Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 3 maart 2023, 22:52 uur
Zullen we deze doen? 
Staat nu twee dagen online, en ach: het blijft toch een band waar je een beetje nieuwsgierig naar blijft, ook al is het wrs al lang niemands favoriete band meer.

Staat nu twee dagen online, en ach: het blijft toch een band waar je een beetje nieuwsgierig naar blijft, ook al is het wrs al lang niemands favoriete band meer.
0
geplaatst: 4 maart 2023, 12:00 uur
6,7
Lekkere solo weer. Lux Aeterna vind ik wel beter, meer to the point.
Lekkere solo weer. Lux Aeterna vind ik wel beter, meer to the point.
2
geplaatst: 4 maart 2023, 13:24 uur
De inspiratie is nu echt op, schreef ik als eerste reactie op dit nummer bij het album. Inmiddels ben ik wel iets milder. Dit nummer is heel erg paint-by-numbers Metallica. Er gebeurt helemaal niks onverwachts. Elke riff, elke zanglijn, de solo, we hebben het allemaal al eens gehoord van Metallica. Dat hoeft niet erg te zijn, zo lang het maar met enthousiasme wordt gebracht en in een op z'n minst redelijk nummer wordt verpakt.
Na één luisterbeurt had ik het gevoel dat dat niet het geval was en dat bracht mij tot mijn initiële reactie. Maar bij herhaaldelijk luisteren hebben ze er toch nog wel een redelijk nummer van weten te maken. Veel te lang uiteraard (met een minuut of 4 was dit zonder twijfel beter geweest), maar dat probleem heeft de band eigenlijk al sinds the black album (sommigen zullen zeggen al vanaf Justice). In die dagen wisten ze het nog te maskeren met geweldige nummers en albums die als geheel gewoon klopten. Die tijden zijn wat mij betreft sinds Hardwired definitief voorbij (Ik vind Death Magnetic als geheel de laatste echt goede Metallica plaat).
Ik vrees dat 72 Seasons daar geen verandering in gaat brengen, want hoewel ik If Darkness Had a Son dus niet slecht vind denk ik dat ik een heel album met dit type nummers slecht ga trekken.
6,5
Na één luisterbeurt had ik het gevoel dat dat niet het geval was en dat bracht mij tot mijn initiële reactie. Maar bij herhaaldelijk luisteren hebben ze er toch nog wel een redelijk nummer van weten te maken. Veel te lang uiteraard (met een minuut of 4 was dit zonder twijfel beter geweest), maar dat probleem heeft de band eigenlijk al sinds the black album (sommigen zullen zeggen al vanaf Justice). In die dagen wisten ze het nog te maskeren met geweldige nummers en albums die als geheel gewoon klopten. Die tijden zijn wat mij betreft sinds Hardwired definitief voorbij (Ik vind Death Magnetic als geheel de laatste echt goede Metallica plaat).
Ik vrees dat 72 Seasons daar geen verandering in gaat brengen, want hoewel ik If Darkness Had a Son dus niet slecht vind denk ik dat ik een heel album met dit type nummers slecht ga trekken.
6,5
0
geplaatst: 4 maart 2023, 21:15 uur
Wat schreef ik eind december ook alweer over de eerste single 'Lux Aeterna'?
....it would have been an eunuch.
Een zûnig zesje.
EvilDrSmith schreef:
Valt me nog niet eens tegen. Ook niet onnodig lang: eindelijk weer eens koren van het vele kaf gescheiden. Drums én zang irriteren niet, dat is ook wel eens 25 jaar lang anders geweest...
Helaas, die vreugde blijkt door dit nummer van korte duur. Al het kaf is weer terug en waar lijken deze logge riffs nu het meeste op? 'Harvester Of Sorrow'? 'Eye Of The Beholder'? Of op een recenter nummer? Geen idee om het uit te vogelen, daar is het allemaal te obligaat, te doorsnee en te weinig bijzonder voor.Valt me nog niet eens tegen. Ook niet onnodig lang: eindelijk weer eens koren van het vele kaf gescheiden. Drums én zang irriteren niet, dat is ook wel eens 25 jaar lang anders geweest...
....it would have been an eunuch.
Een zûnig zesje.
0
geplaatst: 5 maart 2023, 12:39 uur
Dit had zeker gekund met de helft van de speelduur. De ideeën zijn te oninteressant om zeven minuten te boeien. Had dit 3 à 4 minuten geweest, dan had ik een hoger cijfer gegeven. Wel een lekkere solo inderdaad.
6,3
6,3
0
geplaatst: 6 maart 2023, 08:27 uur
28-02: Parasitario - Demise of Humanity (B.Robertson / 11 / 6,65 )
03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 9 / 6,53 )
03-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / / )
