Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
1
geplaatst: 2 april 2023, 20:32 uur
Dit is gewoon een prima nummer. Waar ik trouwens naast Morbid Angel ook de nodig Vader invloeden in terug hoor. De hele plaat ga ik zeker luisteren.
7,5
7,5
0
geplaatst: 3 april 2023, 19:41 uur
7,5
Fijn inderdaad, de verwrongen Morbid Angel-tintjes gaan goed samen met razernij à la Vader.
Fijn inderdaad, de verwrongen Morbid Angel-tintjes gaan goed samen met razernij à la Vader.
0
geplaatst: 4 april 2023, 00:03 uur
Dit spelletje was even onder mijn radar verdwenen. Xalpen:
Evenzogoed: als je meer van dit soort houten knotsen tegenkomt, gooi ze vooral weer in dit hok, want dit smaakt zeker naar meer. Ik was wel vaagjes bekend met de bandnaam - ik scroll veel te veel door lijsten van Discogs-handelaren met vage en obscure blackmetalgespuis en blijf dan wel eens hangen bij het een of ander - maar nooit (goed) geluisterd.
Eigenlijk moet ik gek genoeg een beetje denken aan oude epics van Iron Maiden. 't Lijkt er natuurlijk totáál niet op, duh, maar er is een bepalende overeenkomst waarom ik die gedachte had: het verhalende karakter van het nummer. Sfeer boven extremiteit, maar dan veel gevarieerder dan al die atmosferische blackmetalbands: 't geeft idd een ouderwetse 90s feel. Zonder te weten waar het over gaat, lijkt het nummer als een kleine novelle in muziekvorm. Leg dit nummer eens naast 'Rime Of The Ancient Mariner' en qua dynamiek, sfeerschetsen en afwisseling is het niet eens appels met peren vergelijken. Iets dat Cradle Of Filth ook doet, van die verhalende songs maken, en daar lijkt het qua opbouw, variatie en stijl natuurlijk al iets meer op, zij het dat dit obscuurder en minder "geproduceerd" en "druk/vermoeiend (qua Dani's zangtsunami)" klinkt. Die versnelling rond 5'50" is het beste stuk van het nummer, zelfs bijna eventjes kippenvel!
Pfff, wat een gelul allemaal weer. Wat weet ik er nou eigenlijk van?
8,5
Maze of Sothoth
Dit had de letter 'H' moeten zijn in de discografie van hun grote, ziekelijke helden. Lekker smerig en vilein.
7,8
ABDrums schreef:
Na een hele reeks aan puik beoordeelde songs gooi ik de knuppel in het hoenderhok.
Waar is die knuppel dan gebleven? Dit moppie vertegenwoordigt juist het meest voorkomende genre in dit hoenderhok. Ik had na je waarschuwing iets van sleaze metal verwacht, over-the-top female fronted symphonic power metal, of iets van nintendocore-achtige J-Poptrancemetal: dát zijn pas knuppels hier. Na een hele reeks aan puik beoordeelde songs gooi ik de knuppel in het hoenderhok.
Evenzogoed: als je meer van dit soort houten knotsen tegenkomt, gooi ze vooral weer in dit hok, want dit smaakt zeker naar meer. Ik was wel vaagjes bekend met de bandnaam - ik scroll veel te veel door lijsten van Discogs-handelaren met vage en obscure blackmetalgespuis en blijf dan wel eens hangen bij het een of ander - maar nooit (goed) geluisterd.
Eigenlijk moet ik gek genoeg een beetje denken aan oude epics van Iron Maiden. 't Lijkt er natuurlijk totáál niet op, duh, maar er is een bepalende overeenkomst waarom ik die gedachte had: het verhalende karakter van het nummer. Sfeer boven extremiteit, maar dan veel gevarieerder dan al die atmosferische blackmetalbands: 't geeft idd een ouderwetse 90s feel. Zonder te weten waar het over gaat, lijkt het nummer als een kleine novelle in muziekvorm. Leg dit nummer eens naast 'Rime Of The Ancient Mariner' en qua dynamiek, sfeerschetsen en afwisseling is het niet eens appels met peren vergelijken. Iets dat Cradle Of Filth ook doet, van die verhalende songs maken, en daar lijkt het qua opbouw, variatie en stijl natuurlijk al iets meer op, zij het dat dit obscuurder en minder "geproduceerd" en "druk/vermoeiend (qua Dani's zangtsunami)" klinkt. Die versnelling rond 5'50" is het beste stuk van het nummer, zelfs bijna eventjes kippenvel!
Pfff, wat een gelul allemaal weer. Wat weet ik er nou eigenlijk van?
8,5
Maze of Sothoth
Evenzogoed: als je meer van dit soort houten knotsen tegenkomt, gooi ze vooral weer in dit hok, want dit smaakt zeker naar meer.
Kan ik mezelf quoten in hetzelfde bericht? Dit had de letter 'H' moeten zijn in de discografie van hun grote, ziekelijke helden. Lekker smerig en vilein.
7,8
1
geplaatst: 4 april 2023, 10:25 uur
30-03: Xalpen - The Curse of Kwányep (ABDrums / 10 / 7,88)
02-04: Maze of Sothoth - Scorn of Flesh (ABDrums / 10 / 7,53)
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / / )
02-04: Maze of Sothoth - Scorn of Flesh (ABDrums / 10 / 7,53)
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / / )
2
geplaatst: 4 april 2023, 23:43 uur
Thy Catafalque is mijn favoriete band. Sinds 2010 en momenteel aller tijden zelfs.
Als ik moet kiezen tussen Iron Maiden, Slayer, Opeth, Amenra, Kim Wilde of Thy Catafalque, dan kies ik voor de laatste.
Sorry Kim.
Ik schrok me dan ook een hoedje toen op 22 maart de band een nieuwe nummer op Facebook plaatste van het aanstaande nieuwe album, met de woorden: "The most straight forward and classic extreme metal album the project ever recorded"
Nee toch, het zal toch niet? Juist het experiment, het eclectisisme en het avontuur van TC maakt de band zo onweerstaanbaar fantastisch en uniek.
En gelukkig, na een handvol keer luisteren kon ik reageren met:
'Néma Vermek' still sounds like the most adventurous (and damn catchy!) song that for instance Arcturus, Solefald or The Kovenant had never recorded, which are bands that are way too progressive/extreme for 95% of the metalheads anyway. Glad you tricked us!
Teller staat inmiddels op een slordige 50. Of iets dergelijks.
Maar ergens heeft hij nog gelijk ook: voor Thy Catafalque is het nummer vrij traditioneel metal van opzet. Maar dat keyboardfluitje, vooral op 1'00": ❤️❤️❤️
Zwaar kut is wel dat het (enkele!) album in de pre-order bijna €40,- kost. Bezopen en crimineel.
9
Als ik moet kiezen tussen Iron Maiden, Slayer, Opeth, Amenra, Kim Wilde of Thy Catafalque, dan kies ik voor de laatste.
Sorry Kim.
Ik schrok me dan ook een hoedje toen op 22 maart de band een nieuwe nummer op Facebook plaatste van het aanstaande nieuwe album, met de woorden: "The most straight forward and classic extreme metal album the project ever recorded"
Nee toch, het zal toch niet? Juist het experiment, het eclectisisme en het avontuur van TC maakt de band zo onweerstaanbaar fantastisch en uniek.
En gelukkig, na een handvol keer luisteren kon ik reageren met:
'Néma Vermek' still sounds like the most adventurous (and damn catchy!) song that for instance Arcturus, Solefald or The Kovenant had never recorded, which are bands that are way too progressive/extreme for 95% of the metalheads anyway. Glad you tricked us!

