Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter
zoeken in:
0
geplaatst: 31 januari 2023, 15:18 uur
Zo hé, ook lang niet gehoord. Die eerste paar seconden dacht ik trouwens Michael Sembello's Maniac te gaan horen, maar ze doken met dat basloopje al snel een ander über 80s klinkende hoek in. Beetje eentonig, maar best energiek en gedreven. Bevalt me beter dan gedacht. Beter dan de film, als ik die soapbeelden zo zie.
7,2
7,2
1
geplaatst: 31 januari 2023, 19:26 uur
0
geplaatst: 31 januari 2023, 20:46 uur
Zeker wel, maar blijkbaar moet je het toen meegemaakt hebben. Staat op geen regulier album van Madge, dat helpt ook niet mee.
1
geplaatst: 31 januari 2023, 21:27 uur
Dat helpt inderdaad niet mee. Maar wat Tuur zegt, destijds wel gewoon weer een top 10 notering voor Madge. Leuke ontdekking!
0
geplaatst: 31 januari 2023, 22:09 uur
Kan me niet herinneren dat ik deze ooit gehoord heb. Wist wel van het bestaan af. Beetje Burning Up-achtig. Zelfde cijfer:
6.5
6.5
1
geplaatst: 31 januari 2023, 22:28 uur
Poeha schreef:
Zeker wel, maar blijkbaar moet je het toen meegemaakt hebben. Staat op geen regulier album van Madge, dat helpt ook niet mee.
Misschien omdat ik de single toen gekocht heb en het nog steeds in bezit heb? Maar was gewoon een hit. Alles wat Madonna toen uitbracht (en dat ging in rap tempo achter elkaar) werd een hit.
Grappig dat het dan toch niet zo bekend is. Ofwel: ik word (ben) oud

1
geplaatst: 31 januari 2023, 23:54 uur
Eric, ik dacht dit ook en wilde het hier neerzetten, maar vond het net wat te confronterend 
Het zal toch niet....

Het zal toch niet....