03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 9 / 6,53 )
03-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / / )
0
geplaatst: 6 maart 2023, 13:52 uur
De tussenstand na de maand februari is de volgende:
01.Downfall of Gaia - Bodies as Driftwood (Odi / 12 / 7,51)
02.Enslaved - Congelia (Dieter / 11 / 7,44)
03.Lamp of Murmuur - Conqueror Beyond the Frenzied Fog (Interlude / 12 / 7,41)
04.Wothrosch - Mass (feat. Niklas Kvarforth) (EvilDrSmith / 10 / 7,37)
05.Walg - Verlies & Verval (Dieter / 11 / 7,30)
06.Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 10 / 7,30)
07.Predatory Void - *(struggling..) (odi / 10 / 7,28)
08.Hellripper - The Nuckelavee ( Jelle78 / 11 / 7,23)
09.Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
10.Obituary - The Wrong Time (Dieter / 10 / 7,11)
01.Downfall of Gaia - Bodies as Driftwood (Odi / 12 / 7,51)
02.Enslaved - Congelia (Dieter / 11 / 7,44)
03.Lamp of Murmuur - Conqueror Beyond the Frenzied Fog (Interlude / 12 / 7,41)
04.Wothrosch - Mass (feat. Niklas Kvarforth) (EvilDrSmith / 10 / 7,37)
05.Walg - Verlies & Verval (Dieter / 11 / 7,30)
06.Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 10 / 7,30)
07.Predatory Void - *(struggling..) (odi / 10 / 7,28)
08.Hellripper - The Nuckelavee ( Jelle78 / 11 / 7,23)
09.Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
10.Obituary - The Wrong Time (Dieter / 10 / 7,11)
0
geplaatst: 6 maart 2023, 18:01 uur
Ik vind de zang alleen wat mat. Daar raak ik niet van onder de indruk. Verder een erg lekker nummer.
7
7
0
geplaatst: 7 maart 2023, 23:22 uur
Redemption wordt er met de jaren ook niet subtieler op.
En ik loop blijkbaar achter, want ik had de zang van Ray Alder verwacht, maar het is inmiddels de zanger van Evergrey die al een tijdje bij deze band de vocalen verzorgd. Zou dat ook de wat hardere sound verklaren? Ik vind het allemaal wel erg druk geproduceerd en vol gepropt. Meer power dan progmetal. 't Is wel aardig, maar niet erg bijzonder qua compositie en ideeën: een heel verschil met hun vroege albums die bij mij destijds wel twee volle punten hoger scoorden.
Ik ga mee met AOVV en odi.
6,8
En ik loop blijkbaar achter, want ik had de zang van Ray Alder verwacht, maar het is inmiddels de zanger van Evergrey die al een tijdje bij deze band de vocalen verzorgd. Zou dat ook de wat hardere sound verklaren? Ik vind het allemaal wel erg druk geproduceerd en vol gepropt. Meer power dan progmetal. 't Is wel aardig, maar niet erg bijzonder qua compositie en ideeën: een heel verschil met hun vroege albums die bij mij destijds wel twee volle punten hoger scoorden.
Ik ga mee met AOVV en odi.
6,8
0
geplaatst: 8 maart 2023, 00:20 uur
Metallica - 7.0
Lux Æterna en Screaming Suicide, de twee voorgaande singles, zijn strakker en beter. Ik vind de nummers tot nu toe trouwens verrassend goed. Een beetje onverwachts zeer benieuwd naar het album hierdoor.
Redemption - 7.0
Voordeel van de twijfel, lang niet slecht. Heel aardige gitaarstukjes en een niet heel indrukwekkende maar wel aangename stem.
Lux Æterna en Screaming Suicide, de twee voorgaande singles, zijn strakker en beter. Ik vind de nummers tot nu toe trouwens verrassend goed. Een beetje onverwachts zeer benieuwd naar het album hierdoor.
Redemption - 7.0
Voordeel van de twijfel, lang niet slecht. Heel aardige gitaarstukjes en een niet heel indrukwekkende maar wel aangename stem.
0
geplaatst: 8 maart 2023, 11:58 uur
28-02: Parasitario - Demise of Humanity (B.Robertson / 11 / 6,65 )
03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 9 / 6,74)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / / )
Ik ben heel benieuwd hoe uiteenlopend de cijfers zullen gaan worden op dit bazennummer. Waarschijnlijk net zo uiteenlopend als de song zelf...
Tip: Probeer niet te oordelen na één luisterbeurt, maar gun het eens 3, 4 of 5 rondjes. Dat helpt. Ik spreek uit ervaring.
03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 9 / 6,74)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / / )
Ik ben heel benieuwd hoe uiteenlopend de cijfers zullen gaan worden op dit bazennummer. Waarschijnlijk net zo uiteenlopend als de song zelf...

