Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 22 januari 2023, 18:27 uur
Van Downfall of Gaia heb ik al straffer materiaal gehoord, maar ontgoochelen doen ze toch nimmer. Nu al benieuwd naar het volledige album, komt normaal gezien uit op 17 maart.
7,5
The Lightbringer of Sweden zal geen originaliteitsprijs winnen, maar de song wordt wel met veel energie en enthousiasme gedragen, lijkt me, en op die manier hebben ze me bij momenten aardig mee.
7
7,5
The Lightbringer of Sweden zal geen originaliteitsprijs winnen, maar de song wordt wel met veel energie en enthousiasme gedragen, lijkt me, en op die manier hebben ze me bij momenten aardig mee.
7
0
geplaatst: 24 januari 2023, 18:57 uur
[02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
05/01: Obituary - The Wrong Time (Dieter / 10 / 7,11)
08/01: The Howling Void - Into Darkness Ever More Profound (AOVV / 11 / 6,25)
10/01: Wothrosch - Mass (feat. Niklas Kvarforth) (EvilDrSmith / 10 / 7,37)
13/01: Walg - Verlies & Verval (Dieter / 11 / 7,30)
15/01: Periphery - Wildfire (ABDrums / 11 / 6,38)
17/01: Lamp of Murmuur - Conqueror Beyond the Frenzied Fog (Interlude / 12 / 7,41)
19/01: Downfall of Gaia - Bodies as Driftwood (Odi / 12 / 7,51)
21/01: The Lightbringer of Sweden - Strike Back (Jelle78 / 12 / 6,58)
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / / )
Hopelijk zijn jullie in voor nog 'ns een ronje Kvarforth?
17/01: Lamp of Murmuur - Conqueror Beyond the Frenzied Fog (Interlude / 12 / 7,41)
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / / )
Hopelijk zijn jullie in voor nog 'ns een ronje Kvarforth?

1
geplaatst: 25 januari 2023, 09:00 uur
7,5
Had wel zin in wat meer Shining dus meteen Shining IV: Eerie Cold erna geslingerd!
Had wel zin in wat meer Shining dus meteen Shining IV: Eerie Cold erna geslingerd!
1
geplaatst: 25 januari 2023, 19:06 uur
Je kan je lelijker builen vallen, Johnny Marr. Al is dat iets waar Kvarforth misschien net op kickt..
Van Shining de laatste jaren nauwelijks nog wat vernomen, zou Zijne Verdorvenheid met dit gezelschap een doorstart maken? Spooky intro, en het wordt er niet bepaald gezelliger op.. Maar wel een ijzersterke track wat mij betreft: bakken sfeer, en de vocalen capriolen van Kvarforth worden heerlijk gekanaliseerd.
8,2
Van Shining de laatste jaren nauwelijks nog wat vernomen, zou Zijne Verdorvenheid met dit gezelschap een doorstart maken? Spooky intro, en het wordt er niet bepaald gezelliger op.. Maar wel een ijzersterke track wat mij betreft: bakken sfeer, en de vocalen capriolen van Kvarforth worden heerlijk gekanaliseerd.
8,2
1
geplaatst: 26 januari 2023, 19:10 uur
Er staan trouwens nog wel wat betere tracks op het album, zoals: "Det Som en Gång Var (Det Kommer Aldrig Igen)".
Het hele album beluisteren is dus zeker een aanrader!
Het hele album beluisteren is dus zeker een aanrader!
0
geplaatst: 27 januari 2023, 08:39 uur
[02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 7 / 7,45)
27/01: Ne Obliviscaris - Graal (ABDrums / / )
Na zes jaar een nieuwe worp van Ne Obliviscaris. Met Graal laten de Australische progressieve deathmetalgiganten eens te meer zien wat ze in huis hebben. Luister en geniet. De videoclip bevat overigens content die niet voor iedereen geschikt zou kunnen zijn (veel bloed): een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Overigens wil ik ook wijzen op de andere single die het heerschap reeds heeft uitgebracht: Equus. Voor wie geniet van Graal wil ik deze andere single niet onthouden. Ik heb toch gekozen voor Graal bij dit topic omdat ik die song iets meer de metalkant op vind gaan, terwijl Equus meer progressieve elementen bevat. Maar wat betreft kwaliteit zijn de songs mijns inziens inwisselbaar; of nou de één of de ander zou worden genomineerd, het maakt mij bar weinig uit.
