Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3
zoeken in:
0
geplaatst: 20 juni 2024, 18:29 uur
LucM schreef:
Stevige rock was hierdoor tijdelijk hip, nadien zijn ze net als de meeste songfestivalacts in de vergetelheid geraakt.
Stevige rock was hierdoor tijdelijk hip, nadien zijn ze net als de meeste songfestivalacts in de vergetelheid geraakt.
Je hebt een tamelijk bizarre definitie van vergetelheid. Maneskin is een van de meest geprogrameerde bands op festivals in de wereld (dit jaar Pinkpop en Werchter). Staat overal in de wereld inclusief de VS voor uitverkochte grote zalen. Hun meest recente album uit 2023 (hun derde) stond nummer 1 in Nederland, Belgie (Vlaanderen en Wallonie), Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italie, Letland, Litouwen, Portugal, Zwitserland en Slowakije. Dat album haalde nummer 5 in de UK en de top 20 in de VS (en aldaar was het nummer 1 in de alternatieve rocklijst). Hun fanbase is bovendien erg jong. Ze zijn momenteel waarschijnlijk de populairste rockband op aarde waarvan de leden jonger dan 50 zijn,
Ik was als Eurovisievolger niet echt wild van dit nummer en ben ook niet meteen Maneskin-fan
6,6
1
geplaatst: 20 juni 2024, 18:43 uur
LucM schreef:
nadien zijn ze net als de meeste songfestivalacts in de vergetelheid geraakt
nadien zijn ze net als de meeste songfestivalacts in de vergetelheid geraakt
Inderdaad een vergissing, de charts nagekeken en hun recente album verkocht inderdaad goed en ze treden nog op in festivals (eigenlijk uitzonderlijk voor een band die dankzij het ESF bekend is geworden).
Zoals eerder gezegd, dat nummer van Måneskin vond ik goed maar die uit Frankrijk was mijn favoriet. Maar het belang van Måneskin is dat stevige rock terug populairder is geworden bij tieners.
Overigens doet Måneskin mij denken aan Led Zeppelin.
2
geplaatst: 21 juni 2024, 08:23 uur
Ooit bijna in de Top 40 #3
Met dank aan andré Utrechtse popheld Wilmer Wolf overleden
In een betere wereld was State of Sound niet blijven steken in de tipparade
Met dank aan andré Utrechtse popheld Wilmer Wolf overleden
In een betere wereld was State of Sound niet blijven steken in de tipparade
0
geplaatst: 21 juni 2024, 08:38 uur
31 stemmers geven Zitti E Buoni een 5,28. Wij hoeven dus niet voor Måneskin naar Landgraaf. Vandaag gaat Pinkpop van start. In de NRC gisteren een essay met de titel en inleiding "Pinkpop was magisch. Wat is er toch met dat festival gebeurd? Moeten we echt voor Måneskin naar Landgraaf? Pinkpop is verworden tot de vinex-wijk onder de festivals, zonder avontuur, durf en sfeer".
Een artiest die op PinkPop staat maar niet genoemd wordt in het essay is Hozier. Hozier haalde dit jaar op eigen kracht een tweede Top 40 notering. Maar Too Sweet kan niet tippen aan het enorme Top 40 succes van Take Me to Church. Take Me to Church zou 28 weken in de Top 40 staan en stond 4 weken op de tweede plaats. Wel op een vreemde manier. Het nummer kwam binnen en stond 4 weken in de lijst, verdween om 16 weken later weer binnen te komen. Ook met de nummer 2 positie ging het atypisch. In week 1 van 2015 bereikte Hozier voor het eerste de tweede plaats. Hield een week stand om daarna vijf weken een paar plaatsen lager te staan. Vervolgens klom Hozier weer naar plek 2 om daar wederom een week te bivakkeren.
Tekstueel gezien is Take Me to Church een metafoor, waarbij de hoofdpersoon zijn geliefde vergelijkt met religie. Het lied kwam voort uit frustratie over de katholieke kerk. Over instituten die de liefde soms omdraait in iets negatiefs. Dat seksuele oriëntatie een zonde zou zijn. De videoclip voor Take Me to Church uit 2013 geeft kritiek op het Russische anti-LGBTQ-beleid.
Take Me To Church werd extreem populair op YouTube. In 2014 was het op Spotify met 87 miljoen streams zelfs het meest gestreamde nummer. Take Me to Church is opgepikt als protestlied door de LGBTQ-gemeenschap en door slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken in de katholieke kerk. De 16-jarige Iraanse vlogger Sarina Esmailzadeh zong mee met het nummer in haar YouTube-video, die viraal ging kort nadat ze werd vermoord door Iraanse veiligheidstroepen. Wat vinden wij eigenlijk van Take Me to Church BoyOnHeavenHill blur8 lennon [/user Reijersen outofthebluederic raven WoNa en alle andere stemmers?
