MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
7,5 voor Hozier.

6,75

Hozier, prima song: 8,0

Mooie clip en sympathieke boodschap, maar het nummer an sich vind ik vreselijk. Een 4.

Promises van Secret Sounds zou trouwens een 9 krijgen. Erg fijn nummer.

Maneskin. 4
( Secret Sounds 8 - in dit topic is het een beetje vloeken alsof je in Hozier's kerk staat maar deze track was wel degelijk een hit in die andere mooie hitljst: de V15)
Hozier. 8

6,5

Goeie clip en zo, zou graag hoger wil geven, maar puur muzikaal moet ik het laten bij een 5,9

Hozier heeft veel leukere songs dan deze.
6,5

7.25

32 stemmers en een 6,42 voor Take Me To Church van Hozier. De virtuele PinkPop stand laat zien dat Somewhere Only We Know van Keane verreweg de hoogste score heeft. En gelegenheidsduo's die in het Nederlands zingen hebben niet echt onze voorkeur. En hoe Ed Sheeran met al die onvoldoendes ooit hoofdact is kunnen worden?

7,62 Keane - Somewhere Only We Know
7,01 Anouk - Nobody's Wife
6,91 De Jeugd Van Tegenwoordig - Watskeburt?!
6,89 De Jeugd Van Tegenwoordig - Sterrenstof
6,61 Keane - Is It Any Wonder?
6,61 Avril Lavigne - Complicated
6,43 Avril Lavigne - Sk8ter Boi
6,42 Hozier - Take Me To Church
6,37 Keane - Spiralling
6,19 Joost - Europapa

6,05 Calvin Harris & Dua Lipa - One Kiss
5,89 Nothing But Thieves - Trip Switch
5,87 Nothing But Thieves - Sorry
5,83 Calvin Harris Feat. Haim - Pray To God
5,78 Ilse DeLange - Miracle
5,75 Acda en De Munnik - Ren Lenny Ren
5,71 Calvin Harris - My Way
5,47 Limp Bizkit - Rollin'
5,28 Måneskin - Zitti E Buoni
5,26 S10 Feat. Froukje - Nooit Meer Spijt

5,23 Sam Smith - Stay With Me
5,21 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
5,15 Ed Sheeran - Bad Habits
5,08 Davina Michelle - Het Duurt te Lang
4,93 Ed Sheeran - Galway Girl
4,79 Calum Scott - Dancing on My Own
4,34 Katja & De Jeugd van Tegenwoordig - Ho Ho Ho
4,08 Jaap Reesema & Pommelien Thijs - Nu Wij Niet Meer Praten
3,60 Tino Martin & Anouk - Voor Je 'T Weet

In een ver verleden begon starbright boy een grappig topic over Liedjes die in verschillende versies tegelijk een hit waren. Aanleiding was dat in de jaren '50 en in de jaren '60 ook nog wel: Liedjes die dreigden een hit te worden werden vaak ook door anderen uitgevoerd. Die zaten dan bij vaak bij een concurrerende platenmaatschappij die die hit die in de lucht hing ook wel wilde hebben. Soms klinken de nummers als kopieën van elkaar. Hij zocht in dat topic vooral naar uitvoeringen die juist van elkaar afweken. Nog leuker vind ik het is als uitvoeringen van elkaar afwijken maar ook ver in de tijd van elkaar een hit werden. En dan niet in de live, akoestische of dance versie van dezelfde uitvoerende.

Eerder deze week was in het R.I.P. #2 topic een item over de eerder deze week op 84 jarige leeftijd overleden James 'Buzz' Cason. Hij is zo'n beetje de verpersonificatie van bovenstaande. chartsmaster schreef daar o.a. Als zanger was Buzz Cason vanaf 1960 vooral actief als soundalike, pogend om met snel opgenomen coverversies een hitje te scoren in de slipstreams van het origineel. Dat lukte hem in 1960 met 'Look for a star'. De originele versie was een Britse hit voor Garry Mills. Cason nam onder de naam Garry Miles (subtiel verschil) een cover op die het schopte tot plaats 16 in de Billboard. Als zanger bleef het daarbij.

Casons grootste claim to fame was echter het nummer Everlasting Love, dat hij samen met Mac Gayden heeft geschreven. De originele versie was van Robert Knight. Hij kwam tot nummer 13 in de Billboard Hot 100. Interessanter voor dit topic zijn echter de covers.

Liefst vier verschillende versies hebben in vier verschillende decennia de Top 40 gehaald. Ik kan geen andere track vinden die dat ook gelukt is maar misschien hebben jullie betere zoek skills. Voor alle duidelijkheid er zijn wel meer songs die in vier versies de Top 40 hebben gehaald maar niet in vier verschillende decennia door vier totaal verschillende acts. Op het eerder genoemde topic bijdrages van o.a. ranboy gaucho teus GrafGantz nlkink Rumour Arrie tnf Venceremos. Wellicht heeft iemand naast een stem ook nog mooie voorbeelden.

The Love Affair haalde in 1968 de eerste plaats in de UK en de 13e plaats in onze Top 40. Op de uiteindelijke versie die een hit werd speelde behalve lead zanger Steve Ellis alleen sessie muzikanten. De achtergrond stemmen werden verzorgd door zangeressen die in meer of minder mate ook zelf succesvol werden: Kiki Dee, Madeline Bell, Lesley Duncan and Kay Garner.

