MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:

Express Yourself 5
Cherish 4

Express Yourself: 7,3
Cherish: 6,2

Cherish duwt Everybody de top 20 uit.

11. Express Yourself (25 stemmen 7,448)
12. Lucky Star (25 stemmen 7,446)
13. Cherish (23 stemmen 7,315217391)
14. Crazy For You (25 stemmen 7,298)
15. True Blue (24 stemmen 7,233333333)
16. Holiday (28 stemmen 7,203571429)
17. Who's That Girl (23 stemmen 7,069565217)
18. Gambler (25 stemmen 6,676)
19. Burning Up (25 stemmen 6,466)
20. Causing A Commotion (25 stemmen 6,398)

21. Everybody (26 stemmen 6,273076923)

#25: Oh Father (1989, Like A Prayer)

Van Like A Prayer zijn er drie singles die iedereen wel kent, en drie singles die wat vergeten zijn in de Annalen van Madonna, of toch op zijn minst niet dezelfde snaar raakten in het popculturele bewustzijn. Oh Father is de eerste van de drie.

Doordat Madonna 30 was geworden in 1988, dezelfde leeftijd die haar moeder had toen ze stierf, begon ze in die tijd ook meer aan haar relatie met haar vader te denken. Die werd na de dood van haar moeder heel gespannen, zeker toen haar vader uiteindelijk hertrouwde met een vrouw die Madonna niet bepaald lag.

“There was so much left unsaid, so many untangled and unresolved emotions, of remorse, guilt, loss, anger, confusion. ... I saw my mother, looking very beautiful and lying as if she were asleep in an open casket. Then I noticed that my mother's mouth looked funny. It took me some time to realize that it had been sewn up. In that awful moment, I began to understand what I had lost forever. The final image of my mother, at once peaceful yet grotesque, haunts me today also.”

Dit beeld van het lijk met de dichtgenaaide mond komt ook terug in de videoclip geregisseerd door David Fincher, die bij bepaalde kenners bekend staat als één van haar beste onbekende clipjes.

Erg vrolijk of uplifting is dat allemaal niet natuurlijk, wat misschien het matige succes van de single verklaard. Zo beëindigde het in de VS een reeks van 16 opeenvolgende top 5 hits (wat nog steeds een record is aldaar, naar het schijnt) door niet verder te komen dan de 20ste plek. In de meeste Europese landen werd het liedje niet eens uitgebracht. Een uitzondering was Italië, waar het nummer nog een knappe 6de plek in de wacht wist te slepen.

6

Ik weet niet wat het is met dit nummer, maar ondanks dat het thema mooi naar voren wordt gebracht, wordt 1+1 hier voor mij geen 2 (laat staan 3).

Prachtige en gedurfde single, de beste van het album.

9

Cherish: 7,5
Oh Father: 6,5

Eén van haar allermooiste. In mijn top 10 dus:

10

Ja deze vind ik dus heel mooi. Soort van Live To Tell twee. Zo hoor ik Madonna heel graag!!

10!

7

Mwah, verrassend hoge cijfers. Ook verrassend lage cijfers.

Op basis van ArthurDZ's omschrijving maakte ik me op voor een mij onbekend nummer (al heb ik 'Like a Prayer' op cd en lp in de kast staan... ongedraaid) dat bij mij het tegenovergestelde zou bewerkstelligen dan het niemendallerige huppelkutdeuntje Cherish, maar uiteindelijk snap ik DZ's zûnige cijfer ook. De melodieën komen niet écht los, het gaat niet diep genoeg of zo, het blijft wat kabbelend, terwijl het thematisch best heavy is. Alsof er een deken van berusting over het liedje is gelegd.
De hoge cijfers verrassen mij derhalve ook. Al groeit het nummer wel iets na vier keer te hebben geluisterd... De 6 is een 7 geworden.

Ja, prachtig! Ja, bijna vergeten!

8,75

Cherish 7,8

Oh Father 9

mweh.. 5

Toch bijzonder dat sommige mensen hier alleen maar onvoldoendes uitdelen.
Moeten die stemmen serieus meegeteld worden? Wanneer je overduidelijk niet van Madonna haar muziek houdt is dit denk ik niet jouw thread.

Gert1980 schreef:
Moeten die stemmen serieus meegeteld worden? Wanneer je overduidelijk niet van Madonna haar muziek houdt is dit denk ik niet jouw thread.

Misschien vinden zij de latere Madonna interessanter?

Jazper schreef:
(quote)

Misschien vinden zij de latere Madonna interessanter?

Een ieder die goed leest/kijkt ziet dat dit niet het geval is. En dan zeg ik het vrij politiek correct.

Gert1980 schreef:
(quote)

Een ieder die goed leest/kijkt ziet dat dit niet het geval is. En dan zeg ik het vrij politiek correct.

Nou, dan weet ik niet op wie je doelt.

Als hier echt heel trollerige mensen zouden zitten, zou ik er zeker iets van zeggen. Maar tot nu toe zie ik hier alleen maar users die eerlijke cijfers uitdelen over hoe zijzelf de singles van Madonna zien. De enige user die tot nu toe echt vaak lage cijfers gegeven heeft, heeft al aangegeven dat hij de latere Madonna interessanter vindt. Moet kunnen.

Gert1980 schreef:

En diegene die vrijwel alleen 8,5 en hoger geven, tellen we die dan ook niet mee vanwege teveel fan?
Of te wel ik vind je bericht onzinnig. Als er nou iemand elke dag een 1 of 2 komt uitdelen. Ik zie nauwelijks cijfers onder de 5 dus als dat al niet mag..

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.