MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:
In deze periode nooit meer aandacht geschonken aan Madonna (of radio), dus dit nummer is mij slechts vaak bekend. Ik vermoed dat ik het destijds inhoudsloze, saaie bullshit zou hebben gevonden, maar nu bevalt me het sensuele, zeg maar gewoon geile sfeertje wel. Of het daarmee meteen inhoudelijk wordt? Afgaande op het interessante verhaal van ArthurDZ (Fairuz! Djie... die naam had ik hier écht niet verwacht) blijkbaar toch wel.
7

dazzler schreef:
Erotica

4

meer vorm dan inhoud, net als dat boek van haar

En dan ben ik nog mild.

Ik heb het album altijd fantastisch gevonden. Dat boek sloeg helemaal nergens op en bestaat vooral uit veelal lachwekkende en ronduit smerige foto's.

De jaren dat ik haar niet meer volgde. Bij Ray of Light weer aangehaakt en de verloren jaren weer ingehaald.

7,9

Mwah, deze doet me niet veel. Ondanks dat het best een aardige hit was hoor je deze echt nooit meer op de radio.

6,25

9, haar interessantste periode...jullie snappen er weer eens niks van

This Used to Be My Playground - 4
Erotica - 7

Ik dacht overigens altijd dat This Used to Be My Playground best een MuMe favorietje was. Blijkt toch tegen te vallen.

Erotica stem volgt later maar die singles vielen ook altijd wel lekker. Was samen met Like a Virgin en The Immaculate Collection de cd die mijn ouders in huis hadden dus al vroeg meegekregen.

ArthurDZ ik ga toch voor een punt hoger 8,5

This Used to Be My Playground: 6,5
Erotica: 5

Erotica 5,3

8,5

Hele album heb ik eigenlijk nooit beluisterd, maar qua singles is dit misschien wel haar beste 90s periode.

Erotica scoort een 6,9 gemiddeld. Doen jullie erom? twee late lage scores zorgen er overigens voor dat This Used To Be My Playground naar plek 20 zakt.

20. This Used To Be My Playground (27 stemmen 7,168518519 )
21. Who's That Girl (23 stemmen 7,069565217 )
22. Erotica (28 stemmen 6,932142857 )
23. Dear Jessie (26 stemmen 6,878846154 )
24. Gambler (25 stemmen 6,716 )
25. Burning Up (25 stemmen 6,466 )
26. Causing A Commotion (25 stemmen 6,398 )
27. Rescue Me (24 stemmen 6,391666667 )
28. Everybody (26 stemmen 6,273076923 )
29. Angel (25 stemmen 6,172 )
30. The Look Of Love (21 stemmen 6,147619048 )

31. Keep It Together (27 stemmen 6,085185185 )
32. Spotlight (24 stemmen 5,827083333 )
33. Hanky Panky (26 stemmen 5,573076923 )

#34: Deeper And Deeper (1992, Erotica)

Deeper And Deeper werd al vroeg in het Erotica-project geschreven, maar het nummer naar goedkeuring afwerken nam een boel tijd in beslag en gebeurde pas tegen het einde van de opnames. Madonna en Pettibone hielden namelijk wel van het refrein van het nummer, maar niet van de coupletten en de brug. Ze probeerden van alles uit maar het liedje wilde maar niet in elkaar klikken, tot Madonna op het idee kwam om in het midden een flamencogitaar te laten invallen. Pettibone vond dit eerst maar niks (“waarom zou je in het midden van een dampend housenummer plots La Isla Bonita willen proppen” aldus de producer naar het schijnt) maar uiteindelijk bleek Madonna’s wil weer eens wet. De expliciete callback naar Vogue op het einde van de track was een idee van Pettibone waar Madonna wel enthousiast over was.

Toen het meer trage en moody titelnummer veel sneller dan eerdere Madonna-singles naar beneden gleed in de charts, werd besloten om snel het meer uptempo en vrolijke Deeper And Deeper uit te brengen. Dat bleek een goede zet, het liedje sloeg aan en hield Erotica net dat beetje langer aan de top van de albumlijsten.

De videoclip vol referenties naar Andy Warhol en jaren ’70 discocultuur is overigens ook een aanrader, op een bepaald moment eten Madonna en haar vriendinnen in de clip (o.a. Sofia Coppola) bananen terwijl ze naar een stripteaseact kijken, volgens sommigen een verwijzing naar de hoes van The Velvet Underground & Nico.

8

Deze kende ik volgens mij nog niet, heerlijk nummer.

9, haar Driver 8.

9

Heerlijke plaat inderdaad, goede housevibe. Die flamencogitaar is een mooie vondst.

En de openingsregel "When you know the notes to sing, you can sing most anything" komt linea reactie uit The Sound of Music. Vind ik wel een mooi citaat, zeker omdat ze het hier presenteert als een herinnering aan haar moeder die al jong overleed.

6,9

Aardig, maar weet me niet te ontroeren...

9

Blijft een lekker nummer. Was destijds meteen al een favoriet.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:33 uur

geplaatst: vandaag om 22:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.