Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2023
zoeken in:
0
geplaatst: 2 oktober 2023, 22:21 uur
Static-X - Stay Away: er was een tijd dat ik dit hele gave muziek vond en veel te veel geld uitgaf aan nu metal. We zijn nu dik 20 jaar verder en inmiddels heb ik dit enthousiasme voor deze stijl overgedragen aan mijn jongste zoon (16). Ik zal het hem morgen eens laten horen, benieuwd wat hij ervan vindt. Ik kan er op zich prima naar luisteren, maar het doet me simpelweg niet zoveel meer. Al zit de schwung en swing er zeker in.
6,4
Sorcerer - Morning Star: dan is deze epische doom veel meer mijn kopje thee. Tijdje op repeat gezet om het te laten inwerken, want eerste draaibeurt kwam nogal clichématig over. Al sleet dat gevoel niet, het werd wel afdoende gecompenseerd door overtuiging, sfeer en heerlijk gitaar- en zangwerk.
7,6
Saturnus - The Calling: is dat de Saturnus van de cultklassieker 'Veronika Decides to Die' uit 2006? Ja, dus.
Zijn blijkbaar ook weer bij elkaar. Nu heb ik vorig jaar nog de heruitagve van 'Veronika' gekocht (aha! Vandaar die heruitgave: omdat de band weer bij elkaar is), maar op basis van dit nummer weet ik niet of ik die nieuwe plaat ook ga aanschaffen. Of eigenlijk weet ik het wel.
De spoken word vind ik juist een verademing vergeleken met de hevig geforceerd en zelfs misplaatst klinkende grunt (zijn putlucht zou in een funeral doom- of goregrindband oid beter tot zijn recht komen). Jammer, want verder erg fraai. Maar ja, die zang versjteert de pret.
[Op 'Veronika' zit zijn stem veel meer achterin de mix en dat komt het totaalgeluid - dat sowieso lange instrumentale passages kent - veel beter ten goede]
6
6,4
Sorcerer - Morning Star: dan is deze epische doom veel meer mijn kopje thee. Tijdje op repeat gezet om het te laten inwerken, want eerste draaibeurt kwam nogal clichématig over. Al sleet dat gevoel niet, het werd wel afdoende gecompenseerd door overtuiging, sfeer en heerlijk gitaar- en zangwerk.
7,6
Saturnus - The Calling: is dat de Saturnus van de cultklassieker 'Veronika Decides to Die' uit 2006? Ja, dus.
Zijn blijkbaar ook weer bij elkaar. Nu heb ik vorig jaar nog de heruitagve van 'Veronika' gekocht (aha! Vandaar die heruitgave: omdat de band weer bij elkaar is), maar op basis van dit nummer weet ik niet of ik die nieuwe plaat ook ga aanschaffen. Of eigenlijk weet ik het wel.
De spoken word vind ik juist een verademing vergeleken met de hevig geforceerd en zelfs misplaatst klinkende grunt (zijn putlucht zou in een funeral doom- of goregrindband oid beter tot zijn recht komen). Jammer, want verder erg fraai. Maar ja, die zang versjteert de pret.
[Op 'Veronika' zit zijn stem veel meer achterin de mix en dat komt het totaalgeluid - dat sowieso lange instrumentale passages kent - veel beter ten goede]
6
0
geplaatst: 3 oktober 2023, 20:11 uur
Op instrumentaal vlak echt een goed nummer, met melodieën die blijven hangen - het spoken word-gedeelte vind ik ook lekker verfrissend.
Helaas is de geur (of stank) van de grunt overheersend. Daar mag ik wel 'ns van houden, maar niet als ze zo geforceerd klinken, niet als er zo weinig dynamiek in te bekennen valt, niet als er zo bitter weinig emotie in lijkt schuil te gaan.
Mixed feelings dus, en dan kom ik ook op een 6'je uit.
Helaas is de geur (of stank) van de grunt overheersend. Daar mag ik wel 'ns van houden, maar niet als ze zo geforceerd klinken, niet als er zo weinig dynamiek in te bekennen valt, niet als er zo bitter weinig emotie in lijkt schuil te gaan.
Mixed feelings dus, en dan kom ik ook op een 6'je uit.
