MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023

zoeken in:
Redemption: gespierde van-dik-hout-zaagt-men-planken US power metal. Slecht is het niet, maar echt warm kan ik er ook niet van worden.

6,5

Haken: dit is geen muziek om met een paar luisterbeurten te doorgronden. Dat er veel interessante dingen gebeuren is duidelijk. Of het ook een coherent nummer oplevert, daar ben ik nog niet uit.

7

03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 11 / 6,83)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 7 / 7,54 )
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / / )

Dit is precies het nummer dat ik in gedachten had om hier te posten. Fijn dat er mensen zijn die daar ook zo over denken . Goede keuze Dieter!

Ik raad iedereen overigens ook aan het andere nummer op deze EP te beluisteren. Kan je gelijk je cijfer geven en de Nederlandse blackmetal ietsje pietsje meer naamsbekendheid geven.

Ik kan hier echt he-le-maal niks mee.

4,5

Die EP van Fluisteraars luister ik dit weekend wel 'ns, die bende onverlaten heeft me nog nooit teleurgesteld, kijk ik wel naar uit.

Wat Haken betreft: net het hele album beluisterd, en ik moet zeggen dat deze langste song van de plaat best representatief is op het vlak van coherentie (of liever: het gebrek daaraan). Vormt samen met de albumafsluiter wel een sterk slot van 20 minuten.

7,5

5,5

Mijn excuses aan de lefhebbers alvast, maar hier kom ik toch ook echt niet verder dan ...

4

Heb Fluisteraars zelf gepost, maar had hier ook wel iets meer van verwacht.

Een 6 je

Ik vind het een lastig nummer om te beoordelen, ook zeker vanwege het feit dat deze korte EP onderdeel is van een driedelige EP (die nog niet uit is). Na zo'n 4 à 5 luisterbeurten vind ik dit wel een tikje minder dan Gegrepen door de Geest der Zielsontluiking en Bloem.

Een nette 7 volstaat.

Deze track vlamt er gelijk in, vintage Fluisteraars. Iets te vintage, misschien, want deze sfeerzetting kennen we natuurlijk wel van de albums die ABDrums hierboven vernoemt, en die hoogten weet deze track vooralsnog niet te bereiken.

Een nette 7 volstaat, inderdaad!

5

Ik heb wel weer een nieuwe!

06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 11 / 6,83)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 7 / 7,54 )
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 9 / 5,94)
12-03: Sabaton - The First Soldier (Spul / / )

klinkt ergens heel bekend van he...?

Tja... er zijn zo ontzettend veel betere power metal bands dan Sabaton. Dit is zo vreselijk plat, eendimensionaal en inhoudsloos... Op een festival met een paar liter bier in je mik is dit vast helemaal geweldig, maar broodjenuchter thuis op de bank? Nee, dank je.

5

Ik meen hier vooral 10 andere songs in te herkennen. Maar 't is absoluut niet slecht. Voordeel van de twijfel.

7

Powermetal is sowieso niet mijn ding. Ooit vond ik Sabaton wel aardig te pruimen (Carolus Rex!), maar dat is toch ook wel vergane glorie.

En dan dit nummer. Ja dit is gewoon kut. Het écht karakteristieke aan Sabaton heb ik altijd het zanggeluid gevonden. In dit nummer wordt de zang overstemd door de rest van de instrumentatie (slecht gemixt) en is het helemaal glad gestreken. Daarmee blijft er weinig positiefs over.

Van mijn kant ook een 5je, want Jelle78 heeft helemaal gelijk. Lachen als je ladderzat bent, janken als je nuchter bent.

Haha, dit is erg zeg. Kan zo naar Eurovisie Songfestival.
Heb het wel helemaal afgeluisterd, daarom ook een 5je.

Haken: 5,5
Fluisteraar: 7,3
Sabaton: 4,0

Inhaalslagje

Haken: te gek! Heerlijk avontuurlijke prog, met tegendraadse, soms nogal jazzy of zelfs wat avantgarde schijnbewegingen, maar zonder dat het inkakt in (te) soft geneuzel: het blijft heavy. Qua onnavolgbare compositieopbouw moest ik wat denken aan 'Be' van Pain Of Salvation. Maar het blijft (ook) intrigerend en pakkend.
8,5

Fluisteraars: geniale flauwekultitel. De schelle opnamekwaliteit is wel heel erg no-fi badkamer-in-kelder-garagekutniveau. Volstrekt doelbewust natuurlijk, maar zelfs een audio-opname met een Nokia 3310 geeft nog meer power. De smerigheid is evenwel lekker en het Burzum-achtige slot is sfeervol, maar toch zijn ze in hun opzettelijke kutgeluid net iets te ver doorgeschoten waardoor het nuance en/of impact ontbeert.
6,8

Sabaton: nou Spul, ik vind je nominaties in de Duitstalige ladder tot nu toe een héél stuk leuker, haha! Jelle78 heeft het uitstekend verwoord, dus ik zal niet in herhaling vallen (behalve dat ik nooit bier drink).
De potsierlijk patriottische teksten maken het er niet beter op.
Maar dat intro: joh?!? Dat melodielijntje... dat lijkt op.... dat lijkt op.... ja joh! Ik begin spontaan "we can dance" te zingen.
4,5

EvilDrSmith schreef:
Dat melodielijntje... dat lijkt op.... dat lijkt op.... ja joh! Ik begin spontaan "we can dance" te zingen.

Yup. Maar ik hoor er bij momenten ook zeker deze Higland in.

Ahja, deze Sabaton is misschien wel ietwat fout, als dat al bestaat, maar wel van de goede soort fout.

Heel origineel of ingenieus is het inderdaad niet maar ik werd wel vrolijk van deze Safety Dance Highland crossover (goed herkend van jullie) -> 7

Redemption - 4
Haken - 6,5
Fluisteraars - 7,5
Sabaton - 1

Er bestaat niet veel kutters op deze aardkloot dan Sabaton. Wat een wanstaltig gedrocht weer.

odi
Fluisteraars : 8

Sabaton: 2

06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 12 / 6,59)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 10 / 7,33)
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 13 / 6,39)
12-03: Sabaton - The First Soldier (Spul / 10/ 4,60)
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter)

Mooie nieuwe ontdekking: 8

Totaal niet mijn ding, maar zeker niet slecht.

7,3

Zeker wel mijn ding! Erg fraai nummer, ondanks dat het wel binnen de lijntjes blijft. Mede daardoor snap ik de bandnaam niet zo: bij zo'n naam denk je aan blackened thrashmetal of old school death metal oid, maar niet aan enigszins gepolijste, doch erg sterk uitgevoerde stonerachtige metal met licht progressieve trekjes én klassieke heavy metal. Nouja, Mastodon was al vergeven.

8,2

De heren Witch Rippers klinken in ieder geval erg enthousiast en blijgemutst. En als het dan nog zo goed gemusiceerd is allemaal inspireert dat me wel tot een goeie score:

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:23 uur

geplaatst: vandaag om 03:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.