Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 8 april 2023, 20:06 uur
Ossaert stemt me weer zeer duister, een goed teken!
8
Marianas Rest gewoon oerdegelijk, maar ik vind dit soort dingen ook altijd wat steriel klinken.
6,5
8
Marianas Rest gewoon oerdegelijk, maar ik vind dit soort dingen ook altijd wat steriel klinken.
6,5
1
geplaatst: 10 april 2023, 11:20 uur
Ossaert! Ik vond de voorgaande twee album heel fijn. Een soort minimal black metal op de Steve Reich-formule: Een pakkend themaatje verzinnen, dat eindeloos herkauwen, en met minimale verschuivingen het nét interessant houden en de luisteraar langzaam in een trance brengen. Het bekende procedé op dit liedje: een semi-breakje na drie minuten dat voor een wat andere sfeer zorgt met bijna polka-achtige ritmes, en dat wordt na een minuut of vijf weer een beetje aangepast. Zowaar nog wat clean vocals op het eind. Prima genietbaar, maar de sound klinkt inmiddels wel érg bekend in de oren. Oppassen dat ze niet de BZN van de Zwolsche blackmetalscene worden. 
7,7
Marianas Rest: popmuziek in een gothic doomdeathjasje. Er waren tijden dat ik deze stijl geweldig vond, maar inmiddels luister ik er schouderophalend naar. Het kan me nauwelijks meer boeien. Kan ook aan de band liggen, die wel heel erg formule-achtig te werk gaat. Niet slecht, niet bijzonder, been there, done that a quadrillion times. Te zorgvuldig gemaakt om echt af te kraken, vooral vanwege de laatste dik twee minuten: die zijn toch wel catchy. Evenzogoed: "och....".
6,3

7,7
Marianas Rest: popmuziek in een gothic doomdeathjasje. Er waren tijden dat ik deze stijl geweldig vond, maar inmiddels luister ik er schouderophalend naar. Het kan me nauwelijks meer boeien. Kan ook aan de band liggen, die wel heel erg formule-achtig te werk gaat. Niet slecht, niet bijzonder, been there, done that a quadrillion times. Te zorgvuldig gemaakt om echt af te kraken, vooral vanwege de laatste dik twee minuten: die zijn toch wel catchy. Evenzogoed: "och....".
6,3
0
geplaatst: 10 april 2023, 11:48 uur
30-03: Xalpen - The Curse of Kwányep (ABDrums / 10 / 7,88)
02-04: Maze of Sothoth - Scorn of Flesh (ABDrums / 11 / 7,48)
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / 10 / 7,59)
06-04: Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (AOVV / 8 / 7,43)
08-04: Marianas Rest - Light Reveals Our Wounds (Dieter / 7 / 7,33)
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / / )
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / / )
0
geplaatst: 10 april 2023, 17:59 uur
Nee, dit is het niet voor mij. Te veel chaos, te weinig afwisseling. Toen ik keek hoe lang dit nummer nog duurt, bleek ik slechts halverwege te zijn, terwijl ik toch dacht (of hoopte) dat het al bijna afgelopen was. Daarna wordt het wel iets interessanter, maar bij lange na niet voldoende om het nummer te redden.
5,8
5,8
1
geplaatst: 10 april 2023, 23:05 uur
Voor mij misschien wel het sterkste nummer van dit jaar. Het hele album is ook erg goed al betwijfel ik of jullie daar interesse in hebben gezien de cijfers 
9

9
0
geplaatst: 11 april 2023, 16:37 uur
Fantastisch nummer. Destijds live gezien op Roadburn, mooi dat het nu ook op plaat uit is. LP is in de bestelling!
9,3
9,3
0
geplaatst: 11 april 2023, 22:43 uur
Interlude schreef:
Fantastisch nummer. Destijds live gezien op Roadburn...
Wat? Is deze gave gekte op Roadburn geweest? Zo irritant dat er veel te veel (onbekends en/of 'clashende') bands op dat festival staan, zodat je niet zelden pas ná het festival erachter komt wat je allemaal gemist hebt. Nouja, dat is ook festival eigen. Fantastisch nummer. Destijds live gezien op Roadburn...
Die snerpende, dissonante gitaarrifjes doen me sterk denken aan Wiegedoods 'FN SCAR 16' en maken het tot een knallende opening. Holy fucking cow, wat een intro! De rest van het nummer is wat minder hysterisch en chaotisch - misschien wel een tikje jammer - maar evenzogoed verdomd gave shit. Kut dat ik dit gemist heb (in 2018 alweer, lees ik nu. Lekker op tijd om vijf jaar na dato te lezen dat ik iets gemist heb
).8,8
EDIT: ik maak er na drie keer draaien een 9 van. Echt zo'n nummer waar je steeds meer in gaat ontdekken naarmate je het vaker luistert. En waar je helemaal in wordt gezogen. Dat tweede, minder hectische deel is ook verbluffend sterk. De 5,5 minuten vliégen voorbij!
Ik ga 'em ook bestellen. Oh nee, geld is op. Kut #2.
0
geplaatst: 12 april 2023, 10:26 uur
ABDrums schreef:
6,8
6,8
Ik schrap dit cijfer, het wordt een 7,5. Meerdere luisterbeurten doen dit nummer goed...