Teller staat inmiddels op een slordige 50. Of iets dergelijks.
Maar ergens heeft hij nog gelijk ook: voor Thy Catafalque is het nummer vrij traditioneel metal van opzet. Maar dat keyboardfluitje, vooral op 1'00": ❤️❤️❤️
Zwaar kut is wel dat het (enkele!) album in de pre-order bijna €40,- kost. Bezopen en crimineel.
9
0
geplaatst: 5 april 2023, 19:07 uur
Altijd fijn, Thy Catafalque. Dit klinkt inderdaad vrij "gewoontjes" voor hun doen. 
7,5

7,5
0
geplaatst: 6 april 2023, 08:55 uur
02-04: Maze of Sothoth - Scorn of Flesh (ABDrums / 11 / 7,48)
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / 8 / 7,64)
06-04: Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (AOVV / / )
Stemmen op eerdere inzendingen mag uiteraard ook nog altijd.
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / 8 / 7,64)
06-04: Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (AOVV / / )
Stemmen op eerdere inzendingen mag uiteraard ook nog altijd.

1
geplaatst: 7 april 2023, 11:16 uur
Thy Catafalque: dit wel wel apart zeg. En daardoor ook behoorlijk intrigerend. ik had nog nooit van deze band gehoord, maar dit nummer smaakt wel naar meer.
8
Ossaert: niet slecht, maar ook niet echt goed. Dit is zo'n nummer waarbij je bij de eerste luisterbeurt denkt, dit klinkt goed. En bij de tweede luisterbeurt denkt, oh wacht, dit valt toch een beetje tegen.
6,5
8
Ossaert: niet slecht, maar ook niet echt goed. Dit is zo'n nummer waarbij je bij de eerste luisterbeurt denkt, dit klinkt goed. En bij de tweede luisterbeurt denkt, oh wacht, dit valt toch een beetje tegen.
6,5
0
geplaatst: 8 april 2023, 09:08 uur
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / 9 / 7,68)
06-04: Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (AOVV / 5 / 7,24 )
08-04: Marianas Rest - Light Reveals Our Wounds (Dieter / / )
04-04: Thy Catafalque - Néma Vermek (Dieter / 9 / 7,68)
06-04: Ossaert - De Lichtkrans en de Waan (AOVV / 5 / 7,24 )
08-04: Marianas Rest - Light Reveals Our Wounds (Dieter / / )
0
geplaatst: 8 april 2023, 10:36 uur
0
geplaatst: 8 april 2023, 14:12 uur
Niets nieuws onder de Finse deathdoom zon (of maan?), maar als het zo vakkundig wordt uitgevoerd als Marianas Rest dat doet, dan lust ik er wel pap van.
8
8
* denotes required fields.