Tip: Probeer niet te oordelen na één luisterbeurt, maar gun het eens 3, 4 of 5 rondjes. Dat helpt. Ik spreek uit ervaring.

1
geplaatst: 8 maart 2023, 12:45 uur
ABDrums schreef:
Vijf rondjes á dik elf minuten betekent een klein uur (!) luisteren. Tuurlijk jôh, doe ik wel even in de baas zijn tijd. Tip: Probeer niet te oordelen na één luisterbeurt, maar gun het eens 3, 4 of 5 rondjes. Dat helpt. Ik spreek uit ervaring.

0
geplaatst: 8 maart 2023, 13:11 uur
EvilDrSmith schreef:
Vijf rondjes á dik elf minuten betekent een klein uur (1) luisteren. Tuurlijk jôh, doe ik wel even in de baas zijn tijd.
Vijf rondjes á dik elf minuten betekent een klein uur (1) luisteren. Tuurlijk jôh, doe ik wel even in de baas zijn tijd.
That's the spirit!

0
geplaatst: 8 maart 2023, 15:48 uur
8
Vond het in mijn pauze leuker dan de 2e x luisteren na mijn werk
Vond het in mijn pauze leuker dan de 2e x luisteren na mijn werk

0
geplaatst: 8 maart 2023, 19:20 uur
Na 'The Mountain' ben ik toch een beetje afgehaakt. Niet dat het veel minder is, maar het pakt me op de één af andere manier niet meer. Deze plaat lijkt na een paar luisterbeurten weer wat beter aan te voelen.
7,5 voor de Elephants
7,5 voor de Elephants
0
geplaatst: 9 maart 2023, 01:49 uur
Voor mij gaat het te veel verschillende kanten op. Moesten die allemaal in de smaak vallen, was dat geen probleem. Maar het ene moment lijkt het in stijgende lijn te gaan en een paar seconden later gaat het de weer de dieperik in. En dat herhaalt zich telkens opnieuw. Momenten die richting geweldig neigen in schril contrast met enkele onuitstaanbare bits. Ik mis een houvast. Ik zou het onder 'interessant' catalogiseren.
5.5
5.5
1
geplaatst: 9 maart 2023, 11:07 uur
Elephants Never Forget is voor mij dé verrassing van het nieuwste werk van Haken, Fauna. Het nummer start met een op Queen geïnspireerde pianomelodie, die naadloos wordt opgevolgd door een Gentle Giant-sectie, met dito zanglijnen. Vervolgens bouwt het nummer uit in een progmetal epos om u tegen te zeggen, met elementen uit allerlei verschillende genres.
Ik geef niet vaak hoge cijfers aan nummers (mijn hoogste was Ne Obliviscaris geloof ik), maar dat durf ik hier absoluut wel aan. En niet omdat dit mijn eigen nominatie is, maar gewoon omdat ik helemaal weg ben van dit nummer. Alle verschillende secties bevatten iets dat me aanspreekt: een mooie melodie, een pakkende zanglijn, een spetterende solo, een lekkere drumfill of een interessant arrangement, noem het maar op.
Ik nodig overigens legian en ProGNerD ook uit hun stem en mening met ons te delen. Wellicht voegen ze zich vaker bij dit leuke forumtopic. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde, lijkt me.
Maar nu het cijfer: een dikke, vette en welverdiende 9,3 voor dit fabelachtige nummer, dat soms iets over de top is, maar wat wel echt enorm lekker is om naar te luisteren. Eén van de beste nummers die ik de afgelopen jaren heb gehoord, met afstand zelfs.
Ik geef niet vaak hoge cijfers aan nummers (mijn hoogste was Ne Obliviscaris geloof ik), maar dat durf ik hier absoluut wel aan. En niet omdat dit mijn eigen nominatie is, maar gewoon omdat ik helemaal weg ben van dit nummer. Alle verschillende secties bevatten iets dat me aanspreekt: een mooie melodie, een pakkende zanglijn, een spetterende solo, een lekkere drumfill of een interessant arrangement, noem het maar op.
Ik nodig overigens legian en ProGNerD ook uit hun stem en mening met ons te delen. Wellicht voegen ze zich vaker bij dit leuke forumtopic. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde, lijkt me.

Maar nu het cijfer: een dikke, vette en welverdiende 9,3 voor dit fabelachtige nummer, dat soms iets over de top is, maar wat wel echt enorm lekker is om naar te luisteren. Eén van de beste nummers die ik de afgelopen jaren heb gehoord, met afstand zelfs.
1
geplaatst: 9 maart 2023, 19:48 uur
ABDrums ik ben dus niet de enige die Queen erin hoort.
Het nummer zelf is heerlijk, lekker speels en creatief. Bij vlagen wel wat fragmentarisch maar nergens storend. Toch wil het nog niet volledig klikken zoals eerder kraker van hun dat wel deden. Maar goed, het nummer platdraaien ga ik zeker doen.
Voor zover een 8.
Het nummer zelf is heerlijk, lekker speels en creatief. Bij vlagen wel wat fragmentarisch maar nergens storend. Toch wil het nog niet volledig klikken zoals eerder kraker van hun dat wel deden. Maar goed, het nummer platdraaien ga ik zeker doen.
Voor zover een 8.
* denotes required fields.