Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 15 maart 2023, 22:56 uur
Eén van de mooiere nieuwe ontdekkingen van dit jaar. Mastodon ligt er erg bovenop, vooral dankzij het stemgeluid van de zanger (die een mooie tanktop van The Undertaker draagt!). Verder hoor ik typische progmetal refreinen, waar ik erg weg van ben, afgewisseld met een wat zwaarder stoner / doom tintje. En daarnaast nog voldoende andere genre-uitstapjes naar wat funk, hard rock, etc.
Meest positieve is dus de zang, variërend van enerzijds Mastodon-achtig tot anderzijds prachtige cleane melodieën (denkende aan de band ERRA).
Ja ik ben helemaal om. Ik heb het album ook niet voor niets met 4,5* beoordeeld. Hier dus ook een hoog cijfer: 8,5.
Meest positieve is dus de zang, variërend van enerzijds Mastodon-achtig tot anderzijds prachtige cleane melodieën (denkende aan de band ERRA).
Ja ik ben helemaal om. Ik heb het album ook niet voor niets met 4,5* beoordeeld. Hier dus ook een hoog cijfer: 8,5.
0
geplaatst: 17 maart 2023, 17:20 uur
03-03: Metallica - If Darkness Had A Son (EvilDrSmith / 10 / 6,58 )
06-03: Redemption - I Am The Storm (Dieter / 12 / 6,59)
08-03: Haken - Elephants Never Forget (ABDrums / 10 / 7,33)
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 13 / 6,39)
12-03: Sabaton - The First Soldier (Spul / 10 / 4,60)
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 11 / 7,47 )
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / / )
10-03: Fluisteraars - De koning die werd ontdekt tijdens de blootlegging van de nieuwe dimensie (Dieter / 13 / 6,39)
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 11 / 7,47 )
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / / )
0
geplaatst: 18 maart 2023, 11:54 uur
Hmmm, de overeenkomsten zijn opvallend. Beide al een kwart eeuw bezig, beide in de prog/deathmetalhoek opererend, beide zeven studioalbums uitgebracht en beide afkomstig uit het zuid-zuidwesten van Frankrijk (Bordeaux en Ondres).
Echter: iedereen kent Gojira, maar wie kent deze band?
Ik heb in ieder geval maar heel vaagjes van deze band gehoord (de band staat op Ear Candy, zo'n maandelijkse verzamelaar van Terrorizer die ik ergens op zolder ongedraaid heb liggen).
Ik moest even in hun sound komen en dacht eigenlijk dat ik het antwoord op bovenstaande vraag zelf had kunnen beantwoorden (antwoord: bijna niemand, want niet zo best), maar na een minuutje (na die eerste break) begint het toch allemaal best behoorlijk te worden. Erg lekker zelfs. Zeg maar gewoon goed, zeker het tweede deel van het nummer dat zelfs redelijk indrukwekkend is te noemen. Evenzogoed toch een slagje minder indrukwekkend én minder pakkend dan hun bekendere stijl-, genre- en streekgenoten.
Maar met name het tweede deel van het nummer smaakt naar meer.
7,8
Echter: iedereen kent Gojira, maar wie kent deze band?
Ik heb in ieder geval maar heel vaagjes van deze band gehoord (de band staat op Ear Candy, zo'n maandelijkse verzamelaar van Terrorizer die ik ergens op zolder ongedraaid heb liggen).
Ik moest even in hun sound komen en dacht eigenlijk dat ik het antwoord op bovenstaande vraag zelf had kunnen beantwoorden (antwoord: bijna niemand, want niet zo best), maar na een minuutje (na die eerste break) begint het toch allemaal best behoorlijk te worden. Erg lekker zelfs. Zeg maar gewoon goed, zeker het tweede deel van het nummer dat zelfs redelijk indrukwekkend is te noemen. Evenzogoed toch een slagje minder indrukwekkend én minder pakkend dan hun bekendere stijl-, genre- en streekgenoten.