0
geplaatst: 3 oktober 2023, 20:55 uur
05/09: Empire State Bastard - The Looming (Dieter / 7 / 6,30)
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 6 / 8,33)
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / 6 / 7,20)
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,66)
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / 8 / 7,00)
21-09: Alkaloid - Clusterfuck (Dieter / 8 / 7,67)
24-09: Static-X - Stay Away (The_CrY / 8 / 5,61)
27-09: Sorcerer: Morning Star (Dieter / 9 / 6,97)
1-10: Saturnus - The Calling (Jelle78 / 7 / 6,5)
3-10: Chaver - Wanderer (ABDrums / / )
10/09: Horrendous - Cult of Shaad'oah (Jelle78 / 6 / 8,33)
13/09: Svalbard - Faking It (Johnny Marr / 6 / 7,20)
15-09: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic (ABDrums / 8 / 8,66)
18-09: Fluisteraars - De Maan, Zon van de Doden (Odi / 8 / 7,00)
21-09: Alkaloid - Clusterfuck (Dieter / 8 / 7,67)
24-09: Static-X - Stay Away (The_CrY / 8 / 5,61)
27-09: Sorcerer: Morning Star (Dieter / 9 / 6,97)
3-10: Chaver - Wanderer (ABDrums / / )
0
geplaatst: 4 oktober 2023, 21:20 uur
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik dit soort schreeuwvocalen heel slecht trek. Ik vind het gewoon onaangenaam om naar te luisteren. Als de muziek dan ook nog eens zo monotoon is, dan kan ik hier geen voldoende aan geven.
5
5
0
geplaatst: 7 oktober 2023, 10:59 uur
3-10: Chaver - Wanderer (ABDrums / 8 / 7,06)
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / /)
Volgende!
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / /)
Volgende!
0
geplaatst: 7 oktober 2023, 11:00 uur
Verschrikkelijk. Dit was echt uitzitten. En dan nog zo lang... sorry maar ik kan echt niet hoger geven dan een:
3
3
0
geplaatst: 7 oktober 2023, 18:18 uur
Nee, dit is ook niet mijn muziek. En dan maar liefst 11 minuten. Misschien groeit het nog als ik het vaker luister, maar ik zie geen enkele reden waarom ik dat zou willen.
5
5
0
geplaatst: 8 oktober 2023, 15:52 uur
8
Had wel verwacht dat deze aan zou slaan. Zo zie je maar weer.
Had wel verwacht dat deze aan zou slaan. Zo zie je maar weer.
0
geplaatst: 8 oktober 2023, 20:46 uur
Allerminst slecht, naar mijn mening. In deze song wel een lichte overdaad aan ideeën wat mij betreft. Ik heb net per ongeluk het openingsnummer van het album geluisterd (dat overkomt mijn onoplettende zelf wel 'ns), en die viel heel wat beter moet ik zeggen.
6,5
6,5
0
geplaatst: 8 oktober 2023, 22:16 uur
Proggy Meshuggiaanse metal is in dit spelletje wat minder populair dan death, black en sludge: dat blijkt maar weer.
Ik hang er een beetje tussenin.
7
Ik hang er een beetje tussenin.
7
0
geplaatst: 10 oktober 2023, 19:45 uur
EvilDrSmith schreef:
Proggy Meshuggiaanse metal
Proggy Meshuggiaanse metal
Nu je het zegt.. Dit zou zomaar wat voor ABDrums kunnen zijn!
2
geplaatst: 10 oktober 2023, 20:30 uur
Dat is het ook. Bij de albumpagina ben ik ook al reeds aangespoord om snel te gaan luisteren... Maar goed, de alom bekende excuses van drukte spelen ook bij mij de kop op. Ik heb ook nog geen tijd gehad om het specifieke nummer hierboven eens rustig en kritisch te beluisteren.
Over TesseracT: dat is voor mij altijd een band geweest met potentie, maar ze hebben het naar mijn idee nooit helemaal kunnen waarmaken. Daar waar een Periphery dat mijns inziens wel voor elkaar heeft gebokst. Ik ben dus benieuwd of deze nieuwe plaat daar verandering in gaat brengen.
