogelijke kandidaten voor een lijstje met de huidige landenlijst:
123poetertjes, aerobag, Ana_zwaan, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, DjFrankie, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Finn, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Manfield, MAS, Notwelcometomymansion, Nr.4, Papartis, Poek, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west
De deadline staat op woensdag 24 januari 2024 23:59. Dus nog een volledige dag om wat schade in te halen.
123poetertjes, aerobag, Ana_zwaan, Arno, BlackFinch, Bonk, Casartelli, DjFrankie, El Ninjo, esteban, EttaJamesBrown, EvilDrSmith, Finn, GrafGantz, Gyzzz, herman, hoi123, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, Justus18, Koenr, koosknook, likeahurricane, Manfield, MAS, Notwelcometomymansion, Nr.4, Papartis, Poek, ranja, remcodulac, Ries_72, rudolphS, Teunnis, vigil, west
De deadline staat op woensdag 24 januari 2024 23:59. Dus nog een volledige dag om wat schade in te halen.
0
geplaatst: 24 januari 2024, 13:33 uur
BlackFinch schreef:
Nou, probeer gerust die twee platen van Yasmine Hamdan eens. Die releases zijn allebei erg leuk en Yasmine ziet er bovendien zó goed uit dat ik besloten heb om er geen keuze tussen te maken.
0
geplaatst: 24 januari 2024, 13:37 uur
Oei, gemist. Anders had ik misschien nog een derde Ine (en een tweede uit Libanon) in mijn lijst.
0
geplaatst: 24 januari 2024, 15:09 uur
Poek schreef:
Oei, gemist. Anders had ik misschien nog een derde Ine (en een tweede uit Libanon) in mijn lijst.
Nou ja, had ik je daarop moeten attenderen dan?! Nou, dan doe ik het zelf wel. Maar misschien kun je je lijst ook nog aanpassen.Oei, gemist. Anders had ik misschien nog een derde Ine (en een tweede uit Libanon) in mijn lijst.
0
geplaatst: 24 januari 2024, 17:39 uur
Hier is het bij een top 12 gebleven. In mijn song top 100 aller tijden staat ook een Libanese artiest met een nummer vernoemd naar pluisje (de voetballer), die artiest scoort ook nu weer goed.
6 x Libanon
3 x Palestina
3 x Israël
Hadden we Cyprus niet beter mee kunnen nemen bij de Europese ministaatjes?
6 x Libanon
3 x Palestina
3 x Israël
Hadden we Cyprus niet beter mee kunnen nemen bij de Europese ministaatjes?
0
zaaf
geplaatst: 24 januari 2024, 17:44 uur
Die twee Cyprus albums die ik hier heb genoemd waren er bij de ministaatjes niet méér geweest. En dat had de spoeling voor de arme ministaatjes nog iets dunner gemaakt... 

* denotes required fields.