Maar met name het tweede deel van het nummer smaakt naar meer.
7,8
0
geplaatst: 18 maart 2023, 13:50 uur
Witch Ripper: Lekker nummer met flink wat fijne elementen. Een dikke Mastodon vibe zit erin wat zowel een voordeel als een nadeel is wat mij betreft. Verder klinkt het nummer mij wat te veilig.
6.5
Gorod: Na het verhaal van EvilDrSmith hoopte ik nog eventjes dat hier nog wat bijzonders ging komen. Maar ik begrijp volledig waarom Gojira bekender is en dit niet. Overigens hoor ik hier eerder een vergelijking in met Drudkh en soortgelijke blackmetal acts dan met Gojira. Maar goed, de tweede helft is inderdaad wat beter dan de eerste. Helaas weten ze niet voldoende te doen om echt interessant te worden.
4
6.5
Gorod: Na het verhaal van EvilDrSmith hoopte ik nog eventjes dat hier nog wat bijzonders ging komen. Maar ik begrijp volledig waarom Gojira bekender is en dit niet. Overigens hoor ik hier eerder een vergelijking in met Drudkh en soortgelijke blackmetal acts dan met Gojira. Maar goed, de tweede helft is inderdaad wat beter dan de eerste. Helaas weten ze niet voldoende te doen om echt interessant te worden.
4
0
geplaatst: 19 maart 2023, 17:20 uur
15-03: Witch Ripper - Enter The Loop (Dieter / 13 / 7,40)
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums 10 / 6,51)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / / )
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums 10 / 6,51)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / / )
1
geplaatst: 20 maart 2023, 13:36 uur
Ah, met zo'n bandnaam weet ik al meteen wie voor de nominatie verantwoordelijk is. 
Al moet je wel tot minuut twee wachten eer de band zijn naam waarmaakt. Althans, een soort van.
Ik vind het allemaal erg krampachtig klinken: de riffs, de breaks, de grindpassages, de grunt: alsof de band wel wil, maar niet kan, omdat de musici simpelweg niet getalenteerd genoeg zijn. Het komt allemaal een beetje gezocht en geforceerd over.
Het leukste is nog dat ze in de clip een uitgebreid eerbetoon geven aan Ray Harryhausen, al hadden ze hem best wel even mogen vermelden.
5
Post scriptum: en dan lees ik nu dat de band al 20 (!) jaar bestaat. Hmmmmm... dat geeft te denken.

Al moet je wel tot minuut twee wachten eer de band zijn naam waarmaakt. Althans, een soort van.
Ik vind het allemaal erg krampachtig klinken: de riffs, de breaks, de grindpassages, de grunt: alsof de band wel wil, maar niet kan, omdat de musici simpelweg niet getalenteerd genoeg zijn. Het komt allemaal een beetje gezocht en geforceerd over.
Het leukste is nog dat ze in de clip een uitgebreid eerbetoon geven aan Ray Harryhausen, al hadden ze hem best wel even mogen vermelden.
5
Post scriptum: en dan lees ik nu dat de band al 20 (!) jaar bestaat. Hmmmmm... dat geeft te denken.
0
geplaatst: 20 maart 2023, 19:39 uur
Ik hou van Griekse mythes, maar dit kon me niet zo bekoren -> 4
0
geplaatst: 20 maart 2023, 19:41 uur
Grind-O-Matic klinkt zoals de bandnaam doet vermoeden: amateuristisch. Dit had wat mij betreft in de kelder mogen blijven waar de clip is opgenomen.
4,5
4,5
0
geplaatst: 21 maart 2023, 17:20 uur
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / 11 / 6,46)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / 8 / 4,81)
21-03: God Disease - Ashes (B.Robertson / / )
17-03: Gorod - We Are the Sun Gods (ABDrums / 11 / 6,46)
19-03: Grind-O-Matic - The Cyclop's Eye (B.Robertson / 8 / 4,81)
21-03: God Disease - Ashes (B.Robertson / / )
* denotes required fields.