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 7 / 7,45)
27/01: Ne Obliviscaris - Graal (ABDrums / / )
Na zes jaar een nieuwe worp van Ne Obliviscaris. Met Graal laten de Australische progressieve deathmetalgiganten eens te meer zien wat ze in huis hebben. Luister en geniet. De videoclip bevat overigens content die niet voor iedereen geschikt zou kunnen zijn (veel bloed): een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Overigens wil ik ook wijzen op de andere single die het heerschap reeds heeft uitgebracht: Equus. Voor wie geniet van Graal wil ik deze andere single niet onthouden. Ik heb toch gekozen voor Graal bij dit topic omdat ik die song iets meer de metalkant op vind gaan, terwijl Equus meer progressieve elementen bevat. Maar wat betreft kwaliteit zijn de songs mijns inziens inwisselbaar; of nou de één of de ander zou worden genomineerd, het maakt mij bar weinig uit.

0
geplaatst: 27 januari 2023, 12:17 uur
Høstsol
Ja, dit kan ik best wel waarderen. Ik ben net aan de hele plaat begonnen en ook die klinkt zeken niet slecht.
7,3
Ne Obliviscaris
Zeker direct na Høstsol valt de strakgetrokken, gezwollen en dichtgesmeerde (over)productie nogal op. In negatieve zin. De muziek is al behoorlijk vol en druk van zichzelf, dan wil ik geen productie die dat nog extra aanzet. Nu wordt ik er eerlijk gezegd redelijk moe van. En dan duurt het nummer ook nog eens bijna 9 minuten. Verder hoor ik de kwaliteit natuurlijk wel en vind ik het ook niet echt slecht of zo. Maar om nu te zeggen dat ik benieuwd ben naar de hele plaat? Nee.
6,3
Ja, dit kan ik best wel waarderen. Ik ben net aan de hele plaat begonnen en ook die klinkt zeken niet slecht.
7,3
Ne Obliviscaris
Zeker direct na Høstsol valt de strakgetrokken, gezwollen en dichtgesmeerde (over)productie nogal op. In negatieve zin. De muziek is al behoorlijk vol en druk van zichzelf, dan wil ik geen productie die dat nog extra aanzet. Nu wordt ik er eerlijk gezegd redelijk moe van. En dan duurt het nummer ook nog eens bijna 9 minuten. Verder hoor ik de kwaliteit natuurlijk wel en vind ik het ook niet echt slecht of zo. Maar om nu te zeggen dat ik benieuwd ben naar de hele plaat? Nee.
6,3
0
geplaatst: 27 januari 2023, 14:16 uur
Ne Obliviscaris is zeker niet slecht, maar het is een beetje te veel tegelijk
6
6
0
geplaatst: 29 januari 2023, 00:56 uur
Ojee, wat is hier gebeurd? Hun vorige albums eindigden steevast in de hoogste regionen van mijn eindejaarsijstjes, maar de eerste luisterbeurt viel me bepaald niet mee. Ik wacht nog even met een cijfer.
Eerst dit (tegenvallertje) laten bezinken. Misschien tijd nodig om te rijpen?
0
geplaatst: 29 januari 2023, 08:27 uur
7
De sound van Ne Obliviscaris ligt altijd erg in mijn straatje, maar de composities beklijven helaas nooit, daardoor helaas geen echt hoge waardering. Bij Equus hoorde ik overigens al wel wat meer lijn en drive in de track.
De sound van Ne Obliviscaris ligt altijd erg in mijn straatje, maar de composities beklijven helaas nooit, daardoor helaas geen echt hoge waardering. Bij Equus hoorde ik overigens al wel wat meer lijn en drive in de track.
0
geplaatst: 29 januari 2023, 22:11 uur
EvilDrSmith schreef:
Ojee, wat is hier gebeurd? Hun vorige albums eindigden steevast in de hoogste regionen van mijn eindejaarsijstjes, maar de eerste luisterbeurt viel me bepaald niet mee. Ik wacht nog even met een cijfer.
Ik ben nu inmiddels vier luisterbeurten ver en ik ben verheugd te constateren dat de eerste luisterbeurt gewoon 'too much' was. Het rijpingsproces begint zijn vruchten af te werpen en na de derde luisterbeurt begon ik al een beetje enthousiast te raken, met name over het tweede deel. Ik draai 'em nog een of twee keer voor een cijfer...
2
geplaatst: 30 januari 2023, 00:13 uur
Nou, ik ben eruit. Het was hard werken/luisteren, de band maakt het de luisteraar niet makkelijk, maar ik ben toch erg onder de indruk geraakt van het nummer. Het heeft me zeven luisterbeurten gekost - meer dan een uur (!) luistertijd - maar dat wordt gelukkig wel beloond. En hoe!
De eerste minuten zijn de drukste, maar niet indrukwekkendste, echter vanaf de screams en kolkende riffs op 2'29" begint alles op zijn plek te vallen en als de rode draad-riff op 2'48" inzet begint het pas echt gaaf te worden. Zeker als na het zeer fraaie, dreigende, akoestische middenstuk alle remmen (hun power, niet zozeer techniek) écht losgaan op 4'12". Dan duizelt het voor mijn ogen en in mijn oren van alle verbluffende schoonheid, kracht en impact. Fantastische combinatie van kolkende riffs, een duistere groove en daar overheen hysterische of melancholische vioolpartijen.