1
geplaatst: 11 oktober 2023, 22:26 uur
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 6 / 5,92)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / / )
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 6 / 5,92)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / / )
1
geplaatst: 11 oktober 2023, 22:34 uur
Jaja ik weet het. Heretoir heeft er al eerder ingestaan dit jaar, maar dat was een nummer van hun EP 'Wastelands'. Deze komt van het nieuwe album 'Nightsphere'. Op dit fijne nummer zingt Nikita Kamprad van Der Weg Einer Freiheit mee. Heerlijk!
1
geplaatst: 12 oktober 2023, 22:41 uur
Ik ga er tussenin zitten (er tussen inzitten / ertusseninzitten / ertussen in zitten / er tusseninzitten / ertussen inzitten / etc.):
8
8
0
geplaatst: 13 oktober 2023, 11:05 uur
Post black metal, ik blijf het een moeilijk subgenre vinden. Aan de ene kant hoor ik de intenties en ook de kwaliteit in het gebodene wel, maar door het gebrek aan herkenbare songstructuren en melodieën kan ik mijn aandacht er niet goed bij houden. Slecht is het zeker niet en als je van post black houdt snap ik helemaal dat je hier enthousiast van wordt. Maar het is simpelweg niet voor mij.
6,5
6,5
0
geplaatst: 13 oktober 2023, 13:37 uur
Even wat inhalen...
Eindelijk ben ik dan aan TesseracT toegekomen. Ik heb het album nu een x-aantal keer beluisterd en blijf eigenlijk bij de conclusie die ik al eerder aan de band verbond: gaaf, veel potentie, maar gevoelsmatig zit er nog veel meer in het vat. Wel merk ik dat er verbetering zit in de albums van de band door de jaren heen. Dit nummer sluit aan bij die tendens: het is prima, maar haalt het niet het niveau van andere hedendaagse prog-djentbands.
7,5
Heretoir had dit jaar al eerder een korte EP uitgebracht. Die beviel me bijzonder goed, alleen vond ik het jammer dat 'ie zo kort was. Er was net te weinig speeltijd om echt meegezogen te worden in de muziek. De band moet dat zelf ook gevonden hebben, want pasgeleden verscheen hun meest recente langspeler. Post black vind ik een geweldig genre om naar te luisteren. Erg emotioneel, meeslepend en krachtig als je het mij vraagt. Termen die zeker ook van betrekking zijn op dit nummer. Tel daar nog bij dat Der Weg einer Freiheit een gastrol op dit nummer vertolkt, en ik ben helemaal om. Fantastische song.
8,7
Eindelijk ben ik dan aan TesseracT toegekomen. Ik heb het album nu een x-aantal keer beluisterd en blijf eigenlijk bij de conclusie die ik al eerder aan de band verbond: gaaf, veel potentie, maar gevoelsmatig zit er nog veel meer in het vat. Wel merk ik dat er verbetering zit in de albums van de band door de jaren heen. Dit nummer sluit aan bij die tendens: het is prima, maar haalt het niet het niveau van andere hedendaagse prog-djentbands.
7,5
Heretoir had dit jaar al eerder een korte EP uitgebracht. Die beviel me bijzonder goed, alleen vond ik het jammer dat 'ie zo kort was. Er was net te weinig speeltijd om echt meegezogen te worden in de muziek. De band moet dat zelf ook gevonden hebben, want pasgeleden verscheen hun meest recente langspeler. Post black vind ik een geweldig genre om naar te luisteren. Erg emotioneel, meeslepend en krachtig als je het mij vraagt. Termen die zeker ook van betrekking zijn op dit nummer. Tel daar nog bij dat Der Weg einer Freiheit een gastrol op dit nummer vertolkt, en ik ben helemaal om. Fantastische song.
8,7
0
geplaatst: 13 oktober 2023, 22:48 uur
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 7 / 6.14)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / 6 / 7.87)
13-10: Judas Priest - Panic Attack (EvilDrSmith / / )
Vandaag online gekomen. Misschien ook wel leuk om hier een metaltrilobiet te plaatsen.
7-10: Tesseract - War of Being (The_CrY / 7 / 6.14)
11-10: Heretoir - Glacierheart - Nightsphere Part II (Dieter / 6 / 7.87)
13-10: Judas Priest - Panic Attack (EvilDrSmith / / )
Vandaag online gekomen. Misschien ook wel leuk om hier een metaltrilobiet te plaatsen.
* denotes required fields.