MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:

9

Ja, toen was Coldplay nog erg goed. Onbegrijpelijk dat deze band zo'n terugval kende na hun voortreffelijke eerste 4 albums.

Allereerst van harte met je zoon 50tracks!

7,25

8 Wel iets te vaak gehoord, maar blijft lekker nummer

6,8

De allure van toen heeft het niet meer.

Proficiat met je jongste zoon, 50tracks.

21 is een mooie leeftijd, gefeliciteerd met zoonlief.

En nog een 8,5 voor Coldplay.

Coldplay's beste:

5.5

Bohannon 5,6 te oud voor de jeugdsentiment bonus. Vanaf 83 begin ik bijna alles te kennen. Dit kende ik niet. Meer een geinig curiosum dan echt goed.

Coldplay: 6,8 Van Coldplay vind ik alleen het eerste album echt goed. Dat draaide ik veel in 2000 en ik heb ze nog twee keer live gezien toen (Lowlands en Crossing Border), daarna nooit meer. Ik was een van de weinigen die het tweede album wat teleurstellend vond. Het derde was al niet te harden, het vierde weer iets beter, maar daarna haakte ik helemaal af.

Clocks was vooral een grote hit door een truc die weleens vaker is uitgehaald (als je je bijvoorbeeld afvraagt waarom het tamelijk vergeten nummer Dissident de grootste top 40 van Pearl Jam is, zelfde reden). De platenmaatschappij brengt drie versies van de cd-single uit. Allemaal met andere live tracks als b-kantjes. Als je ze alledrie kocht had je een live album bij elkaar. Dat werkte. Clocks kan ik heel goed hebben, maar mag de veters niet strikken van de beste nummers van de eerste CD.

Ik vind het helemaal niks dat Coldplay: 4,5

Bohannon: 6
Coldplay: 5

#1736 Bohannon - Let's Start II Dance Again
Maar wat schrale discoliefde voor Bohannon. Ik mag dit wel: althans deze 12"- versie. Ik snap wendyvortex helemaal dat dit soort nummers vooral in de lange(re) versies pas echt tot hun recht komen. Heerlijk funky, gevarieerd en bijzonder lollig ook met al die gekke kekke geluidjes. Wel stom van die fade-out na 7,5 minuut: alsof-ie nog veel langer kon doorgaan. Had van mij wel gemogen.
8

#1737 Coldplay- Clocks
Ah, de band I love to hate. Een van de grote veroorzakers van de mondiale mainstreammuziekarmoede. De haat wordt me echter wel moeilijk gemaakt door de inhoud van je verhaal (wat een gruwelijk sympathieke en originele actie van de band, chapeau!) en dat dit nummer nog wel uit te houden is.
Maar daar is ook alles mee gezegd. Dat pianoriedeltje weet het naar een benauwde voldoende te tillen en compenseert afdoende het vervelende timbre van Chris. Meest overschatte band in de geschiedenis van het universum: ook toen ze nog "goed" waren.
5,8

Van harte met je zoon!

koosknook schreef:
9.3

Ongelofelijk
Nou, ongelofelijk inderdaad!

wendyvortex schreef:
Ik vind het helemaal niks dat Coldplay: 4,5

Niet in jouw album top 100 dus

Proficiat met je zoon 50tracks!

En een 6 voor Clocks.

Coldplay- Clocks : 6,5

Na 25 stemmers blijft Coldplay steken op een 7,26. Daarmee pakken ze de 2e plaats in de Coldplay Top 3. Ruim achter Trouble met een 8,11 maar ook ver voor Higher Power (5,99).
Bovendien pakken ze geloof ik een toppositie in de band I love to hate contest. Of juist niet?

Ook de volgende 7 nummers staan op een 7,26
355 Coldplay - Clocks
356 The Stylistics - Can't Give You Anything (But My Love)
357 Madonna - Frozen
358 Doe Maar - De Bom
359 The Mama’s & The Papa’s - Monday Monday
360 Bobby Darin - If I Were a Carpenter
361 Macy Gray - I Try
362 Grover Washington Jr. - Just the Two of Us

Vandaag een dubbel header. Sorry Seems to Be the Hardest Word is oorspronkelijk een nogal sombere ballad van Elton John uit 1976. Het komt van het album Blue Moves. Het nummer staat 6 weken in de Top 40 en haalt de 14e plek.

In de tekst rouwt de ik-figuur over zijn relatie die uiteen valt. Elton Johns vaste tekstschrijver Bernie Taupin zei dat het nummer ging over "dat hele idealistische gevoel dat mensen krijgen als ze iets willen redden van de dood, terwijl ze eigenlijk diep van binnen weten dat het al op sterven na dood is". Terwijl bij de meeste nummers Taupin eerst de songteksten schreef, en John later de muziek, schreef John naast de melodie ook de meeste tekst voor "Sorry Seems to Be the Hardest Word". Uiteindelijk maakte Taupin de tekst compleet.

Het nummer wordt veelvuldig gecoverd en niet door de minste zoals Shirley Bassey, Mary J. Blige en Joe Cocker. Bijzonder is de duet versie met Ray Charles op Genius Loves Company. Rays succes album dat in de periode voor zijn dood is opgenomen maar pas daarna, in 2004, uitkwam.

De meest succesvolle versie is echter een samenwerking met de Engelse boyband Blue. Deze versie bereikt in december 2002 al de eerste plaats in de Engelse charts en zal in 2003 een van de grootste hits in Nederland worden. Dit duet staat 17 weken in de Top 40 waarvan 5 weken op nummer 1 in februari 2003.

Sorry Seems To Be The Hardest Word was het favoriete nummer aller tijden van een van de bandleden van Blue. Ze kregen toestemming van het management van Elton John de track op te nemen. John wilde de band in de studio begeleiden op de piano. Later wilde hij ook mee zingen, en zo ontstond het extreem succesvolle duet.

Vandaag zet ik jullie aan het werk en mogen jullie beide versies beoordelen. Wat vinden we van

#1739 Elton John - Sorry Seems To Be The Hardest Word

#1740 Blue Feat. Elton John - Sorry Seems To Be The Hardest Word

Beiden op hun eigen manier net niet. Allebei een 5,0

5,5 elton
4 blue ft elton

Elton: 7
Blue ft Elton: 6,4

Coldplay een 7.8

Elton solo een 7.5

Elton met Blue een 6.3

Elton: 7.5
Blue ft Elton: 7

Elton John; 7.6
Blue ft Elton; 4.5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:32 uur

geplaatst: vandaag om 02:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.