En zijn dat uiteindelijk niet de mooiste albums? Die zijn geheimen pas langzaamaan prijsgeven?
Zo heeft me 'Time Does Not Heal' van Dark Angel me destijds zelfs een half jaar (!) gekost eer ik de plaat "begreep", maar het is wel uitgegroeid tot een van mijn Top 3 all time favourite thrashplaten. Dan valt dit nummer met één etmaal rijpen nog reusachtig mee.
8,8 (alleen vanwege de eerste paar minuten, anders was het een 9 geweest).
Dat is toch heel anders dan de 6 die ik na de eerste luisterbeurt wilde geven.
EDIT: ik luister nu naar 'Equus' en dat nummer is stukken minder ingewikkeld om "erin te raken", maar zeker net zo indrukwekkend. Prachtig!
Dat wordt op 24 maart dus aanschaffen.
(Alhoewel: €40,- moet-ie kosten lees ik nu. Dat is behoorlijk aan de prijs. Pfff...)
De eerste minuten zijn de drukste, maar niet indrukwekkendste, echter vanaf de screams en kolkende riffs op 2'29" begint alles op zijn plek te vallen en als de rode draad-riff op 2'48" inzet begint het pas echt gaaf te worden. Zeker als na het zeer fraaie, dreigende, akoestische middenstuk alle remmen (hun power, niet zozeer techniek) écht losgaan op 4'12". Dan duizelt het voor mijn ogen en in mijn oren van alle verbluffende schoonheid, kracht en impact. Fantastische combinatie van kolkende riffs, een duistere groove en daar overheen hysterische of melancholische vioolpartijen.
En zijn dat uiteindelijk niet de mooiste albums? Die zijn geheimen pas langzaamaan prijsgeven?
Zo heeft me 'Time Does Not Heal' van Dark Angel me destijds zelfs een half jaar (!) gekost eer ik de plaat "begreep", maar het is wel uitgegroeid tot een van mijn Top 3 all time favourite thrashplaten. Dan valt dit nummer met één etmaal rijpen nog reusachtig mee.
8,8 (alleen vanwege de eerste paar minuten, anders was het een 9 geweest).
Dat is toch heel anders dan de 6 die ik na de eerste luisterbeurt wilde geven.
EDIT: ik luister nu naar 'Equus' en dat nummer is stukken minder ingewikkeld om "erin te raken", maar zeker net zo indrukwekkend. Prachtig!
Dat wordt op 24 maart dus aanschaffen.
(Alhoewel: €40,- moet-ie kosten lees ik nu. Dat is behoorlijk aan de prijs. Pfff...)
2
geplaatst: 30 januari 2023, 08:18 uur
Ik ga mee met EvilDrSmith wat betreft cijferverhoging. Het afgelopen weekend heef Graal meermaals op repeat te gestaan en ik moet toch concluderen dat ook deze song van Ne Obliviscaris beestachtig goed in elkaar zit. Vooral het emotionele slot met die prachtige vioollijnen weet me keer op keer te raken. Een volledig punt omhoog; een 8,5. Schrap die 7,5 maar. 

0
geplaatst: 30 januari 2023, 19:45 uur
Synopsis: geflipte violen, lekkere afwisseling in de vocals en een geweldige groove (check vooral dat baswerk, hoe sfeervol wil je het?). Enige smet die ik misschien nog kan bedenken, is dat de virtuositeit soms wat te nadrukkelijk in de verf wordt gezet (edoch een kniesoor die daar op let).. Prachtige climax ook!
8,2
8,2
0
geplaatst: 30 januari 2023, 19:50 uur
Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren -> 6 too much chaos
Ne Obliviscaris - Graal -> 8, mooi! Ga nu meteen Equus luisteren
Ne Obliviscaris - Graal -> 8, mooi! Ga nu meteen Equus luisteren
0
geplaatst: 30 januari 2023, 20:50 uur
Cijfer van Høstsol aangepast.
02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 10 / 7,3)
27/01: Ne Obliviscaris - Graal (ABDrums / 11 / 7,03)
30/01: Russkaja - Shapka (EvilDrSmith / / )
Een band die mogelijk extreme cijfers oplevert: aan beide kanten van het midden, vermoed ik zo.
02/01: Ahab - Prof. Arronax’ Descent Into The Vast Oceans (EvilDrSmith / 12 / 7,21)
24/01: Høstsol - Länge Leve den Ansiktslöse Mördaren (AOVV / 10 / 7,3)
27/01: Ne Obliviscaris - Graal (ABDrums / 11 / 7,03)
30/01: Russkaja - Shapka (EvilDrSmith / / )
Een band die mogelijk extreme cijfers oplevert: aan beide kanten van het midden, vermoed ik zo.
* denotes required fields.