0
geplaatst: 12 april 2023, 14:51 uur
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / 9 / 7,54)
12-04: Ikarie - La Sed (Dieter / / )
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / 9 / 7,54)
12-04: Ikarie - La Sed (Dieter / / )
0
geplaatst: 13 april 2023, 19:56 uur
Dan ga ik ook voor een solide 8!
Die paar woordjes Spaans in het intro worden meteen net boeiend genoeg gefluisterd om me meteen de track in te trekken. Heel veel gebeurt er misschien niet, maar qua spanning zit het wel snor - het borrelt en kookt onder de oppervlakte, zullen we maar zeggen.
Interessant genoeg ook om de plaat maar meteen aan het luisterlijstje toe te voegen.
Die paar woordjes Spaans in het intro worden meteen net boeiend genoeg gefluisterd om me meteen de track in te trekken. Heel veel gebeurt er misschien niet, maar qua spanning zit het wel snor - het borrelt en kookt onder de oppervlakte, zullen we maar zeggen.
Interessant genoeg ook om de plaat maar meteen aan het luisterlijstje toe te voegen.

0
geplaatst: 14 april 2023, 13:10 uur
Het album stond al op mijn luisterlijstje, maar nog niet aan toegekomen... fijn nummertje!
8
8
0
geplaatst: 14 april 2023, 13:15 uur
Dit is een speciaal voor Roadburn gecomponeerd muziekstuk door een gelegenheidsband bestaande uit leden van onder meer Misphyrming en Nadra. Ook alleen op Roadburn uitgevoerd en nu dus voor het eerst te luisteren op plaat.
0
geplaatst: 14 april 2023, 20:12 uur
08-04: Marianas Rest - Light Reveals Our Wounds (Dieter / 8 / 7,23)
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / 10 / 7,59)
12-04: Ikarie - La Sed (Dieter / 11 / 7,46 )
14-04: Vomitory - All Heads Are Gonna Roll (Jelle78 / / )
08-04: Marianas Rest - Light Reveals Our Wounds (Dieter / 8 / 7,23)
10-04: Sól án Varma - Afbrigði VII (Odi / 10 / 7,59)
12-04: Ikarie - La Sed (Dieter / 11 / 7,46 )
14-04: Vomitory - All Heads Are Gonna Roll (Jelle78 / / )
0
geplaatst: 15 april 2023, 11:34 uur
Dit is inderdaad echt verdomd goed. Doet me wel wat denken aan Necrotesque: het nummer The Perpetuated Festering heb ik een poos geleden ook op dit forum als nominatie aangedragen.
Bij het album stelde ik het volgende:
Precies dat verhaal is ook van toepassing op dit nummer. Een mooie 8 dus!
Bij het album stelde ik het volgende:
ABDrums schreef:
Eddie slaat de spijker op z'n kop. Dit is oncompromisloze in-your-face deathmetal van Nederlandse bodem met lekker ouderwets riffwerk, een stevige en volle productie en fijne grommende vocale perikelen. Een mooie plaat voor de deathmetalliefhebber; er gebeurt weliswaar weinig bijzonders, maar The Perpetuated Festering staat garant voor kwalitatieve en goed verzorgde dode metaal.
Eddie slaat de spijker op z'n kop. Dit is oncompromisloze in-your-face deathmetal van Nederlandse bodem met lekker ouderwets riffwerk, een stevige en volle productie en fijne grommende vocale perikelen. Een mooie plaat voor de deathmetalliefhebber; er gebeurt weliswaar weinig bijzonders, maar The Perpetuated Festering staat garant voor kwalitatieve en goed verzorgde dode metaal.
Precies dat verhaal is ook van toepassing op dit nummer. Een mooie 8 dus!
0
geplaatst: 15 april 2023, 13:08 uur
Ik heb een zwak voor Vomitory. Ze hebben die typische Zweedse old school sound, maar maken het nog net een stukje bruter en sneller. Dat ze na al die jaren (de band bestaat al sinds 1989) nog steeds zo bruut en agressief voor de dag kan komen is een prestatie op zich. En het nummer is ook gewoon steengoed. Laat die nieuwe plaat maar komen.
8,3
8,3
* denotes required fields.