0
geplaatst: 1 februari 2023, 08:14 uur
Ik weet nog dat de niet fans dit nummer destijds erg leuk vonden. In ieder geval in mijn omgeving.
7,5
7,5
0
geplaatst: 1 februari 2023, 09:10 uur
De instrumentale versie vind ik beter dan de versie met zang, dus nee, dan is het niet al te best.
5,5
5,5
0
geplaatst: 1 februari 2023, 13:00 uur
Dankzij enkele hoge scores van een paar trouwe fans komt Gambler toch nog even de top 10 vervoegen!
1. Borderline (27 stemmen 8,590740741)
2. Into The Groove (28 stemmen 8,5875)
3. Material Girl (24 stemmen 8,122916667)
4. Dress You Up (25 stemmen 7,83)
5. Like A Virgin (25 stemmen 7,68)
6. Lucky Star (25 stemmen 7,446)
7. Crazy For You (24 stemmen 7,33125)
8. Holiday (28 stemmen 7,203571429)
9. Gambler (23 stemmen 6,639130435)
10. Burning Up (25 stemmen 6,466)
11. Everybody (26 stemmen 6,273076923)
12. Angel (24 stemmen 6,095833333)
#13: Live To Tell (1986, True Blue)
Madonna was in die tijd nooit volledig uit de picture. Gambler kwam in oktober 1985 op single uit, in januari kreeg Borderline nog een heruitgave, en eind maart was het alweer tijd voor de eerste tekenen van leven van een opvolger voor Like A Virgin, luisterend naar de naam Live To Tell.
Madonna’s eerste tournee The Virgin Tour was nog maar net afgelopen (alsof het arme kind het nog niet druk genoeg had in ’85), of een zekere Patrick Leonard kreeg een telefoontje van haar, met de vraag of hij wilde helpen schrijven aan haar nieuwe plaat. Leonard was in die tijd vooral bekend als sessie- en live-muzikant, zo ging hij in 1976 met Zappa op tournee en speelde hij keyboards toen Michael en de Jacksons in 1984 met de Victory Tour furore maakten. Het was het begin van een vruchtbare samenwerking die nog jaren zou duren.
En toch was het nooit de bedoeling om Live To Tell, hun eerste gezamenlijke wapenfeit, tot een gezamenlijk wapenfeit te maken. Leonard was in die tijd namelijk ook bezig met filmmuziek, en had de instrumental van Live To Tell voorgelegd aan Paramount Pictures om in de film Fire With Fire als hoofdthema te dienen. Maar bij Paramount kenden ze er in die tijd duidelijk niks van, want Leonard werd er bot afgewezen.
Toen Madonna de instrumental hoorde, raakte ze zo geïnspireerd dat ze alle lyrics voor het nummer voor haar rekening nam, en Live To Tell was geboren. Ze besloot het te gebruiken als hoofdnummer voor een andere film, At Close Range, waarin haar kersverse man Sean Penn een hoofdrol had. Want daar had ze op een of andere manier ook nog tijd voor in '85.
Het werd wederom een wereldhit, haar derde nummer 1 in de VS, en ook in Canada, Griekenland en Italië kwam ze opnieuw helemaal bovenaan de hitlijsten te staan. In België en Nederland kwam het nummer overigens tot plek 3.
Tot slot was Live To Tell ook op imagovlak een game changer. Door in de clip te verschijnen in een platinablonde, door Grace Kelly geïnspireerde look, introduceerde ze immers ook het idee dat Madonna niet iemand was die constant zou blijven vasthouden aan een vastomlijnd idee van wat haar stijl zou moeten zijn.
1. Borderline (27 stemmen 8,590740741)
2. Into The Groove (28 stemmen 8,5875)
3. Material Girl (24 stemmen 8,122916667)
4. Dress You Up (25 stemmen 7,83)
5. Like A Virgin (25 stemmen 7,68)
6. Lucky Star (25 stemmen 7,446)
7. Crazy For You (24 stemmen 7,33125)
8. Holiday (28 stemmen 7,203571429)
9. Gambler (23 stemmen 6,639130435)
10. Burning Up (25 stemmen 6,466)
11. Everybody (26 stemmen 6,273076923)
12. Angel (24 stemmen 6,095833333)
#13: Live To Tell (1986, True Blue)
Madonna was in die tijd nooit volledig uit de picture. Gambler kwam in oktober 1985 op single uit, in januari kreeg Borderline nog een heruitgave, en eind maart was het alweer tijd voor de eerste tekenen van leven van een opvolger voor Like A Virgin, luisterend naar de naam Live To Tell.
Madonna’s eerste tournee The Virgin Tour was nog maar net afgelopen (alsof het arme kind het nog niet druk genoeg had in ’85), of een zekere Patrick Leonard kreeg een telefoontje van haar, met de vraag of hij wilde helpen schrijven aan haar nieuwe plaat. Leonard was in die tijd vooral bekend als sessie- en live-muzikant, zo ging hij in 1976 met Zappa op tournee en speelde hij keyboards toen Michael en de Jacksons in 1984 met de Victory Tour furore maakten. Het was het begin van een vruchtbare samenwerking die nog jaren zou duren.
En toch was het nooit de bedoeling om Live To Tell, hun eerste gezamenlijke wapenfeit, tot een gezamenlijk wapenfeit te maken. Leonard was in die tijd namelijk ook bezig met filmmuziek, en had de instrumental van Live To Tell voorgelegd aan Paramount Pictures om in de film Fire With Fire als hoofdthema te dienen. Maar bij Paramount kenden ze er in die tijd duidelijk niks van, want Leonard werd er bot afgewezen.
Toen Madonna de instrumental hoorde, raakte ze zo geïnspireerd dat ze alle lyrics voor het nummer voor haar rekening nam, en Live To Tell was geboren. Ze besloot het te gebruiken als hoofdnummer voor een andere film, At Close Range, waarin haar kersverse man Sean Penn een hoofdrol had. Want daar had ze op een of andere manier ook nog tijd voor in '85.
Het werd wederom een wereldhit, haar derde nummer 1 in de VS, en ook in Canada, Griekenland en Italië kwam ze opnieuw helemaal bovenaan de hitlijsten te staan. In België en Nederland kwam het nummer overigens tot plek 3.
Tot slot was Live To Tell ook op imagovlak een game changer. Door in de clip te verschijnen in een platinablonde, door Grace Kelly geïnspireerde look, introduceerde ze immers ook het idee dat Madonna niet iemand was die constant zou blijven vasthouden aan een vastomlijnd idee van wat haar stijl zou moeten zijn.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 13:01 uur
9,5
Ja geniaal natuurlijk! Een van de mooiste melodieën uit haar catalogus.
Ja geniaal natuurlijk! Een van de mooiste melodieën uit haar catalogus.
0
geplaatst: 1 februari 2023, 13:54 uur
7,5
De meeste oude Madonna-hits bevallen mij beter dan destijds.
De meeste oude Madonna-hits bevallen mij beter dan destijds.
* denotes required fields.