#1763 Hozier - Take Me To Church
Een artiest die op PinkPop staat maar niet genoemd wordt in het essay is Hozier. Hozier haalde dit jaar op eigen kracht een tweede Top 40 notering. Maar Too Sweet kan niet tippen aan het enorme Top 40 succes van Take Me to Church. Take Me to Church zou 28 weken in de Top 40 staan en stond 4 weken op de tweede plaats. Wel op een vreemde manier. Het nummer kwam binnen en stond 4 weken in de lijst, verdween om 16 weken later weer binnen te komen. Ook met de nummer 2 positie ging het atypisch. In week 1 van 2015 bereikte Hozier voor het eerste de tweede plaats. Hield een week stand om daarna vijf weken een paar plaatsen lager te staan. Vervolgens klom Hozier weer naar plek 2 om daar wederom een week te bivakkeren.
Tekstueel gezien is Take Me to Church een metafoor, waarbij de hoofdpersoon zijn geliefde vergelijkt met religie. Het lied kwam voort uit frustratie over de katholieke kerk. Over instituten die de liefde soms omdraait in iets negatiefs. Dat seksuele oriëntatie een zonde zou zijn. De videoclip voor Take Me to Church uit 2013 geeft kritiek op het Russische anti-LGBTQ-beleid.
Take Me To Church werd extreem populair op YouTube. In 2014 was het op Spotify met 87 miljoen streams zelfs het meest gestreamde nummer. Take Me to Church is opgepikt als protestlied door de LGBTQ-gemeenschap en door slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken in de katholieke kerk. De 16-jarige Iraanse vlogger Sarina Esmailzadeh zong mee met het nummer in haar YouTube-video, die viraal ging kort nadat ze werd vermoord door Iraanse veiligheidstroepen. Wat vinden wij eigenlijk van Take Me to Church BoyOnHeavenHill blur8 lennon [/user Reijersen outofthebluederic raven WoNa en alle andere stemmers?
#1763 Hozier - Take Me To Church
1
geplaatst: 21 juni 2024, 09:26 uur
In het jaar van release zou dit nog een 8.5 gehaald hebben, mede door de clip. Daarna echter te grijs gedraaid, letterlijk een minpunt.
Hozier - 7.5
Hozier - 7.5
2
geplaatst: 21 juni 2024, 09:40 uur
7.6 Blijft een van de betere top 40 hits van de laatste 10 jaar
1
geplaatst: 21 juni 2024, 09:49 uur
50tracks schreef:
Hozier haalde dit jaar op eigen kracht een tweede Top 40 notering. Maar Too Sweet kan niet tippen aan het enorme Top 40 succes van Take Me to Church.
Hozier haalde dit jaar op eigen kracht een tweede Top 40 notering. Maar Too Sweet kan niet tippen aan het enorme Top 40 succes van Take Me to Church.
Oh grappig, ik zie dat Too Sweet alweer verdwenen is. In zowel Engeland als Amerika heeft het nummer echter de eerste plaats bereikt (wat Take Me to Church nooit gelukt is) en is het een enorme hit. Geen idee waarom ie het hier zo minder doet, wellicht niet zo opgepakt door de radio?
1
geplaatst: 21 juni 2024, 11:00 uur
Het nummer heeft me nooit zoveel gedaan eerlijk gezegd. Een prettige stem om naar te luisteren, dat wel. 5,5.
2
geplaatst: 21 juni 2024, 11:06 uur
Een beetje zoals Dotan zou klinken als hij meer talent had. Prima nummer. 7,5
1
geplaatst: 21 juni 2024, 11:53 uur
6,5
Het kan echt veel erger...
Maar Wilmer Wolf? WTF??? Helemaal gemist, ik ben nog wel FB vrienden met hem
Het kan echt veel erger...
Maar Wilmer Wolf? WTF??? Helemaal gemist, ik ben nog wel FB vrienden met hem

1
geplaatst: 21 juni 2024, 12:57 uur
Dank voor de info over dit liedje, daar had ik allemaal geen weet van. Dat Iraanse meisje is... wás zelfs jonger dan mijn oudste zoon... 
Tien jaar geleden alweer, ik vond het altijd een opvallende, opmerkelijke en verfrissende vreemde eend als dit nummer op weg naar huis op Radio 1 voorbijkwam. Waar is de autotune? Waar blijven de platte beats? Zingt hij nu echt over de kerk en niet over een (verloren) bakvissenliefde? Is dit nu echt een kwaliteitspopliedje met een eigen signatuur (idd: Dotan voor gevorderden) dat zowaar in mainstreamkanalen en masse wordt opgepikt? Het kan dus toch. De uitzondering op de regel.
Mag daarom wel wat extra's krijgen.
8

Tien jaar geleden alweer, ik vond het altijd een opvallende, opmerkelijke en verfrissende vreemde eend als dit nummer op weg naar huis op Radio 1 voorbijkwam. Waar is de autotune? Waar blijven de platte beats? Zingt hij nu echt over de kerk en niet over een (verloren) bakvissenliefde? Is dit nu echt een kwaliteitspopliedje met een eigen signatuur (idd: Dotan voor gevorderden) dat zowaar in mainstreamkanalen en masse wordt opgepikt? Het kan dus toch. De uitzondering op de regel.
Mag daarom wel wat extra's krijgen.
8
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.