De Duitse zangeres Sandra bracht in 1987 een cover van Everlasting Love uit als de lead single van haar eerste Greatest Hits compilatie Ten on One (The Singles). Ze gebruikte de tekst van de duetversie van Rex Smith/Rachel Sweet uit 1981. Deze versie bevat herziene teksten, waaronder een extra couplet dat is goedgekeurd door de componisten van het nummer. Sandra's versie werd geproduceerd door haar partner, Michael Cretu. Ze nam de track opnieuw op als ballad voor haar album Reflections uit 2006. In 1987 behaalde Sandra de 8e plek in de Top 40.

U2 nam een cover op en bracht deze in eerste instantie uit als de B-kant van de single All I Want Is You. In 1990 werd het als een aparte non-album single uitgebracht. Alleen in Nederland en de alternatieve charts in de USA werd het een hit. In ons land haalde U2 zelfs de Top 10. Voor U2 was het toch een soort curiositeit. Ze hebben het nummer bijvoorbeeld nooit live gespeeld. In veel andere landen werd de versie van Gloria Estefan in 1995 een hit. Die bleef bij ons steken in de Tipparade.

Jamie Cullum nam in 2004 zijn cover van Everlasting Love op voor de soundtrack van Bridget Jones: The Edge of Reason en een speciale editie van zijn album Twentysomething. Het werd een klein hitje, vier weken in de Top 40 en een piek op nummer 35.

We mogen er dus eenmalig vier beoordelen Ik ben benieuwd naar de scores voor. Op deze Spotify list staan ze achter elkaar.:
# 1764 The Love Affair - Everlasting Love
# 1765 Sandra - Everlasting Love
# 1766 U2- Everlasting Love
# 1767 Jamie Cullum - Everlasting Love

The Love Affair 8,8
Sandra 8,2
U2 7,0
Jamie Cullum 5,5

The Love Affair 8,0
Sandra 7,5
U2 7,0
Jamie Cullum 6,5

The Love Affair: Hele fijne 60's pop door een band die eigenlijk niet bestond. De stem van de zanger die net niet overslaat, de weelderige productie De hooks. Het popgevoel en de fijne melodie. En afgelopen ver voordat je het beu bent. Een nummer waar je meteen weer zin in krijgt. 8,4

Sandra: Heel erg 80's. Soort late synthpop. Feitelijk een project van Michael "Enigma" Cretu. Die was met Sandra getrouwd. Eigenlijk verrassend goed overeind gebleven. Beter dan Enigma. Beter ook dan de meeste andere hits van Sandra. 7,5

U2: Vanaf hier wordt het gevoelig minder. Het is een beetje een omhooggevallen b-kantje. Wel een aardige curiositeit. Maar ook een beetje een luie cover waar duidelijk niet al te veel tijd in is gestoken. Wel leuk de oewieoeh's op het einde. Bono en co krijgen ook de melodie niet stuk. 5,9

Jamie Collum haalt de ziel uit het nummer in een oersaaie koffietentjesversie zonder veel dynamiek. Ik heb al niks met zijn muziek en stem. Muziek voor mensen die niet van muziek houden. Verreweg de minste. 4,6

The Love Affair: 7,75
Sandra: 4
U2: 7
Jamie Cullum: 7,25

The Love Affair 7,9
Sandra 8,4
U2 7,0
Jamie Cullum 4,5

The Love Affair 7,5
Sandra 6,5
U2 7,0
Jamie Cullum 6,0

Voorlopig even geen everlasting love meer voor mij

The Love Affair: 8.5
Sandra: 7.5
U2: 6.7
Jamie Cullum: 4.0

Ach, omdat ik blijkbaar de aanstichter ben van dit viertal, laat mij dan ook maar eens een keer puntjes uitdelen in dit door mij tot nu toe nog onontdekte topic.

Allereerst even ter referentie en buiten mededinging: de originele versie van Robert Knight: 8.0
Dan de veel vollere, rijk georkestreerde versie van the Love Affair: 8.5
De platgeslagen synthetische discomix door Sandra: 3.0
Een overbodig opvullertje van U2: 5.5
En Jamie Cullum doet er tenminste wat origineels mee. Lekkere muziek voor in een koffietentje, prima laid-back covertje, even die bombast eruit. En op 1:24 is de koffie klaar. 8.0

The Love Affair - 7.5
Sandra - 6.5
U2 - 5.5
Jamie Cullum - 8.0

Ik heb die Twentysomething CD van Cullum grijs gedraaid in mijn vroege jaren als twintiger, dus die versie heeft wel een streepje voor. En ja hoor, liever dan The Love Affair.

The Love Affair: 8,5
Sandra: 8,2
U2: 6
Jamie Cullum: 4

The Love Affair:
Verreweg de beste versie van de vier door de zang en de weelderige maar fijne orkestratie en professioneel gebracht. Typisch jaren '60 en daar hou ik veel van.
Cijfer: 8

Sandra:
De reden waarom ik veel minder heb met de hitparadepop tweede helft jaren '80 is de mechanische, synthetische productie wat dit nummer aantoont. Haar zang vind ik ook niet sterk.
Cijfer: 4

U2 :
De versie van U2 overtuigt ook niet echt. Weliswaar in de gekende U2-sound maar het komt mij ook wat gemakzuchtig over.
Cijfer: 6

Jamie Cullum :
Dit vind ik dan de minste versie. Saaie en lusteloze versie, enkel goed voor een koffietentje.
Cijfer: 3,5

The Love Affair: 6,3
Sandra: 7,4
U2: 7
Jamie Cullum: 3,7

Hozier - Take Me To Church 7,4

The Love Affair 7,2
Sandra 8,9
U2 7,0
Jamie Cullum 7,3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:27 uur

geplaatst: vandaag om 08:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.